Recenze filmu Úsvit

71%

Komentáře a recenze 37

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Ožehavé téma, které se snaží dotýkat dnešní problematiky, komplikované sexuality ale balí ho ve scénáristicky rozbitém filmu se spoustou dalších témat, které jsou okrajově nakousnuta ale nijak rozvedena. Eliška Křenová vynikající, audio vizuální stránka velice poutavá a v nejlepších chvílích připomínající Mallicka. Kdyby šel příběh více na dřeň a vygradoval by v intenzivnější závěr, byl bych spokojenější.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
6
Film začal moc dobře. Pěkná atmosféra, na jednu stranu nadšení z budování elitní továrny a komunity, na stranu druhou sterilní až sektářská atmosféra, krásně masnímané Tatry... Potom se rozběhne zvláštní kriminální případ, který se však změní v dnes popularní propagaci nestandardní sexuality, v tomto případě však geneticky předurčenou.. Začne to být celkem nuda. Ve filmu je navíc dost dobových nepřesností. Celkově to není vůbec zlé - 60%.
avenis
avenis
11 266 bodů
6
Musím se oprostit jakýchkoliv snah o hodnocení autenticity, protože žuchlání Křenkové spolu s vulgárním výrazivem a termínem "mikina" je zcela mimo mísu roku 1937. Beru film tedy jako paralelní realitu v snově vyfabulovaném světě volně na motivy historických faktů. Pak se můžu posunout do roviny hodnocení filmového vnímání a zpracování, což je celkem zdařilé. Asi jako obživlé domečky pro panenky s obživlýma panenkama. S tím koresponduje minimální kostýmový šatník a současně barevné odlišení jednotlivých skupin lidí (modrá Helena, červené ostatní ženy atd.) Tím asi kladné hodnocení končí.
Mladý ředitel má do očí bijící současný vzhled (vlasy a hlavně plnovous), kamera je zbytečně nervózní a střih překotný, až z toho bolí oči.
Téma hermafroditismu ani nesoudím ani netleskám, určitě stojí za to. No a postava Heleny, zpovykaná, namyšlená, sebevědomá, tak ta nemá moje sympatie. Její manžel jí to na té chodbě řekl správně.
hrumsrt
hrumsrt
10 669 bodů
6
Letos na podzim jsem zažil na české poměry skoro jedinečnou skutečnost, tedy že se do kin dostaly dva české filmy, které jsem oba toužil vidět na plátně.. Jedním z nich byl právě Úsvit a tím druhým Bod obnovy, jemuž jsem nakonec dal pro první dojem a větší osobní tematickou atraktivitu přednost. A zpětně uznávám, že jsem dobře udělal.. Úsvit je výtečný ve svém dobovém pojetí, se kterým májí zdejší tvůrci už hodně zkušeností, a tak není ani tady žádná výzva zachytit atmosféru druhé poloviny 30. let, krátce před tím než se spustí největší světový konflikt v dějinách lidstva.. Na poli neznámého města rozehrávají tvůrci příběh o složitém továrnickém vzestupu, jehož je strůjcem je manžel ústřední hrdinky v podání solidní Elišky Křenkové, který překazí nález podivného novorozence.. Proč podivného? Po narození usmrcené miminko má totiž jak mužské tak ženské orgány.. Do města přijíždějí státní vyšetřovatelé a do případu se různými způsoby zapojuje celá veřejnost, jen ani jeden z aktérů nikoli proto, aby dokázal, co se dítěti stalo, nýbrž co nejšikovněji celou situaci uklidnit. A tak jediný kdo záhadnou smrt fyziologicky nekorektního novorozence chce opravdu vyřešit je právě postava Elišky Křenkové. Dobere se v nelehké době navíc jako žena pravdy?.. Úsvit je ambiciózní projekt, který svým na české poměry netradičním retro vizuálem, v dobrém připomíná loňský To nic, drahá (no někdy přeci jen možná až moc) a jasně míří na poměřování se s zahraničím. Jen já si o kus víc užil jak Bod obnovy, tak i třeba další letošní český poklad #annaismissing, za nimiž Úsvit jasně zaostává. Ať už i vztahem k tématu, který mě tady tolik nenadchnul a sliboval jsem si od úvodu něco odlišného, anebo možná větší důraz na kriminální pojetí celého příběhu (a že by to hravě šlo).. A i když jsem třeba postupně v případu nacházel zajímavější rozměry zrcadlící se do životů hlavních hrdinů, stejně mě námět přišel podán dosti specificky a nikoli mně tolik po chuti.. Ano, na české poměry to je naprosto jedinečné, jen si tvůrci možná ukousli příliš velké sousto a nepodařilo se jim dostatečně představit všechny příběhové linky ani následně je uzavřít, čemuž by mohla pomoc třeba seriálová forma, v níž by byl na všechno větší čas.. Úsvit se mně do vkusu netrefuje a nadšení bych pro řadu důvodů brzdil, ale provedení to je solidní a odlišné od zbytku české tvorby, a toho si cením nejvíce.. Ovšem od Matěje Chlupáčka konečně něco památného. Jen tak dál! 60%
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
2
Další unylej českej film, kterej ke mně naprosto nepromlouval. Po stránce stylu i vyprávění je to nezajímavé, avšak film se zaobírá v současnosti politicky a společensky relevantním tématem intersexuality (kolem nějž se točí spousta politické hysterie). Osobně jsem v tomto ohledu vzdělán, takže mi nebylo řečeno nic nového. Přesto si myslím, že by to na mě mohlo fungovat, kdyby to bylo lépe odvyprávěné a poutavěji natočené. Scénář měl dát více psychologizaci postav, skrze které je nám jsou všechny konflikty předávány. Herecký projev taky působil poněkud uměle, ale částečně to bude problém i dialogů ve scénáři a nedostatku režisérova citu. ___Každopádně chápu, že nejsem cílovka, kterou je potřeba dovzdělat, a proto bych tenhle film bych doporučil jen dezolátům a zabedněncům, kteří si stále v roce 2023 myslí, že jsou jenom dvě pohlaví a že gender je nějaká pofidérní nadstavba. Film sice dokáže během dvou hodin poměrně dobře vysvětlit, že dochází k odchylkám, ale já to zvládnu za 2 minuty lépe, takže pokud někdo chce ušetřit čas: Nerodí se jen muži a ženy. Rodí se také lidé, kteří do tohoto rozdělení docela nezapadají. Např: lidé s mužskými chromozomy a ženskými pohlavními orgány - nebo lidé, jejichž pohlavní orgány jsou kombinací mužských a ženských. Jak se takový člověk cítí je pak otázka genderu. Podle mě je to jednoduché. Víme přeci, že se rodí se lidé (nejen lidé) s různými odchylkami. Na návratu do reality jsem viděl fotky muže se třemi nohami, ženu s chodidly natočenými dozadu, dvouhlavého hada, siamská dvojčata, harlequin ichthyosis a celou řadu dalších bizárů, které jsou problematické zdravotně, ale nikoli toliko socio-kulturně, jako když jedinec nezapadá do dichotomie muž-žena, protože právě to je nábožensky a politicky zbytečně problematizované.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
7
Moderně vypadající český film, sláva! Úsvit sice časem sklouzává k tezovitosti a spíše edukuje, než aby vyprávěl příběh, bezesporu se však jedná o bohaté, zevrubně promyšlené dílo, fungující na více úrovních.
VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 697 bodů
6
Nakonec jsem asi čekal něco trochu více koncentrovaného, ale díky za Františka Kryštofa Veselého. Issová na zabití.
kubas369
5 377 bodů
8
8/10. Nečekané zjevení na československé scéně. Těžké téma vyprávěné s citem a nadhledem. Komplexní příběh, natočený zajímavě vtahujícím způsobem. Spolu s filmem Bod obnovy, už druhý nadějný počin za poměrně krátkou dobu. Příslib tomu, že by se naše filmy mohli vyhrabat s díry průměrnosti.
Colby Sawyer
Colby Sawyer
2 968 bodů
8
Úsvit, anglicky možná výstižnějším názvem We Have Never Been Modern, je po Bodu Obnovy dalším zjevením, opět se jedná o světově vypadající film navíc s velkým přesahem. Ze začátku to může vypadat na krimi, ale v druhé půlce se to zhoupne k dramatu, které diváky může nemedicínsky vzdělané diváky poměrně osvítit. Je škoda, že se tam hodně motivů načne a nerozvine, ale celkové poselství zůstává naštěstí. Svit aka Nový Zlín vypadá fakt dobře a snad je to začátek pomyslného standartu českého filmu a nebude tak pouze výjimkou.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 962 bodů
8
Výborná Eliška Křenková v zajímavě zpracovaném dobovém filmu s aktuálním tématem. Vizuální stránka na top úrovni. Několik dojímavých momentů odlehčuje jinak vážné drama. Trochu mě nepřesvědčilo závěrečné rozhodnutí hlavní hrdinky vzhledem k charakteru postavy, který představovala. Budiž, byl to vlastně otevřený konec, ale tato nekonzistence mě drobně rušila. Jinak zajímavé dialogy ohledně jinakosti a předsudků. Potěšilo, jak režisér zvládl postavu Saši.