Ari Aster patří nepochybně k režisérům, které jde nazvat moderními klasiky. Jeho horory okamžitě po premiéře získávají tak výraznou pověst, že se k nim takřka nevyhnutelně jednou budou historici vracet jako k určujícím momentům filmových dějin. Děsivé dědictví (Hereditary) a Slunovrat (Midsommar) jsou jedněmi z nejvýraznějších počinů svého žánru současnosti. Asterův poslední počin, šílený existenciální thriller On se bojí (Beau Is Afraid), se sice nedočkal komerčního úspěchu, tím hlasitěji se ho ale zastávají jeho příznivci. Další jeho počin je na každý pád netrpělivě vyhlížený. A nyní můžeme vytušit, o čem bude.
Články 13
Nezávislé filmové studio A24 začíná do své oceňované produkce sypat víc peněz a Občanská válka (Civil War) od jejího nejosobitějšího režiséra Alexe Garlanda (Anihilace, Men) rázem vypadá jako jeden z nejintenzivnějších výpravných filmů letoška. V blízké budoucnosti se Spojené státy rozkmotří a americké vláda v čele s prezidentem (Nick Offerman) vede ozbrojený konflikt se separatistickým západním územím pod vedením Texasu a Kalifornie. Válka objektivem titulní reportérky (Kirsten Dunst) probouzí v lidech to nejhorší a pod nálety masivních vojenských helikoptér se na americké bratříčkování rozhodně nehraje.
V Hollywoodu po 81. rozdali prestižní Zlaté glóby, jimiž asociace zahraničních novinářů každoročně oceňovala mimořádné umělecké úspěchy na poli filmu a televize. Letos ovšem hlasování poprvé připadlo novému a globálně vyváženějšímu sdružení 300 žurnalistů a žurnalistek z celého světa, kteří nejlepšími filmy roku zvolili drama Oppenheimer, komedii Chudáčci (Poor Things) a evropskou Anatomii pádu (Anatomie d'une chute). Na ceremonii, jíž provázel stand-up komik a herec Jo Koy, se z vítězství radovali rovněž herci Cillian Murphy, Paul Giamatti a Robert Downey jr. nebo herečky Emma Stone a Lily Gladstone. Nejlepším seriálem se jako tradičně stalo korporátní satirické drama Boj o moc, které si odneslo i tři herecké ceny. První Zlatý glóbus vyhrál také populární režisér Christopher Nolan.
Filmů vzniká tak mnoho a existuje tolik různých diváckých skupin, že není možné vytvořit žebříček ani základně přijatelných nejlepších filmů roku. Zahraniční weby to řeší vyhlašováním 20, 50 nebo 100 nejlepších snímků roku, což je však také svého druhu devalvace pojmu „nejlepší“.
Druhé nejprestižnější filmové ocenění světa zná své letošní nominované filmy, seriály a osobnosti. Zlaté glóby, jejichž hlasování nově neutváří asociace zahraničních novinářů působících v Hollywoodu, na podzim ohlásily také novou kategorii vyzdvihující filmy, jež zaznamenaly výjimečný tržební úspěch. Druhá novinka se týká stand-up komiků, šest z nich si za televizní vystoupení o minimálním rozsahu třiceti minut poprvé vysloužilo vlastní nominaci. O vítězích rozhoduje 300 žurnalistů a žurnalistek z celého světa, práva nyní drží společnost Dick Clark Productions. V pořadí 81. ceremoniál proběhne 7. ledna 2024 v hotelu Beverly Hilton, přičemž totožnost moderátora se ještě tají. Níže si můžete prohlédnout seznam nominovaných děl a osobností.
Produkční a distribuční společnost A24 je ve filmových kruzích pojmem, který s každým rokem a každou novou premiérou nabývá na významu. Nezávislé studio založené před jedenácti lety má na svém kontě dva Oscary za nejlepší film (Moonlight; Všechno, všude, najednou) a především sérii autorských hororů, které diktují směr expandujícího žánru a mají kultovní fanouškovskou základnu. Podle reportáže magazínu The Wrap ale společnost s hodnotou 2,5 miliardy dolarů na nízkonákladových projektech finančně strádá a potřebuje svou působnost rozšířit do mainstreamu. Pomoci jí k tomu má například série Pátek třináctého.
Online nabídka audiovizuálního obsahu se neustále rozšiřuje a je čím dál těžší se v ní neztratit. Každý týden proto vypíchneme několik titulů hodných vaší pozornosti, které právě dorazily na některou ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci. Kromě článku nabízíme i videoverzi VOD tipů, kterou provází youtuber Medojed.
Sci-fi nám už desítky let hrozí dystopií, v níž ztratíme schopnost rozeznat skutečné lidi od umělých. Pro šetnáctiletého herce Armena Nahapetiana se tahle noční můra stala skutečností. Místo toho, aby si užil první větší úspěch v očekávaném psychologickém hororu On se bojí, musí všude vysvětlovat, že skutečně existuje.
Ari Aster si díky svým posledním dvěma počinům pro nejúspěšnější filmový brand současnosti, studio A24, vydobyl pověst novodobého mistra hororu. Děsivé dědictví i Slunovrat však byly pouhou rozcvičkou oproti tomu, co si pro nás přichystal nyní, když získal absolutní tvůrčí svobodu.
Ari Aster, režisér oceňovaných psychohororů Děsivé dědictví a Slunovrat, zhmotňuje své nejhorší obavy v hororové komedii On se bojí (Beau is Afraid). Joaquin Phoenix v ní ztvárňuje neurotického muže, jehož při cestě za obávanou matkou potkává jeden apokalyptický scénář za druhým. První veřejné promítání za účasti tvůrců i přizvaných osobností proběhlo prvního dubna v brooklynském Alamo Drafthouse a bylo podobně překvapivé jako samotné neuchopitelné dílo.