Prehistorický život si v kinech zase jednou najde cestu v červenci 2025, sedmý film ze série zažehnuté před jednatřiceti lety Jurským parkem ponese název Jurassic World: Rebirth, natáčí ho Gareth Edwards (Rogue One, Stvořitel) a scénář obstaral autor originálu a prvního pokračování Ztracený svět David Koepp. Ten v novém rozhovoru přiblížil svůj kreativní proces, který zahrnoval konzultace s nynějším producentem Stevenem Spielbergem. Společně by rádi modernímu publiku nabídli dobrodružství tonálně podobné původnímu snímku, s partou lidských postav na misi ve známém světě, kde se snoubí dinosauří hrozba, polidšťující humor i reálný vědecký základ.
Články 202
Nežijí už 65 milionů let, ale věčný pokoj dinosaurům nikdo nedopřeje. Jurský park byl roku 1993 natolik výrazným technickým milníkem a navrch skvělým dobrodružným blockbusterem, že po jednatřiceti letech přichází na řadu už třetí zážeh pravděpodobné trilogie – po Spielbergově originálu, který následovaly filmy Ztracený svět (1997) a Jurský park 3 (2001), se ke slovu od roku 2015 dostal třídílný Jurský svět. Ten nyní pokračuje kvapným rebootem Jurassic World: Rebirth z pera scenáristy původního filmu Davida Koeppa a od režiséra Garetha Edwardse (Stvořitel), v němž se Scarlett Johansson na nové fotce připravuje na neuvěřitelné množství všemožně zasazených scén a napínavé i zábavné akční momenty.
Ke skvělé hororové komedii, zdá se, stačí smíchat koncepty dvou zcela nesouvisejících sci-fi drahokamů. Hrdinové moderní perly The Invisible Raptor, která má dosud jen nadšené ohlasy, se v traileru tážou vědátora, jak se vlastně dělají dávno vyhynulí velociraptoři. „Viděli jste Jurský park?,“ odvětí pod tlakem. Ale jak je učinit neviditelnými? „Viděli jste Neviditelného muže?,“ zní jediná zbývající indicie k nevšednímu, přímočarému hybridu, který v traileru prezentuje svůj náročný trumf – podle všeho zafunguje jednak jako čistá parodie, a navíc coby dosud neviděný komediální monster-movie.
Studio Universal Pictures má naspěch. Loni sice zažilo rekordní sezónu a jeho celkové tržby z kin převýšily díky animáku Super Mario Bros. ve filmu či Oppenheimerovi i jindy nezdolatelného Disneyho. Hitem byl o rok dříve také Jurský svět: Nadvláda (Jurassic World Dominion), zatím poslední střípek ze série odstartované Jurským parkem (Jurassic Park), která je z kasovního hlediska hollywoodskou stálicí. Navzdory miliardovým tržbám ale velké vyvrcholení hexalogie generovalo tak tristní kritické přijetí, že o dinosauří budoucnost se všichni bojí. Scenárista originálního filmu Stevena Spielberga David Koepp a režisér Gareth Edwards tak už sepsali a natočili pokračování, které prvními fotkami se Scarlett Johansson či Mahershalou Alim láká na premiéru o příštím Dnu nezávislosti. Ponese název Jurassic World: Rebirth a synopse se vrací ke kořenům prvního snímku.
Jurský svět je velmi podivná série. První díl byl nečekaným obřím úspěchem, který znovuoživil zájem o Spielbergův mírně ošuntělý spektákl (viňte třetí díl). Jistě, od počátku měl tenhle jemný reboot své odpůrce, většina publika se však shodla na tom, že jde o vcelku povedenou záminku sníst si v klidu kinosálu pořádnou porci popcornu. I další dva díly vydělaly přes miliardu dolarů, což obzvlášť u postpandemické trojky nebyla samozřejmost. Přesto tuto komerčně úspěšnou sérii začala provázet nálada vyčerpanosti. Nespokojené kritické hlasy převážily a číslům z pokladen navzdory zvítězilo veřejné mínění, že dinosauři jsou v koncích. Producenti ve vší překvapivosti zvedli oči od bankovek a nejspíš souhlasí, protože problémová čtyřka zřejmě ponese titul, jenž je příslibem nového začátku.
Dinosaurů se v kinech dočkáme už roku 2025. Série Jurský svět, která volně vyklíčila z průlomového Jurského parku, je příliš lukrativní značkou pro vyhynutí. Do světa plného naklonovaných prehistorických tvorů v právě připravovaném Jurském světě 4 (Jurassic World 4) nahlédne herečka Scarlett Johansson, již ozubenými chřtány protáhne osvědčený blockbusterový režisér Gareth Edwards (Stvořitel). Hvězda Marvelu se stává hlavní tváří prvního oficiálního rebootu, který nemá rozvíjet staré linie či zapojovat známé postavy. A to včetně Iana Malcolma v podání Jeffa Goldbluma, jenž Johansson sympaticky uvítal během živého vysílání americké televize.
Nedávno bylo oznámeno, že v chystaném již sedmém filmu ze světa Jurského parku, se nejspíš objeví herečka Scarlett Johansson. To se jeví jako dobrý moment zavzpomínat na legendární první díl a zaměřit se na to, jaké chyby Steven Spielberg ve své trikové revoluci přehlédl.
Fascinace tím, co se ukrývá ve vesmírných dálavách a co by teoreticky mohlo navštívit i naši titěrnou planetu (a podle mnohých už navštívilo), provází Stevena Spielberga od nejranějších let. Už ve studentském filmu Firelight roku 1964 popisoval přílet UFO do provinčního amerického městečka, dva roky po premiéře Čelistí (Jaws) zfilmoval vlastní sci-fi námět do oslnivých Blízkých setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind) a roku 1982 dojal celou galaxii příběhem E. T. Mimozemšťana (E. T. the Extra-Terrestrial), jenž se navzdory duševnímu poutu s chlapcem Elliotem musí vrátit domů. Sedmasedmdesátiletá legenda kinematografie nyní dle webu Variety plánuje návrat ke kořenům a pověřila scenáristu Jurského parku (Jurassic Park) Davida Koeppa rozepsáním svého dalšího námětu o UFO, který prý hodlá i režírovat.
Časopis Forbes dal dohromady žebříček nejmajetnějších lidí planety, jemuž vévodí módní imperátor Bernard Arnault a zakladatel společnosti SpaceX Elon Musk. Čtrnáct jmen má podle dané evidence na kontech přes 100 miliard dolarů, přičemž lidé ze showbyznysu jsou v této konkurenci přece jen upozadění. Mezi dolarové miliardáře každopádně náleží také čtveřice filmových tvůrců, jejichž přínos je minimálně u prvních třech osobností nezpochybnitelný a dobře známý. Čtvrté jméno naopak kdekoho překvapí.
Steven Spielberg patří mezi největší velikány amerického filmového průmyslu. Nejde však jen o to, že natočil spoustu povedených filmů. Jeho působení tvarovalo samotné prostředí Hollywoodu. Byl to on, kdo v dobrém a zlém odlil formy, které američtí filmaři používají dodnes. Jeho pochvala pro druhou Dunu (Dune: Part Two) tedy není jen osobním názorem jednoho člověka, ale pomyslným požehnáním od personifikace celého oboru.