Recenze filmu Babylon

85%

Komentáře a recenze 65

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Nespoutaná jízda, jak "erková" verze toho nejdivočejšího od Luhrmanna, groteska, pocta starému Hollywoodu i pohled do jeho temného zákulisí. Babylon je neskutečně vyspěle natočený film, který je nutno obdivovat už jen kvůli věku režiséra. Chazzelle je talent, který ví jak vést herce, jak pohybovat kamerou a hlavně jak vše ozvučit. Kdyby se trochu krotil, vynechal nějaké WTF momenty, prostříhal poslední hodinu a více si pohrál s koncem, měly jsme tu novodobou klasiku. Takhle zbývá jen skvělý film s dokonalou úvodní třetinou, který nenabízí mnoho k opětovnému shlédnutí.
Pete69
Pete69
32 458 bodů
7
Dekadentní, opulentní, manýristická, nespoutaná! Taková je hlavní představitelka v podání Margot Robbie, která zahrála skvěle a roste s každou rolí. V současné době ve své věkové kategorii jedna nejpřitažlivějších a nejtalentovanějších hereček Hollywoodu. Ale celý film se nese přesně dle motta filmu. Trošku mě zklamal můj oblíbenec Brad Pitt, který zahrál dobře, ale umí mnohem lépe. Film je to hodně zvláštní trošku přibarvený, ale ukazuje přechod z němého ke zvukovému filmu, který znamenal pro spoustu herců konec a pro jiné raketový vzestup. Asi bych film trošku zkrátil a byla by to více utemovaná bomba, takto u mě za 70%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
4
Velká chyba, že na konci začne Chazelle pouštět ukázky ze Zpívání v dešti, aby ukázal, že jiný film to za půlku času zvládl o tolik lépe a bez toho, aby ze mě vysál život. Ani nevím, jestli to měla být dekonstrukce pozlátka, nebo jeho oprášení, ale snad žádný zaláskovaný metafilm si tak málo nezasloužil sebedojímavou závěrečnou montáž historie filmu. Mám rád excesivní exhibice, ale tohle je spíš úmorné. A ten podivný nice guy vibe z hrdiny platonicky imprintovaného na Margot Robbie, kterou neustále zachraňuje, a která by byla o tolik šťastnější, kdyby pochopila, že on je pro ni ten pravý, byl takový ulepený.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Babylon je nezkrotnou poctou Zlatému věku Hollywoodu, která na období nástupu zvukového filmu nevzpomíná pouze se zastoupením včeliček a králíčků, tahle audiovizuální horská dráha přesto stojí za vidění. Damien Chazelle si pojišťuje pozici jednoho z nejšikovnějších tvůrců své generace, toto menu poté není tak vděčné jako La La Land, ten správný filmový labužník ovšem sezná, že je i tento zážitek z mnoha ohledů hoden pozornosti.... Více zde (Viděno v kině: 3x)
avenis
avenis
11 200 bodů
6
Slon pose**e chlapa. Holka počůrá tlustýho chlapa. Slon jede na večírek zfetovaných a vesměs nahých umělců. Začínající hvězda se seznámí s Manuelem a oba touží prorazit u filmu. On ji miluje od první chvíle, ona na to nemá čas... Já to vidím jako nepovedený pokus o nevšední a nekompromisní pohled na dobu, kdy němá éra filmu začala ustupovat té zvukové. Jistá "uměleckost" se filmu nedá upřít, ale vzhled Margot Robbie naprosto neodpovídá dobovým reáliím. A její styl tance už vůbec ne. Působí spíš jako mimozemšťanka než jako nějaká teoreticky možná osoba z přelomu dvacátých a třicátých let. Ostatní včetně Brada Pitta už odpovídají více, obzvlášť Tobey Maguire vystřihl svého mafiána dokonale. Ve filmu nechybí zvracení, pojídání krysy, oplzlé tanečky, hromady kokainu, basy chlastu a pád na dno. Rozpoznáme ukradený hudební motiv z Bollera a u konce se už nemůžeme dočkat, kdy se nám před očima přestanou míhat barvy a útržky slavných filmů včetně Avatara... No. Možná ještě jednou, ale jen možná.
hrumsrt
hrumsrt
10 639 bodů
10
Patrně noční můra všech loňských topek a opožděná česká premiéra nakonec skutečně zamíchala kartami... Damien Chazzelle ve svých 38 letech představuje už svůj pátý celovečerní snímek, z nichž patrně každý dokáže upoutat. Ale až Babylon je pro mě něco, za co si ho budu navždy pamatovat.. Babylon je jak kdyby Velký Gatsby, Vlk z Wall Street a Fabelmanovi měli dítě. Naprosto jedinečné okno do starého šmrncovního Hollywoodu, které nám tohle filmové poutní místo představuje jak ve strastech tak radostech. Babylon je zkrátka Babylon, mýtické místo, kam všichni sní se dostat.. V plných třech hodinách se naplno ponoříme do jedné z největších filmových jízd, jaké jsme byli v poslední dekádě svědky. A přesto ani nevnímáte, že to je tak dlouhé.. Kadence vypiplaných záběrů v extázi skvělého hudebního doprovodu. Filmové natáčení, které ukazuje obě strany mince, kdy se ve dne maká a v noci paří. Ale v tomhle jednom domě se odehrávají takové orgiastické večírky, že pro něco tak velkého není v našem jazyce slov. Tajemnost a exkluzivnost přesně jak podle Francise Scotta Fitzgeralda a uvnitř no zkrátka "babylon". Možná nejlepší místo na zemi, kde lidi jen mrdají, pijí anebo fetují. Ačkoli to nemusí všem znít tak neodolatelně, tak styl jakým je všechno podané nemůže být líbivější a nadupanější. A když už mají tvůrci pocit, že mejdanů bylo dost, tak vás přehodí do tajů filmového světa, kde zase s Spielbergovskou vytříbeností a kreativitou a nadšením ve stylu Eda Wooda přeměňují jedno filmové béčko do nejnablízkanějšího kabátku.. Ale přesto všechno jde o lidský příběh, který přesouvá naše hrdiny po jejich životní lince překonávajíce kdejaké strasti plynoucí z obrušování společenských paradigmat. Margot Robbie jako začínající herečka, která chce získat pozornost nejen díky líbivému zevnějšku ale i hereckému talentu. To jak se s touhle postavou tady pracuje je nádherné. V průběhu snímku se do ní divák div nezamiluje, a jak jsem si jí jako herečky cenil do teď, tak už pomalu nic nebude rovno její Nellie.. Vedle ní pomalu odcházející nejslavnější herecká ikona svojí doby Jack Conrad s tváří Brada Pitta, jenž si před svých oznámeným hereckým důchodem sehrává další nezapomenutelnou roli a jasně ukazuje, že je největší herec svojí generace. Miluju tohohle ztrhanýho Pitta, kterého všichni předčí a předběhnou, ale on pořád všechny vyrovná srdíčkem a zápalem. Jak si příběh pohrál s touhle nakonec spíše nejupozaděnější postavou z hlavního hereckého trojlístku je bravurní... A nakonec třetím a posledním vrcholem tohohle hereckého orgazmu je, aspoň pro mě, naprosto neznámý Diego Calva jako Manny Torres, tedy tak trošku postava přes kterou se má divák na příběh dívat a současně taková děvka pro všechno. Vzájemná synergie téhle ústřední trojice je něco, co by samo o sobě stálo za dosti zajímavý film, ale zde ve víru filmového prostředí jde o nejpoutavější životní příběhy za hodně dlouho dobu... Babylon není snímek, jaký táhne jeden silný příběh, ale jaký táhne sám život. Našlapaná podívaná nahlížející do osudů tolika smutných lidí, kteří ale žijí svoje předdefinované linky naplno. Fantasticky pospojovaná a napsaná multižánrová jízda, kde se v jednom bodě smějete a jindy dojetím prosíte, ať už je konec. A to přestože snímek má celých 180 minut, tak ani v jednom jediném bodě nehodlá nudit zpomalit. Nemůžu nic vytknout, já nemám co. A na samotný finále budu vzpomínat ještě dlouho.. Filmové orgie a jeden z nejlepších filmů, jaký jsem kdy viděl. Nakonec by i ti Fabelmanovi našli rovnocenného soupeře. I love it and I want more! /viděno v kině/ 100%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
9
Už dlouho se mi nestalo, abych tak s úžasem hleděl na opačné protipóly mého vkusu a stejně těžko dokázal odvrátit zrak. Nesnáším drogy, alkohol, mejdany, hlasitou hudbu a (doslova) fekální humor. Od každého jsem zde přehršel dostal a stejně nebyl schopen přestat sledovat. Je to čirá fascinace morální a hrdost zachovávající zkoušky osobnosti, u které divák poslušně své přesvědčení porušuje a nechá se jednoduše strhnout. Ono to jinak ani nejde, protože Chazelle si hlídá všechen pohyb, přináší dlouhé jednozáběrovky, nádherné hlavně díky anamorfickým objektivům, jakožto muzikant si hudbou vypomáhá držet rytmus, jenž se střihovou skladbou uchvacuje každým momentem, až se mu nakonec podaří splynout v jednotný celek kvalitní technické zábavy. Do toho Damien stíhá prezentovat pozadí všeho dění za celou studiovou fabrikou, jen aby v ten správný okamžik připomenul, co dělá film uměním. Nebojí se přitom ani ukázat druhou stranu mince, polemizovat nad uvadající slávou, divokost a ztřeštěnost prezentovat sexy a nebezpečně, do toho všeho vytřískat emoce nacházející se na opačných stranách barikád, mezi nimi ladně přebíhat a nakonec je vtisknout svým rukopisem do filmu tak komplexně uceleného, že pouhé pomyšlení, kolik toho snímek nabízí a co jsem v předchozí chaotické spoustě vět zapomněl zmínit, bere dech stejně jako celý film.
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
10
Babylon po stránce obsahu nejvíc vychází ze slavného muzikálu Singin' in the Rain z roku 1952. Vlka z Wall Street je to frenetické a "zkažené". Po Velkém Gatsbym to má podobné zasazení a pamětihodné scény s opulentními večírky a stejně jako Sebevražený Oddíl to má Margot Robie, která zde hraje stejně jako v případě Harley Quinn archetyp, kterému se říká "manic pixie dream girl" - jedná se o takovou švihlou, třeba alternativní nebo entuziastickou postavu. Většinou se do ní zamiluje nějaký muž, protože mu svým půvabem jaksi rozzáří život. Nedojde mu ale, že jeho MPDG je ale taky rozbitá, že není vhodnou partnerkou, že má třeba sebedestruktivní sklony... Přesně takovou postavu tady Margot hraje a hraje ji skvěle. Taky jsem se skoro zamiloval. Ve druhé půlce více rozjímá nad filmařinou, jejím kouzlem, hodnotou... Na mě trochu moc patetický (ale hádám, že furt lepší než Spielbergovi Fabelmanovi), ale racionálně nemohu nic v tomto ohledu vyčíst. Jen mám cynickou náturu, která se ozve, když je mi něco prezentováno s přemírou pozitivity. Kinematografii to má nádhernou. Chazell prostě ví a na film je vyloženě radost koukat. Celé to má naprosto strhující drive, takže stejné momenty, které by divák v jiném filmu vypustil z hlavy, si zde bude pamatovat. To tempo se mi však vždy nezdálo zcela organické. Nepřekvapilo by mě, kdybych se dozvěděl, že Chazell chtěl ten film vtěsnat do těch tří hodin. Výsledkem je, že se občas moc spěchá, což nepůsobí nejlíp. Neříkám tím, že by na filmu bylo něco zanedbaného. Naopak. Všechno vypadalo dokonale a dát to dohromady muselo dát šílenou práci. Problém je v tom, že všechen ten obsah musel být stlačen, což kvalitě tolik neprospívá. Podle mě by tomu hodně pomohlo nějakých 10 min stopáže navíc. Mnohé kvalitní scény napříč historií sjednocuje to, že jim tvůrce dal prostor dýchat. Takové scény zde také nepochybně jsou, ale prospělo by to i jiným. 180 minut je pro mnoho lidí (zblblých TikTokem) už příliš. Jistě by se tito lidé zhrozili, kdyby mě slyšeli volat po delší stopáži. Já jsem ale názoru, že příliš velká kadence informací vede rovněž k únavě a celková z filmu čerpaná zábavnost může být právě navyšována těmi kvalitními scénami, které jaksi dýchají. Furt to má ale takový drive, že jsem se bavil od začátku do konce. Pitt i Margot Robbie hrají postavy, které se jim krásně budou vyjímat v životopisech. Snad jen ten protagonista (Diego Calva) moc nebavil. Trošku "nemasnej, neslanej". Zpočátku se profiluje jako někdo, kdo všechny problémy vyřeší a rychle se učí, což bylo slibné a pak té postavě film už nevěnuje tolik prostoru k psychologickému vykreslení, načež to nedovede být tak dějově strhující a dojímavé. Přesto mě udivuje, že na to v Americe nikdo nešel. Není to žádný do sebe zahleděný počin ani žádná irelevantní exkurze do toho, jak se natáčely filmy v první polovině 20. století. Já sice mám rád filmy o filmech a filmy o zákulisí byznysu (viz. Mank), ale chápu, že tohle prostě davy zajímat nemusí. Člověk by se vlastně ani nedivil, kdyby se Babylon časem stal v USA kultovním snímkem. Popis děje: "V jádru je tohle epicky působící drama, ač ve skutečnosti dosti komorním příběhem lidí, kteří u toho všeho chvíli byli, měli šanci tvořit sny a nevšimli si, že jejich vlastní životy se mění v noční můru."
Richard K
Richard K
8 437 bodů
6
Chvílemi parádní podívaná, aby pak přišla scéna s hadem a důvodem je jen, aby si tu zahrál pozapomenutý Roberts. Podání této doby je excelentní, příchod zvuku a trable s tím spojené pobaví. Jen proč ta mnohdy doslovnost v druhé polovině? Střihová jízda v té první byla lepší.
hrona
6 978 bodů
10
Damien Chazelle a jeho pocta filmu. Úžasné barvy, bravurní výprava a jako ve všech jeho filmech vynikající hudební složka. Tři hodiny nadupane silným příběhem s opět velice eroticky naladěnou Matgotkou šarmantním Pittem a hlavním hrdinou Calvou, který dokáže hrát pouhou mimikou obličeje. Tenhle mladej režisér, čehokoliv se dotkne tak zkrátka umí. Super zážitek. Díky za něj