Recenze filmu KIMI

57%

Komentáře a recenze 15

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Další Soderberghovi hrátky s minimalismem, tentokrát překvapivě v docela žánrovém filmu. I když se to nemusí zdát, Kimi je klasickým thrillerem o zákeřné korporaci, která se může zbavit kohokoliv, kdo jim stojí v cestě. Půlka filmu je jak od Hitchcocka, která se přetaví do klasické "neakční" nahánečky. Není to zlé, Soderbergh umí pracovat s málem a Zoe je fajn. Jen je to takové malé a zapomenutíhodné.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 687 bodů
8
Hitchcockovský motiv připomínající svou strukturou především „Okno do dvora“ (1954), je impozantní nejen svou atmosférou v budování napětí a tajemna, ale hlavně skromným a nikam nespěchajícím dějovým vývojem. Právě tím se udržuje napětí a daří se. Agorafobie hlavní postavy Angely dává o sobě vědět už u ní doma, ale především se vyobrazuje venku a pocovidová atmosféra už působí jen jako doplněk. I když je fakt, že pocit izolace a její dopad, zejména v oblasti všeobecné úzkosti, je vyobrazen naprosto reálně. A právě tím je hodně zajímavý charakter Angely a to po psychologické stránce. Vlivem covidové pandemie je uvězněna doma a neochvějně ji paralyzuje už jenom vůle projít dveřmi. Proto doma také pracuje a to analyzováním nahrávek softwaru KIMI, což je ovládací systém tzv. chytré domácnosti, ve kterém manuálně zdokonaluje příkazy. A právě tady vše začne. Po dějové stránce se sice jedná o hodně jednoduchou záležitost, ale jako sonda do dnešního světa vcelku impozantní ve své výpovědi. Svět kolem nás takový, jaký je. Například už ten fakt, že ani tady není sběr dat žádný problém. Každopádně se námětem vyjadřuje zranitelnost a houževnatost a to se stejným přesvědčením. Angelina počáteční křehkost se později stane motivací a hlavně silou. Technologický průmysl se svými zákeřnými aspekty je jen opatrně naznačen, ale i tak z toho lze vyvodit mnohé. Je to film, který v jádru věci poukazuje na víc, než si dokážeme uvědomit, čímž je svým způsobem i moralizačně varující. Každopádně tu máme další filmový počin o struktuře kapitalismu a lidech snažící se proti nežádoucímu vlivu bojovat. Je to i přes svou jednoduchost film, u kterého je třeba vše dobře vnímat a zároveň u toho přemýšlet.
Pete69
Pete69
32 979 bodů
6
Nevšední postcovidový kriminální thriller. Nechybí umělá intelgence a za mě je to spíše pro mladší ročníky, přesto jsem i já byl v napětí a čekal, co se z příběhu vyvrbí. Přišlo mírné zklamání, zápletka není moc rozvinutá a snímek se spíše zabývá osudem dívky s psychickým traumatem, který "dorazil" lockdown.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Režisér, scenárista, kameraman a střihač Steven Soderbergh zodpovědný mimo jiné za trilogii Dannyho parťáci či snímek Traffic - Nadvláda gangů dal kdysi dávno Hollywoodu sbohem a realizoval například televizní film Liberace! či seriály Knick a Mosaic. Krátkodobým návratem do Hollywoodu mu byl snímek Loganovi parťáci, následně pro Netflix natočil své dva slabší kousky High Flying Bird a Prací automat, aby se následně ubytoval na HBO Max. Tam v roce 2020 realizoval velmi slušné drama Nechte je všechny mluvit (kde byli veškeré dialogy improvizované), v roce 2021 dobovou detektivku z 50. let No Sudden Move a v roce 2022 přichází Soderbergh s další novinkou pro HBO Max. I tentokrát ovšem Soderbergh vystřídal žánr i pojetí a jeho novinka KIMI navíc dokáže chvílemi vyvolat pocit, že by mohlo jít o film Alfreda Hitchcocka, kdyby se mistr napětí dožil současné doby a nadále točil. A i díky tomu za pozornost určitě stojí. I tentokrát Soderbergh režíroval, chopil se kamery i stříhal, za scénářem ovšem tentokrát nestojí on, ale David Koepp (Jurský park, Spider-Man/2002). Filuta Soderbergh to poté opět zkouší tak trochu jinak, i tentokrát se člověk nemůže zbavit pocitu, že tak trochu experimentuje s možnostmi filmového média. Opět si hraje se střihem či s typy záběrů a opět v rámci Soderberghovy kariéry neokoukaně. A ve finále z KIMI opravdu vyleze funkční paranoidní thriller. Film vznikal na vrcholu pandemie COVID-19, která byla do samotného filmu zakomponována. Ústřední hrdince Angele trpící agorafobií ztvárněnou Zoë Kravitz to dvakrát nepřekáží, protože veřejné prostory jí nemůžou být více cizí. Pak ale dojde na odhalení násilného zločinu a nutný i když nechtěný vstup do civilizace. Z předělávky Okna do dvora v moderních kulisách se tak rázem stane thriller o boji o život, který stojí právě i na vynikajícím výkonu Kravitz. O to působivější je ovšem, že KIMI pravidla hry nezmění jen jednou. A tenhle hodinu a půl dlouhý thriller dokáže chvílemi pořád překvapovat. Přes nízký rozpočet Soderbergh vypráví poměrně velký příběh, který skutečně dokáže pracovat s tématy moderní společností, technologiemi či izolace a výstupu z ní. Soderbergh za pochodu experimentuje s vizuálem, načrtávají se některé linky, které vlastně ve finále dvakrát nikam nevedou a výsledkem je rozhodně poctivá řemeslná práce, která si i přes ukousnutí poměrně výrazného sousta dokáže udržet tvar. A ukázat, že Soderberghovo experimentování má své kouzlo. I díky krátké délce je tempo poměrně zběsilé, soundtrack Cliffa Martineze se poměrně hezky poslouchá a Soderbergh skutečně dokáže za pochodu vyprávět nějakou formu komentáře k současnosti a přitom jít v ději bez problémů dál. Především je z filmu cítit jisté varování ohledně opatrnosti před moderními technologiemi. V základu sice Soderbergh vypráví víceméně jednoduchý příběh, funguje v něm ovšem napětí a především tam jsou skutečně vrstvy pod kterými něco je. Zároveň je Soderbergh ovšem vyloženě necpe divákovi do obličeje a divák si ho skutečně může užít pouze jen jako ryzí thriller, kterému se skutečně alespoň částečně daří kráčet ve stopách Hitchcocka. Potencionální konspirační náhled ohledně potencionálního vývoje budoucnosti ovšem dokáže zaujmout. A Soderbergh přitom všem nepřišel ani o svůj známý specifický smysl pro humor. Pachuť lehce nevyužitého potenciálu možná u KIMI přetrvává, Soderbergh ovšem opět natočil zase něco jiného a opět solidně. Nejen na pomezí zkoušení různého typu vizuálu, ale právě i skrze vedení skvělé Zoë Kravitz a vyprávění příběhu, který pod svou zdánlivou jednoduchostí přeci jen něco skrývá. Soderbergh se ovšem nadále projevuje jako hravý tvůrce, kdy bude další jeho film minimálně zajímavá podívaná. A Bez kalhot 3 bude určitě minimálně fajn.....
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
1
V posledních 10 minutách si typka dobře poradila s nájemnými vrahy, ale bylo mi vlastně jedno, kdo to schytá a 70 minut před tímto závěrem je ukecanou komorní nudou o týpce bojící se opustit byt a pracující z domova jako IT pracovnice vyhodnocující verbální pokyny pro KIMI (variace Siri nebo Alexi). Tato protagonistka objeví nějaký znepokojující záznam napadené ženy a tak ho nejdřív vyhodnocuje a zjišťuje info, pak se to snaží nahlásit u zkorumpovaných nadřízených, pak utíká, pak bojuje, pak happy end. Důvod, proč to nefunguje, tkví v tom, že moc nepřilneme k protagonistce i v tom, že oběti a padouši nemají v příběhu takřka žádný prostor. Navíc to má poněkud ohranej příběh, kombinující hitchcockovo Okno do Dvora s filmy odehrávajících se na obrazovce monitoru jako je třeba Pátrání. Mnoho napětí to ale nevygenerovalo...
RedRose
5 159 bodů
2
Nesympatická a vystresovaná hlavní hrdinka, mě tady štvala snad úplně vším. Od toho jak se pohybovala, jak chodila, jak komunikovala, prostě vším!! Asi to byl záměr, ale mě to fakt nesedlo. Příběh nic originálního, ani zajímavého a sotva to nějak drží pohromadě...
Hanzo Bureshi
Hanzo Bureshi
3 059 bodů
6
Tak nám oficiálně dorazilo HBO Max a ve výběru byl hned tento filmek. Jedná se o docela zajímavý snímek, ale má to asi jednu velkou nevýhodu. I když má film 89 minut, přijde to někdy jako věčnost, 2/3 filmu bylo jen o sezení u počítače a prostě to bylo takové nezáživné. Ke konci se ale konečně začalo něco dít a došlo na docela slušnou řežbu. Dávám 60%.
dalebacek1982
1 854 bodů
8
Parádní jednohubka! Mňam
Marcos22
Marcos22
1 611 bodů
6
Steven Soderberg se ve svém nejnovějším počinu KIMI věnuje hned třem základním tématům. Prvním z nich, který divák odhalí hned v úvodních minutách, je problematika agorafobie. Tedy úzkostného stavu, při níž má tímto postižená osoba chorobný strach opustit svůj domov a pobývat na veřejném prostranství. Psychickému rozpoložení jedince navíc nepřidávají ani souvislosti spojené s covidovou situací. Existuje nějaká hranice toho, kdy už se člověk trpící touto poruchou vydá mimo "bezpečí" svého domova? Dalším významným tématem je zamyšlení se nad přínosem virtuálních asistentů v běžném životě (Siri pro Apple, Alexa pro Amazon či Google asistenta od stejnojmenné značky). Právě z nich vychází samotné jméno snímku KIMI. Tito asistenti by nám měli život ulehčovat, ale je tomu skutečně tak? Třetím a na virtuální asistenty úzce navazujícím tématem jsou hrozby, plynoucí ze svolení nakládat s vašimi osobními daty. Neposkytují lidé firmám typu Google, Facebook, Apple ad. příliš mnoho osobních informací, které mohou být ve finále zneužity proti nim samotným? Právě docílení zamyšlení se nad těmito tématy jsou hlavním účelem KIMI. To činí prostřednictvím velmi přímočarého thrilleru, který připomíná takovou soft variaci na Muži, kteří nenávidí ženy, jen s tím rozdílem, že záporáci jsou zde totální paka. Ne nadarmo se nám zde vyskytuje „easter egg“ v podobě herce Devina Ratraye, celosvětově známého ze snímku Sám doma, ve kterém hrál bratra Kevina Buzze. Sám zde právě pod jménem svého bratra vystupuje "). To má symbolizovat jakousi paralelu k totálně neschopným zločincům ze zmíněného Sám doma, kteří zde vyvolávají onen komický feeling, a to zde paradoxně bere snímku v samotném závěru těžce nasbírané body. I přes vyloženě nepovedený konec si snímek KIMI zaslouží za svůj myšlenkový přesah tříhvězdičkové bodové ohodnocení. 🙂 (14.03.2022)
Prox
Prox
1 542 bodů
6
Sympatická jednohubka