Divák si snad sledování televize bez klasických seriálů ani nemůže představit. Právě tuzemské seriály bývají ostatně největším magnetem sledovanosti a divácké pozornosti. Rok 2024 to v podstatě potvrdil. Byl totiž bohatý na českou seriálovou tvorbu i čísla její sledovanosti. Koneckonců, jejich divácký podíl činil 58 %.
Články 8
Minisérii Vlastně se nic nestalo si již teď můžete pustit na iVysílání České televize, šest epizod si bude nárokovat něco přes tři hodiny vašeho času, tedy ne o tolik víc než delší celovečerák. Vrací se s ní režisér Jan Vejnar po své povedené loňské bytové komedii Přišla v noci. Sleduje v ní příběh lidí, do jejichž životů a vztahů zasáhl moderní fenomén OnlyFans a jeho ekvivalenty, na němž ženy nabízejí v různé intenzitě „osobní“ obsah pro pány, kteří jsou ochotní si připlatit. Vejnar a scenáristka Darja Miková situaci zkoumají z úhlu pohledu nabídky, poptávky i nevěřících svědků.
Po dvou projektech Adama Sedláka, Bangeru a Adikts, jež se potýkaly s problémem drog nejprve z pohledu dealera, pak konzumenta, tu máme slovenský projekt Fentasy. Tým debutujících režisérů Samuela Vičana a Anastasie Hoppanové vypráví příběh nezvedeného páru drogových dealerů, kteří se pustili do výroby toho největšího svinstva, jako jde najít – fentanylu. Záslužný záměr se ale bohužel nedaří důstojně realizovat.
Metoda Markovič: Hojer je šestidílný a téměř šestihodinový seriál Voya, jehož první díl uvidíte na této streamovací platformě už zítra. My měli příležitost zhlédnout celou sérii na motivy vražd z 80. let a s radostí můžeme poznamenat, že režisér Pavel Soukup a scenárista Jaroslav Hruška odvedli hodně slušnou práci. Občas se trochu zapomenou ve svých ambicích, jinak ale jejich převyprávění příběhu skutečného československého sériového vraha Ladislava Hojera a hlavně vyšetřovatele Jiřího Markoviče rozhodně má co nabídnout.
Fentasy je slovenský kriminální thriller, jehož název a téma reaguje na skutečné události. Věnuje se černému trhu s fentanylem, extrémně silným syntetickým opioidem, po jehož užití zemřou každý rok desítky tisíc lidí.
BANGER. poskytl české filmové scéně potřebné oživení a Adikts se od počátku stylizují, jako by měly vnést stejnou energii na televizní obrazovky. Zároveň jde však o edukativní dílo vysílané na veřejnoprávní stanici a financované českými pojišťovnami. Jak naznačují všechny rozmazané ztopořené penisy v obraze (a že se jich urodilo!), dostat se ke kompromisu nebylo vůbec snadné. Vznikla tedy další pecka, nebo z té disharmonie bolí uši? Na iVysílání to můžete zjistit již teď, na obrazovkách pak od 24. ledna.
Adam Sedlák se svým loňským filmem BANGER. postaral o nejvýraznější český film sezóny a rok 2024 zahájí pokusem o nastavení laťky světu seriálů. Adikts vypadají na první pohled zajímavěji než další mravokárné pořady České televize jako TBH a Pět let, které se pokusily najít cestu k mladší generaci, přičemž nepanuje jasný konsenzus o tom, jestli se jim to podařilo. Sedlák se svým stylem stojí předně před výzvou, aby ve stylu Klubu rváčů nepředložil varovné dílo, které však svým drajvem naopak vyvolává vůči předmětu své kritiky respekt.
Adam Sedlák patří dlouhodobě k nejzajímavějším českým režisérům, kteří nejintenzivněji experimentují s možnostmi své platformy. Letošním Karlovým Varům bolestně chyběla událost, jakou byl loňský BANGER., a řada projektů se snažila, nejčastěji marně, o stejnou empatii vůči mladým postavám jako televizní Semestr. I další Sedlákův projekt se už od pohledu hlásí ke svému režisérovi. Česká televize uvede brzy silně stylizovaný seriál Adikts.