Recenze filmu Sociální dilema

71%

Komentáře a recenze 8

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Zastrašující dokument o tom, že internet a hlavně sociální sítě jsou zlo. Noc nového se nedozvíme a každý, kdo si přečetl nějaký článek o tom, jak můžou uškodit svému uživateli sociální sítě, ví vše, o čem se zde 90 minut mluví. Nic objevného, ani nijak inovativně natočeného.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Pútavý dokument o závislostiach na sociálnych sieťach a internete atypicky podaný dramatickým, dokumentárnym štýlom. Je trochu irónia, že to celé vlastne produkoval Netflix...
liborek_
liborek_
7 283 bodů
6
Sociální dilema nepřináší vůbec nic nového. Že uživatelé sociálních sítí jsou sami produktem a kam takový "business model" povede, bylo těm důvtipnějším zřejmé od samého počátku, nejpozději však od skandálů spojených s Cambridge Analytica. Celý problém spočívá především v tom, že se do hybatelských pozic dostali inženýři. Z němčiny na to máme nádherné slovo: Fachidiotismus. Řešení úzce zaměřených technických problémů bez širšího pohledu (sociálního, kulturního, etického...) příp. bez náležité regulace nemůže vést k ničemu jinému, než co alarmisticky zobrazuje tento film. Ostatně o tomto strašáku psal před více než 70 lety (tj. už dávno před vynálezem internetu) např. Josef Šafařík ve svých listech Melinovi: "Jeden z nejpopulárnějších receptů dneška zní: Více technizace, více technického myšlení! (...) Jsme technickým myšlením a nazíráním prosycení do té míry, že již bezmála ničemu přírodnímu a přirozenému nerozumíme." Pokud čistě technicky a neregulovaně optimalizujeme zisk (přičemž nástrojem i produktem je manipulace uživatele), nedivme se rostoucí polarizaci společnosti, nárůstu psychických problémů souvisejících s komplexem méněcennosti, nárůstem sebevražd atd... Tvrzení jednoho ze zpovídaných ex-insiderů, že "toto nás vůbec nenapadlo" je proto charakteristické pro vládu inženýrů: Nemají žádný vzoreček na vztah mezi technickým optimem a mravností. Takový vzoreček ani existovat nemůže, protože algoritmus nepozná pravdu (jak ve filmu správně zaznělo). Ovšem i o tomto psal zmíněný Šafařík před více než sedmdesáti lety: "Hodnoty technické nejsou pravdivé nebo nepravdivé, dobré nebo špatné, krásné nebo ošklivé, jsou správné nebo nesprávné pro (...) konstrukci lešení (...), pro 'zde' a 'nyní' divákovo." Film podává dost přesný popis problému, ale činí tak kontraproduktivně. Namísto většího důrazu na celostní pohled (sociologický, psychologický, filosofický, historický) a slovo nezávislých odborníků je těžiště dokumentu ve zpovídání bývalých členů managementů sociálních sítí, kteří se nějakým způsobem vyviňují... Namísto komplexní diskuze o problému se divákovi hrozba přibližuje podivnou až trapnou dramatizací, v níž jsou algoritmy personifikovány (v jedné scéně si dokonce jeden algoritmus absurdně položí etickou otázku - jak už víme, algoritmus nic takového nikdy umět nebude). V konečném důsledku (a fakt, že film je z produkce Netflixu, je třešnička na dortu) používá tento dokument podobné techniky manipulace k udržení pozornosti, jako kritizované sociální sítě. Snad může přiblížit existující hrozbu masám uživatelů sociálních sítí, ale dost pochybuju o tom, že by to mělo (bude mít), nějaký reálný dopad na zlepšení.
blackkocour
blackkocour
5 025 bodů
6
Když se jeden z mluvících rádoby "expertů" tlemil tomu, že nová generace je samotný chodící produkt velkých korporátních zmrdů pod taktovkou Googlu a Facebooku, připomnělo mi to učitelku ze střední školy, kdy povídala, že v babském časopisu o zchrátralých kloubech, četla o nastávající generaci, že to takzvaný “smartphone zombies", kteří se nedokážou odtrhnout od displejů. V hlavě mi mimo toho, že by ta stará rašple měla jít konečně do důchodu, naskočila myšlenka že se musím podívat na Instagram. Jo, pointa nikde? A co chceš od středoškolského idiota? Něco inteligentního?
mgss.
mgss.
3 441 bodů
8
75%
marie-kolarova
marie-kolarova
2 980 bodů
6.5
Kdo se průběžně zajímá, jak fungují sítě, tak se nic nového nedozví. Pro některé naivy užitečné. Nic není zadarmo, vždycky se musíš zeptat, kolik budeš platit. Tady mně chybělo rozlišení mezi etickým a neetickým. Když jsem zadarmo na síti, musím počítat s tím, že mně tam budou vyskakovat reklamní nabídky. Problém to začne být, když se přejde do ovlivňování, koho volit, když se cpou vyprofilované statusy s jedním cílem, přetáhnout si cílovku za účelem většího vystrašení prostřednictvím servírování upravených zpráv. Nic není čistá lež, jen se kravina z Horní Dolní nabídne jako krize celé západní společnosti. Tedy ve spolupráci se sociology, psychology, neurovědci cíleně pracuje s vybranými skupinami. Přitom na kafi je napsáno, pozor horké, spálíš si hubu. Na sítích ale není napsáno: pozor tyto posty z tebe udělají paranoika.
TheSompeque
TheSompeque
1 554 bodů
4
Zbytečnější dokument jsem dloooouho neviděl. Celý to je o tom, že zhrzení bývalí zaměstnanci Googlu, Facebooku, Twitter, etc. povídají, že dle vašich zájmů na sociálních sítí se tvoří váš vlastní feed a že by se to dalo zneužít. Plus to, že lidi jsou závislí na soc. sítích. Tak a teď jsem vás ušetřil hodinu a půl blábolů., nemusíte děkovat.
Dannyss
Dannyss
985 bodů
6
Prostý dokumentární snímek s aktuální problematikou oživený o krátký příběh a řadou osobností, jenž mají k tématu vhodná sdělení. Třeba však podotknout, že žádné dilema nikde příliš nezvniká a největší podíl tvoří čistý popis dnešní digitální doby. Kombinace krátkých a úderných rozhovorů po boku s pokusem o přiblížení problému do reálného prostředí v čele s mladým klukem, evidentně závislým na mobilním telefonu, se v konečném důsledku vzájemně ničí, ačkoliv původní záměr měl zcela jistě potenciál zaujmout. Divákovi alespoň přináší relativně solidní vhled do všemožných zákeřných algoritmů, které nás na denní bázi manipulují a je na místě přijmout fakt, že jako lidstvo jsme v rámci této záležitosti málo uvědomělí. Sociální dilema není bohužel ničím zajímavým, zkrátka jen popisným počinem internetové epochy, jenž se pokouší vykreslovat potenciální obtíže za pomocí lidí, kteří stáli na počátku vzniku sociálních sítí a u jejich zdánlivě prostoduchých obchodních strategiích, jimiž mají moc ovlivňovat obrovské masy ve společnosti. 7/10.