Chungking Express

77%
Chungking Express
Hongkongský snímek CHUNGKING EXPRESS režiséra Wong Kar-waie je v odborných kruzích považován téměř za kultovní záležitost. Milostný příběh s kriminální zápletkou je natočen v "asijsky hbitém" tempu a zároveň je dramaturgicky značně rozvolněn. Snímek je považován za vrchol režisérova specifického a formálně svobodomyslného stylu, ve kterém např. kameramané snímají jednotlivé obrazy téměř výhradně z ruky. Zachycuje milostné trable dvou policistů, kteří se vyrovnávají s tím, že je opustily jejich partnerky. Lehce načrtnuté příběhy slouží k stylově čisté a působivé studii, stylizovaně zachycující všednodenní život. Film je složen ze dvou nezávislých příběhů o lidech z okraje společnosti nebo o lidech pro společnost zcela bezvýznamných, jako jsou pašeráci drog nebo prodavačky v bufetu. Vyprávějí o samotě uprostřed davu, o neschopnosti komunikace a nenaplněné lásce. Zároveň je snímek oslavou hektičnosti přelidněného Hongkongu, "města tisíce přistěhovalců", jak se někdejší britské kolonii přezdívalo.



Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
4
Kar-wai Wong je svůj a právě díky tomu je obdivovaný a oceňovaný. Pro mě však absolutně nezajímavý.
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
1
Naprosto nezaujalo. Měl jsem co dělat, abych se to donutil dokoukat. Tohle je třetí Kar-wai Wongův film, který jsem viděl a je z nich tím nejhorším; In the Mood for Love na mě trochu fungovalo a Fallen Angels mě sice taky sralo, ale bylo to aspoň vizuálně poutavější.
Chungking Express však není dostatečně podmanivý vizuálně (ani svými postavami) na to, abych tomu prominul tu bezdějovost a vyprázdněnost. Mohl bych říct bezobsažnost, ale vím, že to není zcela o ničem. O něčem to zajisté je, ale není to odvyprávěno skrze dramatický děj. Film je to naopak velmi nedramatický a moc se toho v něm neděje.
Skládá se to ze dvou "příběhů" (ten první končí ve 40 min) a v obou je protagonistou čerstvě opuštěný polda, který z popudu melancholie hledá nějakou blízkost a naváže v obou případech zvláštní vztah se zvláštní ženou. Ty nově navázané vztahy ale k ničemu pořádnému nevedou a pokud si film diváka nezíská svou atmosférou a nerozvibruje to v něm nějaké emoce, tak se obávám, že ho to bude jen nudit. Jestliže měl Kar-wai Wong nějaké bolístky, které si léčil skrze postavy opuštěných mužů hledající blízkost a nevědících, kde v životě stojí, stejně jako to neví celej amerikanizovanej Hongkong, kterej postrádá (stejně jako celá Čína vlivem čistek a opere tamní zkurvených komoušů) vlastní identitu, tak to měl říct skrze nějaký poutavější příběh a nemarnit můj čas nezajímavými postavami a neustálým vyhráváním California Dreaming. Nejspíš ale nemůže být příliš otevřený, protože by měl problémy s režimem, takže ač to tam je, tak je to slabé. Já jsem ale hodně zaměřenej na narativ a postavy a tenhle film mi absenci v těchto bodech ničím nevykompenzoval a tedy mi není ani dost málo dobrý. Samozřejmě, že existují řemeslně horší filmy, ale ve spoustě z nich bych si toho našel více, čímž by se mnou i déle zůstaly. Na tuhle prázdnotu jenom brzy zapomenu.

Kdybych se neuráčil si o filmu něco přečíst, tak bych ho asi ani nerozšifroval, protože když film nudí, tak nepodmíní zájem a divák není motivován prostoupit do díla hlouběji a odhalit tím jeho úskalí.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
6
Celkem zvláštní film, natáčený v úzkých uličkách Hong Kongu, lemovaných obchůdky, fast-foody a propojených průchody. Tísnivé prostředí, přeplněné různými lidmi, kteří se skoro neznají, ale občas začnou nějakou konverzaci. V tomto prostředí vykonávají službu dva policisté, kteří mají problémy v lásce, a také se tu pohybuje mlčenlivá pašeračka drog, do které se jeden z nich zamiluje. Druhý se zase zabouchne do krátkovlasé pracovnice v bufetu, který patří jejímu bratranci. První příběh vypráví láskou ztrápený policista He Qiwu, pocházející z Taiwanu. Ten byl 1. dubna odkopnut svou přítelkyní May, a aby si ověřil vážnost rozchodu, rozhodne se měsíc počkat. Celý tento měsíc si každý den kupuje plechovku ananasu s datem spotřeby 1. května, protože May má ananasy ráda a také má 1. května narozeniny. Paralelně s tím se jistá ženská s blonďatou parukou věnuje pašování drog, které se svými indickými kumpány sype do kondomů a schovává do bot a oblečení. Pašerácká operace se však nějak pokazí. 1. května je Qiwu oficiálně bez přítelkyně, a tak se k této krásné pašeračce vetře v klubu Bottoms Up. Ona jej sice ignoruje, ale nakonec spolu skončí na hotelu, nicméně z toho nic není - ona usne a on sleduje staré filmy a objednává jídlo. Hraje si s jejími botami a pak jí nechá spát a odejde. Další den pašeračka hledá Inda, který ji podvedl, a dokonce kvůli tomu unese majiteli jednoho obchodu dceru. Nakonec ho na ulici zastřelí za bílého dne. Qiwu si jde zaběhat, protože díky tomu vypotí vodu a v těle mu pak nezůstane žádná voda na slzy. Na pager dostane zprávu s přáním všeho nejlepšího k narozeninám. Navštíví svůj oblíbený bufet, kde se setkává s novou krátkovlasou zaměstnankyní jménem Faye. Její bratranec a majitel bufetu si s ním vždy rád pokecá o lásce a o životě. V druhém příběhu má jiný policista opět těžkou hlavu kvůli rozchodu - tentokrát s letuškou. Navštíví bufet, ve kterém pracuje Faye, která se do něj tajně zamiluje. Jednoho dne obchod navštíví letuška a čeká na svého muže - policistu. Dozví se, že muž má tento den volno, a tak mu nechá dopis u majitele bufetu. Dopis obsahuje sadu klíčů od policistova bytu. Faye policistovi řekne o dopisu, on ale požádá majitele bufetu, aby si jej nechal. Faye proto používá klíče k opakovanému navštěvování policistova bytu, aby mu tam uklidila a vymalovala. Postupně se jí daří ho rozveselovat. Policista nakonec přistihne Faye ve svém bytě a uvědomí si, že jej má ráda, a tak si spolu domluví rande v restauraci Kalifornie. Faye ovšem nedorazí a majitel bufetu mu přijde oznámit, že Faye odletěla do skutečné Kalifornie. Nechá mu palubní lístek nakreslený na papírovém ubrousku, datovaný o rok později. Faye je nyní letuška, narostly jí vlasy, a vrací se do Hong Kongu. Zjistí, že bývalý policista koupil bufet a přestavuje jej na restauraci, zatímco bratranec si otevřel karaoke bar. Pobaví se spolu o slavnostním otevření restaurace a také o tom palubním lístku, který je promočený a se kterým by vás do letadla fakt nepustili. No, prostě podivný konec celkem zvláštního filmu, který měl skvělou atmosféru, soundtrack složený z chytlavých písniček, ale jinak mě to prostě moc nebralo...

Dodatečné informace

Původní název:
重慶森林 (více)
  • Hong Kong Chungking Express
  • Hong Kong 重慶森林
  • Hong Kong Amores Expressos
  • Hong Kong Chongqing senlin
  • Hong Kong Chung Hing sam lam
  • Hong Kong Chung King ekspres
  • Hong Kong Chungking express
  • Hong Kong Chung King Express
  • Hong Kong Chungking Jungle
  • Hong Kong Csungking expressz
  • Hong Kong Hong Kong Express
  • Hong Kong Koi suru Wakusei
  • Hong Kong To dasos tou Chung King
  • Hong Kong Trung Khanh Sam Lam
  • Hong Kong Чyнгкингский экспресс
  • Hong Kong Чунгкiнський експрес
Premiéra v ČR:
21. 8. 1997
Země původu:
Hong Kong
Rozpočet:
0,16 mil. USD
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Chungking Express byl natočen na 35mm film, což přispělo k jeho charakteristickému zrnitějšímu vzhledu.
  • Quentin Tarantino byl velkým fanouškem Chungking Express a pomohl filmu získat distribuci v USA prostřednictvím své společnosti Rolling Thunder Pictures.
  • Chungking Express byl jedním z prvních filmů, které přinesly mezinárodní uznání režisérovi Kar Wai Wongovi a pomohly mu stát se jedním z nejvýznamnějších asijských režisérů.