John Boorman: Nejlepší filmy
a seriály

6.6

John Boorman: Filmy a seriály

  • Excalibur
    Excalibur (1981)
    Film

    Jen ten, kdo je předurčen, dokáže vládnout magickým mečem. Jen ten se může stát králem. Britský film na motivy dávné legendy o králi Artuši a rytířích kulatého stolu. Temný věk. Země je rozdělena a zmítána válkami. Má však naději na mír, neboť Uther Pendragon, jemuž kouzelník Merlin slíbil za jeho sjednání magický meč Excalibur, uzavře se svým sokem vévodou z Cornwallu příměří. Vášeň je však silnější než vůle. A vášni, která Uthera posedne při spatření krásné Cornwallovy manželky, je tento muž ochoten obětovat vše. I těžce vydobytý mír...

    Tak začíná jedno ze zpracování dávné legendy o králi Artuši a jeho rytířích kulatého stolu. (Z těch starších připomeňme např. hollywoodskou muzikálovou verzi KRÁL ARTUŠ A JEHO DRUŽINA z roku 1967 a filmy LANCELOT OD JEZERA z roku 1974 či PERCIVAL GALSKÝ z roku 1978.) Režisér Boorman se myšlenkou, natočit Artušovy příběhy, zabýval řadu let. Vyšel z klasického středověkého románu Thomase Maloryho Artušova smrt a pokusil se zrekonstruovat starobylou legendu z pohledu člověka XX. století. Nadpřirozeno a zázračno se v jeho podání stává přirozenou součástí realisticky nazíraného příběhu. Natáčení se odehrávalo v irských exteriérech, v tajuplné, až mysticky působící přírodě, jež si uchovává mnohé z půvabu a kouzla dávno minulých dob.

    K nezanedbatelným kladům filmu patří výtvarná stránka (kameraman Thomson byl nominován na Oscara), i hudba, používající motivů z děl Carla Orffa (Carmina burana) a Richarda Wagnera. Excalibur byl uveden v soutěži 34. MFF v Cannes v roce 1981, kde získal Cenu za umělecký přínos.

    76%

    Jen ten, kdo je předurčen, dokáže vládnout magickým mečem. Jen ten se může stát králem. Britský film na motivy dávné legendy o králi Artuši a rytířích kulatého stolu. Temný věk. Země je rozdělena a zmítána válkami. Má však naději na mír, neboť Uther Pendragon, jemuž kouzelník Merlin slíbil za jeho sjednání magický meč Excalibur, uzavře se svým sokem vévodou z Cornwallu příměří. Vášeň je však silnější než vůle. A vášni, která Uthera posedne při spatření krásné Cornwallovy manželky, je tento muž ochoten obětovat vše. I těžce vydobytý mír...

    Tak začíná jedno ze zpracování dávné legendy o králi Artuši a jeho rytířích kulatého stolu. (Z těch starších připomeňme např. hollywoodskou muzikálovou verzi KRÁL ARTUŠ A JEHO DRUŽINA z roku 1967 a filmy LANCELOT OD JEZERA z roku 1974 či PERCIVAL GALSKÝ z roku 1978.) Režisér Boorman se myšlenkou, natočit Artušovy příběhy, zabýval řadu let. Vyšel z klasického středověkého románu Thomase Maloryho Artušova smrt a pokusil se zrekonstruovat starobylou legendu z pohledu člověka XX. století. Nadpřirozeno a zázračno se v jeho podání stává přirozenou součástí realisticky nazíraného příběhu. Natáčení se odehrávalo v irských exteriérech, v tajuplné, až mysticky působící přírodě, jež si uchovává mnohé z půvabu a kouzla dávno minulých dob.

    K nezanedbatelným kladům filmu patří výtvarná stránka (kameraman Thomson byl nominován na Oscara), i hudba, používající motivů z děl Carla Orffa (Carmina burana) a Richarda Wagnera. Excalibur byl uveden v soutěži 34. MFF v Cannes v roce 1981, kde získal Cenu za umělecký přínos.

    1
  • Naděje a sláva
    Naděje a sláva (1987)
    Film
    • Max
    Autobiografický příběh režiséra Johna Boormana zachycuje Londýn v době 2. světové války očima malého chlapce, který celou situaci vnímá jako veliké dobrodružství. Ve filmu nechybí veselé momenty ani chvíle dojímavě působivé. Snad ještě nikdo nezachytil onu děsuplnou dobu a život ve válečném Londýně se všemi leteckými poplachy a bombardováním tak dobře a do detailu, jako právě John Boorman. Jednu z vedlejších rolí, sestřeleného německého pilota, si zahrál režisérův syn Charley Boorman.
    73%
    Autobiografický příběh režiséra Johna Boormana zachycuje Londýn v době 2. světové války očima malého chlapce, který celou situaci vnímá jako veliké dobrodružství. Ve filmu nechybí veselé momenty ani chvíle dojímavě působivé. Snad ještě nikdo nezachytil onu děsuplnou dobu a život ve válečném Londýně se všemi leteckými poplachy a bombardováním tak dobře a do detailu, jako právě John Boorman. Jednu z vedlejších rolí, sestřeleného německého pilota, si zahrál režisérův syn Charley Boorman.
    2
  • Vysvobození
    Vysvobození (1972)
    Film
    • Google Play
    • iTunes
    • Rakuten
    Čtveřice mužů sjíždí během víkendu na kánoích úsek divoké řeky v Apalačském pohoří, jenž má být záhy zaplaven vodou z nové přehrady. Romantická cesta se však nečekaně proměňuje v tragédii, jež navždy poznamená ty, kteří přežijí. Muži si chtějí dokázat, že navzdory městskému způsobu života mohou pokořit přírodu. Jenže součástí místní přírody jsou i horalé, kteří tu dlouho žijí v tvrdých podmínkách a kteří vyznávají jiné hodnoty. Střetnutí s nimi se mění v boj o přežití. Snímek DELIVERANCE Johna Boormana patří nejen k nejvýznamnějším titulům 70. let, ale také k vrcholům žánru thrilleru. Dodnes inspiruje filmařskou čistotou, poutavostí děje, avšak i mravním rozměrem. Vychází z obvyklého thrillerového schématu boje proti "neviděnému" nepříteli, přičemž překračuje meze pouhé napínavé podívané. V komorním dramatu hrají samozřejmě roli přírodní záběry, podstatnější je však Boormanova schopnost nenápadně vytvářet atmosféru napětí a ohrožení, proměňující se místy v čirou hrůzu. Neméně důležité jsou výkony hlavních představitelů. Slavná (a strhující) je počáteční scéna s evergreenovou skladbou Duelling Banjos od Erica Weissberga.
    73%
    Čtveřice mužů sjíždí během víkendu na kánoích úsek divoké řeky v Apalačském pohoří, jenž má být záhy zaplaven vodou z nové přehrady. Romantická cesta se však nečekaně proměňuje v tragédii, jež navždy poznamená ty, kteří přežijí. Muži si chtějí dokázat, že navzdory městskému způsobu života mohou pokořit přírodu. Jenže součástí místní přírody jsou i horalé, kteří tu dlouho žijí v tvrdých podmínkách a kteří vyznávají jiné hodnoty. Střetnutí s nimi se mění v boj o přežití. Snímek DELIVERANCE Johna Boormana patří nejen k nejvýznamnějším titulům 70. let, ale také k vrcholům žánru thrilleru. Dodnes inspiruje filmařskou čistotou, poutavostí děje, avšak i mravním rozměrem. Vychází z obvyklého thrillerového schématu boje proti "neviděnému" nepříteli, přičemž překračuje meze pouhé napínavé podívané. V komorním dramatu hrají samozřejmě roli přírodní záběry, podstatnější je však Boormanova schopnost nenápadně vytvářet atmosféru napětí a ohrožení, proměňující se místy v čirou hrůzu. Neméně důležité jsou výkony hlavních představitelů. Slavná (a strhující) je počáteční scéna s evergreenovou skladbou Duelling Banjos od Erica Weissberga.
    3
  • Peklo v Pacifiku
    Peklo v Pacifiku (1968)
    Film
    Souboj dvou vojáků znepřátelených armád uprostřed tichomořských ostrovů. Na pustém ostrůvku, ležícím kdesi uprostřed Tichého oceánu, se na sklonku druhé světové války setkávají dva trosečníci, americký pilot a japonský námořní kapitán Tsuruhiko Turoda. Jsou příslušníci vzájemně znepřátelených armád, stojí mezi nimi i jazyková bariéra a od prvého okamžiku myslí na jediné: jak rychle zlikvidovat svého protivníka… Film natočil významný anglický režisér John Boorman (Vysvobození, Excalibur, Naděje a sláva, Neznámý Rangún, Generál, Na hřbetě keltského tygra), který „soukromé válce“ dvou válečných protivníků vtisknul místy až naturalistickou atmosféru, působivost a napětí. Herecké role v komorním, modelově vystavěném příběhu, napsaném na téma mezní situace člověka a nesmyslného militarismu, vynikajícím způsobem ztvárnili Lee Marvin a Toširó Mifune. Hudbu napsal uznávaný americký skladatel filmové hudby Lalo Schifrin, za kamerou stál rovněž skvělý Conrad Hall.(Česká televize)
    73%
    Souboj dvou vojáků znepřátelených armád uprostřed tichomořských ostrovů. Na pustém ostrůvku, ležícím kdesi uprostřed Tichého oceánu, se na sklonku druhé světové války setkávají dva trosečníci, americký pilot a japonský námořní kapitán Tsuruhiko Turoda. Jsou příslušníci vzájemně znepřátelených armád, stojí mezi nimi i jazyková bariéra a od prvého okamžiku myslí na jediné: jak rychle zlikvidovat svého protivníka… Film natočil významný anglický režisér John Boorman (Vysvobození, Excalibur, Naděje a sláva, Neznámý Rangún, Generál, Na hřbetě keltského tygra), který „soukromé válce“ dvou válečných protivníků vtisknul místy až naturalistickou atmosféru, působivost a napětí. Herecké role v komorním, modelově vystavěném příběhu, napsaném na téma mezní situace člověka a nesmyslného militarismu, vynikajícím způsobem ztvárnili Lee Marvin a Toširó Mifune. Hudbu napsal uznávaný americký skladatel filmové hudby Lalo Schifrin, za kamerou stál rovněž skvělý Conrad Hall.(Česká televize)
    4
  • Generál
    Generál (1998)
    Film

    Měl inteligenci, vtip a charisma, díky nimž by byl mohl vyniknout v jakékoli oblasti lidského konání. Mohl se stát úspěšným politikem, byznysmenem, učitelem, knězem... Osud jej však už v útlém mládí postavil na zločineckou dráhu. A on vynikl i na ní. Jmenoval se Martin Cahill a byl nejobávanějším a nejobdivovanějším irským gangsterem dvacátého století. Kradl od dětství - to ostatně v prostředí, v němž žil, bylo stejně samozřejmé, jako dýchání. V dospělosti si pak se svými kumpány troufal na kousky, na jakých si lámali zuby i ostří hoši z IRA a které přiváděly policii, neschopnou mu cokoli dokázat, k zoufalství...

    72%

    Měl inteligenci, vtip a charisma, díky nimž by byl mohl vyniknout v jakékoli oblasti lidského konání. Mohl se stát úspěšným politikem, byznysmenem, učitelem, knězem... Osud jej však už v útlém mládí postavil na zločineckou dráhu. A on vynikl i na ní. Jmenoval se Martin Cahill a byl nejobávanějším a nejobdivovanějším irským gangsterem dvacátého století. Kradl od dětství - to ostatně v prostředí, v němž žil, bylo stejně samozřejmé, jako dýchání. V dospělosti si pak se svými kumpány troufal na kousky, na jakých si lámali zuby i ostří hoši z IRA a které přiváděly policii, neschopnou mu cokoli dokázat, k zoufalství...

    5
  • Bez okolků
    Bez okolků (1967)
    Film

    Stejně napovídající jako titul filmu je i název jeho knižní předlohy. Děj románu Richarda Starka Lovec vypráví o gangsterovi, podvedeném svými partnery, který pátrá po ukradených penězích. Nezbývá mu nic jiného, než se v metropolitní džungli stát lovcem s maximálně vyostřenými instinkty sebezáchovy, neboť stojí proti zákeřně anonymnímu, smrtelně nebezpečnému protivníkovi - zločinné organizaci s nejasnou hierarchií. Kriminální thriller Bez okolků je považován za první skutečně neonoirový film 60. let. Černému stylu přidal barvu a kompozici širokého plátna a také, obrazně řečeno, jak přidal na jasu denního světla, tak potemněl. Relikvie klasického noiru posunul k novým významům. Walker se sice podobá svým předchůdcům, individualistickým detektivům, protože také na vlastní pěst pátrá po řešení kriminální hádanky, ale ne z principu vyšší spravedlnosti, nýbrž z potřeby vlastního práva a vlastní msty. Byl totiž opakovaně zrazen: vůdcem, partnerem i manželkou. Takto mnohonásobně zbaven své maskulinní podstaty je zoufale zběsilým individuem bez lidského etosu, jedincem bez schopnosti citové sounáležitosti. Stejně tak ve srovnání s klasickými noirovými melodramaty je v Boormanově filmu posunut charakter zločinu. Neodehrává se někde v obskurním ústraní a tmě jako dříve, nýbrž na jasném světle, vysoko nad zemí v chladně elegantních mrakodrapech, sídlech velkých korporací. Zločin se stává byznysem realizovaným v pracovní době.

    69%

    Stejně napovídající jako titul filmu je i název jeho knižní předlohy. Děj románu Richarda Starka Lovec vypráví o gangsterovi, podvedeném svými partnery, který pátrá po ukradených penězích. Nezbývá mu nic jiného, než se v metropolitní džungli stát lovcem s maximálně vyostřenými instinkty sebezáchovy, neboť stojí proti zákeřně anonymnímu, smrtelně nebezpečnému protivníkovi - zločinné organizaci s nejasnou hierarchií. Kriminální thriller Bez okolků je považován za první skutečně neonoirový film 60. let. Černému stylu přidal barvu a kompozici širokého plátna a také, obrazně řečeno, jak přidal na jasu denního světla, tak potemněl. Relikvie klasického noiru posunul k novým významům. Walker se sice podobá svým předchůdcům, individualistickým detektivům, protože také na vlastní pěst pátrá po řešení kriminální hádanky, ale ne z principu vyšší spravedlnosti, nýbrž z potřeby vlastního práva a vlastní msty. Byl totiž opakovaně zrazen: vůdcem, partnerem i manželkou. Takto mnohonásobně zbaven své maskulinní podstaty je zoufale zběsilým individuem bez lidského etosu, jedincem bez schopnosti citové sounáležitosti. Stejně tak ve srovnání s klasickými noirovými melodramaty je v Boormanově filmu posunut charakter zločinu. Neodehrává se někde v obskurním ústraní a tmě jako dříve, nýbrž na jasném světle, vysoko nad zemí v chladně elegantních mrakodrapech, sídlech velkých korporací. Zločin se stává byznysem realizovaným v pracovní době.

    6
  • Neznámý Rangún
    Neznámý Rangún (1995)
    Film

    Mladá lekárka Laura Bowmanová, ktorá je násilnou smrťou svojho manžela a dieťaťa deprimovaná, sa snaží nájsť opäť zmysel života a rozhodne sa odísť so sestrou na prázdniny do východnej Ázie. Dostane sa do Burmy, do Rangúnu, kde sa stane svedkom jednej tvrdo potlačenej demonštrácie proti vláde. Keď počas politického mítingu stratí pas, ostáva krátko v krajine a zapojí sa s miestnymi študentmi do boja za demokraciu. Po týchto udalostiach má mladá Američanka pocit, že zo svojej citovej bolesti po prvý raz prebrala. Čoskoro sa zoznámi s tamojším disidentom u Aung Ko, niekdajším univerzitným profesorom, ktorý pracuje ako sprievodca cudzinou. Ten sa rozhodne Laure ukázať svoju zem z iného, menej oficiálneho pohľadu. Tak začína pre mladú ženu dramatické dobrodružstvo, ktoré celkom zmení jej život...

    Žánry:AkčníDrama
    67%

    Mladá lekárka Laura Bowmanová, ktorá je násilnou smrťou svojho manžela a dieťaťa deprimovaná, sa snaží nájsť opäť zmysel života a rozhodne sa odísť so sestrou na prázdniny do východnej Ázie. Dostane sa do Burmy, do Rangúnu, kde sa stane svedkom jednej tvrdo potlačenej demonštrácie proti vláde. Keď počas politického mítingu stratí pas, ostáva krátko v krajine a zapojí sa s miestnymi študentmi do boja za demokraciu. Po týchto udalostiach má mladá Američanka pocit, že zo svojej citovej bolesti po prvý raz prebrala. Čoskoro sa zoznámi s tamojším disidentom u Aung Ko, niekdajším univerzitným profesorom, ktorý pracuje ako sprievodca cudzinou. Ten sa rozhodne Laure ukázať svoju zem z iného, menej oficiálneho pohľadu. Tak začína pre mladú ženu dramatické dobrodružstvo, ktoré celkom zmení jej život...

    Žánry:AkčníDrama
    7
  • Smaragdový les
    Smaragdový les (1985)
    Film
    64%
    8
  • Tam, kde je srdce
    Tam, kde je srdce (1990)
    Film
    63%
    9
  • Za vlast a královnu
    Za vlast a královnu (2014)
    Film

    Filmový veterán John Boorman navazuje na svůj klasický film Naděje a sláva (Hope and Glory) a ohledává smysl válečného úsilí upadajícího britského impéria v korejském konfliktu 50. let. Lehkost mládí, romantická touha po dobrodružství i hořká satira se setkávají v jeho pohledu na absurditu vojenské mašinerie i zásadní zvraty v přátelství a láskách sotva dospělých chlapců. V režisérově částečně autobiografickém přístupu k látce nás událostmi vede vyprávění devatenáctiletého Billa, jehož dospívání v uniformě naráží na chvíli, kdy se musí sám rozhodovat, co považuje za správné, i když se to příčí službě vlasti a královně – a nést následky. (Febiofest)

    Žánry:DramaRetro
    62%

    Filmový veterán John Boorman navazuje na svůj klasický film Naděje a sláva (Hope and Glory) a ohledává smysl válečného úsilí upadajícího britského impéria v korejském konfliktu 50. let. Lehkost mládí, romantická touha po dobrodružství i hořká satira se setkávají v jeho pohledu na absurditu vojenské mašinerie i zásadní zvraty v přátelství a láskách sotva dospělých chlapců. V režisérově částečně autobiografickém přístupu k látce nás událostmi vede vyprávění devatenáctiletého Billa, jehož dospívání v uniformě naráží na chvíli, kdy se musí sám rozhodovat, co považuje za správné, i když se to příčí službě vlasti a královně – a nést následky. (Febiofest)

    Žánry:DramaRetro
    10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Catch Us If You Can
    Catch Us If You Can (1965)
    Film
    57%
    14
  • Agent z Panamy
    Agent z Panamy (2001)
    Film
    • Max
    • iTunes
    • Rakuten
    Britský občan Harry Pendel vlastní v Panamě věhlasný krejčovský salón s nejpočestnější tradicí, kde se obléká mužská část místní smetánky. Harry má duši umělce a snílka a může se pokládat za úspěšného člověka. Jeho žena je zaměstnaná na správě Panamského průplavu. Andy Osnard je špión, pověřený dohledem nad průplavem v zájmu Velké Británie, jež ho odevzdala Panamě v roce 1999. Sdílný Harry je pro Osnarda skvělým zdrojem informací. Lze ho využít tím spíš, že Osnard brzy vypátrá, kde se Harry ve skutečnosti vyučil krejčovskému řemeslu. Harry ostatně skrývá před světem a před svou ženou i jiná tajemství, a tak je pro Osnarda snadné přimět ho ke spolupráci. Protože nemá na vybranou, začne si Harry vymýšlet senzační zprávy, které ohromí nejen Osnarda, ale hlavně jeho nadřízené. Kdo prodává průplav, kdy a komu? Harry má po ruce odpovědi, které Osnard náležitě vyšperkuje. Až se o tutlaný skandál začne zajímat zvědavý novinář a dokonce i Pentagon...
    56%
    Britský občan Harry Pendel vlastní v Panamě věhlasný krejčovský salón s nejpočestnější tradicí, kde se obléká mužská část místní smetánky. Harry má duši umělce a snílka a může se pokládat za úspěšného člověka. Jeho žena je zaměstnaná na správě Panamského průplavu. Andy Osnard je špión, pověřený dohledem nad průplavem v zájmu Velké Británie, jež ho odevzdala Panamě v roce 1999. Sdílný Harry je pro Osnarda skvělým zdrojem informací. Lze ho využít tím spíš, že Osnard brzy vypátrá, kde se Harry ve skutečnosti vyučil krejčovskému řemeslu. Harry ostatně skrývá před světem a před svou ženou i jiná tajemství, a tak je pro Osnarda snadné přimět ho ke spolupráci. Protože nemá na vybranou, začne si Harry vymýšlet senzační zprávy, které ohromí nejen Osnarda, ale hlavně jeho nadřízené. Kdo prodává průplav, kdy a komu? Harry má po ruce odpovědi, které Osnard náležitě vyšperkuje. Až se o tutlaný skandál začne zajímat zvědavý novinář a dokonce i Pentagon...
    15
  • Zardoz
    Zardoz (1974)
    FilmRole: Farming Brutal Shot by Zed (uncredited)

    Sean Connery podává skvělý herecký výkon v této fantastické vizy světa budoucnosti. Světa rozděleného na dvě společnosti. Prvním světem je Vortex izolovaná a těžce střežitelná komunitka vědců a intelektuálů. Okolo se rozprostírá zdevastovaný svět, zpustošený válkou, kde bydlí Surovci primitivní vrazi, kteří uctívají šíleného vraha Zardoze. Po léta žili tyto dvě komunity v křehké roznováze, dokud Zed, vůdce, nenašel cestu do Vortexu.

    Žánry:FantasySci-fi
    56%

    Sean Connery podává skvělý herecký výkon v této fantastické vizy světa budoucnosti. Světa rozděleného na dvě společnosti. Prvním světem je Vortex izolovaná a těžce střežitelná komunitka vědců a intelektuálů. Okolo se rozprostírá zdevastovaný svět, zpustošený válkou, kde bydlí Surovci primitivní vrazi, kteří uctívají šíleného vraha Zardoze. Po léta žili tyto dvě komunity v křehké roznováze, dokud Zed, vůdce, nenašel cestu do Vortexu.

    Žánry:FantasySci-fi
    16
  • 17
  • Vymítač ďábla 2: Kacíř
    Vymítač ďábla 2: Kacíř (1977)
    Film
    • Google Play
    • iTunes
    35%
    18