Recenze filmu Třináct životů

86%

Komentáře a recenze 37

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
8
Ron Howard má na svém kontě strhující (Oheň, Apollo 13, Rivalové) poutavé (Noviny, Těžká váha, Čistá duše) i mizerné (celá Šifrová série) filmy ale ve chvíli, kdy zpracovává skutečné příběhy, vždy se mu podaří dané téma zpracovat poutavě a zároveň neskutečně detailně. Stejně tomu je i u příběhu o neuvěřitelné záchraně mladého fotbalového týmu, ze zatopené jeskyně. I přesto, že děj nemá vyloženě napínavé nebo překvapivé zvraty, drží divákovu pozornost od začátku až do samotného konce a prakticky po celou dobu nepolevuje. Jako bonus je zde silná herecká sestava a naprosto jistá režijní ruka. Zamrzí tak nulový moment překvapení i když o daném příběhu mnoho nevíte. Po dlouhé době Howardův vynikající film a potvrzení, že to tam pořád má.
Pete69
Pete69
33 347 bodů
7.5
Pěkné zpracování pravdivého, téměř neuvěřitelného příběhu. Nevím, jak to bylo v reálu, ale film na mě složitost a naléhavost záchranné operace přenesl dokonale. Colin Farrel k nepoznání, ale vynikající. Atmosféra hutná, záběry Thajské přírody krásné. 75%
kunafix
kunafix
20 052 bodů
6
Takovej nenápadně propagovanej film, ani jsem si nevšiml, že vzniknul. Přitom tak dobře natočené. Nemusí se to motat jen kolem hollywoodských herců, ale pěkně tam slyšíme i thajštinu a vidíme lokální obsazenstvo. Bez těch by to samozřejmě logicky vůbec nešlo. Sice do té jeskyně lezou tolikrát, že se to už pak docela opakuje, ale držet palce se musí a někdy je to napětí až hmatatelné. O to víc, když je to podle skutečnosti.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Ron Howard je plodný filmař, který svůj celovečerní debut natočil v roce 1977. Za svou kariéru poté prozatím realizoval 27 celovečerních filmů, kdy se nestyděl blockbusterů (Willow, hraný Grinch, adaptace tří knih Dana Browna s Robertem Langdonem v hlavní roli, Solo: Star Wars Story), ale především filmů, které byli natočené dle skutečných událostí. Za Čistou duši o životě matematika Johna Nashe získal Howard Oscara, mezi jeho další památné filmy poté patří například Apollo 13 o stejnojmenném vesmírném programu, Těžká váha o životě zápasníka Jamese J. Braddocka (po Čisté duši další spolupráce s Russellem Crowem) nebo Rivalové o soupeření formulových závodníků Nikyho Laudy a Jamese Hunta. Když poté v roce 2018 došlo na událost známou jako Záchrana z jeskyně Tham Luang, mohlo být tak nějak jasné, že by se této látky mohl chopit Ron Howard. A tak se také skutečně stalo. Bylo naprosto pochopitelné, že po událostech šáhl Hollywood, kdy už v roce 2019 spatřil světlo světa thajský film The Cave, svého času se poté chystali tři separátní americké produkce. Na další dvě již ovšem nejspíš nedojde nejen díky faktu, že je ohledně nich tak trochu ticho po pěšině, ale především proto, že Howardových Třináct životů nastavuje laťko dost vysoko. Howard se opět projevuje jako filmař, který filmu dává skvěle načrtnutou expozici, společně s kameramanem Sayombhuem Mukdeepromem docenit krásu Thajska a následně realizovat poměrně klaustrofobické drama, kdy se Howardovi opět daří skvěle budovat napětí a to i přes fakt, že člověk tak nějak ví, jak se události vyvíjeli ve skutečném světě. Délka ve výši 150 minut je především k závěru krapet vražedná, přesto si ovšem film nakonec dokáže svou délku bez problému obhájit. Howard dokáže pracovat s vysokým počtem postav a to i s britským záchranným týmem i vlastníky titulních třinácti životů. Tahle dramatizace skutečné události je i díky silným hereckým výkonům skutečně silná, kdy se musí vychválit nejen Viggo Mortensen, Colin Farrell, Joel Edgerton nebo Tom Bateman jako členové britského záchranného týmu, ale především i představitelé všech 12 chlapců i jejich trenéra. Soundtrack Benjamina Wallfische se krásně poslouchá a filmu dodává ten správný význam majestátnosti, těžko se poté dá především věřit tomu, že se do konce roku objeví více fascinujících prací se zvukem. Výrazná část filmu se odehrává pod vodou a v jeskyních, kdy je Třináct životů na vysoké audiovizuální úrovni i právě díky solidnímu zvuku. Největší handicap při sledování na Amazon Prime tak lpí v tom, že film vybízí k tomu, aby byl silným zážitkem na velkém plátně, který by ještě více přispěl pocitu té audiovizuální skvostnosti. Záchrana z jeskyně Tham Luang v roce 2018 obletěla celý svět a na záchraně třinácti životů se podílelo téměř 10 000 lidí, scénář Williama Nicholsona poté dokázal na události vystavět funkční scénář, který nutně nevybízí k citové zaujatosti a to především proto, že námět sám o sobě zůstává stejný díky reálným základům. Film i díky tomu dokáže servírovat horskou dráhu emocí, kdy jen zamrzí, že se ve finále prakticky netočí kolem uvězněných chlapců a trenéra. I přes audiovizuálně vypulírovaný vzhled poté Třináct životů pořád jede tak trochu na jistotu a Howard se projevuje pořád spíše jako šikovný řemeslník, než tvůrce s výrazným rukopisem. V celku ovšem Howard dostál své pověsti ideálního tvůrce na chopení se filmů dle skutečných událostí a minimálně v rámci nominací za zvuk i fantastický střih bude na konci roku Třináct životů nejspíš patřit mezi největší kandidáty na Oscara.. Třináct životů v roce 2022 přichází ještě relativně čerstvě po událostech z roku 2018, rekonstrukce těchto událostí v uchopení Rona Howarda ovšem stojí za to. Nejen díky solidnímu obsazení před kamerou, ale především díky schopnému tvůrčímu týmu za ní. Jestli v Hollywoodu skutečně ještě existuje někdo s ambicemi realizovat další film na stejné události, trumfnutí Howardova filmu se rázem jeví jako mission impossible......
hrumsrt
hrumsrt
11 205 bodů
8
Psal se rok 2018 a namísto toho se dívat, jak přemotivovaná Brazílie končí ve čtvrtfinále MS ve fotbale, se partička thajských fotbalistů rozhodne podívat do jeskyně. Už od začátku dementní nápad a autoritativní selhání jejich trenéra, který tam nakonec skončí s nimi. Rozjíždí se tak rozsáhlá záchraná operace, kterou vláda rozhodně nechce podcenit, protože smrt tolika chlapců, to je pohroma pro vaše PR. Přizváni jsou tak i velezkušení odborníci, kteří tohle soukání se do úzkých štěrbin mají jako denní chléb. Naši hrdinové ztvárnění velkými hereckými osobnostmi, kteří po většinu času točili s helmou na hlavě, působí tak autenticky, že se až bojím podívat se jakou přípravou si před natáčením prošli... Vysoká filmařina, kde mě zhruba v polovině došlo, že v tom cítím Everest, no a je proč, ono to má totiž stejného scénáristu. Tísnivý thriller o uspávání mladých chlapců, aby všichni došli co nejpříjemnějšího vyvrcholení. A zase mi to připomělo, jak geniální může Viggo Mortensen být! Takové příběhy lákají a Ron Howard si zase došel pro ocenitelné pomrknutí. 85%
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
2
Zdá se, že tento film silně promlouval k valné většině lidí, co ho viděla. Hodnocení sahající k 90% naznačuje strhující zážitek, na němž lze jen těžko hledat chyby. Důvod, proč mě film nezaujal tkví v tom, že nemá psychologizované postavy a většina děje se zaměřuje na to, jak dostat třináct lidí ze zatopené jeskyně, přičemž velká část děje sestává z toho, jak se potápěči přesouvají stísněnými a tmavými prostory, což neshledávám kinematograficky záživné. Samozřejmě jsem toho názoru, že záživný a strhující film může sestávat pouze z interakcí postav v jedné místnosti. Když se ale potápíte, tak mluvit nemůžete a když už se v tomto filmu mluví, tak postavy zjišťují, jak jsou na tom zdravotně jiné postavy. Dění filmu tedy shledávám nezajímavým, z čehož v kombinaci se 150min stopáží vzešla poměrně velká nuda. Vzhledem k tomu, že jsem se o žádné postavě skoro nic nedozvěděl (ze všeho nejmíň o uvězněných dětech), tak mi bylo jedno, jak to s nimi dopadne. Filmy se skládají se snažení nějakých postav a pokud mi jsou volné postavy, tak mi je volné jejich snažení a v konečném důsledku i film jako takový. ____Proč tedy na diváky tolik zafungoval?: Řekl bych, že se na něj dokáží snadno citově napojit, protože to působí velmi realisticky a uvěřitelně - ostatně je to film podle skutečné události. Umocňuje to však to, že je natočeno velmi minimalisticky. Mnoho filmů se snaží zaujmout různými efektními proprietami, ale zde efektnost tkví v tom, jak realisticky to působí. Předpokládám rovněž, že většina diváků má děti a snadno se napojí na film, který je o jejich záchraně. Já však děti nemám a na těchto, jakožto filmových postavách, mi naprosto nezáleželo, protože mi je film nikterak nepřiblížil a mě tedy k srdci nijak nepřirostly. Možná by mě více zajímalo "pozorovat" tyto děti ve tmavé studené jeskyni, jak se snaží udržet si sílu a zdravý rozum navzdory hrozící smrti spíše, než pozorovat snahy potápěčů, vlády a dobrovolníků tato děcka zachránit. Přitom tyto snahy jsou tím jediným, co mě na tomto filmu trochu zaujalo. Nevěděl jsem, co to obnáší zachraňovat lidi ze zatopené jeskyně během období monzunu. Teď to vím a dokázal bych to vylíčit během 5 minut. Já byl však zajebán na dvě a půl hodiny. ___PODOBNÉ FILMY: Smrtící epidemie, 127 hodin či Pohřben za Živa jsou všechno filmy o snaze dostat pod kontrolu nějakou situaci nebo uniknout z nějaké pasti a všechny mě bavily podstatně více.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Napínavé katastrofické drama o jedné dlouhé a spletité Thajské jeskyni, týmu fotbalistů, předčasném monzunu a náročné záchranné akci. Nic pro klaustrofobiky! Stalo se to 23.6.2018, kdy dvanáct hráčů juniorského fotbalového týmu "Wild Boars" a jejich asistent trenéra opustilo trénink a vydalo se prozkoumat jeskyni Tham Luang. Tým pak nedorazí na narozeninovou oslavu, a tak jejich rodiče zamíří do jeskyní, které se však postupně zatápějí vodou, jelikož chčije a chčije. U vchodu zůstala pouze jejich kola a rodiče zavolají záchrannou službu. Ta si s tím ale moc neví rady, protože jeskyně je dlouhá a její zdolání je náročné. Naštěstí jsou tu jednotky Navy SEAL pod vedením kapitána Arnonta, které přijíždějí hledat chlapce. Potápějí se do hlubin jeskyně, ale je to náročné a chlapci nejsou k nalezení. Místní britský jeskyňář Vernon Unsworth sdílí své rozsáhlé znalosti o složité a nebezpečné jeskyni a navrhuje úřadům a guvernérovi, aby se spojili s týmem britských záchranářů. Mezi nimi se najdou dva největší borci Rick Stanton a John Volanthen, kteří se pokoušejí o ponor a počítají s tím, že najdou mrtvá těla. Ve skutečnosti se jim povede najít chlapce i po deseti dnech živé, a to až čtyři kilometry od vchodu. Poté se jim pokusí bývalý thajský námořních doručit nádrže s kyslíkem, ale při tom se utopí v jednom úzkém a nebezpečném místě. Mezitím dorazí stovky dobrovolníků, kteří se snaží zmenšit množství vody, které prosakuje do jeskyně, a také jsou zde spousty čerpadel, která se marně snaží vodu odčerpat. Vodní technik z Bangkoku musí odvést vodu z hory na pole místních farmářů, kteří to kvůli záchraně chlapců dovolí a tím obětují svou úrodu. Stanton a Volanthen si uvědomují, že dostat chlapce ven z jeskyně znamená protáhnout je šestihodinovým nebezpečným ponorem, což s sebou nese obrovská rizika. Jedinou možností je povolat potápěče a anesteziologa Dr. Richarda Harrise a další dva pomocné potápěče Chrise Jewella a Jasona Mallinsona. Chlapci prostě musejí být uspáni, spoutáni, přivázáni a jako balík protáhnuti ven z jeskyně. Venku opět chčije, do jeskyně se valí pořád voda, roury nestačí, čerpadla nestíhají a občas je proud tak silný, že začnou padat kameny na už tak dost namáhané potápěče a občas to někdo schytá ránou do ksichtu. Povede se chlapce zachránit? A budou nějaké další oběti? Za mě jednoznačně skvěle a věrohodně natočený film, během kterého jsem chvílemi měl fakt strach, že to nevyjde a že tam všichni umřou. Velký respekt všem, kteří se umějí potápět v takových prostorách, kde je málo místa, hodně vody a tma jak v pytli, a riskují své životy pro záchranu ostatních.
Rokle
Rokle
6 534 bodů
10
Neskutečný snímek. Nervy drásající....díky tomu, že v době, kdy se tato událost stala, jsme měli necelé roční dvojčata, nesledoval jsem tuto věc den co den....O to víc jsem byl napnutej jako struna. Ron Howard natočil přesně to, co miluju na těchto typech filmů - bez přílišného patosu naprosto řemeslně a přesně natočené. Do toho parádní plejáda herců, scenérie Thajska... Stále rád chodím do kina, to se nikdy nezmění a mám mrzení, že takový film v kině neběží. Na začátku roku jsem vyměnil domácí aparaturu - receiver, reprosoustavu na 5.1.2, OLED Sony 65 palců. Po tomhle filmu řeknu - už rozumím tomu, když se všechno spojí v dokonalý zážitek. Přišel jsem si skoro jako tam.
blackkocour
blackkocour
5 023 bodů
8
Točířská excelence od pana režiséra Rona Howarda. Okey, další z řad autentických biografických filmů podle nějaké určité skutečnosti. Viggo si zaplaval, dal nám pár lekcí jak plavat na čubičku, a dvě a půl hodiny se člověk cítí jak okurka v análu, pro klaustrobofiky přímo dělaný..
naytsirk
naytsirk
4 967 bodů
8
Nic pro klaustrofobiky.... Nevěřil bych, že mě to tak vtáhne... naprosto perfektní podívaná na téma, které je mi naprosto cizí... klobouk dolů před všemi 5000 lidmi, kteří čekali, konali a věřili....