Třídílný dokument Málo mě znáš je ode dneška k vidění na Voyo. Příběh života Ivety Bartošové pod vedením Michala Samira tato platforma pokrývá i v opulentní melodramatické podobě, která se pomalu chystá do finále. Zároveň však dostal prostor režisér Tomáš Klein, aby se na tento kus historie české popmusic podíval z jiného, spíš informativního než emocionálního úhlu pohledu. Možná se to zdá jako ždímání látky, výsledek, jehož celkové délka se pohybuje okolo rozumně dlouhého celovečerního filmu, se ale umí obhájit.
Články 17
V pražském Rudolfinu proběhlo v sobotu večer vyhlášení 31. ročníku Českých lvů. Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) při slavnostním večeru ocenila ty nejvýraznější počiny filmové i televizní tvorby i tvůrce napříč odvětvími. 15 nominací sice měli favorizovaní Bratři, nakonec si však odnesli jen cenu za nejlepší film. Nejvíce sošek si vysloužila minisérie Volha a sci-fi Bod obnovy. Dvakrát se radovali tvůrci komedie Přišla v noci.
V sobotu večer se v pražském Divadle Archa uskutečnilo slavnostní vyhlášení 14. ročníku Cen české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Ceny se snaží odlišit od ještě zavedenějších Českých lvů, což potvrdily i letošní nominace. Zatímco u lví konkurence získalo nejvíce nominací drama Bratři, u kritiků příběh bratrů Mašínů vyšel naprázdno a nejvíc želízek měla před dnešním večerem hororová komedie Přišla v noci. Nakonec dominovala i během samotného večera.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) představila nominace pro 31. ročník výročních cen Český lev. Vybíralo se z 86 snímků, mezi nimiž nechyběly televizní tituly. O Českého lva bude v 19 kategoriích usilovat 26 děl. Nejvíce nominací mají snímky Bratři (15), Úsvit (12), Bod obnovy (8), Přišla v noci (8), Němá tajemství (7) a Tancuj Matyldo (7). V rámci televizní tvorby nejvíce zaujala Volha (6).
Celkem osmnáct titulů se letos uchází o Ceny české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Nejvyšší počet – pět nominací – obdržela černá hororová komedie Přišla v noci od režisérů Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka, která po úspěchu na karlovarském festivalu pobavila publikum v listopadu také v českých kinech.
Nenápadný snímek Pohani si zaslouží respekt za svou ambici chopit se odkazu zesnulé ukrajinské dramatičky a nabídnout dílo, jež se potýká s problémy moderní doby. Jenže ambice je také tím jediném, co lze na daném díle pochválit.
Celovečerní režijní debut Tomáše Kleina Citlivý člověk vzbudil povyk už po svém uvedení v hlavní soutěži letošního karlovarského festivalu. Jedni film považovali za pseudoumění a div ne druhou Jarmareční boudu, druzí oceňovali odvážné autorské gesto a zachování ducha předlohy Jáchyma Topola. Pravdou je, že Citlivý člověk bude asi většinu lidí rozčilovat. Není to ale nakonec jejich chyba?
Česká dystopická skoro sci-fi o rodině kočovného herce, která putuje zpustošenou českou krajinou v blíže neurčené budoucnosti. Citlivý člověk je adaptace stejnojmenného románu Jáchyma Topola, jenž získal Státní cenu za literaturu.
České sci-fi jsou skoro vždy komedie či parodie. Téměř nikdo si netroufá na vážná témata a seriózní vyznění. Bod obnovy je pokusem o český Minority Report nebo Půjčovnu masa. Režisér Robert Hloz se uvedl jako schopný řemeslník. Teprve druhý film ukáže, zda je v něm něco víc.
Upoutávka na Brutální vedro přišla odnikud. O režiséru Albertovi Hospodářském nikdo nikdy neslyšel, jeho původně absolventský film z FAMU nikdo nevyhlížel a jeho zařazení do karlovarského programu nikdo neočekával. To znamenalo, že nás buď čeká jedno z festivalových překvapení, která se zjeví odnikud a získají si divácká srdce, nebo nesnesitelný a nedotažený film, kterému se nějakým způsobem podařilo zaplnit mezeru v programu. A povedlo se. Film nyní vstupuje do široké kinodistribuce.