Recenze filmu Víly z Inisherinu

78%

Komentáře a recenze 38

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Nejméně vtipný a nejsmutnější i nejdepresivnější film Martina Mcdonagha. Irská ostrovní vesnička, všehovšudy tři domy a téma konce kamarádství dvou mužů, které vygraduje v něco víc, než by se mohlo zdát. Vynikající duo Gleeson/Farrell, nádherné prostředí a chytře napsané dialogy, vyvažují prakticky nulový děj a táhlejší tempo.
Pete69
Pete69
32 458 bodů
8
Velká a drsná Irská paráda. Drsná krajina, drsný příběh. Když žijete na Irském ostrůvku, který není hustě osídlen, ztráta každého z blízkých bolí. Na tom staví toto výborné drama a je to natočeno opravdu moc dovře. Colin Farrel zahrál moc pěkně, ale Brendan Gleeson ho v mých očích ještě předčil, zahrál to geniálně.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Můj nejoblíbenější McDonagh, je to vůbec možný? Zápletka mě hodně chytla a bavilo mě čekat, co se stane, jak a proč. Sice si nejsem 100% jistý, že ten film chápu, jak autor zamýšlel (vůbec ústřední myšlenka, že Farrellova postava je nějak "hloupá", nedává v rámci tohohle fikčního světa moc smysl a já nevím, jestli to je záměr, nebo ne), ale to nakonec vůbec nevadí. Bavilo mě s tím filmem být, bavilo mě si ho v hlavě přebírat.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Na to, že tohle byl Martin McDonagh, tady bylo trochu hodně dramatu a málo humoru (černého, on snad ani jinej neumí), bych řekl. Ale když se tam nějakej našel, tak dobrej. A co se tam ještě našlo, tak úplně originální děj, jehož zasazení na jakýsi zapadlý irský ostrov roku 1923 tu bizarnost situace ještě vyladilo. Herecké výkony naprosto vynikající a to mluvím o všech zúčastněných - Colin Farrell se snad dostal na úplně novou úroveň, Brendan Gleeson s věkem snad herecky zraje jak víno (když nepočítám to, co předvedl v Potterovi) a Barry Keoghan opět ukázal, jaký se v něm skrývá talent. A Kerry Condon je prostě číča a je na ni hezkej pohled. Do toho ta jejich irská angličtina, což je skoro úplně jinej jazyk než angličtina, hehe. Zakončeno hezky pesimisticky, i když možná částečně optimisticky, ale až mi z toho bylo trochu smutno. Film to nebyl vůbec špatnej a za pár let můžu dát repete - byl to prostě trochu jinej McDonagh, než na kterého jsme zvyklí, ale dobrej zase úplně jinak.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
9
Martin McDonagh zvládne i u svého 4. celovečerního filmu diváka v různých momentech pobavit, Víly z Inisherinu ovšem doposud vyznívají nejtragičtěji z jeho tvorby. Díky neskutečným přesahům i možnosti se v rámci dvou hlavních postav snadno poznat, není vůbec těžké Víly z Inisherinu označit za dosavadní McDonaghův magnum opus…. Více zde
avenis
avenis
11 200 bodů
3
To je tak nechutné, že jakýkoliv umělecký dojem je mi ukradený. Jeden debil se rozhodne, že už nechce slyšet hlas druhého debila a když není po jeho, ucvakne si prsty. No sorry, ale tohle fakt neberu. Nominací i ocenění to sesbíralo kopec, ale já bych se autora chtěla zeptat, co tím chtěl ku*va říct.
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
4
Na McDonaghův nový počin jsem byl zvědavý, protože jsem si velmi užil jeho předchozí film, Three Billboards outside Ebbing, ale bohužel na mě Banshees of Inisherin vůbec nezapůsobily. Trailer přislíbil roztodivné postavy a zajímavý námět, ale výsledkem jsem se docela pronudil. SCÉNÁŘ: Dostáváme se do děje v momentě, kdy přátelství dvou mužu "končí" z jednostraného popudu. Na jednu starnu si říkám, že by divák měl předně vidět, jaké bylo ono přátelství před tím, než skončilo - aby divák lépe chápal, na čem stálo i proč skončilo a byl tak do celé situace více zainteresovaný. Na druhou stranu: schopný scénárista by to měl být schopen plně osvětlit i zpětně. Zde jsem si však musel poradit s vágními motivy typu: "V takto od civizace odstřiženém, monotóním prostředí si lidé moc nevybírájí, s kým se budou bavit." Nechápal jsem tedy moc to, co postavy prožívaj, proč jednaj tak, jak jednaj a vlastně jsem do jejich věci nebyl zainteresovaný. Film se odehrává v krásném prostředí, ale režie není příliš strhující - film má docela klidné/pomalé tempo a není v něm tolik dialogů (případně nejsou dost hutné), které bych právě rád. Charakterové studie na dialozích dost stojí, ale zde jich je spíše poskrovnu. Obrat v postoji Colma (Brendan Gleeson), na kterém stojí zápletka, jsem tedy příliš nechápal. Pokud chce od prosťáčka Pádraica (Colin Farrell) mít pokoj, aby se mohl věnovat hudbě, proč si pak odřezává prsty, bez kterých nebude moci hrát. Možná (jakožto umělec) pociťuje příliš velký tlak na to, aby tvořil, načež z toho upadá v zoufalství a snaží se od toho odosobnit tak, že se zbavuje toho, díky čemuž vůbec tvořit může. To je ale spíš takovej headcanon. Film to neobjasní. Nemluvě o tom, že scénář nijak zvlášť psychologicky nerozpracuje Colma jakožto velkého umělce toužícího vytvořit velké dílo a obávajícího se, že to nesvede. jednou sice zmíní, že si ho nikdo nebude pamatovat proto, že byl milý, ale Mozarta si pro jeho dílo pamatuje každý i pro několika staletích. Působilo to však jako něco, čím se jen snažil Pádraica odpálkovat. Film tedy nedává moc odpovědí, není příliš jasnej ani zábavnej, ale lze nad ním dobře mudrovat. Divák si třeba může vypomoci tím, že postavy jsou prostě tvrdohlaví Irové a snaha o zalepení rozbitého přátelství může vést ještě k větším prasklinám. Ani to jsem však McDonaghovi moc nežral. Všechny tyhle interpretace, které mi to mají pomoci pochopit a přijmout jsou na mě příliš vágní a dokonale mi nezapadají do sebe. Další dvě výraznější ač vědlejší postavy (Pádraicova sestra a největší prosťáček Inisherinu) taky nemají dost prostoru na to, aby mě zajímaly nebo jsem scénáristovi bezezbytku sežral, jejich konání. Chápu, proč sestra z Inisherinu odjela, ale bylo mi to fuk. A pro prosťáčkův skon v důsledku nenaplněné lásky taky neměl dostatečný build up. I to mi bylo tedy jedno. Herci hráli dobře. Jen mě moc nebavilo, co hráli. Dále tam kupříkladu v důsledku Colmova házení prsů na Pádraicův dům zemře Pádraicův osel, načež se situace vyhrotí ještě více. Samotnému mi ale nedošlo, jak se vlastně oslovi podařilo zemřít. Přečetl jsem si, že se udusil jedním prstem. To mi ale přišlo tak nepravděpodobné, že jsem zprvu nepochopil, jak se vlastně oslovi podařilo zemřít. Zkrátka je to na můj vkus působí příliš samoúčelně a plytce. Přitom to takové není. Možná to není tak dobře vedené a proto je to poněkud nejasné, ale prázdné to není. Vlastně mě víc baví o filmu přemýšlet, než mě bavilo na něj koukat. INTERPRETACE: "Z posledního dialogu mezi hlavními postavami vyplývá, že boj Colma a Pádraica je metaforou irské občanské války. Prostřednictvím svých bojů zničili sami sebe. Colm si zničil prsty, takže nemohl dělat jedinou věc, kterou miloval, hrát hudbu. Pádraic zničil svou šanci na lepší život tím, že dovolil svému smutku a potřebě po pomstě, aby mu překážely v tom, že přijal nabídku své sestry přijet na pevninu. Oba muži jsou na chvíli v příměří, ale jak naznačuje Pádraic, pravděpodobně budou brzy znovu bojovat." ŽÁNR: Lidé píší, že je to částečně černohumorná komedie, která však spěje k ponurejšímu tónu. Teoreticky to chápu, ale v praxi jsem nezasmál ani jendou. Myslím, že to, co lze považovat za vtipné, bylo už v traileru, ale ani při něm jsem se nezasmál. Nikdy to nezačne být příliš absurdní a vyhrocené. Není to ani dostatečně prokreslené, takže pozorného diváka nemůžou rozesmívat ani jisté jemné nuance, jejichž humorný náboj vyplývá až z pochopení širšího kontextu. Asi bych film označil za lehké drama. Nijak napjatý jsem však nebyl. Ani smutný. Ani pobavený. Spíše jsem se tím jen bez většího zaujetí prokoukal. Nebylo to však "k nevydržení" jako mnoho jiných filmů.
Riverdon
Riverdon
7 520 bodů
9
Vizuálně dobře nasnímané irské ostrovní drama s přesahem. Už Jan Werich tvrdil, že nejhorší v životě je srážka s blbcem. Navíc jednoho z nich skvěle zahrál Colin Farrell.
kubas369
5 377 bodů
8
7/10. Poměrně těžko uchopitelná duše Irska v poměrně těžko uchopitelném filmů, který dokáží plně akceptovat asi jen McDonaghovi fanoušci.
jaro.mir.mara
4 542 bodů
8
Laurel & Hardy gone wild.