Světlonoc

55%
Světlonoc
Třicátnice Šarlota se vrací do rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Před mnoha lety odtud za nejasných okolností utekla. Její návrat v místních vzbuzuje podezření, po celou dobu ji považovali za mrtvou. Bojí se, že svým příchodem probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích.



Recenze: Světlonoc


Chrustyn
Chrustyn
44 881 bodů
4
Vizuál a atmosféra moc fajn, jinak slabé, táhlé a nudné.
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
5
Určitě bych doporučil všem, kterým se líbila Eggersova Čarodějnice, ač tento film se mi víc líbil jako sociální kritika (mířená na slovenské burany v jejich opožděnosti, omezenosti, aroganci, tmářství, rasismu, frustraci, neopodstatněném strachu, násilnosti, mravní bídě, alkoholismu a pověrčivosti) než jako folklórní horor, ač ta konceptuální syntéza s prvkem čarodějnictví, je skvělá. Dokonale zpracované to však není. Sociální kritika naťukne řadu témat, ale nejde dost do hloubky. Postavy ani vztahy mezi nimi nejsou dost prokreslené a rozpracované. Film často podléhá zkratkovitosti tam, kde by neměl, což znemožňuje lépe se na něj naladit či mu více věřit to, co se v něm odehrává. Vesničtí burani (obzvlášť pak muži, což ale nijak nezazlívám) jsou vykresleni čistě nelichotivě. V závěru jsou protagonistky skoro zastřeleny či upáleny, protože si jeden soused-násilník myslí, že jsou to čarodějky, které mu unesly děti, které pravděpodobně odběhly do lesa, aby nemusely být furt s fotrem, který je bije. Toto rychlé uchylování se k dost extrémnímu násilí by fungovalo lépe, kdyby protagonistky měly vzdorovitější/škodolibější povahu a v průběhu filmu se tak snažily sousedům vrátit jejich hrubost. (V souvislosti s protagonistkami film dociluje spíše empatie, která je generována tím stavem, že všichni kolem nim jsou prakticky nesnesitelní dobytci, ale pokud by protagonistky aktivně vzdorovali, tak by to k nim mohlo vztáhnou i divácké sympatie.) Tím, jak by se sousedské vztahy vyostřovaly, by resentiment buranů vystoupal až k okraji poháru, načež by násilí (omlouvané i umocňované pověrčivými výmysly) v závěru bylo divácky uvěřitelnější. Jako art to také není dost silné, ač nějaká snaha o umělečtější pojetí tam rozhodně je. Pro mě to byl dobrý film na to jedno první shlédnutí, ale opakovaně se k němu vracet asi nemá smysl.
Renfield
Renfield
5 427 bodů
6
Světlonoc lépe funguje ve své dramatické části, vizuálně však zase v té hororové, žánrová roztaženost jí tak neprospívá. Střet s místními je příliš na sílu, nebylo by špatné z těch témat ubrat a nechat pouze ty, jenž se týkají domnělé čarodějnice. Nejen že by tím zbylo více prostoru pro hororovou část, ale především by lépe fungovala atmosféra filmu, kterou jedna scéna má, aby hned v té následující téměř zmizela. Řekněme mystické až halucinogenní pasáže, fungují z tohoto pohledu zdaleka nejlépe. Kamera a obzvlášť výborný soundtrack jim dává sílu, přesto v celku působí až nepatřičným dojmem, spíše jako nějaké odkazy na Eggersovu Witch. Střet s místními a předsudky tak zůstávají tím vůbec nejdotaženějším.


Dodatečné informace

Původní název:
Svetlonoc (více)
  • Slovenská republika Světlonoc
  • Slovenská republika Svetlonoc
  • Slovenská republika Nightsiren
Premiéra v ČR:
6. 10. 2022
Distributor:
Forum Film
Země původu:
Slovenská republika, Česká republika
Rozpočet:
1,72 mil. USD
Tržby:
0,09 mil. USD (celosvětově)

Podobné


Powered byJustWatch

  • Světlonoc je považován za jeden z nejvýraznějších slovenských filmů roku 2022 díky své jedinečné kombinaci hororu a psychologického dramatu.
  • Světlonoc obsahuje prvky slovenského folklóru, které jsou zpracovány moderním způsobem, což přináší nový pohled na tradiční příběhy.
  • Film Světlonoc je psychologický horor, který se odehrává v odlehlé slovenské vesnici, kde se mísí prvky folklóru a nadpřirozena.