Hnus

71%
Hnus

V londýnském bytě spolu žijí dvě naprosto rozdílné sestry Helen (Yvonne Fourneaux) a Carol (Catherine Deneuve). Společenská Helen nachází plné uspokojení v milostném poměru s ženatým Michaelem (Ian Hendry), Carol, která se straní mužů a lidí vůbec, pracuje jako manikérka. Když Helen odjede s milencem k moři, přestává se její osamělá sestra kontrolovat: omluví se z práce pro nemoc a uzavře se ve svém bytě, soužená hrůznými sexuálními sny...

Režisér Polanski vytváří hororovou studii mentálního rozpadu osobnosti dívky, zatížené sexuálními zábranami. Snímek, který u nás nebyl nikdy uváděn (leda výjimečně v Ponrepu pod názvem Ošklivost), obsahuje drastické sekvence násilí a děsu, nikterak je však nekomentuje a neanalyzuje: kamera zachycuje děj tak, aby divák vnímal obraz z úhlu pohledu labilní Carol, a tak se stávají její hnus a samota také jeho hnusem a samotou. Šílenství se ve filmu nejeví jako osud jedince, nýbrž jako choroba celé společnosti. Film, který napsal sám Polanski se svým dvorním scenáristou Gérardem Brachem, získal na MFF v Berlíně 1965 Stříbrného medvěda.




Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Minimalistické, temné a atmosferické. Prostě Polanski za mlada.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Vizuálně vynikající, dějově zajímavé. Takže záleží jen na tom, jak člověk přijme to tempo, které je... ne... zrovna... rychlé... Já to vzal jako "součást hry", i když ideální to určitě není.
lamps
lamps
15 317 bodů
7
Filmařské kvality i úmysly nezpochybnitelné, ale k vysoce sugestivnímu zážitku má Hnus pořád daleko. V neúprosné subjektivizaci vůči hlavní hrdince podobně laděné jako pozdější Rosemary, která ale měla vynikající Miu Farrow, zajímavé vedlejšáky a emocionálně silný, perfekcionisticky gradující vývoj. Repulsion má sice krásnou, ale herecky nemotornou Deneuve, a bezpochyby vynalézavou režii, která však nedokáže zcela zastínit šíleně zdlouhavou expozici a sám o sobě rutinní námět. Druhá půlka je ovšem zásluhou nepříjemné zvukové stopy a enormně sílícího pocitu mentální i fyzické izolace, vyvolané zmíněnou subjektivizací a promyšlenou prací kamery ve vztahu k bizarnímu prostředí, vskutku silnou filmovou zkušeností, kterou zpod kůže jen tak nevyškrabete. Škoda, že si takovou úroveň nedrží Polanski celou dobu..

Dodatečné informace

Původní název:
Repulsion (více)
  • Velká Británie Hnus
  • Velká Británie Repulsion
  • Velká Británie Apostrofi
  • Velká Británie Avsky
  • Velká Británie Avsporet
  • Velká Británie Chok
  • Velká Británie Ekel
  • Velká Británie Hanpatsu
  • Velká Británie Inho
  • Velká Británie Iszonyat
  • Velká Británie Odvratnost
  • Velká Británie Pasibjaurejimas
  • Velká Británie Repulsa
  • Velká Británie Repulsa ao Sexo
  • Velká Británie Répulsion
  • Velká Británie Repulsión
  • Velká Británie Repulsione
  • Velká Británie Tiksinti
  • Velká Británie Wstret
  • Velká Británie Αποστροφή
  • Velká Británie Отвращение
Země původu:
Velká Británie
Rozpočet:
0,3 mil. USD

Podobné


  • První hraný film, který režisér Polanski realizoval v zahraničí, tedy poté co pro snímek Slepá ulička nenašel žádného producenta.
  • Časopis Premiere zařadil film mezi 25 nejnebezpečnějších filmů všech dob.
  • První film, který zobrazuje ženský orgasmus (i když jen zvukově), který prošel britskými cenzory.