Vysvobození

74%
Vysvobození
Čtveřice mužů sjíždí během víkendu na kánoích úsek divoké řeky v Apalačském pohoří, jenž má být záhy zaplaven vodou z nové přehrady. Romantická cesta se však nečekaně proměňuje v tragédii, jež navždy poznamená ty, kteří přežijí. Muži si chtějí dokázat, že navzdory městskému způsobu života mohou pokořit přírodu. Jenže součástí místní přírody jsou i horalé, kteří tu dlouho žijí v tvrdých podmínkách a kteří vyznávají jiné hodnoty. Střetnutí s nimi se mění v boj o přežití. Snímek DELIVERANCE Johna Boormana patří nejen k nejvýznamnějším titulům 70. let, ale také k vrcholům žánru thrilleru. Dodnes inspiruje filmařskou čistotou, poutavostí děje, avšak i mravním rozměrem. Vychází z obvyklého thrillerového schématu boje proti "neviděnému" nepříteli, přičemž překračuje meze pouhé napínavé podívané. V komorním dramatu hrají samozřejmě roli přírodní záběry, podstatnější je však Boormanova schopnost nenápadně vytvářet atmosféru napětí a ohrožení, proměňující se místy v čirou hrůzu. Neméně důležité jsou výkony hlavních představitelů. Slavná (a strhující) je počáteční scéna s evergreenovou skladbou Duelling Banjos od Erica Weissberga.


Scénář:

Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Dobře natočený a skvěle zahraný dobrodružně hororový sníměk. Partička kamarádů se rozhodne, že si sjedou řeku a později jsou přepadeni (jeden dokonce i znásilněn) bandou místních horalů. Jako zázrakem přežijí a dokonce se jim i povede jednoho z násilníků zabít. To máme skoro půlku filmu a každý by teď od filmu (nebo alespoň já) čekal útěk a boj o přežití při kterém by umírali jak horalové tak i hrdinové. Avšak film jde trochu jiným směrem. Nejdříve řeší otázku co dělat se zabitým horalem a teprve později přichází útěk. Avšak nic moc se neděje. Nečekal jsem akční jízdu nebo tak ale film mě docela začínal nudit. Měl sice dobrou (skoro) hororovou atmosféru ale chvílemi mi přišlo, že se v něm nic neděje. Pro mě to bylo docela zklamání.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Čtveřice mužů Ed (John Voight) – provozní obchodu s uměním, Lewis (Burt Reynolds) – milovník outdooru a lučištník, Bobby (Nedd Beatty) – prodejce pojistek s nadváhou a Drew (Ronny Cox) – vedoucí týmu obchodníků a kytarista se rozhodnou v rámci zpestření víkendu sjet na kánoích úsek divoké řeky v Apalačských horách, který má být brzy zaplaven vodou z nově vybudované přehrady. Muži si chtějí dokázat, že navzdory městskému způsobu života mohou pokořit přírodu. Ačkoliv na začátku minou několik opuštěných stavení v domnění, že všichni obyvatelé jsou již vystěhováni, mají během pár okamžiků narazit na strohou pravdu, že tomu tak není. V lesích kolem řeky se totiž pohybuje skupina asociálních individuí, kteří jsou s místem již tak spjati, že ho nedokážou opustit ani kdyby chtěli, a pro vetřelce mají řadu velmi drsných překvapení. Nekompromisní Boorman natáčel tento působivý snímek o souboji městského člověka s přírodou a burany na skutečné divoké řece a mimochodem jím inspiroval Filipa Renče při natáčení nepovedeného thrilleru Na vlastní nebezpečí. Jenže, když dva dělají totéž, není to úplně totéž a Boorman svým režijním stylem dokazuje, že ve srovnání s kritikou měl pravdu on. Boorman byl za film nominovaný na dva Oskary za nejlepší film a režii a vzhledem k tomu, že Vysvobození vzniklo v jeho produkci a dodnes mu vydělává balík byl to zřejmě i důvod, proč se pokoušel změnit žánr.
lamps
lamps
15 317 bodů
8
Jen klidně spi, to nic není.... Nejrealističtější survival v dějinách, kterým Boorman ztvrdil nový vypravěčský a tématický impulz americké kinematografie. Nikoli tak šokující, drsné a atmosférické jako soudobý Texaský masakr (který stavěl taktéž na nečekané konfrontaci civilizovaných lidí s partou násilnických buranů), ale takřka rovnocenně znepokojivé díky nepolevujícímu psychologickému nátlaku, který v některých chvílích kulminuje do sfér opravdové hrůzy a znechucení. Za nestárnoucí kvalitu režie plnohodnotně hovoří celá řada často citovaných a slavných pasáží (úvodní banjo duel; zdlouhavá debata o tom, co provést s mrtvým horalem), naopak slabiny se najdou v křečovitých dialozích a trochu také v gradaci příběhu, jehož vrchol přichází krátce po polovině, a posledních dvacet minut už jde zcela mimo rámec nastolené atmosféry a trýznivého duševního nátlaku. Spát půjdu relativně v klidu, být však v kůži některého z přeživších, asi bych si rozmyslel ještě někdy usínat bez pistole pod polštářem...

Dodatečné informace

Původní název:
Deliverance (více)
  • USA Vysvobození
  • USA Deliverance
  • USA Amarga pesadilla
  • USA Amargo Pesadelo
  • USA Beim Sterben ist jeder der Erste
  • USA Bevrijding
  • USA Dasshutsu
  • USA Deliverance - Defensa
  • USA Délivrance
  • USA Den djupa floden
  • USA Den sista färden
  • USA Fim-de-Semana Alucinante
  • USA Flußfahrt
  • USA Gvarim B'Malkodet
  • USA Gyilkos túra
  • USA Izbăvire
  • USA Kurtulus
  • USA La violencia está en nosotros
  • USA Oslobađanje
  • USA Oslobaðanje
  • USA Otan xespase i via
  • USA Picnic med døden
  • USA Piknik med døden
  • USA Syvä joki
  • USA Udflugt med døden
  • USA Un tranquillo weekend di paura
  • USA Uwolnienie
  • USA Vyslobodenie
  • USA Όταν ξέσπασε η βία
  • USA Избавление
Země původu:
USA
Rozpočet:
2 mil. USD
Tržby:
46,12 mil. USD (celosvětově)
Knižní předloha:
Čeština:
Vysvobození je dostupný s českými titulky

Podobné


Powered byJustWatch

  • Ve stejné době, kdy Angličan Boorman natáčel v Americe Vysvobození, natáčel Američan Sam Peckinpah, který o Dickeyho novelu také projevil zájem, v Anglii Strašáky (1971).
  • Natáčení Vysvobození probíhalo z větší části v Georgii, v rokli Tallulah a na řece Chattooga v Jižní Karolíně. (Místa, kde se natáčely některé scény, byly po úspěchu filmu pojmenovány turistickými průvodci.)
  • První snímek, ve kterém se objevil Ed O'Neill, známý u nás především díky seriálu Ženatý se závazky. Ve filmu pronesl jen jedinou větu: "Ne, stále na něj čekáme, až přijde".