Recenze filmu Karel

71%

Komentáře a recenze 22

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
6
Karel je a byl jen jeden. Pan umělec všemi milován a respektován. Tento dokument mapuje jeho bohatou kariéru a život. No a dokud se to drží těchto věcí tak i celkem funguje. Jenže je tu spoustu patosu a scén rádoby ze života, které akorát tak natáhly délku do neúnosných 133 minut. Možná to chtělo i něco vystřihnout, třeba takovou Ivanku, které bylo od začátku až moc.
Chrustyn
Chrustyn
44 055 bodů
6
Pro Karlovi fanoušky, příjemný dokument, který nepřinese nic nového, ale mohou s ním strávit více než dvě hodiny, jako se starým, příjemným pánem, který se smiřuje s tím, že brzy přijde konec. Dokument se zaměřuje na celý rok 2019 až do jeho smrti. Během té doby s ním strávíme čas na chatě s rodinou, kde je vidět mírně odtažitý vztah s dětmi a zavzpomíname si na jeho úspěšnou kariéru, jak u nás tak za hranicemi. Film nikdy nejde do hloubky a po celou dobu nevyjde na povrch nic negativního, co by mohlo na Karla změnit pohled a posunout dokument dál než je takové kvalitnější, rodinné video. Já měl k mistrovi naprosto neutrální postoj, dokument mě tak nijak nenadchl ani neurazil a i přes delší stopáž mě vlastně ani nenudil. Pro opravdové fandy se bude jednat o svatý Grál.
Pete69
Pete69
33 045 bodů
8
Důstojný dokument o jedné z největších osobností České hudební scény všech dob. Pro dokument je škoda, že byl Karel tak ponořen do své hudební kariéry a nedochovalo se více materiálů z jeho civilního života.. a tak nezbylo, než sledovat koncerty a smutný poslední rok jeho odcházení. Jeho nadhled tu chybí dodnes.. písně zůstanou.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
6
Smrt Karla Gotta bylo pro všechny velkým šokem. O rekordním držiteli Zlatých/Českých slavíků, kterého znali i za hranicemi naší země bylo sice známo, že trpí zdravotními problémy, jeho smrt ovšem přesto přišla v podstatě znenadání. Dokument Karel poté původně vznikal jako dárek pro Gottovy 80. narozeniny, původní vizi přitom ani nenabouralo zjištění o postupující leukémii. A vznikl dokument, který naprosto uspokojí Gottovy fanoušky. Dokument Karel by šlo v podstatě rozdělit na dvě separátní poloviny. Přeskakuje se totiž mezi vzpomínáním mistra na jeho mládí a kariéru, někdy i za pomocí jeho známých jako Jiří Suchý či Marta Kubišová a mezi posledním rokem života, který Gott tráví se svojí rodinou. Daleko zajímavější jsou poté právě momenty, které jdou do Gottovy historie a nebojí se lehce prozkoumat i krušná období. Komplikace s vydáním písně Můj bratr Jan, Gottovo podepsání anticharty či neoficiální emigrace za kopečky. Gottův pohled na tyto momenty, povídání o dle něj vmanipulování do podepsání kampaně, kterou by on sám nikdy nepopsal a především očividný obdiv k jeho zesnulým spolupracovníkům Karlu Svobodovi a Jiří Štaidlovi. Dokument, který by se točil právě okolo Gottovi minulosti by byl rozhodně neskutečně zajímavý, protože Karel i přes dvou a čtvrt hodinovou stopáž logicky nedokáže pokrýt vše a pořád vlastně tak trochu klouže po povrchu a o Gottovi toho zase tolik neřekne. Především období po pádu komunismu až do roku 2018 vyloženě ignoruje. Režisérka, scenáristka a kameramanka Olga Malířová Špátová zcela dodržela zadání Gottových, Karel je tak především výpovědní Gottův prostor, kde chodí na vánoční trhy, tráví čas s rodinou a i přes zhoršující se stav odmítá s hudbou skončit. Dokument se navíc neobejde bez ankety, kde se od různých lidí dozvídáme, proč mistra tolik obdivují a Gott samotný se prezentuje jako člověk, který vlastně nevybočuje z hlavu. Dostává své pověsti skromného a milého člověka a ohromujícím způsobem ani na prahu života nepřichází o svůj sympatický humor. Celé to sice trvá 2 hodiny a půl, přesto má dokument solidní spád. Ve finále se vlastně přeci jen ukáže, že jeho informativní hodnota není kdovíjak velká a i přes očividnou autenticitu je tam pořád cítit jistá forma odtažitosti. Řemeslně zvládnutý dokument tak trpí především ve finále tím, že i přes očividný osobní Gottův vklad pořád působí tak trochu odtažitý. Pochopitelně se navíc nechce kontroverzních témat dotýkat příliš a i ta anticharta je ve finále vlastně jen částečně načrtnutá a rychle se smete ze stolu. Nejvíc tak skutečně fungují právě ty momenty, kdy se Gott otevře. O setkání se svým vzorem Louisem Armstrongem a další památné momenty. Minisérie, kde by každý díl prozkoumal Gottovu kariéru po dekádě by v tomhle ohledu byla možná skutečně zajímavější. Finální podobou Karel neurazí, nikdy se ovšem člověk nezbaví pocitu, že se mohlo jít více pod kůži. Na druhou stranu se dá ovšem pochopit, že ve svém finálním životním období Gott chtěl natočit něco přesně takového. A díky tomu se na to nemůže vyloženě prskat. Karel je v součtu slušná dojemná pocta lokální hudební ikoně, která nepůsobí jako vyložená brutální snaha o ždímání slz, protože v tom ty emoce jsou. Karel má své neduhy a pořád působí až příliš odtažitě, Gott sám ovšem chtěl, aby film nebyl nudný. A on nudný rozhodně není, naopak je vlastně v mnoha ohledech opravdu vtahující. Na Gotta kdovíjak nový pohled nevrhne, jako dojemná tečka ovšem přeci jen funguje.....
hrumsrt
hrumsrt
10 988 bodů
8
Mistrova labutí píseň... Ačkoli to možná nebyl úmysl (nebo prostě přímo byl), tak to celé ladí takový dojem dokumentu s někým, kdo je nemocný nebo právě zemřel. Pro mě zbytečně se soustředí primárně na tu poslední fázi, kdy už to bylo poměrně ložené.. Strašně moc bych chtěl, aby to vzniklo před deseti lety. Všechno z minulosti je skvělé! Stejně tak ty Karlovy komentáře, ale kvůli zařazení té nemoci, tak to místy působí až depresivně či se zmarem. Ten jeho elán a důvtip je neskutečný! Silná to osobnost! Ukázali toho hodně, ale ty scény s lékařem, jsou tak živé, že se u toho vůbec necítím dobře. A je tam toho hodně! Ale Karlův povznes i nad tímhle to přesto nějak zachraňuje.. Navíc by bylo fajn to přece jen trošku zkrátit, ale když vidím, kolik to bylo původně ;)
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
5.5
Nakonec navyšuji ještě o pět procent, i když by si Karel zasloužil určitě víc. Jenže výsledný dokument je až příliš dlouhý a málo ujasněný v tom, co chce vlastně říct. Takhle z toho je trochu na sílu tlačený doják, který na konci sice dostane do kolen nejednoho člověka, ale po jistém vystřízlivění si člověk řekne, že by si Gott zasloužil trochu lepší dokument, kde by byl zvěčněn se svojí image elegantního profesionála oddaného fanouškům a ne jako umírající stařec, jehož zářné chvíle už jsou nenávratně pryč. Tohle je podpásovka nejen pro něj, ale i pro jeho fanoušky.
Wally007
Wally007
9 625 bodů
6
Nikdy jsem nebyl fanoušek Karla Gotta, ale uznávám čeho dosáhl a že takových zpěváků a osobností jsme tu moc neměli. Těšil jsem se na pořádný dokument, protože si ho zaslouží... Bohužel to chtělo někoho nestranného, takto to na mne spíše působí jako promo paní Ivany a jejich dcer a poslední šance z Karla ještě něco vytřískat, ale třeba ji křivdím...
Motinski
Motinski
7 751 bodů
5
Štruktúrou veľmi podobné dokumentu o Formanovi. Zo začiatku zaujme snáď každého, bez ohľadu na hudobný vkus a znalosť Gottovej tvorby. Viac sa tu zameriava na súkromie, hlavne posledné mesiace, ako na hudbu. Na dokument je ale dĺžka až moc cítiť, ešte k tomu keď ho sledujete v kine. Postrihať a osekat o 20 minút, fungoval by lepšie. Dosť mi chýbali dobové veci z hudobného života v časoch medzi úplnými zaciatkami a poslednými rokmi (80,90. roky tam skoro vôbec nie sú) . Možno by sa zišli aj komentáre iných umelcov ktorí Karla poznali a spolupracovali s nim (pár ich tu bolo, ale málo). Oplatí sa pozrieť, podobný velikán sa u nás v okolí možno nikdy nenarodí. Neubránim sa ale pocitu že som sa viac dozvedel o tom ako umieral ako o tom ako žil.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
6
Smutný film o umírání estrádního umělce, jenž si své publikum dlouhodobou a systematickou prací na svém mýtu vychoval tak, aby v něm vidělo cosi jako modlu a národní poklad. Tento dokument je ale bohužel bezcenný, pokud jde o to kriticky zhodnotit Gottův přínos české kultuře (na to příliš opakuje a utvrzuje ony mýty). Určitá cena dokumentu spočívá v zobrazení celebrity na sklonku života, v situacích, které sice sám Gott a jeho okolí stále pevně kontrolují, ale za okolností, které nemohou ovlivnit: stáří a nemoc... Otázka je, zda toto opravdu chceme vidět (zda chceme přistoupit na tu úroveň bulvárnosti, kterou film nabízí).
hrona
6 978 bodů
6
Pocítil jsem potřebu k tomuto osvětovému dokumentu také něco napsat. V první řadě Karel byl jednička a se ctí se hlásím k jeho fanouškům, jeho písně i jeho jako člověka mám moc rád a moc si jeho osobnosti vážím. Toto dílo se ale moc nepovedlo. Rozdělil bych jej na tři fáze. První, která obsahuje dobové záběry z koncertů a mapuje jeho kariéru je bohužel dost upozaděna, čekal jsem nové ještě neviděné záběry, na délku filmu toho bylo velmi skromně. Druhá, ta se přiznám mě bavila nejvíc, vzpomínání Karla a rozhovory s jeho kolegy a spolupracovníky.. A třetí, nejtragičtější část, kde si dělala promo jeho choť, snažíc se dokázat, jak to vlastně s Karlíkem bylo v závěru jeho života těžké. Rodinné záběry z chaloupky, z domu a z nemocničních oddělení a rozumování Karla, kde to vypadá, že si to zkoušel 5x nanečisto, než to řekl + lékařské zprávy, opečováváni lékařů a věčně zkroušený záběr na Ivančin obličej, ukazující, jak to vše vlastně celé dopadne. Připadalo mi, jako bych koukal na Manželskou etudu o ,,krásce,, a již bohužel senilním staříkovi a jejich soužití, Karlově lásce ke zpívání a vztahu k dcerám, se kterými to evidentně moc neuměl. Chtělo by to stejně jako v případě dokumentu o Karlu Svobodovi, který natočil jeho syn, víc objektivity, méně depresivních zàběrů a více faktů z jeho života. Myslím, že kdejaký dokument o Karlovi natočený v TV za jeho ùčasti je rozhodně větší sondou do jeho života, než tento. Z úcty k mistrovi, protože on je zde hlavní hvězda, dávám hvězdy tři.