Recenze filmu Rakeťák

69%

Komentáře a recenze 27

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Zábavný dobrodružný animák, který více než Toy Story připomíná Interstellar a "šokuje" zobrazením lesbického páru. Není to ten starý dobrý Pixar, který každým filmem šel dál v emocích i animaci, ale jako čistokrevná dobrodružná zábava, funguje na výbornou a vlastně jsem byl i překvapen, o jak dobrý film se jedná, přestože svou existenci úplně neobhájil.
Pete69
Pete69
32 681 bodů
7
Začnu tím, co vnímám negativně.. černošská lesbická velitelka, která se svou asijskou manželkou zplodí syna.. naprosto zbytečné podkuřování světonázoru, se který stejně skoro nikdo nesouhlasí.. Zde je to naprosto zbytečné a tlačené na sílu, aby měl snímek takzvaně splněno.. Je to film pro děti.. nechápu. Potom už je to ale jen dobré, krásná animace, ve které postavy zůstávají evidentně zastaralejší a to proto, aby byl zachován look Rakeťáka, který by už nebyl Rakeťákem. Scénář je celkem originální a o trefný humor se stará robotický kocour a IVAN :) Poslední třetina už potom zapadne do klasického scénáře dobra ze zlem a nepřinese nic nového. Celkově se rozhodně jedná o nadprůměrný animák.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Rakeťák je překvapivě dospělé sci-fi, které boužel v úlitbě malým divákům sází i na trapnější humor a vlastně velkou část druhé třetiny jede bomby spíš pro malé děti. Tohle mrzí, protože tady byl potenciál na kreslené sci-fi z ranku Interstellaru. Jo, a kdyby Andy v půlce devadesátek viděl tenhle film, tak bude chtít nejspíš figurku té kočky a ne Buzze. 7.5/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
,, V roce 1995 získal chlapec Andy hračku ze svého oblíbeného filmu.... tohle je ten film“. Úvodním titulkem svého filmu se Pixar u svého 26. celovečerního filmu vrací na samotný počátek, do roku 1995, kdy světlo světa patřilo první Toy Story. První film v historii kompletně vytvořený počítačem a první film studia Pixar, bez kterého by ikonické animované studio nejspíš nebylo na tom samém postavení, kde je dnes. Nejvíce ikonické poté zůstává duo složené z kovboje Woody a kosmonauta Buzze Rakeťáka. Rakeťák je poté právě filmem o fiktivním kosmonautovi, který měl sloužit jako inspirace pro kultovní hračku. Už úvod Toy Story 2 ostatně kdysi vybízel k tomu, že by se Buzz Rakeťák mohl dočkat parádního sci-fi akčního dobrodružství, oznámení samotného projektu tak po počáteční prvoplánovém povrchu začalo vybízet k očekávání toho, zda si Pixar existenci svého prvního celovečerního spin-offu dokáže obhájit a zda ve výsledku skutečně nepůjde o pouhou sázku na jistotu. Výsledek je ovšem vyloženě skvělý. Po jednohubkách Luca a Proměna je u Rakeťáka konečně zase cítit pocit z toho, že se v Pixaru pokouší zajít o trochu dál a skutečně i nadále posouvat hranice samotné animace i vyprávění skrze samotné celovečerní animáky. Sám Brad Bird (režisér obou Úžasňákových i Ratatouille) prohlásil, že animovaný film není žánr, ale médium, které skýtá nespočet možností. A to nejen skrze různé typy animací, ale i skrze fakt, že spousty animovaných filmů střídá lineární vypravěčské postupy, ale i právě žánry. Zkušený pixarovský animátor a celovečerně debutující režisér Angus MacLane poté natočil parádní sci-fi záležitost, která dokáže připomenout nejen Star Wars, ale i například Interstellar Christophera Nolana. Po delší době jde o film, kde může mít divák pocit, že Pixar zašel o kousek dál než většina animační konkurence. Ve spojení s Paprikou Satošiho Kona z roku 2006 kdysi Manohla Dargis z The New York Times napsala, že japonští animátoři sice míří ke hvězdám, ti američtí se ovšem stále plácají na pískovišti. Šlo spíše o vyjádření vztahující se k tomu, jak o poznání kreativnější japonská animace bývá, do jisté míry šlo ovšem i o komentář ke komplexním příběhům. Satoši Kon dokázal za svůj krátký život (1963-2010) vytvořit pouze 4 celovečerní animované filmy, každý z nich ovšem bývá označován za nejkomplexnější animovaná díla posledních 30 let. Už v roce 2006 měl ovšem Pixar pověst poměrně vyspělého studia, které do svých velkolepých a zábavných animáků dokáže zakomponovat i vážná témata (a to ještě před premiérou Ratatouille, WALL-I, Vzhůru do oblak, třetího Toy Story, V hlavě či Duše). Počátečními předsudky jde poté Rakeťáka odsoudit jako produkt, který se snadno prodá, protože na něj uslyší fanoušci Toy Story. Těžko se ovšem dalo věřit tomu, že by plány Pixaru neměli nějaké opodstatnění a že by je k vytvoření Rakeťáka svadil čistě a pouze kalkul. Pixar si v tomto případě dokáže důvěry skutečně vážit již od prvních momentů a skutečně jen nevsadit na naprosto perfektní animaci, která v jistých detailech koketuje s uvěřitelností reálného světa. Osobně jsem Rakeťáka dokázal vnímat jako parádní reparát za poslední dvě zklamavší pixarovky, v průběhu jsem ovšem zároveň pociťoval, že mi tak silný zážitek Pixar naposledy nadělil v podobě vynikajícího V hlavě v roce 2015. V průběhu se mě zmocňoval pocit, že jde o jednu z vizuálně nejkrásnějších pixarovek, které skutečně dokáže evokovat pocit, že by v hrané podobě mohlo jít o ryzí parádní sci-fi blockbuster, který by dokázal konkurovat Star Wars. Pokud navíc hrajeme s faktem, že je Rakeťák v podstatě existujícím filmem ve světě Toy Story, začne rázem dávat smysl, proč by se měl Buzz Rakeťák skutečně stát jeho milovanou hračkou. Rakeťák by totiž ve světě Toy Story nejspíš mohl být pro Andyho generaci stejně definující jako pro jiné generace Star Wars či Matrix. V České republice automaticky zamrzí absence Rakeťáka v pražském IMAXU, protože Rakeťák v mnoha momentech skutečně působí jako film, který do IMAXU povinně patří a i vzhledem k zahraničnímu nadšení z IMAX verze tento fakt skutečně zamrzí. I díky přítomnosti Michaela Giacchina na pozici hudebního skladatele dokáže Rakeťák v pár momentech připomenout také Star Treky od J. J. Abramse, Giacchino poté složil hudbu již pro celkem osmou celovečerní pixarovku a opět se postaral o parádní hudební doprovod, který diváka chytne už v moment, kdy se objeví zámek Walta Disneyho. I díky Giacchinově soundtracku dokáže Rakeťák působit skutečně velkolepým způsobem, celkově pocit, že po audiovizuální stránce dostává péči, kterou by mohl závidět leckterý blockbuster. Při jeho sledování dává naprosto smysl, že si na rozdíl od Lucy a Proměny stáli nejvyšší lidé Pixaru za tím, že se Rakeťák nesmí stát exkluzivitou na Disney+ a vydat se místo toho exkluzivně do kin. Dává to smysl, protože Rakeťák do kin jednoduše patří. Nejdůležitější ovšem zůstává scénář. Za tím stojí režisér MacLane spolu s Jasonem Headleyem a od počátku dokáží vyvolat pocit, že vědí, že sebevíc ohromující a vizuálně nabité sci-fi dobrodružství neobstojí bez prázdných postav. Na Rakeťákovi tak potěší i péče o ústřední postavy. Buzz Rakeťák se dle očekávání představuje ve zcela novém světle, kdy se s jeho charakterem pracuje skutečně chytře. Buzz dělá chyby, vzhledem k jeho přístupu se s tím těžce vypořádává, jeho příběhová cesta ho ovšem naučí, že se chybami člověk učí a jsou jakýmsi základem pro poučení se a zlepšování se. Rakeťák přitom od pohledu působí jako hrdina, ke kterému by měl malý chlapec jako Andy vzhlížet, dává smysl, že by se měl z Buzze stát stejný vzor jako Luke Skywalker či Neo. S těmito charaktery ho ovšem pojí především ona komplexnost a ukázka, že pod slupkou největšího machra a profíka se pořád může schovávat bytost, která má city a v nejhorším rozpoložení se je nebojí dát najevo. Rakeťák stejně tak v průběhu své mise musí interagovat s týmem, které lze na první pohled snadno zaškatulkovat. Snílek, který touží o tom, že vykročí v rodinných stopách, nemotorný opak nebojsy či víceméně taková horká hlava. V průběhu Rakeťáka je poznat snaha o poučení toho, že se je týmová spolupráce někdy nutná, že i nesehrané částice mohou dohromady utvořit funkční stroj a že i eso svého oboru se může učit od méně zkušených. Interakce týmu jsou tak díky tomu zábavné, především si ovšem pro sebe prakticky všechny možné momenty krade kočičí robot Sox, který snadno nechá zapomenout i na takového BB-8 z nové trilogie Star Wars. A donutí se k zamyšlení nad tím, proč si Andy vlastně místo Buzze nekoupil právě Soxe. Pixar přitom v jedné sekvenci dokáže připomenout i nejemotivnější moment filmu Vzhůru do oblak, ten patřil mezi nejsilnější scény v historii Pixaru a tato nová scéna v Rakeťákovi má minimálně potenciál stejným způsobem dohnat diváky k utroušení pár těch slz. Pokud navíc má divák pocit, že mu trailery na nejnovější pixarovku vyzradili veškerá tajemství a na nějaký zásadní zvrat snad ani přijít nemůže..... toho čeká milé překvapení. O tomto zvratu se dá bez spoilerů říci snad pouze to, že se mu na celé vyprávění a vše co se v rámci filmu udalo změnit pohled. Rakeťák je v součtu epická sci-fi záležitost, která si i přes animovaný kabátek vytírá zadek s většinou sci-fi blockbusterů za poslední dobu. Nejen vizuálně, nejen vizuálně, ale i vyprávěním pořádná pocitová šleha od Pixaru, která donutí diváka k zamyšlení nad tím, že je Pixar dost možná skutečně zpět na vrcholu......
hrumsrt
hrumsrt
10 687 bodů
8
Jedna z legendárních dětských značek Toy Story ani po letech neřekla poslední slovo, a leč možná ještě nemáme pátý film série, tak dostáváme jakýsi spin-off o originu Buzze Rakeťáka... Nebudu nic zastírat, od prvního traileru jsem byl příjemně natěšený a snímku jsem hodně věřil. Děsně se mi líbí ta animace, a když pak vidím, jak opravdově vypadá vesmír, lasery atd., nemůžu věřit, kam se tenhle obor posunul. Velmi jednoduchý příběh o jednom snílkovi, který se snaží za každou cenu dosáhnout svého cíle, i když při každém pokusu přichází o svět, který zná. Kdykoli se vrátí, tak uplyne na základně několik let a Buzz se tak vždycky vrací do světa, který nepoznává a jen teskně pozoruje, jak jeho nejbližší stárnou. Mimořádně odvážný snímek, jenž opravdu překonává limity a přináší něco úplně nového, nikoli jen v animované tvorbě (tady je na míle daleko), ale vůbec pro filmografii jako takovou, kdy přichází, pro mě, se svěžím konceptem. Jak si někdy stěžuji, že mi vadí ty vtipný figurky, který sypou trapný hlášky a všelijaké zábavné kreace, tak kočka Sox je pro mě úplně nádherný balanc. Krásně vypadající příběh, který několikrát zasáhne na těch správných místech. Navíc, cením tolik odkazů na legendární filmová díla. Veliká spokojenost, vynikající volba v hlase Chrise Evanse.. Jediný problém mám právě s úvodní pulhodinou, kdy to má opravdu tolik zběsilé tempo, že vy se ani nerozkoukáte a Buzz už zase letí o časový skok napřed. Tohle se nebude lehce překonávat, tady Pixar trefil v mnoha ohledech strop! 80%
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Film, ktorý som síce nepotreboval, no rozhodne si získal moje srdce. Lighteyear, ako už názov napovedá, má byť film, ktorým sa v univerze Toy Story odštartoval merch Buzza Lightyeara a tým započal aj hlavný príbeh ústrednej dvojice výstredného Cowboya Woodyho a Buzza Lightyeara, ktorý si myslí, že je vesnírny ranger, rovnako ako jeho filmová predloha. Po vizuálnej stránke nemám filmu, takmer, čo vytknúť, keďže animátori z Pixaru, snáď nikdy nesklamali. No príbeh, je, bohužiaľ to, čo bude celý film ťahať dole. Jedná sa o tradičnú, dá sa povedať až šablónovitú, zápletku o hrdinovi, ktorý svoju misiu, tak kráľovsky pokazí, že následný príbeh je jeho vlastná redemption archa. Nič prevratného sa síce nekoná, no ak ste schopní tento fakt prehliadnuť užijete si napínavý rodinný animák, ktorý starých veteránov dokáže obmäkčiť nejedným výborne naservírovaným fan-servisom. I keď to nerád priznávam, no snímka, ktorej som tento rok veľa pozornosti nevenoval, ma potešila viac, ako nejeden očakávaný titul, ktorý zväčša skončil strašným sklamaním. Z mojej strany srdečne odporúčam (o to viac ak máte v blízkosti kino, ktoré premieta filmy aj pod holým nebom).
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
1
Nemám rád animáky od Disney ani Pixaru. Jsou zkrátka příliš naivní na to, aby mě to neměly šanci zasáhnout. Rakeťák je však ještě slabší než ty lepší kousky od Pixaru. Obsahově je to příliš uspěchané a tudíž i nefunkční. Nefungují zvraty a klíčové rozhodnutí postavy nebylo příliš věrohodné, páč jsem nevěřil, že má s k tý bábě, idiotovi a vnučce své bývalé parťačky natolik blízko. Mnohem větší smysl by dávlo, kdyby se přidal k "záporákovi" (svému staršímu já). Nemluvě pak o tom, že tento film má být filmem, který si v devadesátkách oblíbil Andy z Toy Story. K tomu se dobře vyjádřil uživatel Němi. Je to nekonzistentní, prázdné, obsahově nefukční. Má to zkrátka špatný scénář. Animace je však pěkná, i když oproti Spider-verse je i toto nuda.
Motinski
Motinski
7 673 bodů
6
Ako pocta klasickým sci-fi je film obsahovo prázdny, no ako menšia nostalgická jazda s prekrásnym vizuálom funguje. Svedčí mu jednoduchosť a skromnejší počet postáv. Na škodu pre deti možno bude menej humoru, no mne hlavne to celkom sadlo. Vynimočnosť by som nehľadal, odpočinkový zážitok s chybami, ano.
TheHofi
TheHofi
5 038 bodů
10
Rakeťák mě vážně nezklamal, Pixar opět natočit výborný animák, který je zároveň poctou všem velkým sci-fi. Úžasná, detailní animace, povedený dobrodružný příběh a hudba z toho to filmu dělají jeden z mých nejoblíbenějších animáku vůbec. Pixar opět převedl revoluci v animovaných filmech 100%.
Žralok
Žralok
4 196 bodů
8
Příběh sice není nikterak oslnivý. Přesto je zde pár dobrých a nečekaných zvratů. Film ovšem naprosto vyniká vizuálem. Pixar opět posouvá laťku animace o kus výše. Celkově jsem se obával zbytečného ždímání značky. Snímek ovšem šlape, zabaví a rozhodně nevyznívá jako obyčejné tahání peněz z kapes diváků.