Liv Ullmann

7.5
Liv Ullmann

Liv Ullmann, norská filmová herečka, se narodila 16. prosince 1938 v Tokiu v Japonsku, kde její otec působil jako letecký inženýr. Po jeho smrti se s rodinou přestěhovala zpět do Norska, kde později zahájila hereckou kariéru. Ullmann se postupně stala ikonou severské kinematografie a mezinárodního artového filmu, především díky dlouhodobé spolupráci s významným švédským režisérem Ingmarem Bergmanem. Její herecký styl je charakteristický výrazným vnitřním projevem a schopností přenášet komplexní emoce beze slov.

Začátky filmové kariéry

Liv Ullmann debutovala na filmovém plátně v 50. letech v norských filmech, ale mezinárodní pozornost si získala až v 60. letech, kdy začala spolupracovat s Ingmarem Bergmanem. Její první významnou rolí pod jeho vedením byla postava Almy ve filmu Persona (1966), kde se objevila po boku Bibi Andersson. Tento snímek se stal milníkem filmového expresionismu a Ullmann zde prokázala mimořádnou schopnost herecké introspekce a psychologické hloubky.

Spolupráce s Ingmarem Bergmanem

Spolupráce s Bergmanem pokračovala i v dalších desetiletích a Liv Ullmann ztvárnila hlavní nebo klíčové role v mnoha jeho filmech. Mezi nejvýznamnější patří Hodina vlků (1968), Hanba (1968), Náruživé lásky (1971), Výkřiky a šepoty (1972), Podzimní sonáta (1978) nebo Tváří v tvář (1976), za kterou byla nominována na Zlatý glóbus. Její výkony v těchto filmech byly kritiky opakovaně hodnoceny jako výjimečné a Ullmann se díky nim stala jednou z nejosobitějších hereček evropského filmu 20. století.

Mezinárodní kariéra mimo Skandinávii

Kromě filmů natočených ve Švédsku a Norsku se Liv Ullmann uplatnila i v mezinárodní kinematografii. Hrála například v americkém filmu Ztraceni v oblacích (1971) nebo v adaptaci Tolstého románu Anna Karenina (1970), kde ztvárnila titulní postavu. I v těchto projektech dokázala přenést svůj severský styl a uměřený projev na postavy v jiném kulturním kontextu. Ačkoliv se většina jejích nejvýznamnějších filmů váže ke Skandinávii, Ullmann zůstávala v kontaktu i s širší evropskou a americkou filmovou scénou.

Charakter hereckého projevu a výběr rolí

Herecký styl Liv Ullmann byl vždy zaměřen na vnitřní život postav, jejich psychologickou křehkost a existenciální rozměr. V její filmografii převažují dramata s filozofickým nebo emocionálně vypjatým obsahem, kde dokázala i beze slov vytvořit silný emocionální dopad. Její postavy často čelily ztrátě, izolaci, vině nebo konfrontaci se smyslem lidské existence. Právě tento důraz na niterný konflikt z ní učinil tvář evropského autorského filmu 60. a 70. let.

Přínos filmovému umění

Liv Ullmann významně ovlivnila podobu moderního evropského filmu. Její dlouhodobá spolupráce s Bergmanem redefinovala ženské herectví v kinematografii – místo tradiční krásy či emocí stavěla na klidné, ale hluboké intenzitě. V jejím pojetí získaly ženské postavy větší autonomii a psychologickou komplexitu. Ullmann se tak stala nejen hereckou ikonou, ale i součástí širšího kulturního diskurzu o postavení ženy v umění i společnosti.




Liv Ullmann: Filmy a pořady 131



Dodatečné informace

Narození:
16. 12. 1938
Tokio
Vlastní jméno:
Liv Johanne Ullmannová