Benátský filmový festival

Benátský filmový festival 2021: nominace a vítězové

Předávání cen: 11. 9. 2021

Zlatý lev za nejlepší film

Vítěz

Stříbrný lev - Velká cena poroty

Vítěz

Stříbrný lev za nejlepší režii

Coppa Volpi pro nejlepšího herce

Coppa Volpi pro nejlepší herečku

Cena Marcella Mastroianniho pro mladého herce/herečku

Cena Luigiho De Laurentise Lev budoucnosti pro nejlepší debut

Vítěz

Zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Díra
    Díra
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Píše se rok 1961. Zatímco sever Itálie je v průmyslovém rozkvětu, jih zůstává stále opuštěným venkovem. Skupina jeskyňářů z bohatého severu přijíždí do vesnice kousek od Neapole, aby se nepozorovaně vydala prozkoumat jeden z nejhlubších jeskynních systémů v celé Evropě. Výprava vybavená nejnovějšími technickými vymoženostmi, která se rozhodla svést odvěký boj člověka s přírodou, však zraku okolní krajiny a místních obyvatel může uniknout jen těžko. Film Michelangela Frammartina je meditativním zážitkem, ve kterém z hlubin tajemné propasti vyvstávají mementa minulosti a čas plyne v poklidném tempu zelených kalábrijských plání. Z filmového festivalu v Benátkách si snímek odnesl Zvláštní ocenění poroty. (Aerofilms)
    Žánry:Drama
    65%
    Píše se rok 1961. Zatímco sever Itálie je v průmyslovém rozkvětu, jih zůstává stále opuštěným venkovem. Skupina jeskyňářů z bohatého severu přijíždí do vesnice kousek od Neapole, aby se nepozorovaně vydala prozkoumat jeden z nejhlubších jeskynních systémů v celé Evropě. Výprava vybavená nejnovějšími technickými vymoženostmi, která se rozhodla svést odvěký boj člověka s přírodou, však zraku okolní krajiny a místních obyvatel může uniknout jen těžko. Film Michelangela Frammartina je meditativním zážitkem, ve kterém z hlubin tajemné propasti vyvstávají mementa minulosti a čas plyne v poklidném tempu zelených kalábrijských plání. Z filmového festivalu v Benátkách si snímek odnesl Zvláštní ocenění poroty. (Aerofilms)
    Žánry:Drama

Cena Orizzonti pro nejlepší film

Vítěz
  • Poutníci
    Poutníci
    Indre s Pauliem se rozhodnou zajet do městečka poblíž letiště, kde byli před lety brutálně zavražděni jejich blízcí. V hlavě si nesou vzpomínky, které by oba raději už dávno vytěsnili, Paulius ale cítí potřebu vydat se po stopách svého bratra a Indre mu nedokáže odepřít pomoc. Postupně se začnou dostávat do sporu s místními usedlíky a zjišťují, že proniknout do minulosti a pochopit ji není zdaleka tak jednoduché, jak se domnívali. Pomalý, atmosférický film Poutníci získal roku 2021 hlavní cenu v rámci soutěžní sekce Horizonty na MFF v Benátkách.
    Žánry:DramaKrimi
    56%
    Indre s Pauliem se rozhodnou zajet do městečka poblíž letiště, kde byli před lety brutálně zavražděni jejich blízcí. V hlavě si nesou vzpomínky, které by oba raději už dávno vytěsnili, Paulius ale cítí potřebu vydat se po stopách svého bratra a Indre mu nedokáže odepřít pomoc. Postupně se začnou dostávat do sporu s místními usedlíky a zjišťují, že proniknout do minulosti a pochopit ji není zdaleka tak jednoduché, jak se domnívali. Pomalý, atmosférický film Poutníci získal roku 2021 hlavní cenu v rámci soutěžní sekce Horizonty na MFF v Benátkách.
    Žánry:DramaKrimi

Cena Orizzonti za nejlepší režii

Cena Orizzonti pro nejlepšího herce

Cena Orizzonti pro nejlepší herečku

Cena Orizzonti za nejlepší scénář

Cena Orizzonti pro nejlepší krátkometrážní film

Vítěz
  • Kosti
    Kosti
    Loutkový film Kosti se vydává za první animovaný snímek z roku 1901, který byl znovuobjeven a restaurován o sto dvacet let později. Čas ani prostor zřejmě neklade animátorům Cristóbalovi Leónovi a Joaquínu Cociñovi žádné limity. V jejich dílku, inspirovaném tvorbou Jana Švankmajera a bratří Quayů, probouzí Constanza Nordenflycht z mrtvých Diega Portalese a Jaimeho Guzmána. Oba politici měli v historii zásadní vliv na vývoj Chile, a jak se ukáže, také na život Constanzy, jenž zrcadlí pohnutý osud latinskoamerického státu. Prováděný rituál by měl Chile osvobodit jednou provždy.
    73%
    Loutkový film Kosti se vydává za první animovaný snímek z roku 1901, který byl znovuobjeven a restaurován o sto dvacet let později. Čas ani prostor zřejmě neklade animátorům Cristóbalovi Leónovi a Joaquínu Cociñovi žádné limity. V jejich dílku, inspirovaném tvorbou Jana Švankmajera a bratří Quayů, probouzí Constanza Nordenflycht z mrtvých Diega Portalese a Jaimeho Guzmána. Oba politici měli v historii zásadní vliv na vývoj Chile, a jak se ukáže, také na život Constanzy, jenž zrcadlí pohnutý osud latinskoamerického státu. Prováděný rituál by měl Chile osvobodit jednou provždy.

Zvláštní cena poroty Orizzonti

Vítěz
  • Radikální posuny
    Radikální posuny

    Síla této symfonie velkoměsta začíná příhodně u zvuku. Vtahující sound design filmu na pomezí eseje, sociálního dokumentu a magickorealistického podobenství napomáhá orientaci v mozaikovitém, nelineárním příběhu Eldera a Maxe, dvou mužů obklopených bolivijskou metropolí La Paz. Na 16mm film natočený snímek zachycuje postavy, které sice hovoří o dlouhověkosti, ale jejich zázemí naznačuje, že skutečná perspektiva může být diametrálně odlišná. Město La Paz je zde vykresleno jako fascinující, ale také (metaforicky i doslova) dusivá urbánní džungle, ve které to má těžké nejen pracující třída. Tvůrčí metodou jako by zde byla angažovaná a přitom distancovaná observace. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama
    Režie:Kiro Russo
    65%

    Síla této symfonie velkoměsta začíná příhodně u zvuku. Vtahující sound design filmu na pomezí eseje, sociálního dokumentu a magickorealistického podobenství napomáhá orientaci v mozaikovitém, nelineárním příběhu Eldera a Maxe, dvou mužů obklopených bolivijskou metropolí La Paz. Na 16mm film natočený snímek zachycuje postavy, které sice hovoří o dlouhověkosti, ale jejich zázemí naznačuje, že skutečná perspektiva může být diametrálně odlišná. Město La Paz je zde vykresleno jako fascinující, ale také (metaforicky i doslova) dusivá urbánní džungle, ve které to má těžké nejen pracující třída. Tvůrčí metodou jako by zde byla angažovaná a přitom distancovaná observace. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama
    Režie:Kiro Russo

Orizzonti Extra: Divácká cena Armani Beauty

Vítěz
  • Slepý muž, který neviděl Titanic
    Slepý muž, který neviděl Titanic

    Jaakko je nevidomý a odkázaný na invalidní vozík, v rámci možností je ale soběstačný a optimistický. Je zamilovaný do Sirpy. Osobně se sice nikdy nesetkali, ale pravidelně jsou v kontaktu přes telefon. Nečekané události donutí jednoho dne Jaakka sebrat veškerou odvahu a za Sirpou na vlastní pěst vyrazit, odkázaný jen na svůj sluch a pomoc okolí… Film o fyzickém postižení nevypráví, ale s úspěchem tuto zkušenost zprostředkovává, aniž by diváka poučoval a hrdinu litoval či ponižoval. Na námětu spolupracoval hlavní herec Petri Poikolainen, jenž sám trpí, stejně jako hlavní hrdina, roztroušenou sklerózou. Výjimečný snímek získal Cenu diváků v rámci benátské sekce Orizzonti Extra. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama
    71%

    Jaakko je nevidomý a odkázaný na invalidní vozík, v rámci možností je ale soběstačný a optimistický. Je zamilovaný do Sirpy. Osobně se sice nikdy nesetkali, ale pravidelně jsou v kontaktu přes telefon. Nečekané události donutí jednoho dne Jaakka sebrat veškerou odvahu a za Sirpou na vlastní pěst vyrazit, odkázaný jen na svůj sluch a pomoc okolí… Film o fyzickém postižení nevypráví, ale s úspěchem tuto zkušenost zprostředkovává, aniž by diváka poučoval a hrdinu litoval či ponižoval. Na námětu spolupracoval hlavní herec Petri Poikolainen, jenž sám trpí, stejně jako hlavní hrdina, roztroušenou sklerózou. Výjimečný snímek získal Cenu diváků v rámci benátské sekce Orizzonti Extra. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama

Benátská klasika - nejlepší dokument

Vítěz
  • Pád ptačího krále
    Pád ptačího krále
    Krátký film Pád ptačího krále nás zavádí do zákulisí temné opery, kde se odehrává přinejmenším stejně vzrušující příběh jako na jevišti. Oba se zakládají na univerzálním motivu milostného trojúhelníku. Na začátku stojí operní antagonista rozrušený nenadálým návratem bývalého představitele hlavní role. Realita a fikce prostupují jedna druhou takovým způsobem, že časem přestane být dělicí hranice mezi nimi patrná. Film autorské dvojice Mikai Geronimo a Josh O’Caoimh byl uveden a oceněn na řadě světových festivalů.
    Krátký film Pád ptačího krále nás zavádí do zákulisí temné opery, kde se odehrává přinejmenším stejně vzrušující příběh jako na jevišti. Oba se zakládají na univerzálním motivu milostného trojúhelníku. Na začátku stojí operní antagonista rozrušený nenadálým návratem bývalého představitele hlavní role. Realita a fikce prostupují jedna druhou takovým způsobem, že časem přestane být dělicí hranice mezi nimi patrná. Film autorské dvojice Mikai Geronimo a Josh O’Caoimh byl uveden a oceněn na řadě světových festivalů.

Zlatý lev za celoživotní dílo