Recenze filmu 1917

83%

Komentáře a recenze 61

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
9
Sam Mendes je režisér nesporných kvalit a já mu tento válečný počin na "jeden záběr" sežral i s navijákem. Právě díky tomu 1917 dokáže lehce vtáhnout diváka do děje a vy tak spolu s hlavním hrdinou zažíváte útrapy a děsy války. Film sliboval intenzivní zážitek a ten jsem nakonec i dostal. Po technické stránce výborné, tady se není ani o čem bavit.
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Nejlepší válečný film. Film natočený na jeden záběr. Nejlepší film roku. Přestože se v mých očích není jediná z vět pravdivá, natočil Sam Mendes originálně pojatý válečný film, který i přes svou jednotvárnost až utahanost, dokáže strhnout od první minuty a diváka udrží v napětí až do konce, přestože se jedná o naprosto banální zápletku "výletu" dvou vojáku s životně důležitou zprávou. Výsledek je překvapivě působivý a onen originální nápad, jak film natočiti, nepůsobí ani trochu samoúčelně a film by fungoval i bez něj.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
8.5
Film, který má působit tak, že je natočen na jeden záběr je opravdu dobrý nápad a povedlo se to na jedničku. Divák si opravdu daleko více vychutná misi hlavního hrdiny. Původně jsem myslel, že padne ten, co misi dokončil a byl jsem překvapený, že tomu bylo naopak. Krásné scenérie a velká podívaná prošpikována místy slabšími pasážemi. U mě celkově za výborných 85%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
6
Není to dobré... Ten gimmick nefunguje, protože zaprvé skryté střihy jsou moc vidět a neustále něco nepřirozeně skáče před kamerou, a pak jeden z důležitých prvků kontinuálního záběru - síla pohybu - je negován. Kamera neustále krouží okolo postav, které jdou jednou zleva doprava, pak zprava doleva, pak zepředu dozadu - a pak se postavy zastaví a stojí, odehraje se statická scénka bez audiovizuální kontinuity (zvuky, které by měly být slyšet, kompletně mizí), a jde se dál. Zkrátka nedaří se vyvolat pocit pohybu kupředu ani kontinuity. Vůbec celý film působí jako natočený v malém studiu. Deakinse považuju za nejlepšího mainstreeamového amerického kameramana, ale tady se moc nepředvedl. Že příběh je celkem přímočarý a jednoduchý, by mi nevadilo - dávalo by to smysl. Ale bohužel ta kamera není zrežírována moc dobře a gimmick krom některých základně působivých momentů spíš bere než dává. Já dokážu ocenit tu práci, co dá naaranžování dlouhého záběru i falešného dlouhého záběru - ale 1917 v první řadě není dobře naaranžováno. Samozřejmě, že některé obrazy jsou nádherné, obzvlášť ty z nočního požáru, ale to nestačí. 55 %
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Věděl jsem, že to celé je natočeno na minimum záběrů, ale musím obdivovat tu řemeslnou stránku toho, jak to celé udělali. Nejde si toho nevšimnout a v tomto směru je ten film dokonalý. A vlastně i všechny ty hrůzy války, denodenní chléb v zákopech, lazaretech a vlastně všude - ta atmosféra se vážně povedla a jenom opravdovej rejpal tam najde historické chyby. Já měl ale problém s dějem - tedy ne úplně: jednou mě to bavilo. Ale jsem skeptický, jestli by mě to bavilo i příště (ale jo, dám tomu ještě další šanci, při které třeba hodnocení snížím, uvidí se). Rozhodně ale krok správným směrem a hlasuju pro, aby takových filmů vznikalo více.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
Já miluju dlouhé záběry ve filmu. S filmy na jeden záběr to mám už horší, a tady se zase tak trochu potvrdilo, že vlastně vítězí forma nad obsahem. Technicky asi nejlepší film loňského roku, ale tak nějak chladný, bez emocí. Myslím, že tady další válečná klasika nehrozí.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
8.5
Film 1917 je bezesporu film, o kterém se bude vyprávět jako o příkladné ukázce práce vynikajícího kameramana. A nedá mi to vzpomenout na režiséra, který definoval natáčení bez zdánlivých střihů. Alfred Hitchcock totiž geniálně definoval potřebu filmového střihu okřídleným: ,, Film je jako život, akorát jsou z něj vystříhány nudné sekvence.“ Na toto režisér Sam Mendes zapomněl, protože tam kde by režisér při standardním způsobu vyprávění potřeboval tři až čtyři minuty potřebuje Mendes těmito exhibicemi trojnásobný čas. Dlouhou expozici tak spíš drží pomyslný efekt úžasu ve smyslu, teda jak se tohle natáčelo, než že by se něco opravdu zajímavého odehrávalo na plátně. Scenáristicky by se bez formálně skvěle zvládnutého natáčení jednalo o tragédii, ale díky chytrému propojení v současnosti oblíbené technické hříčky film 1917 celkem slušně funguje i přes tři skutečně velké lapsy v průběhu děje. Rozhodně nelituji, že jsem film viděl, ale jestli to bude další válečná klasika, si dopředu říci netroufám.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Režiséra Sam Mendese mám jako filmového tvůrce opravdu rád. U každého svého filmu střídá žánr nebo pojetí a Mendes se díky tomu jako tvůrce ani přes dobu, která je čerstvě delší než dvě dekády neokoukal. Důkazem je jeho režijní debut Americká krása, který nezestárl, pořád jde o nadčasovou klasiku a v mých očích se pořád jedná o nejlepší režijní debut všech dob. Své specifické kouzlo má třeba i jeho Road to Perdition, naprosto boží je jeho bondovka Skyfall, která v roce 2012 vryla Jamesi Bondovi novou krev a nový styl a Mendes tehdy natočil nejlepší bondovku, která se vydala jiným směrem a Mendes si s tématikou ,, Bondovy krize středního věku´´ tehdy porazil po svém. Navazující Mendesova bondovka Spectre tak logicky nemohla jen tak snadno Skyfall překonat a nepodařilo se, nicméně šlo pořád o důstojný sequel, kterým Mendes rozhodně neurazil. A jeho dalším projektem se nakonec stalo válečné drama z období 1. světové války 1917, které dle vyprávění svého děda Alfreda Mendese Sam sepsal společně s Krysty Wilson-Cairns a společně s kameramanem Rogerem Deakinsem se film rozhodli natočit tak aby působil, že byl natočen na pouhé dva nepřetržité záběry. A 1917 je ve finále takové jak jen může filmový divák snít- Totálně boží filmový zážitek, který je dokonalý snad opravdu ve všem. A dovolím se hned namítnout, že opravdu nepřeháním! Mendesova 1917 pro mně představuje jeden z vrcholných kinozážitků posledních let a opravdu jeden z nejlepších filmů posledních let. Hned po prvním shlédnutí si ho dokonce dovolím zařadit na stříbrnou pozici loňského roku a z 9 filmů, které během posledního ročníku Oscarů bojovali o cenu v kategorii Nejlepší film za ten nejlepší. A to samo o sobě by v konkurenci takových pecek jako Tenkrát v Hollywoodu, Joker, Parazit nebo Le Mans ´66 mohlo něco znamenat. Je ale nutné vysvětlit si proč je 1917 takové geniální dílo a proč nemělo utéct žádnému filmovému fanouškovi. 1917 je totiž opravdový vrchol stříbrného plátna, který se zapíše do historie a nedá se o tom polemizovat. Zatímco co 2. světová válka v rámci kinematografie byla zpracována už mockrát, období 1. světové války takovou slávu za sebou nemá. Jistě, Steven Spielberg nám v roce 2011 nadělil Válečného koně, Wonder Woman byla zasazena do tohohle období, Peter Jackson nám v roce 2018 nabídl dokument They Shall Not Grow Old a letos na podzim se do období 1. světové války vydá třeba také prequel Kingsmanů, jakmile ale zapomeneme na tyhle dva komiksy a dokument tak se jedná o největší projekt o 1. světové válce právě od Válečného koně. Mendes má díky svému vztahu se svým dědem k 1. světové válce hodně blízko a servíruje proto krom silného vizuálního zážitku také díkybohu silný příběh. Po vzoru Nolanova Dunkerku z období 2. světové války hraje v 1917 prim čas. Zatímco Nolan ale 3 roky nazpátek servíroval hrátky s časem, skákali jsme se ze 3 prostorů a měnili dobu na jeden týden, jeden den a jednu hodinu, 1917 se celá odehrává během 24 hodin. Jde o zachycení jednoho dne dvou vojáků, kteří jsou vyslání na misi kde se hraje o čas, protože se musí co nejdříve upozornit na hrozící nebezpečí. 1917 tak začne a celou dobu nespustí nohu z plynu. A neudělá to, protože nemůže! Jakmile duo Schofield a Blake byť jen zaváhá, může to opravdu stát život 1600 mužů. Schofield a Blake se tak vydávají na cestu a divák s ním. A divák má naprosto skvělou příležitost se Schofieldem a Blakem soucítit. Stejně jako duo hlavních hrdinů nemá divák představu o tom co naše hrdiny čeká. Nevíme jestli cestou potkají němce, nevíme kde číhá nějaká nástraha, nevíme jestli odněkud zčistajasna nezačne pálit palba kulek. Divák je stejně jako duo hlavních hrdinů v šachu a Mendes díky tomu servíruje naprosto geniální napětí, které by se sice dalo krájet, zároveň by to ale byla naprostá škoda. Co se týče mrazivosti a strachu 1917 funguje lépe než kdejaký horror, který se o toto v posledních letech marně pokouší. Celé to především staví na fenomenální herecké dvojici MacKay a Chapman. Mezi nimi existuje skvělá chemie dvou přátel, kteří se společně vydávají na nebezpečí a jeden pro druhého by byli schopni položit život. Zatímco Chapmanova Blakea táhne motivace především o tom aby zachránil svého bratra, MacKay je do hlavního děje svým kamarádem prakticky vtažen a osobně by se na tuhle riskantní misi nevydal. Především MacKayův výkon je fenomenální a veškeré své scény v druhé polovině (celou dobu nesleze z plátna) si krade pro sebe. Andrew Scott, Colin Firth, Mark Strong, Richard Madden nebo především Benedict Cumberbatch. Krom Mendese jako skvělého režiséra, který tuhle válečnou parádu dal do nejlepší podoby jsou hlavními dvěma stavebními zakladateli téhle nové instantní klasiky kameraman Roger Deakins a střihač Lee Smith. Deakins opravdu celý film natočil tak aby to celé působilo na jeden/dva neprostříhané záběry čehož docílil díky používání dlouhých záběrů. Sledování Making Of nebylo v poslední době více inspirující, protože Deakinsova mistrovské práce je prostě neuvěřitelná a je potěšující, že se tenhle mistr dočkal svého (teprve) 2. Oscara zrovna za 1917. O to více je mi líto Smitha, kterému Akademie nominaci na střih neuznala právě kvůli faktu, že Smith sice film poskládal tak aby fungoval nepřerušeně, tím pádem jako by tam ten střih ale fakticky nebyl. Na jednu stranu svým způsobem pochopitelné rozhodnutí, na druhou stranu strašné neocenění mistrovské střihačské práce toho samého muže, který mimochodem střihal už Dunkerk. A aspoň tam se toho uznání v podobě zlaté sošky dočkal. Hodně filmu pomáhá také hudba Thomase Newmana. Newman složil hudbu pro téměř každý Mendesův film a jejich spolupráce jim pořád svědčí, protože Newman dodal naprosto parádní soundtrack, který se nejenom nádherně poslouchá ale zároveň hrozně sedí do napjaté, válečné a drsné atmosféry. Především v závěrečné akční sekvenci spustí Newmanova hudba neskutečnou husí kůži, které se člověk po konci jen tak nezbaví. 1917 má i naprosto parádní zvuk a každý libovolný výstřel je naprosto skvělý což znamená, že z něj bolí uši. Celkově se to skvěle poslouchá i v normálním sále a tak si říkám jaký výkon to asi musí v takovém Dolby Atmosu nebo IMAXU, protože mi přišlo, že už normální 2D sál jel po zvukové stránce na maximum a nedovedu si představit, že by se šlo v tomhle ohledu výš. Především je ale 1917 i krom parádního vizuálu, svižného vyprávění a příběhu (svým způsobem jde o nepřerušovanou videohru kde se jde z bodu A přes B kolem C do bodu D ale vůbec to nevadí) a především neskutečně skvělým realistickým efektům silná také po stránce emocí. 1917 je větším dojákem než by se mohlo zdát, nicméně pod pozadím toho, že se sledujeme pokus dvou mladých vojáků zachránit početnou skupinu vojáků se vyskytuje příběh dvou mužů, kteří by pochopitelně nejradši byli doma. Jenže nemohou. Občas musíme bojovat za to co milujeme a musíme pro to dělat věci co nechceme. Platí to pro Schofielda i pro Blakea. Každý má svůj postoj, svojí víru, svůj optimizmus. Přesto stojí při sobě a díky tomu mají v sami sebe víru a šanci, že by možná tuhle sebevražednou misi mohli přežít. Jenže 1917 rozhodně není sluníčkovou pohádkou a díky ratingu, který je mládeži nepřístupný se tvůrci mohli co se týče realizmu vyřádit skutečně moc a také to provedli. Už po prvních pár minutách dochází k věcem, které křehké nátury pravděpodobně nedají. A to ještě nedojde k jednomu zásadnímu momentu, které celé směřování filmu otočí o 180% a způsobí první potencionální vyvolání jisté formy slziček. A rozhodně ne poslední. 1917 je opravdu umělecké dílo. Silné vizuálně, po stránce příběhu, scénáře, hereckých výkonů, emocí, kamery, střihu, zvuku a realističnosti. Hodně snadný kandidát na instantní klasiku a jeden z vrcholů roku 2019, který Sama Mendese snadno ujistí jako jednoho z největších filmařů posledních 30 let. Naprosto parádní řemeslo, které se musí vidět víckrát a víckrát a rozebírat po celkové stránce znova a znova. Nejen, že si to zaslouží ten film, zaslouží si to i diváci..... Viděno v kině: 2x
avenis
avenis
11 266 bodů
7
Tak nevím... zpočátku mne zaujal dlouhý záběr cesty od stromu do zákopů. Fakt zajímavé. Pak jsem dlouho udržela pozornost v napjatém očekávání, co se těm dvěma klukům stane. Obligátní měsíční krajina plná ostnatého drátu a rozmoklé jílovité půdy. To je k vidění v každém filmu o první světové. Pak opuštěné zákopy a první nebezpečí. Sotva se z něj vyhrabou, netrvá dlouho a pustinu vystřídá skoro netknutá zelená příroda. Statek bez života, ale kráva a džber s podojeným mlékem. Kdo to mléko nadojil? Osudová epizoda s havarovaným pilotem, konvoj Britů, kde se vzal, tu se vzal... hořící město a Francouzka s dítětem, rozbouřená řeka, zpívající britský voják a konečně ta správná divize. A konečně Benedict Cumberbatch, v malém štěku. Zbytečné umírání, zbytečná zranění, zbytečné všechno. U stromu to začalo, u stromu to končí. Kromě pocitu zmaru mi film nic moc nedal.
hrumsrt
hrumsrt
10 687 bodů
8
Válečný žánr není můj žánr, jelikož ty filmy si jsou docela podobný, cílí na stejné emoce s celkově působí dosti zaměnitelně. Ale takhle podaný příběh přímo ze zákopů, který ukazuje válku takovým neotřelým způsobem, mi sedl hodně. V závěrečném aktu, když už jen běhá po těch zákopech a křičí pořád dokola to jedno jméno, přitom vy víte, jak klíčovou zprávu nese. Vynikající! Kamera neskutečná, jak hravě přepíná mezi šířkou, že působí jak celý natočený naráz. Špinavej film o nudně rutinní válce. Jestli z MacKaye jednou nebude megastar tak si to budu vyčítat! 80%