Vědecky přesní dinosauři? Podívejte se, jak by velociraptoři z Jurského parku měli správně vypadat
Jurský park (1993) | Universal Pictures
Celá generace filmových nadšenců má o fyzické stavbě určitých dinosauřích druhů poměrně jasnou představu. Jurský park z roku 1993 je totiž natolik vlivným velkofilmem s působivými vědeckými teoriemi, že vstupenka na fiktivní ostrov Isla Nublar se v žebříčku mnoha dětských snů nacházela proklatě vysoko. Málokdo přitom sleduje vyvíjející se archeologické poznatky, podle nichž digitálně oživení velociraptoři zřejmě vůbec nevypadali tak, jak je pro Stevena Spielberga oživil trikař Stan Winston a kouzelnické oddělení Industrial Light & Magic. Nová videa od youtubera CoolioArt se staví za moderní vědecké koncepty a velociraptory ve slavných scénách přibližují opeřencům, což ostatně svého času předesílal i Alan Grant (Sam Neill).
Jurský park byl z technického hlediska natolik přelomový, že ovlivnil nejen popkulturu, ale i samotnou paleontologii. Adaptace futuristického sci-fi thrilleru Michaela Crichtona učinila z dávno vyhynulých prehistorických tvorů neodolatelnou atrakci, v jejíž přítomnosti, šperkované precizními efekty a dokonalým zvukovým designem, šli kromě lidských postav do kolen také diváci. Po premiéře nejvýdělečnější snímek všech dob v mnoha ohledech nestárne, i když vědeckému pokroku jako fikční dílo přirozeně nestíhá.
Odborníci se delší dobu shodují, že obří suchozemští plazi z období Křídy měli těla posetá peřím a jejich rysy vykazují příbuzenské vztahy s dnešními ptáky. Tuto teorii razila už populární dokumentární série Apple TV+ Prehistorická planeta, již ve dvou sezónách uváděl sám David Attenborough. A nyní se díky kreativnímu YouTube umělci můžete podívat, jak by původní Jurský park mohl vypadat dnes, kdyby tvůrci na nejnovější paleontologická zjištění reagovali.
Jurský park s vědecky přesnými dravci: 1. část | CoolioArt
Tento alternativní design se leckomu může zdát směšný, a to především v nabízeném srovnání s původními animatronickými loutkami. Dravci Jurského parku naplňovali tradiční ještěří horory monster-movies, Spielbergova režie ostatně nezřídka cuká z lehkého rodinného dobrodružství k nervydrásajícímu boji o přežití s bytostmi, jež od lidstva reálně dělí strašidelná časová propast.
Zápletka o DNA extrahované z krve komárů, kteří zahynuli pod nánosy pryskyřice, nicméně zapojuje „realistické“ motivace tak sebejistě, že aktualizace v duchu pozměněného vědění zkrátka není od věci. Efekty ve videích vznikly kombinací takzvané Blender Animation a Adobe After Effects, přičemž vědecky akurátní verze raptorů do filmového prostoru celkem hladce zapadají. A třeba v budoucnu dojde i na předělaného T-Rexe, což utnutý závěr s titulkem naznačují.
Jurský park s vědecky přesnými dravci: 2. část | CoolioArt
Jurský park je v současnosti miliardovou hollywoodskou franšízou, která si s vědeckou důvěryhodností tolik hlavu neláme. Spielbergův perfektní letní blockbuster ale nastavil technickou laťku celému průmyslu a tamní dinosauři si ve svých designech navždy budou žít vlastním životem. Série ostatně nekončí a uzavřená trilogie Jurský svět dostane už v červenci následovníka s podtitulem Rebirth, jehož napsal scenárista originálu David Koepp se Spielbergovou asistencí. Opeření dinosauři se už v minulých dílech objevili (zejména v poslední Nadvládě) a budeme zvědaví, co si režisér Gareth Edwards (Stvořitel) připraví tentokrát.