Můžete jej obsadit do čehokoli a vždy máte jistotu, že herecký atribut vašeho projektu bude proklatě vysoko. Newyorský rodák Denzel Washington, magazínem New York Times roku 2020 zvolený nejlepším hercem století, nezná výkyvy a ladně kombinuje divadelní vystupování s cool charismatem stříbrných pláten, kde za půlstoletí trvající kariéru dokázal snad všechno. Držitel dvou Oscarů a dalších sedmi hereckých nominací nejnověji strhnul jako politický intrikář Macrinus ve druhém Gladiátorovi, má před sebou přechod Alp jako vojevůdce Hannibal a možná nekončí s akční sérií Equalizer. Připomeňme si sedm filmů, v nichž své unikátní renomé tvaroval nejvýrazněji.
Články 28
Prehistorický život si v kinech zase jednou najde cestu v červenci 2025, sedmý film ze série zažehnuté před jednatřiceti lety Jurským parkem ponese název Jurassic World: Rebirth, natáčí ho Gareth Edwards (Rogue One, Stvořitel) a scénář obstaral autor originálu a prvního pokračování Ztracený svět David Koepp. Ten v novém rozhovoru přiblížil svůj kreativní proces, který zahrnoval konzultace s nynějším producentem Stevenem Spielbergem. Společně by rádi modernímu publiku nabídli dobrodružství tonálně podobné původnímu snímku, s partou lidských postav na misi ve známém světě, kde se snoubí dinosauří hrozba, polidšťující humor i reálný vědecký základ.
Nežijí už 65 milionů let, ale věčný pokoj dinosaurům nikdo nedopřeje. Jurský park byl roku 1993 natolik výrazným technickým milníkem a navrch skvělým dobrodružným blockbusterem, že po jednatřiceti letech přichází na řadu už třetí zážeh pravděpodobné trilogie – po Spielbergově originálu, který následovaly filmy Ztracený svět (1997) a Jurský park 3 (2001), se ke slovu od roku 2015 dostal třídílný Jurský svět. Ten nyní pokračuje kvapným rebootem Jurassic World: Rebirth z pera scenáristy původního filmu Davida Koeppa a od režiséra Garetha Edwardse (Stvořitel), v němž se Scarlett Johansson na nové fotce připravuje na neuvěřitelné množství všemožně zasazených scén a napínavé i zábavné akční momenty.
Natočit film je pořádná řehole. I když hlavní slovo má mít režisér, zvlášť u studiových produkcí se názory střetávají, představy se vyvíjí a původně dosazení členové štábu či obsazení z různých důvodů nemohou na projektu pokračovat. A tak se nadstavbové miliony dolarů občas musí vrhnout do přetáčení už pořízeného materiálu, což je v Hollywoodu naprosto běžnou praxí s různícími se kvalitativními efekty. Kuloáry nedávno pročísly zvěsti o masivních dotáčkách Baleríny ze světa Johna Wicka, jejichž drastičnost vůči přínosu režiséra Lena Wisemana sice zákulisní zdroje posléze mírnily, ale o zajetých praktikách věčně nespokojených studií říkají své. Pojďme si nastínit stručnou historii významných filmových přetáček, v angličtině nazývaných reshoots, které za pět minut dvanáct proměnily slavné filmy a občas i kulturu jako takovou.
Studio Universal Pictures má naspěch. Loni sice zažilo rekordní sezónu a jeho celkové tržby z kin převýšily díky animáku Super Mario Bros. ve filmu či Oppenheimerovi i jindy nezdolatelného Disneyho. Hitem byl o rok dříve také Jurský svět: Nadvláda (Jurassic World Dominion), zatím poslední střípek ze série odstartované Jurským parkem (Jurassic Park), která je z kasovního hlediska hollywoodskou stálicí. Navzdory miliardovým tržbám ale velké vyvrcholení hexalogie generovalo tak tristní kritické přijetí, že o dinosauří budoucnost se všichni bojí. Scenárista originálního filmu Stevena Spielberga David Koepp a režisér Gareth Edwards tak už sepsali a natočili pokračování, které prvními fotkami se Scarlett Johansson či Mahershalou Alim láká na premiéru o příštím Dnu nezávislosti. Ponese název Jurassic World: Rebirth a synopse se vrací ke kořenům prvního snímku.
Fascinace tím, co se ukrývá ve vesmírných dálavách a co by teoreticky mohlo navštívit i naši titěrnou planetu (a podle mnohých už navštívilo), provází Stevena Spielberga od nejranějších let. Už ve studentském filmu Firelight roku 1964 popisoval přílet UFO do provinčního amerického městečka, dva roky po premiéře Čelistí (Jaws) zfilmoval vlastní sci-fi námět do oslnivých Blízkých setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind) a roku 1982 dojal celou galaxii příběhem E. T. Mimozemšťana (E. T. the Extra-Terrestrial), jenž se navzdory duševnímu poutu s chlapcem Elliotem musí vrátit domů. Sedmasedmdesátiletá legenda kinematografie nyní dle webu Variety plánuje návrat ke kořenům a pověřila scenáristu Jurského parku (Jurassic Park) Davida Koeppa rozepsáním svého dalšího námětu o UFO, který prý hodlá i režírovat.
Kamery nového Jurského světa, který pod dohledem Garetha Edwardse (Godzilla) a Davida Koeppa (Jurský park) restartuje oblíbenou dinosauří sérii, se rozběhnou už v létě. Směle stanovená premiéra na červenec 2025 si po odstoupení původně zvažovaného režiséra Davida Leitche (Kaskadér) žádá rychlý vývoj a podle webu The Insneider se produkce sešla s herečkou Scarlett Johansson ohledně nabídky na hlavní roli. Představitelka Black Widow a držitelka oscarových nominací za Manželskou historii (Marriage Story) a Králíčka Jojo (Jojo Rabbit) zatím nepodepsala, ale její angažování by ambicióznímu projektu prospělo a postavilo ji před novou blockbusterovou výzvu.
Když loni na jaře vlétli do světových kin údržbáři Luigi a Mario v animované adaptaci legendární videohry od Nintenda, zejména o prvním víkendu je málem zbořili. Super Mario Bros. ve filmu (Super Mario Bros.: The Movie) vydělal při prvotním uvedení víc peněz než jakýkoli jiný animák od Disneyho nebo Pixaru a ukázal, jak hluboko v popkultuře tenhle osmdesátkový námět zakořenil. Filmové pokračování ve spolupráci Nintenda, produkující společnosti Illumination a distribuujícího Universalu dorazí 3. dubna 2026 a práce na něm už brzy započnou.
Stejně jako v loňském roce se oscarové předávání neslo v poměrně poklidném duchu a dva roky stará facka Willa Smithe se stává dávnou minulostí. To však neznamená, že by se během několikahodinového přenosu neodehrálo nic zajímavého, co hýbe internetem a co dodává čtení výsledků punc velké filmové události. Na několik zásadních momentů se proto zčerstva podíváme.
Nejprestižnější oslava filmového umění v noci z neděle na pondělí zodpověděla otázku, která se objevovala ve většině odborných i laických úvah – kolik Oscarů si na 96. ceremoniálu uzme Oppenheimer? Životopisný portrét komplikovaného konstruktéra první jaderné zbraně si jich před zraky hollywoodské smetánky nakonec vysloužil sedm, přičemž se čtyřmi soškami mu nejtěsněji konkurovala osobitá satirická komedie Chudáčci (Poor Things). Moderátor Jimmy Kimmel sice stačil zesměšnit Donalda Trumpa a prostor dostal i citát ruského opozičního politika Alexeje Navalného, ale jinak se večer nesl v uctivém, místy překvapivě rozverném a ryze filmovém duchu.