Jaromil Jireš: Nejlepší filmy
a seriály

6.8

Jaromil Jireš: Filmy a seriály

  • Žert
    Žert (1968)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    • +1
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let Žert se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěn na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně se pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    76%
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let Žert se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěn na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně se pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    1
  • Valerie a týden divů
    Valerie a týden divů (1970)
    Film
    • VOYO
    • KVIFF TV
    75%
    2
  • Učitel tance
    Učitel tance (1994)
    Film
    Snímek Učitel tance zavádí diváky do prostředí plicního sanatoria. Středem tohoto sugestivního vyprávění o lásce, tanci a neumírání je postava tanečního mistra Majera (Martin Dejdar), který přichází do sanatoria na léčení. Je to živel, a proto se nejen odmítá podrobit pasivně léčbě, ale snaží se pokračovat v životě, který vedl dosud. Začne žít tak, jak byl zvyklý celý život. A tak programově nabourává pohřební atmosféru a ukazuje všem kolem sebe, že naděje nikdy neumírá. I na pokraji propasti lze prožít lásku, přátelství, radost ze života...
    71%
    Snímek Učitel tance zavádí diváky do prostředí plicního sanatoria. Středem tohoto sugestivního vyprávění o lásce, tanci a neumírání je postava tanečního mistra Majera (Martin Dejdar), který přichází do sanatoria na léčení. Je to živel, a proto se nejen odmítá podrobit pasivně léčbě, ale snaží se pokračovat v životě, který vedl dosud. Začne žít tak, jak byl zvyklý celý život. A tak programově nabourává pohřební atmosféru a ukazuje všem kolem sebe, že naděje nikdy neumírá. I na pokraji propasti lze prožít lásku, přátelství, radost ze života...
    3
  • Perličky na dně
    Perličky na dně (1965)
    FilmRole: 5. Romance
    • KVIFF TV
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    69%
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    4
  • Prodloužený čas
    Prodloužený čas (1984)
    Film
    • VOYO
    68%
    5
  • Křik
    Křik (1963)
    Film

    Civilně pojatý snímek Jaromila Jireše diváka situuje do rozpoložení nadcházejícího otce Slávka, jenž právě odvezl svou ženu Irenu do porodnice. Na ploše necelých 80 minut pak společně s nimi prožíváme obavy, starosti a pochybnosti ze zlomového životního bodu, který však oba zažívají oddělení. Každý sám za sebe v retrospektivních segmentech rekapituluje jejich dosavadní vztah a události, které předcházely aktuální situaci. Zatímco Irena je upoutaná na lůžko, Slávek zažívá pracovní den, během kterého i kvůli roztěkané mysli naráží na všemožné interakce, které jej vyvádí z míry, pro jeho odlišný pohled na svět. Jeho jednání je náhle podmíněno stoupajícímu napětí a očekávání porodu. Metoda snímání upozadňuje přítomnost kamery a soustředí se na dokumentárně pojatý záznam zlomového dne obou aktérů.

    Žánry:Drama
    66%

    Civilně pojatý snímek Jaromila Jireše diváka situuje do rozpoložení nadcházejícího otce Slávka, jenž právě odvezl svou ženu Irenu do porodnice. Na ploše necelých 80 minut pak společně s nimi prožíváme obavy, starosti a pochybnosti ze zlomového životního bodu, který však oba zažívají oddělení. Každý sám za sebe v retrospektivních segmentech rekapituluje jejich dosavadní vztah a události, které předcházely aktuální situaci. Zatímco Irena je upoutaná na lůžko, Slávek zažívá pracovní den, během kterého i kvůli roztěkané mysli naráží na všemožné interakce, které jej vyvádí z míry, pro jeho odlišný pohled na svět. Jeho jednání je náhle podmíněno stoupajícímu napětí a očekávání porodu. Metoda snímání upozadňuje přítomnost kamery a soustředí se na dokumentárně pojatý záznam zlomového dne obou aktérů.

    Žánry:Drama
    6
  • Naděje má hluboké dno
    Naděje má hluboké dno (1988)
    Film
    66%
    7
  • Mladý muž a bílá velryba
    Mladý muž a bílá velryba (1978)
    Film
    • VOYO
    65%
    8
  • Helimadoe
    Helimadoe (1993)
    FilmRole: spolupráce
    65%
    9
  • Hlídač dynamitu
    Hlídač dynamitu (1963)
    FilmRole: povídka Stopy
    64%
    10
  • Lev s bílou hřívou
    Lev s bílou hřívou (1986)
    Film
    • VOYO

    Ve filmu Lev s bílou hřívou nejde tolik o fakta ze skladatelova života, jako spíše o milostné a jiné inspirační zdroje jeho tvorby a jeho urputný a vášnivý zápas o pravdivost hudebního vyjádření. Zachycuje dvě podstatná období Janáčkova života: v první části je to boj za prosazení jeho stěžejního díla - Její pastorkyně - a tragické události skladatelova života. Druhá část čerpá z etapy posledního desetiletí jeho života a zachycuje horečnatou skladatelskou činnost, podnícenou milostným vztahem k mladé ženě. (oficiální text distributora)

    63%

    Ve filmu Lev s bílou hřívou nejde tolik o fakta ze skladatelova života, jako spíše o milostné a jiné inspirační zdroje jeho tvorby a jeho urputný a vášnivý zápas o pravdivost hudebního vyjádření. Zachycuje dvě podstatná období Janáčkova života: v první části je to boj za prosazení jeho stěžejního díla - Její pastorkyně - a tragické události skladatelova života. Druhá část čerpá z etapy posledního desetiletí jeho života a zachycuje horečnatou skladatelskou činnost, podnícenou milostným vztahem k mladé ženě. (oficiální text distributora)

    11
  • ...a pozdravuji vlaštovky
    ...a pozdravuji vlaštovky (1972)
    Film
    63%
    12
  • Dvojrole
    Dvojrole (1999)
    FilmRole: i technický

    Po automibilové nehodě se na operačním sále ocitnou dvě téměř mrtvé ženy-stařičká docentka a volavka bytařského gangu Yvetta, Dva lékaři voperují mozek o 50let starší docentky, která nehodu zavinila, její oběti, mladé dívce. Z bezvědomí se tak probudí žena s tělem a tváří mladé dívky, ale myšlením staré intelektuálky.

    Žánry:Drama
    62%

    Po automibilové nehodě se na operačním sále ocitnou dvě téměř mrtvé ženy-stařičká docentka a volavka bytařského gangu Yvetta, Dva lékaři voperují mozek o 50let starší docentky, která nehodu zavinila, její oběti, mladé dívce. Z bezvědomí se tak probudí žena s tělem a tváří mladé dívky, ale myšlením staré intelektuálky.

    Žánry:Drama
    13
  • Neúplné zatmění
    Neúplné zatmění (1982)
    Film
    Marta Rezková (Lucie Pátíková) je čtrnáctiletá dívka, které se znenadání začal zhoršovat zrak a stává se téměř slepou. Její stav nezlepší ani operace a poté, co vyslechne rozhovor mezi doktorem a její matkou, zjistí, že její nemoc má s největší pravděpodobností trvalé následky. Ona je pak poslána do speciální internátní základní školy pro děti s poruchami zraku, kde se učí díky rozvíjení ostatních smyslů být alespoň částečně samostatná a fungovat ve společnosti. Dívka však kromě zraku ztratila i naději na lepší budoucnost a upadá do čím dál větší letargie a deprese a připadá si víc a víc osamělá. Nijak jí nepomáhá ani místní zdravotní sestra (Blanka Bohdanová), která je značně necitlivá a hrubá a nesnaží se pochopit její pocity. Dojde to až tak daleko, že Marta začne uvažovat i o sebevraždě.
    62%
    Marta Rezková (Lucie Pátíková) je čtrnáctiletá dívka, které se znenadání začal zhoršovat zrak a stává se téměř slepou. Její stav nezlepší ani operace a poté, co vyslechne rozhovor mezi doktorem a její matkou, zjistí, že její nemoc má s největší pravděpodobností trvalé následky. Ona je pak poslána do speciální internátní základní školy pro děti s poruchami zraku, kde se učí díky rozvíjení ostatních smyslů být alespoň částečně samostatná a fungovat ve společnosti. Dívka však kromě zraku ztratila i naději na lepší budoucnost a upadá do čím dál větší letargie a deprese a připadá si víc a víc osamělá. Nijak jí nepomáhá ani místní zdravotní sestra (Blanka Bohdanová), která je značně necitlivá a hrubá a nesnaží se pochopit její pocity. Dojde to až tak daleko, že Marta začne uvažovat i o sebevraždě.
    14
  • Causa králík
    Causa králík (1979)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    Známý pražský advokát JUDr. Oldřich Lukášek má byt s výhledem na Vltavu, a přátele v pražské kavárně Slavie. Přesto uposlechne svého lékaře, aby se přestěhoval z Prahy na venkov. Jeho novým působištěm se tak stává malé městečko Mezihoří a prvním případem stará venkovská babička Márová, které synovec dluží sedm a půl tisíce korun a odmítá je vrátit. Jako odměnu za pomoc obdaruje vděčná babička Lukáška králíkem. Přestože je brzy zavalen dalšími případy, od vykradače aut Pastyříka až po žárlivce Vránu, který v hádce bodl svou družku, jeho hlavním zájmem zůstává causa králík, tedy babička Márová...
    Žánry:Komedie
    61%
    Známý pražský advokát JUDr. Oldřich Lukášek má byt s výhledem na Vltavu, a přátele v pražské kavárně Slavie. Přesto uposlechne svého lékaře, aby se přestěhoval z Prahy na venkov. Jeho novým působištěm se tak stává malé městečko Mezihoří a prvním případem stará venkovská babička Márová, které synovec dluží sedm a půl tisíce korun a odmítá je vrátit. Jako odměnu za pomoc obdaruje vděčná babička Lukáška králíkem. Přestože je brzy zavalen dalšími případy, od vykradače aut Pastyříka až po žárlivce Vránu, který v hádce bodl svou družku, jeho hlavním zájmem zůstává causa králík, tedy babička Márová...
    Žánry:Komedie
    15
  • 16
  • Katapult
    Katapult (1983)
    Film
    Romány Vladimíra Párala se dočkaly početných adaptací, tuto nepříliš výraznou natočil Jaromil Jireš. Hrdinou je tu kontrolor výpočetních stanic, který zkusí současně žít několik soukromých existencí - pokaždé po boku jiné ženy. Jenže stíhat stále početnější a vypjatější povinnosti není snadné a osudové zauzlení se neodvratně blíží. Ačkoli by příběh mohl poutat jistou amorálností, normalizační éra jakékoli provokativní hroty obrušuje. Ani herecké výkony nejsou nijak strhující, výsledný film spíše jen trpně popisuje než že by postihoval podhoubí a jemnější přediva vztahů.
    Žánry:Komedie
    59%
    Romány Vladimíra Párala se dočkaly početných adaptací, tuto nepříliš výraznou natočil Jaromil Jireš. Hrdinou je tu kontrolor výpočetních stanic, který zkusí současně žít několik soukromých existencí - pokaždé po boku jiné ženy. Jenže stíhat stále početnější a vypjatější povinnosti není snadné a osudové zauzlení se neodvratně blíží. Ačkoli by příběh mohl poutat jistou amorálností, normalizační éra jakékoli provokativní hroty obrušuje. Ani herecké výkony nejsou nijak strhující, výsledný film spíše jen trpně popisuje než že by postihoval podhoubí a jemnější přediva vztahů.
    Žánry:Komedie
    17
  • 18
  • Útěky domů
    Útěky domů (1980)
    FilmRole: spolupráce
    • VOYO
    Módní návrhářce Marii se blíží čtyřicítka, je sice úspěšná ve své práci, ale nemá čas na nic jiného. Její mladší manžel Michal se více stará o jejich 12-ti letého syna Honzu. Během jedné noční hádky mezi rodiči se Honza dovídá, že byl jako kojenec adoptován. Rodiče neví, že jejich rozhovor uslyšel. Od této chvíle si přestává rozumět i s otcem a rozhodne se najít si své pravé rodiče, najít svůj domov, o kterém si myslí, že ho nemá. Když má Honza po úspěšném pátrání možnost zjistit svou pravou totožnost, najednou zaváhá a pochopí, že pravými rodiči nejsou ti, kteří jej přivedli na svět, ale Marie s Michalem, kteří jej vychovali.
    58%
    Módní návrhářce Marii se blíží čtyřicítka, je sice úspěšná ve své práci, ale nemá čas na nic jiného. Její mladší manžel Michal se více stará o jejich 12-ti letého syna Honzu. Během jedné noční hádky mezi rodiči se Honza dovídá, že byl jako kojenec adoptován. Rodiče neví, že jejich rozhovor uslyšel. Od této chvíle si přestává rozumět i s otcem a rozhodne se najít si své pravé rodiče, najít svůj domov, o kterém si myslí, že ho nemá. Když má Honza po úspěšném pátrání možnost zjistit svou pravou totožnost, najednou zaváhá a pochopí, že pravými rodiči nejsou ti, kteří jej přivedli na svět, ale Marie s Michalem, kteří jej vychovali.
    19
  • Ostrov stříbrných volavek
    Ostrov stříbrných volavek (1976)
    FilmRole: spolupráce na dialozích
    48%
    20
  • Lidé z metra
    Lidé z metra (1974)
    Film

    Trojice banálních, námětově i realizačně rozpačitých povídek se odehrává kolem výstavby pražského metra a svým budovatelským laděním spadá do okruhu typicky normalizačních látek, jimiž si někdejší příslušníci nové vlny museli vykupovat svou "pomýlenost". Velice mělce zachycuje privátní osudy lidí na pozadí velké stavby, ať již je to milenecká dvojice zvažující pokračování svého vztahu, zlepšovatelský nápad, který pomůže dohnat zpoždění, nebo nález středověkých mincí. Režisér Jaromil Jireš těmito třemi historkami z budování první linky pražského metra splnil povinné normalizační pokání. (oficiální text distributora)

    44%

    Trojice banálních, námětově i realizačně rozpačitých povídek se odehrává kolem výstavby pražského metra a svým budovatelským laděním spadá do okruhu typicky normalizačních látek, jimiž si někdejší příslušníci nové vlny museli vykupovat svou "pomýlenost". Velice mělce zachycuje privátní osudy lidí na pozadí velké stavby, ať již je to milenecká dvojice zvažující pokračování svého vztahu, zlepšovatelský nápad, který pomůže dohnat zpoždění, nebo nález středověkých mincí. Režisér Jaromil Jireš těmito třemi historkami z budování první linky pražského metra splnil povinné normalizační pokání. (oficiální text distributora)

    21
  • Talíře nad Velkým Malíkovem
    Talíře nad Velkým Malíkovem (1977)
    FilmRole: spolupráce
    26%
    22