martin-mickey-stusak
36 628 bodů •
10
Snímek z roku 1916 se striktně zabývá lidskou vlastností, která člověka ovládá v jakékoliv době. A tím je nesnášenlivost. Povídkový počin tak divákům ukazuje jak nesnášenlivost pálí a zabíjí bez rozdílu na dobu a situaci. Jednoznačně na to poukazuje i biblický motiv ve scéně ukřižování Ježíše. Každý použitý hřeb má svůj smysl, podle kterého byl pojmenován. Omezenost, Sobeckost, Pokrytectví a Tmářství. Každý příběh je příkladný a má v sobě určitou moralizující sílu. Nejúchvatnější je však povídka o dobývání Babylonu. Tady je snad ´best´ vše. Kromě samotného příběhu i kamera, kostýmy, kulisy, výpravnost a množstevní, tedy převážně válečné scény. D. W. Griffith dokázal natočit dílo jako málokdo. Silné příběhy obsahující filozofii skutků a psychologii stavů. Střídání časových rovin netrpí zmatečností, i když na svou dobu těžko říci, jak k tomu diváci přistupovali. Podle dobových záznamů je to skutečně mátlo a jisté prvky zůstaly nepochopeny. Inu, divákům bylo předhozeno něco, na co nebyli doposud zvyklí. Avšak snímek patřičně uzrál. Vypovídá hlavně o tvůrčích schopnostech D. W. Griffitha, který se toho nebál a své sny dokázal dokonale zrealizovat. Jedná se o jeden z mnoha kinematografických skvostů z dob němé éry.