Recenze filmu Síla

68%

Komentáře a recenze 17

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Kamil Fila. Filmový publicista, feminista, kulturista a stalker. Na první pohled zbytečný ale vtahující dokument o veřejně známé osobě (minimálně v oblasti filmu) a její sebereflexi a ohlédnutí za temným obdobím svého života. Psychicky dost nevyrovnaný ale pořád dostatečně zajímavý člověk.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Dokument Síla vznikl díky iniciativě samotného filmového publicisty Kamila Fily. Ovšem ne z toho důvodu, že by měl Fila velké ego a chtěl, aby o něm vznikl film. Původně chtěl Fila natočil dokument, který by se věnoval čistě problematice s užíváním steroidů. Teprve až později, kdy se k projektu dostal dokumentarista Martin Mareček se ze Síly stal dokument o Kamilu Filovi. I když označit Sílu za dokument pouze o Kamilu Filovi by bylo příliš omezené. Síla je totiž nejen o Kamilu Filovi a jeho pěti obtížných letech, ale také o krizi středního věku, hledání rovnováhy v životě. I když se na první pohled může zdát, že jde pouze o film o Kamilu Filovi, spousta témat má přesah, které samotného Kamila Filu přesahují a Kamil Fila v nich slouží jako ideální figurant. Ovšem zajímavý a výjimečný figurant. Sám Mareček odmítá, že by jeho Síla tématizovala posilování, závislost na steroidech či workoholismus. Dle svých slov se snažil realizovat film, který nasvítí osobní stín mimo spoty mediálních vystoupení. Důležitý je ovšem fakt, že Kamil Fila je ve filmu Kamilem Filou. Nejspíš i proto, že dle samotného Marečka není Fiala natolik dobrým hercem, aby zahrál někoho, kým není. Ten, kdo Filovu osobnost alespoň částečně zná dokáže rozeznat, že tady žádná přetvářka přítomná není. I když byl původní plán takový, že bude mít Fila nad výsledným produktem plnou kontrolu, ve finále kontrolu předal právě Marečkovi, který ovšem k celé látce přistupuje empatickým způsobem. Fila v něm je ovšem skutečně sám za sebe a autenticky v průběhu předvádí i některé kontroverzní činy, které diváky rozhodně rozdělí. I když má každá mince dvě strany a každý příběh různé pohledy na věc, některé činy Kamila Fily divákům prostě dvakrát příjemné nebudou. O to více je ovšem z filmu cítit, že je bez příkras. Síla v součtu není film o Kamilu Filovi - filmovém publicistovi, Kamilu Filovi - otci či Kamilu Filovi- feministovi. Portrét skutečně představuje člověka, který je sice schopen analyzovat filmy, ovšem není takovou analýzu schopen analyzovat na svůj film. Jde o člověka, který dokáže říct, že dělá chyby, ubližuje lidem a je i možná tak trochu idiot. Jde o očividně komplikovanou osobnost, kterou nějakým způsobem ovlivnila rodinná tragédie a o feministu, který sice dokáže navázat vztah se ženou, dvakrát lehké poté ovšem není si ten vztah udržet. V Kamilu Filovi se v průběhu dost možná bude některý divák moc najít. Síla i díky tomu dokáže být pocitově nepříjemná. A také díky tomu, že očividně sleduje člověka, kterého na první pohled v hloubi duše něco trápí. A jeho až možná přehnaný workoholismus a pevná vůle mu v tom též dvakrát nepomáhají. Jde o poctivě sestříhaný dokument, kdy si Jana Vlčková pro cenu za nejlepší střih na Mezinárodním filmovém festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava došla naprostým právem. Už počátek, kdy je v pozadí použit třetí trailer na sedmé Star Wars, přičemž je tohle využití chytré nejen díky úvodní scéně, ale také díky samotnému názvu dokáže nalákat na lákavou záležitost a střih v průběhu rozhodně dostává pověsti, kterou by výhra za střih měla předznamenat. V průběhu je možná Síla složena z jednotlivých epizodek, které vlastně v mnoha případech nemají zakončení, dohromady ovšem přeci jen tvoří funkční ucelenou mozaiku. I to finále, které mělo dle samotného Marečka evokovat Danteho Božskou komedii má něco do sebe, přesto ovšem tuhle symboliku pravděpodobně objeví málokdo. Mareček v průběhu dokáže obhájit pověst jednoho z nejlepších českých dokumentaristů. 5 let mapování života Kamila Fily ve finále skutečně dokáže složit mozaiku, kdy Kamil Fila na konci skutečně může dojít očistce. A přitom možná konečně najít štěstí. Pořád ovšem platí, že Síla je též filmem o zmíněné krizi mužství, lehkých sociálních mezerách a především příběhem člověka, který dle psychiatrického vyšetření není ani psychopatem nebo sociopatem. Je prostě sám sebou. Tak pocitově intenzivní dokument tu nebyl už delší dobu. Sílou Martin Mareček dokáže dostát své pověsti a představit ohromující portrét s neskutečnými přesahovými motivy. Empatický dokument o složité osobnosti, který dokáže pocitově rezonovat a v součtu možná divákům pomoct v tom, aby našli sami sebe. Málokterý lokální dokument za poslední dobu dokázal vzbudit tak silné emoce.....
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
5
Zajímavé a zábavné je to hlavně kvůli tomu, jak se v průběhu Fila profiluje jako úplnej kokot. Feminista, co stalkuje svou ex. Muž, mluvící o krizi mužství a bojující proti toxické maskulinitě, ale současně hučící na steroidech, které mu jenom ničí zdraví... Bizár mám rád. Bohužel je to moc rozředěné. Zdá se mi, že obsah by se vešel do 50 minut. Nějaká paní mu tam v jeden moment říká: "Ty umíš analyzovat filmy, chování postav ve filmu, ale neumíš takhle zanalyzovat sám sebe." Napadalo mě pak, že možná o sobě Fila musel natočit dokument, aby se pak na něj mohl koukat a tu schopnost konečně použil sám na sebe.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
8
Takový to, když chcete natočit dokument o proměně těla, ale vyjde vám z toho proměna duše. „Posilování je o stabilitě,“ dozvídáme se ve filmu o fyzicky i psychicky posilující, nakonec však nepříliš stabilní postavě. Od výsledku se těžko udržuje odstup, a to nejen kvůli osobní známosti s Kamilem, ale i tematizaci sledování filmů jako určité formě útěku od reality, což aspoň částečně zná asi většina filmových publicistů. Nastavování zrcadla tedy probíhá poměrně intenzivně, za což vděčíme nejen otevřenému protagonistovi, ale i schopnostem Martina Marečka, zručně balancujícího mezi vyžíváním se v bulvárních perličkách ze života známé osobnosti a civiliním zachycením intimní zpovědi. Ačkoli film na první dobrou může působit jako až příliš laciná munice pro Kamilovy hejtry, výsledkem je dílo značně přesahující hranice osudu jednoho člověka. Krize středního věku, budování identity na sociálních sítích, rizika zavádějící sebeprezentace, snaha dostát nerealistickým nárokům… Poutavé naťuknutí těchto i dalších témat činí z filmu mnohem víc než jen „dokument o Filovi”.
jaro.mir.mara
4 542 bodů
8
Říkám si: čím jiným úspěšně přikrmit hrdinovu posedlost sebou samým, jeho ztracenost, sebebelásku a sebenenávist, hlad po bytí ve fabrikovaném prostoru, kde sám sebe člověk usídlí v samém středu, než časosběrným dokumentem. Jeho následné obrážení festivalů a diskuzí je něčím odvážné, především ale na mě působí podivně teflonově (co do sebereflexe) a trochu trapně; jakoby lačnící po nenávistí i pochopení, toužící po další a další možnosti mluvit o sobě - sebemrskačsky i samolibě. V takovém případě by pak ale všechno byly jen kulisy a na ničem tedy moc nezáleží: střety hodnot, slova, citace, publikum, pohledy, pokora a její popření, principy a jejich zpronevěra, polemiky, diskuze, opovržení, smích, apatie, děti, láska, ztracenost, tátův opakovanej trapnej vtip, ceny, naprostá všednost a nevýjimečnost všeho a všech v dokumentu, pokrytectví nás diváků... To vše je najednou fuk. Jakoby se tím vše chladně degradovalo na pouhý žrádlo pro ego, pro nenasytnou černou díru. Koukat na to je voyeurská participace? Přemýšlet a psát o tom součást onanie? Nevim. Film o filmu.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
6
Tak jsem se podíval na Kamilovy stránky Ještě větší kritik, než jsme doufali (www.jestevetsikritik.cz): a úvodní článek je "Problematika strešných krytín a čo by ste o nich určite mali vedieť". Škoda, že ten film, pohled do nitra, není ještě více odvážnější, když už...
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
4
Poslední měsíce jsem si obzvlášť pana Filu oblíbil, a kdybysme vzali nejlepší filmové kritiky v Česku, s velkým přehledem v dějinách filmu, tak Fila by patřil k elitě, to vám říkám za sebe. Já nevím, co to mělo přesně bejt? Kamilova hlouba do niterný duše, v objevování mužské maskulinitě? V oslavování mužské feminizace? Z těchto pseudodokumentů jsem si vzpomněl na našich postreálii, a mockdokument Rok ďábla. Ale všichni víme, že takhle Fila prvoplánovaně dokument nechtěl zamýšlet. Pokud na Kamila dolehla krize středního věku, a chce svou páteř, od sledování lobotomních filosofických výplachů, zredukovat na aparátové multifunkční těleso, a vypadat jak po svých kulturistických vzorech, toho topingu a píchání si sterodojvého másla mu na těsto nevyroste ani hrbolek na zádech. Dost mě při sledování dostalo, že Kamil je úplně obyčejný chlap, který neví co užitečného po čtyřicítce dělat, než si vybírat nejlépe vyzdobenou rakev. Je aspoň vidět, co osobnosti s lidskejma smrtelníkama dělaj. Máme o nich falešný pohled, že jsou něco víc než normální lidi. Ne, tak nic. Do toho jsem se radši pouštět neměl, bohužel.
Teg
Teg
3 101 bodů
8
Zpracování Martina Marečka si rozhodně nezaslouží nějakou větší kritiku, ale sledovat to je čiré utrpení. Vnímám to jako odstrašující případ kam až jde v odsouzení ostatních a vlastní sebelítosti a touze ji propagovat zajít. Název Síla je vhodně zvolený, protože právě síla je to, co se hlavnímu hrdinovi nedostává.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 962 bodů
8
Určitě Kamilovi Filovi nelichotí. Solidní vhled do vnitřního života, a proto díky. Toto není žádná stylizace, ale reálné hledání a frustrace člověka, který je talentován schopností vhledu, nikoliv však, co se týká jeho vlastního života. Skvělá postava editorky. Její práci jí teda nezávidím. Spolupráce s Filou fakt musí být pro ni občas na zabití. Takový boj člověka, který pořád hledá sám sebe. A drobná připomínka: tělo lze huntovat i smysluplnějším způsobem. Co s ním udělají steroidy, je už docela dobře popsáno v odborné literatuře a nedopadne to jinak, než přesně tak, jak tam píšou.
sixmonsters
sixmonsters
2 756 bodů
10
Kamilův život je moc dobrej film.