Tak jsem shlédl celou dosavadní sérii vřískotu a jsem vlastně rád, že to mám za sebou. Krvelačné béčko, které hraje stále na stejnou strunu.. kategorie neurazí-nenadchne. Tento Vřískot není ničím nový, vrací se do minulosti, snad je více krvavý a scény jsou při dnešních možnostech více realistické.
Duo režisérů ukazuje že Krvavá nevěsta nebyla náhoda. V tom dobrém i zlém, takže tady to prostě zase nebylo úplně ono. Hraní s pravidly, vysvětlování pojmů (jsem chytřejší o requel), lekačky, fain řezničina plus neuhodl jsem vraha - tohle všechno funguje perfektně. Horší že je to dost často takové ospalé, omladina nesympatická a vlastně mi bylo jedno, kdo z nich bude další - no a staré známé xichty budily spíš strach (Courtney). 6/10
Wes Craven nejdříve v roce 1984 představil světu Freddyho Kruegera v Noční můře v Elm Street a světu tak nadělil jednoho z nejznámějších slasherových zabijáků. V roce 1996 poté Craven nakopl novou vlnu zájmu o slashery, kdy se chopil snímku Vřískot, který si z velké míry utahoval z hororových klišé a právě díky sebeuvědomění pravidel žánru a vyspělosti šlo o kritický a především divácký hit, který se dočkal celkem tří pokračování, které pokračovali směrem utahování si z klišé a především klišé v rámci slasherových pokračování. Wes Craven měl poté v plánu chopit se i pátého Vřískotu, v roce 2015 ovšem opustil svět a Vřískot 4 z roku 2011 tak zůstal jeho posledním celovečerním filmem. Po dekádě se nicméně série Vřískot opět vrací, kdy se režie chopila dvojice Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett zodpovědná za snímek Ready or Not/Krvavá nevěsta. Stojí návrat za Vřískotu za pozornost nebo má Wes Craven důvod k obracení se v hrobě? Pátý Vřískot pracuje s tím, že od posledního Vřískotu uplynula celá dekáda a s tím si v jisté formě prošel vývojem hororový žánr. Zdrojový kód zůstává víceméně zachován a nový Vřískot dokáže vyvolat pocit, že přesně takhle nějak by ho natočil samotný Wes Craven. Betinelli-Olpin a Gillett Cravenův odkaz ctí a servírují nejspíš přesně to, co se dá od Vřískotu očekávat. Nebál bych se ovšem pátý Vřískot označit za nejchytřejší díl série právě od původního filmu a díky tomu i celkově nejlepší. Předchozí pokračování totiž prakticky s metahumorem již neznali míru a většinu času vlastně až příliš sázeli na to, že mohou být blbými filmy, protože si pořád tak trochu uvědomují, že spadají do kategorie blbých filmů. Nový Vřískot ovšem přichází s částečně čistým štítem, kdy sice sází na návrat staré známé trojice Dewey-Gale Weathers-Sidney Prescott, pozornost tu ovšem má především moderní generace teenagerů, která na horory pochopitelně pohlíží z tak trochu jiného úhlu než hrdinové v původním filmu. I pátý Vřískot tak zůstává věrný odkazování na ostatní horory či přístupu Hollywoodu k slavným značkám. Dojde tak na řešení toho, že jsou jistá pokračování až přímo odkloněna od originálu, že jisté filmy radši ignorují filmy předchozí a také na to, že posedlost originálem může být někdy až nebezpečná. Pod slupkou typického hloupého slasheru se tak schovává další sofistikovaný horor, který odkazuje na Riana Johnsona, Jordana Peleea či horory s přesahem. A tím nový Vřískot bezpochyby je. Původní čtveřice filmů se v podstatě točila kolem tří ústředních hrdinů, kdy o takové Neve Campbell v roli Sydney Prescott šlo snadno říci, že již od druhého Vřískotu nemá co hrát. Vztah reportérky Gale a policisty Deweyho poté v podstatě pořád fungoval na úrovni kolovrátku a o charakterním posunu těchto tří ústředních postav vlastně toho vlastně nebylo mnoho co říct , ani když se Vřískot v roce 2011 vrátil po 11 let dlouhé pauze. Ani páté řádění maniaka s Ghostface maskou se bez stálic série neobejde, protože je pro ně řádění tohoto maskovaného zabijáka pořád až příliš osobní (a nejzajímavější postavou ze staré gardy je ve finále Dewey, který má v rámci pátého Vřískotu nejlepší charakterní oblouk), pátý Vřískot se ovšem věnuje zcela novým postavám z generace Z. I nová generace má poté svého odborníky na horory, možná až očividně podezřelé osoby a především nové ústřední postavy, které zároveň rozšiřují mytologii. Rodinné historie či stěžejní pojítka jsou přitom zapojena smysluplně a přitom vlastně pořád následují stopy typických WTF zvratů v rámci žánru. I pátý Vřískot dokáže obstát jako vyložený slasher, zároveň lehká mysteriózní detektivka a také i jako satirický komentář. Divák, který bude chtít čistou hororovou řezničinu se dočká, protože nový zabiják v masce Ghostface se na svých obětech umí vyřádit. Ošizen ovšem nezůstane ani ten divák, který chce i něco víc. Přesně něco jako původní Vřískot. Je zvláštní si uvědomit, že má pátý Vřískot k tomu prvnímu nejblíž ze všech pokračování a to i přes to, že se režijní židle vyměnila až popáté. Svěží přístup je ovšem poznat a především se ukázalo, že byla rozumná volba s dalším Vřískotem počkat dekádu. A možná by se vyplatilo, aby se Vřískot vždy vracel v obdobích, kdy si žánr projde tak razantním vývojem. Nový Vřískot dokáže pracovat s napětím a i z něj si v jistých momentech utahovat neskutečně chytrým způsobem. Stejně jako po vzoru původního Vřískotu se dokáže pracovat s očekáváním ohledně toho, kdo přesně se vlastně pod maskou skrývá a až do posledních chvil dokáže Vřískot za pochodu šokovat. V jistých momentech sice dojde k momentům, kdy je opět hra s metahumorem a sázením na to, že jde o film držící se pravidel hloupých filmů na hraně, většinu času ovšem pátý Vřískot je skutečně chytrý a souboj s hranicí mezi utahováním si z blbých filmů a regulérně blbým filmem zvládá skutečně nejlépe ze všech pokračování Vřískotu. Pátému Vřískotu možná dělá problém slabší rozjezd a zakomponování Gale a Sidney do scénáře Jamese Vanderbilta a Guye Busicka možná mohlo být tak trochu více sofistikovanější a rovnou bych si dovolil říct, že se mohl pátý Vřískot obejít bez původní Final Girl. Nové postavy totiž ve finále dokážou dostatečně obstát sami o sobě a jediný Dewey se skutečně dočkává nějakého alespoň trochu zajímavého charakterního archu. Noví herci jsou ve svých rolích velmi dobří, na poměry slasheru až nadstandardně dobří. V některých případech jsou sice nové postavy vyloženě variací na postavy jako Randy či právě Sidney a některé nejsou ve finále k ničemu jinému, než aby měl i tentokrát Ghostface tučné konto obětí, přesto Vřískot většinu času nelpí čistě na staré gardě a je to jen dobře. Vřískot se po letech vrátil v podobě svěžího startu, který dokazuje, že dekáda je přesně ta ideální pauza, kterou tahle série potřebuje. I přes svěžest ovšem ctí odkaz Wese Cravena a je téměř chytrá, zábavná a šokující jako klasika z roku 1996. Dodává vlastně přesně to co se dalo od nového Vřískotu očekávat, ovšem skutečně v sympatické formě. Craven nemá důvod k tomu se v hrobě obracet, naopak se jeho duch nejspíš široce usmívá..... Viděno v kině: 3x
Že se ještě dočkáme dalšího Vřískotu, ba dokonce s původní partou? Jsem překvapen! Úplně nehltám ty původní filmy, ale mám rád to pofňuknutí po starých čase, ty reuniony. Ve snaze tak nějak předat tu pochodeň dál ale současně udržet hlavní cast. Návrat starých původních postav je holt poctivě vypočítaný tah, který zasáhne u srdce každého fanouška. Ale takovéto, že od nikud vyjede příbuzný toho a toho, to už je trapně ohraná písnička a systém, který může (ne)fungovat až donekonečna. Určitě nejlepší byla scéna, kdy se očekává smrt Wese, naprosto boží hra s divákem! Běžně si prochází domem a na místech, kde by mělo něco vyskočit, někdo se objevit je prázdno. Ale je to uděláno tak dobře, že se to už už šponuje a najednou je v tom místě prázdno a nic se nestane. Za mě snad nejlepší scéna v celé sérii Scream! Co jsem si ale jistý, že zasáhne ještě více je scéna v nemocnici! Přestože zase je to jen pozvednutí dalšího klišé, tak to působí zcela přirozeně, hergot každý by chtěl vědět, kdo je pod tou maskou, ale Dewey holt Dewey. Jakože recept, že k zestárlému základu přihodíte novou krev není, kdo ví co. Pořád platí, že i kvalitou je to pro mě tak na hraně jen tentokrát ve vyšších číslech, prostě Scream no. Když už by se hodilo napětí, tak si to tvůrci shazují sami. Ovšem nemůžu si pomoc a tím vizuálem to působí celkem vyspěle. Nevěřil jsem, ale Vřískot mě poprvé vážně bavil. Chci víc! 70%
Síce doba, kedy svetu vládli všetky "tie" Vreskoty, Piatky trinásteho či Tajomstvá minulého leta už dávno pominula, i tak sa, ale raz za Uhorský rok objaví na striebornom plátne snaha o resuscitáciu jedného zo zmienených ikonických slasher hororov. Zväčša to, ale dopadá obrovským fiaskom. Nový Vreskot, ale medzi to nepatrí. Film ako taký vám už od začiatku nič nesľubuje. Dobre si uvedomuje, že je už dávno za zenitom a tak tvorcovia radšej stavili na niečo, čo spravilo z tejto ságy nezabudnuteľný zážitok. Na silný Meta humor, ktorý si robí srandu z hororového žánru ako takého, no aj značne zo svojej vlastnej značky. V podstate dostanete silne šablónovitú zápletku dokorenenú o výborný humor na účet postáv a ich značnej klišoidnosti. Taktiež nebudete ukrátení ani o kritiku na súčasnú politickú korekciu, alebo situáciu v zábavnom priemysle. Aby som to teda nenaťahoval, Vreskot (2022) je viac než len obstojným pokračovaním klasiky dnes už zosnulého Wesa Cravena, ktorá i navzdory tomu, že pre sériu neponúkne nič razantného sa vám nebojí ukázať vystretý prostredník a ísť si svojou vlastnou cestou, ktorá sa v nejednej oblasti zdá byť líznutá rukopisom Quentina Tarantina. Pravdepodobne trúfalé tvrdenie, no stojím si za tým, že od uvedenia úplne prvej snímky sa jedná o najlepší prídavok do novodobej histórii celej série. Pre nových ako aj starých nadšencov môžem jedine odporučiť. Teraz už, len ostáva čakať na to, čo si pre nás tvorcovia pripravili v nečakanom pokračovaní.
Kdo nezažil devadesatkove filmy a herce, tak asi nebude mít pochopení, ale skvěle natočený návrat k nostalgii s perfektním scénářem. Je tam dost nelogičností, ale s tím se u budoucí slesherové vyvražďovačky musí pocitat. A to původní trio na place, to nemá chybu. 👍🤩 88%
Tak a opäť po rokoch je tu ďalšie rípanie do série ktorá okrem prvého dielu nepriniesla veľa výnimočného a vedela potešiť asi iba fanúšikov. Ak mám byť úprimný tak Slasher som bral ako dávno mŕtvu 90 's záležitosť, no zaujímalo ma ako dopadne nová časť. A na prekvapenie môžem povedať že ide pre mňa o druhý najlepší diel série. A to bez srandy. Je dostatočne hororový no nezabúda na metahumor. Je dobre vyvážený, ctí si originál a nato že nie je najkratší tak ma nenudil. Hra so stereotypmi rozosmiala (v dobrom), nováčikov som si obľúbil, naťahovanie niektorých scén bol trefný výsmech snáď väčšine hororov a asi by to kľudne mohlo ešte pokračovať ďalším dielom. Bol som spokojný ale ajtak nečakajte niečo z čoho padnete na riť, od dokonalosti má film stále ďaleko. Veľa scén boli obohraté blbosti, predvídateľné a sebaparodické až moc. Prvý krát za celú sériu som si správne tipol vrahov už po cca 20 minútach (prisahám), to ma fakt že naštvalo najviac. Koniec úplne nesadol a Courtney Cox ukázala že plastiky vedia byť najväčšie zlo. Najnovší Vreskot je výnimočný v parametroch Slasheru, no stále len sympatický priemer v rámci kultúry. Nič ale nepokazíte keď si ho pozriete. Očakávania som mal o dosť nižšie.
Nejslabší díl celé série, zase kopírka originálu, jen se smrtí jedné z hlavních postav celé série, výměna Beltramiho za Tylera šílená, zvukový podkres bez nápadů