On se bojí

65%
On se bojí
Další autorský projekt Ariho Astera, který naposledy představil svůj folklorní horor Slunovrat. On se bojí přináší tísnivý portrét muže se strachem z života, světa a především své matky. Při cestě na rodinnou návštěvu je vtažen tornádem absurdních situací popírajících časoprostor, ze kterých není úniku. Je přímo konfrontován strachem a musí se s ním vyrovnat, stejně jako se svou složitou osobností. Režisér společně s Joaquinem Phoenixem v titulní úloze boří žánrové hranice a představují nekonvenční podívanou.


Režie:
Scénář:

Recenze: On se bojí

Kinobox.cz
85%

On se bojí je přesně tak absurdní a vyšinutý film, jak slibovaly upoutávky, přesto v něm jde najít smysl. Odhodlaný výkon Joaquina Phoenixe dává život nevídanému existenciálnímu hororu Ariho Astera v podívané, která vás buď mine, nebo zcela strhne.


Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Nekonečná noční můra nebo náhled do psychiky hodně rozbitého člověka? On se bojí má mnoho vrstev a celou řadu vysvětlení ale není jednoduchým ani přístupným filmem. Ari Aster nikdy netočil divácké filmy ani filmy s jasným žánrovým zařazením ale On se bojí jde o několik levelů dál a ukazuje, že tvůrčí svoboda je častokrát na škodu a ne všechny myšlenky snesou filmové plátno. Aster je vynikající filmař a dokáže vytvořit dokonale vtahující scény a minimálně prvních třicet minut je strhujících. Bohužel má film 3 hodiny, které jsou pocitově dvojnásobné a celkový průběh začne spadat do takových WTF momentů, že film dokoukat chce hodně silnou vůli. Jeden z nejzvláštnějších filmů co jsem viděl a Phoenix je ďábel.
Wally007
Wally007
9 625 bodů
0
Psychosračka... Vydržel jsem do půlky, pak už to fakt nešlo... Nechápu a ani nechci...
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
10
Ročně vychází mnoho multimediálních obsahů, ale jen zlomek není radno vynechat. Přál bych si, aby podobných filmů bylo víc a snad i trochu předvídám, že část významných filmů budoucnosti půjde tímto směrem. Film je to interpretačně vděčný, protože pracuje s konceptem nespolehlivého vypravěče a vždy není zcela jasné, proč, jak nebo jestli vůbec se děje to, co se zrovna děje. Cílem však není stírat dějovou souslednost a mást diváka (protože film je to stále velmi pečlivě prokomponovaný, solidně vystavěný a obecně svébytný), nýbrž tematizovat strach a dědičná traumata ryze filmovými prostředky skrze řadu scének, jež přesahují rámec reality, avšak vypovídají mnoho o subjektivní-emocionální poloze protagonisty. Strach má dnes spíše podobu obav a úzkostí, jež Ari Aster demonstruje na příběhu muže, který se z nějakého důvodu bojí. Jeho obavy ho paralyzují, tudíž tento film má velmi pasivního protagonistu: To může řadě filmům škodit, ale zde tomu tak není, páč děj pousouvají absurdní situace, do nichž se Beau vždy dostane sledem událostí, které nemá vůbec pod kontrolou. Dokonce to funguje natolik dobře, že jsem si během celého filmu neříkal: "Proč neřekne nebo neudělá tohle!? Proč se sebou nechá takhle zametat?" - Tvůrci to vše dokázali zpracovat (vyobrazit, rozfázovat) tak zdařile, že mě z imerze nevytrhávaly žádné nesoulady či pochybnosti nad věrohodností viděného. Navíc je ta jeho pasivita velmi opodstatněná a já mu někdy po druhé hodině začal nějaké vykoupení přát, čímž se z něj stal protagonista, s nímž jsem se vlastně zžil. Uvidíme, jak Phoenix z této polohy "mouchy sežerte si mě" přepne do Napoleona. Zde mi však jeho herecký projev připomíná jeho předešlou roli, Arthura Flecka, před tím, než se z něj stal Joker, který onoho vystrašeného chudáka zbavil všeho strachu. Čeho a proč že se to ten Beau vlastně bojí, je zde předmětem vyprávění. Oproti svým předchozím dvoum filmům-hororům (Hereditary, Midsommar) zde tvůrce děsí spíše protagonistu příběhu než diváka, který se naopak často směje tehdy, když je protagonista nejvíc zneklidněn, avšak nutno dodat, že i přes to mi film dokázal citově zprostředkovat to, čím si protagonista prochází a já sám byl tedy filmem lehce znejištěn (nutno dodat, že jsem v kině pozřel nějaké lysohlávky, které umožňují lépe se vnitřně sladit s tím, čemu se uživatel vystaví). Bylo to však příjemné znejištění, protože jsem si užíval, jak si se mnou film pohrává a jak si já mohu svým způsobem pohrávat s ním - dešifrovat jeho významy. I kdybych u toho filmu ale nepřemýšlel, tak bych jím byl baven, jelikož jednotlivé scénky jsou tahounem samy o sobě - i proto film nezačne během svých 3h ani na chvilku nudit. Navíc: I kdyby divák dokonale nechápal celek, tak se vždy dokáže něčeho chytnou v jednotlivých částech. ____Já patřím do generace Z, která je rovněž známá jako internetová generace nebo digitální domorodci a jak víme - internet všechno zrychlil a zpřístupnil, takže jsem zvyklý na rychlé tempo a bizáry (kinematografie však nabízí spektákl). Lidé, kteří potřebují volnější tempo a rozčiluje je, když se plně nechytají, zde nemusí být tak spokojení jako já. Řekl bych, že takoví lidé se uchýlí k frázím typu: "padá pod tíhou vlastních ambicí", ač ve skutečnosti film svých ambic plně dosahuje. Dílu by měl věnovat pozornost každý, kdo někdy přemýšlel nad tím, do jaké míry měla výchova jeho rodičů dopad na to, kým je.


Dodatečné informace

Původní název:
Beau Is Afraid (více)
  • USA On se bojí
  • USA Beau Is Afraid
  • USA Beau ha paura
  • USA Beau tiene miedo
Premiéra v ČR:
10. 8. 2023
Distributor:
Aerofilms
Země původu:
USA, Velká Británie, Finsko, Kanada
Rozpočet:
35 mil. USD
Tržby:
12,34 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
On se bojí je dostupný s českými titulky a českým dabingem

Podobné



  • V předběžném featurettu ze zákulisí, který nahrála společnost A24, Ari Aster popsal zápletku filmu "On se bojí" jako "židovského 'Pána prstenů', ale on [Beau] jde jen k mámě domů".
  • Přestože se uvádělo, že se film jmenuje "Disappointment Blvd.", nikdy to neměl být název. Když v roce 2014 začal po internetu kolovat návrh scénáře, Ari Aster nechtěl, aby si ho lidé přečetli před uvedením filmu do kin. Dokonce i při natáčení byl také pod názvem "Monina volba". Vždy se však mělo jednat o název "Beau afraid (On se bojí)".
  • S délkou 2 hodiny a 59 minut je film "On se bojí" nejdelší produkcí společnosti A24, přičemž kinoverze je o 8 minut delší než režisérský sestřih předchozího filmu Ariho Astera Slunovrat (2019).