Zajímavosti 93
- Během setkání s generálem Erinmorem v bunkru mají Schofield i Blake na hlavách helmy. Při setkání s nadřízeným důstojníkem v interiéru si vojáci musí sundat čepice nebo přilby, což je tradiční vojenské pravidlo.
- Generál Erinmore neinformuje Blakea a Schofielda, co mají dělat po splnění mise. Měl jim říct, aby buď zůstali na místě určení, nebo se vrátili ke svému praporu.
- Podle generála Erinmora Němci opustili své zákopy, což se potvrdilo. V takovém případě bylo pro Brity zbytečné být na palebné linii a čekat na signál k útoku nebo obraně. Podle všeho Britové během zákopové války ve skutečnosti "kradli" německé zákopy jako metodu postupu vpřed.
- Přestože bylo přerušeno telefonní spojení, nad celou oblastí létalo letectvo RFC, které pořídilo letecké snímky nových německých linií, takže by bylo mnohem jednodušší umístit zprávu do kanystru s připevněnými stuhami a shodit ho letadlem na vojáky. Měli dost času na to, aby provedli několik shozů a zajistili si tak úspěch, místo aby vyslali jen dva muže, kteří mohli, ale nemuseli projít. Za devonskou pozicí a kolem ní bylo dokonce dost místa, aby letadlo z té doby mohlo bezpečně přistát a znovu vzlétnout.
- Opuštěné dělostřelecké postavení, které je vidět v německé části, je příliš blízko, nachází se hned za německými zákopy. Během zákopové války na západní frontě bylo dělostřelectvo umístěno několik kilometrů za zákopy na obou stranách, aby měla děla lepší vzdálenost k palbě na nepřítele. Pokud by například děla střílela příliš blízko nepřátelských linií, mohlo by dělostřelectvo zákopy minout, protože děla byla konstruována tak, aby střílela na vzdálenost několika kilometrů. Palbou ze vzdálenosti několika kilometrů by dělostřelectvo mělo větší šanci na zabití nepřítele zanořenou palbou svrženou do zákopů a zároveň by bylo v bezpečí před nálety zákopů.
- Do Croisilles se z Écoust-Saint-Mein dostanete přes řeku La Sensée. Tato řeka je však úzká a vzhledem k rovinatosti arraské roviny nemá žádné peřeje, natož vodopády.
- Když se obě hlavní postavy vydávají na jihovýchod, jejich stíny jsou před nimi, což znamená, že slunce je na severozápadě. Na severní polokouli nemůže být slunce nikdy na severozápadě.
- Desátník Schofield byl v jedné chvíli splaven do peřejí. Když konečně doručí vzkaz od generála, je zcela čitelný, ačkoli byl ponořen ve vodě a tehdejší inkoust by se zcela rozlil a byl nečitelný. Schofield však dopis vložil do kovové krabice s fotografiemi a tato krabice mohla být dostatečně vodotěsná, aby obsah zůstal po dobu ponoření suchý.
- Mnoho vojáků ve filmu, včetně Scholfielda a Blakea, má středně dlouhé vlasy, což je v rozporu s předpisy. Všichni vojáci mužského pohlaví musí mít vlasy oholené nebo ostříhané na přijatelnou délku, což je součástí jejich vzhledu v armádě.
- Zatímco na západní frontě byli najímáni vojáci, aby doručovali zprávy, ve skutečném životě by vojáci necestovali několik kilometrů, aby předali zprávu. Urazili by pouze několik set metrů. Místo toho měl generál Erinmore nechat zprávu doručit letadlem, což je samozřejmě rychlejší.
- Na začátku filmu jsou někteří britští vojáci na frontové linii vidět bez přileb. Všichni vojáci na frontě museli nosit ocelové přilby, které byly součástí uniformy a zároveň sloužily jako ochrana. Vojáci je museli nosit i při spánku.
- Poté, co se odpojí vypínací drát, měli být Schofield i Blake okamžitě zabiti nárazem exploze. Stejně tak je Schofield viděn pohřbený pod tunami trosek, které by mu ve skutečnosti propíchly plíce nebo způsobily jiná vnitřní smrtelná zranění.
- V britských zákopech na frontě jsou důstojníci tak dlouho, až zapomněli, jaký je den. Britská armáda však držela jednotky v zákopech v první linii pouze 4-7 dní, poté byly cyklicky vypouštěny k odpočinku a dalšímu výcviku.
- Je mýtus, že "zákopy byly velmi špatně postavené a vždy v hrozných podmínkách". Zejména v britské armádě trávili vojáci většinu času v zákopech opravami a udržovali je v pořádku.
- Koncem roku 1916 byla standardní taktikou britských útoků neustálá dělostřelecká podpora, přičemž vojáci postupovali za plíživým zátarasem. Během útoku by britské dělostřelectvo rovněž poskytovalo protibaterijní palbu k umlčení německých děl.
- V britské armádě je několik černošských vojáků. V roce 1917 však v britské armádě žádní černošští vojáci nebyli. Černošští vojáci bojovali za africké národy pouze v první světové válce.
- V roce 1917 britské jednotky nepoužívaly taktiku lidských vln, jak je znázorněno v závěru útoku. Koncem roku 1916 byla britská armáda dostatečně vycvičena a při útocích používala taktiku družstev a kombinovaných zbraní.
- Přestože Němci ve filmu ustoupili na Hindenburgovu linii, německé zákopy, které vidíme na začátku filmu, nebyly ve skutečnosti zcela opuštěny. Mnoho Němců by ve skutečnosti zůstalo v zákopech v případě pohybu nepřítele, což byl i případ Schofielda a Blakea. Ve skutečnosti by bylo pravděpodobnější, že by zálohy převzaly vedení na frontové linii, zatímco hlavní armáda by ustupovala.
- Když Schofield a Blake procházejí vlastními zákopy, nejsou na parapetu vidět žádné hlídky. V zákopové válce se vojáci vždy střídali na stráži pro případ pohybu nepřítele.
- Britské zákopy neměly dlouhé rovné úseky. Místo toho používali traverzový systém krátkých palebných zákopů propojených traverzami, aby minimalizovali škody způsobené přímým dělostřeleckým zásahem v systému zákopů.
- Strategický německý ústup na počátku roku 1917 nebyl pokusem vlákat britské jednotky do pasti - byl to pokus o zkrácení jejich linií po téměř milionové ztrátě u Verdunu a na Sommě.
- Důstojník, který převáží oddíl, jasně odkazuje na "příležitostný kamion". Příležitostní vojáci byli vojáci, kteří byli odděleni od svých jednotek; muži v náklaďáku jsou posíláni nahoru po linii, aby se znovu připojili ke svým jednotkám. Bylo zcela pravděpodobné, že v nákladním voze jedou s britskými vojáky i sikhové.
- Výbuch bomby pár metrů od dvou vojáků v malém podzemním bunkru by je pravděpodobně trvale ohlušil. Vůbec je to nezasáhne, dokonce jim ani nezvoní v uších.
- Po incidentu na farmě je stodola zcela zachvácena ohněm z pádu letadla, avšak o chvíli později, když Schofield a policista jdou k autu, se stodola objeví v pozadí bez viditelného ohně nebo kouře.
- Němečtí vojáci nesou pušky Mauser Gewehr 1898.
- Německé zákopy byly opuštěny proto, že se v dubnu 1917 posunuly dále k Hindenburgově linii.
- Obzvláště všestranným zařízením použitým při natáčení byl pětiosý hybridní stabilizátor ARRI TRINITY, který obsluhoval Charlie Rizek. Stabilizátor Trinity je podobně jako tříosý stabilizátor Steadicam univerzálnější v tom, že jeho rameno umožňuje manévrovat nahoru/dolů a kroužit kolem objektu.
- Blake zmiňuje, že jeho dovolená byla náhle zrušena a že to může souviset s očekávaným "velkým náporem". To je pravděpodobně narážka na bitvu u Arrasu, která začala 9. dubna, dva dny poté, co se odehrávají události filmu.
- Jednou z hlavních produkčních společností je Neal Street Productions. Je pojmenována podle ulice v londýnské Covent Garden, kde se nachází divadlo Donmar Warehouse. Uměleckým ředitelem tohoto divadla byl po dobu deseti let, tedy téměř na začátku své kariéry, sir Sam Mendes, který si zde vybudoval jméno a pověst jednoho z nejlepších britských divadelních režisérů.
- Tento film má spolu s filmem Dunkirk (2017) svůj vlastní fandom, protože oba představují příběh obyčejných britských vojáků ve světové válce prostřednictvím vynalézavého stylu vyprávění, přičemž Dunkirk vyvolává více perspektiv, které se navzájem prolínají, zatímco 1917 se odvolává na styl jednoho záběru.
- Světlo velkého ohně v kostele je ve skutečnosti z jednoho z největších osvětlovacích zařízení, jaké kdy bylo pro film vyrobeno, vysoké pět pater, s 2000 wolframovými lampami o výkonu 1k, které spotřebovaly dva megawatty energie. Oheň byl přidán pomocí VFX.
- Tento film lze do jisté míry považovat za britskou verzi filmu Na západní frontě klid (1930). Stejně jako druhý jmenovaný film se i tento soustředí na mladé muže, kteří se snaží přežít hrůzy západní fronty, přičemž hlavním hrdinou je Schofield, zatímco druhý film se soustředil na Němce.
- V některých scénách bylo použito až 500 komparzistů.
- Když hlavní hrdinové skočí do prvního opuštěného německého zákopu na frontové linii, je na betonové zdi v popředí nápis "1 Gasfächer, 1 Eimer, 1 Stange, 1 Spaten", což znamená "Jeden plynový ventilátor, jedno vědro, jedna tyč, jeden rýč". Sklad vybavení pro odstraňování následků chemických útoků. Nápis v pozadí "Durchgang verboten" znamená, že je tudy zakázáno procházet. Další čitelná cedule, ke které dorazí, vedle průchodu, říká "Zweiter Graben" (Druhý zákop).
- Žádné místo se nikdy neopakuje kvůli neustálé hybnosti v reálném čase.
- Kameraman Sir Roger Deakins se rozhodl natočit většinu filmu na digitální kameru Arri Alexa LF s použitím několika typů objektivů, což bylo poprvé za jeho dlouhou kariéru, kdy použil právě tuto kameru.
- Ačkoli je tento film založen na původním scénáři, jeho základní premisa (doručení zprávy frontové jednotce, aby zrušila vojenský přesun) byla použita také ve filmu Petera Weira Gallipoli (1981) z období první světové války.
- Kromě obrázků na rodinných fotografiích jsou žena věšící prádlo na začátku filmu, mladá žena, která Schofieldovi nabídla přístřeší, a malé dítě, o které se stará, jedinými ženskými postavami, které se ve filmu objeví.
- Od filmu Oblivion (2013) je to druhý film společnosti Universal Pictures, který byl speciálně naformátován pro IMAX v rozšířeném poměru stran 1,90:1 (flashbackové sekvence byly v letterboxu 2,39:1). Je to druhý film Sama Mendese, který byl speciálně naformátován pro IMAX od filmu Skyfall (2012), který rovněž natočil Sir Roger Deakins.
- První německá letadla z první světové války byla postavena z plátna, ale první německý celokovový stíhací letoun byl postaven v roce 1914 jako prototyp. V roce 1917 už Němci vyráběli letadla s kovovou karoserií, mnohá z nich stavěly firmy Junkers a Albatros.
- Jedná se o druhý válečný film Sira Sama Mendese. Prvním byl Jarhead (2005).
- Ke konci filmu má jeden ze zraněných vojáků zčernalé nohy, které jsou zřetelně naznačeny jako gangrény. Gangréna byla mezi vojáky v první světové válce velmi častá, zejména u těch, kteří stáli dlouho v bahně a na zaplavených pozemcích. Jedinou léčbou byla amputace.
- Stal se prvním válečným filmem, který získal cenu za nejlepší vizuální efekty od filmu Tora! Tora! Tora! (1970).
- Citát Rudyarda Kiplinga "Dolů do pekla nebo nahoru k trůnu, nejrychleji cestuje ten, kdo cestuje sám.", který říká generál Erinmore, aby Schofieldovi a Blakeovi sdělil, že musí projít peklem, aby mohli splnit svůj úkol. Gehenna je údolí v Izraeli, které se ve starověku používalo ke spalování odpadků a které se mylně považuje za obdobu křesťanského pojetí pekla.
- Ve scéně, kdy červi lezou po mrtvém muži, byli červi zakoupeni v obchodě s rybářskými potřebami předchozího dne. Byly uchovávány v lednici v dodané nádobě s dostatečným větráním. Larvy byly později umístěny na velké modré prostěradlo rozložené před kamerou. Záběr na červy byl poté při kompozici digitálně umístěn na mužovu tvář.
- Fotografické vybavení použité v tomto filmu je produktem německé společnosti ARRI, kterou v roce 1917 založili v Mnichově August Arnold a Robert Richter. Název společnosti je odvozen od příjmení zakladatelů.
- Zvukový designér Stuart Wilson ve spolupráci s kostýmní výtvarnicí Jacqueline Durranovou experimentoval s různými látkami, do kterých by se daly ukrýt bezdrátové mikrofony herců, a zkoušel hlučnost různých vlněných a kožených materiálů.
- Sikhský voják používá indickou kopii pušky Lee-Enfield s tmavší dřevěnou pažbou a zlatým odznakem u pažby namísto pušky Lee-Enfield vydané britskou armádou.
- Film byl natočen a sestříhán tak, aby působil jako jeden souvislý záběr. Tento efekt vytvořil Alfred Hitchcock o 71 let dříve ve filmu Provaz (1948).
- O roli desátníka Blakea jednal Tom Holland. Kvůli časovému rozvrhu ji ale odmítl.
- Všichni havrani, kteří se na záběrech objeví, byli natočeni na modré plátno a digitálně umístěni do scény s mrtvými v kráterech po bombách.
- Sir Sam Mendes v souvislosti s jednou významnou scénou vtipkoval, že "při natáčení jeho filmu nebyly zraněny žádné krysy... Krysy jsou svým způsobem obyvateli země. Jsou to lidé, kteří tudy procházejí. A když pominu krysy, tak to, že se tento ústup odehrává na jaře roku 1917, znamenalo to, že jsme mohli vytvořit další osobnost ve filmu, další postavu ve filmu."
- Poté, co Schofield a Blake opustí hroutící se německý bunkr, narazí na opuštěné dělostřelecké stanoviště. Při průchodu jdou pouze po kačírku. To bylo ze zvyku. Kačírky se umisťovaly na zem a do zákopů jako bezpečný způsob chůze v blátem pokrytém terénu a jako opatření proti zákopové noze.
- Na mrtvole mrtvého vojáka se živí krysy. Krysy byly ve válce nechvalně známým problémem, protože hodovaly na tělech mrtvých a údajně dorůstaly velikosti koček.
- Schofield je vidět, jak nabíjí 5 nábojů do své pušky. Později vystřelí devětkrát bez opětovného nabití. Zásobník Lee-Enfield pojme 10 nábojů, ale obvykle se nabíjel pouze jedním zásobníkem s 5 náboji, aby se snížilo opotřebení pružiny zásobníku. Do boje si připravují 10 nábojů.
- Film je věnován dědečkovi sira Sama Mendese, desátníkovi Královského střeleckého sboru za Velké války. Královský střelecký sbor se v roce 1966 sloučil s Královskými zelenými kabátci a v roce 2007 se spojil s dalšími pluky v červených kabátech a vznikl sbor Rifles.
- Podle kameramana sira Rogera Deakinse bylo více než 90 % filmu natočeno 40mm objektivy ARRI Signature Primes, výjimkou byly 47mm objektivy pro scény na řece a 35mm objektivy pro scény ve sklepě tělocvičny a v tunelech. Při prvním použití dvojice prototypů Alexa Mini LF byl Deakins nadšen barevnou citlivostí a schopností natáčet noční sekvence v interiéru s citlivostí 1600 ISO, aniž by došlo ke ztrátě kvality obrazu. První bunkr osvětlený něčím, co vypadá jako olejové lampy, jsou ve skutečnosti rekvizity vybavené 50W elektrickými žárovkami se sníženým výkonem.
- Byl to poslední film, který získal Oscara za nejlepší mix zvuku, než byla tato cena spojena s cenou za nejlepší střih zvuku v jedinou cenu za nejlepší zvuk.
- Schofield se setkává se dvěma německými vojáky jménem Baumer a Müller. Obě postavy vystupují v knize "Na západní frontě klid" z roku 1929, která popisuje boje německých vojáků v 1. světové válce.
- První prestižní válečný film nominovaný na Oscara za nejlepší vizuální efekty po téměř 50 letech. Posledními prestižními válečnými filmy, které byly nominovány, byly Patton (1970) a Tora! Tora! Tora! (1970), přičemž cenu získal druhý jmenovaný film.
- Sir Roger Deakins ve svém komentáři k filmu odhaluje celkem 48 střihů.
- Po celou dobu natáčení měla produkce k dispozici 4 základní soupravy, které byly vždy v pohotovosti, aby bylo možné využít proměnlivých povětrnostních podmínek. Po celou dobu byl na místě hlavní meteorolog.
- Oba partneři jsou desátníci. V první světové válce byl počet obětí mezi desátníky extrémně vysoký, protože poddůstojníci při postupu předbíhali své muže. Mnozí, kteří byli během výcvikového tábora povýšeni na desátníky, si na lodi do Francie strhávali frčky, aby měli větší šanci přežít.
- Křestní jména obou hlavních postav jsou odhalena až na konci filmu.
- Generál Erinmore říká Schofieldovi a Blakeovi: "Dolů do Gehenny nebo na trůn, nejrychleji cestuje ten, kdo cestuje sám." Cituje "Příběh o Gadsbyových" od Rudyarda Kiplinga. Kipling také napsal "Můj chlapec Jack" o svém osmnáctiletém synovi, který zahynul v první světové válce.
- Britští vojáci běžně označují německé vojáky jako Boche nebo Huny. Boche pochází z francouzského slangu caboche, což znamená "darebák". Výraz "Hun" vznikl díky nemilosrdné pověsti, kterou němečtí vojáci získali kvůli krutému zacházení s nepřátelskými vojáky i civilisty. Dalšími používanými výrazy byly Fritz a Jerry, i když se staly populárními až za druhé světové války.
- Když se desátník Schofield (George MacKay) v jednu chvíli pohybuje sám nočními ruinami a jeho cestu sporadicky osvětlují světlice, na chvíli se zastaví u plakátu na zdi těsně nad požárním hydrantem. Jedná se o plakát vzdávající hold cirkusu, v němž ve dvacátých a třicátých letech minulého století v Jižní Americe vyrůstala babička Sira Sama Mendese.
- Na začátku mnoho britských vojáků spí nebo sedí v zákopech. Miliony mužů byly zabity nebo zraněny v boji, ale většina vojáků v zákopech neviděla téměř žádnou akci. Obrana byla snazší než útok, protože jak Britové/Francouzi, tak Němci se snažili prolomit patovou situaci, což trvalo několik let. Vojáci obvykle čistili zákopy, upevňovali ostnatý drát, psali dopisy domů a snažili se spát, kdykoli to bylo možné. Nuda byla na západní frontě běžná.
- Verš, který Schofield recituje francouzskému dítěti, je součástí básně "The Jumblies" od Edwarda Leara. Báseň lze považovat za metaforu Blakeova a Schofieldova poslání. ("I když obloha je temná a cesta dlouhá, nikdy si nemůžeme myslet, že jsme se unáhlili nebo zmýlili...").
- 6. duben 1917, kdy příběh začíná (jak je uvedeno v titulku na začátku filmu), je datem, kdy Spojené státy vyhlásily válku Německu a jeho spojencům. Vstup Spojených států do války není ve filmu zmíněn, protože britští vojáci na frontě v severní Francii by se tuto zprávu dozvěděli až mnohem později.
- Sam Mendes přesvědčil mnoho hvězd z vedlejších rolí, aby se objevily v malých rolích pod podmínkou, že nebudou požádány o propagaci filmu při jeho uvedení do kin.
- Jedná se o první oficiální scénář Sira Sama Mendese.
- Zápletka se dvěma muži, kteří doručují zprávu, je velmi přesná. Vojáci byli najímáni jako "běžci", aby doručovali zprávy o chystaných útocích, ale vzhledem k nebezpečí a chůzi v blátě bylo v průměru v době doručení zprávy již příliš pozdě na to, aby se útokům zabránilo.
- Protože změna ohniskové vzdálenosti by (ve většině případů) způsobila, že by se skryté úpravy projevily, byla většina filmu natočena na jediný 40mm objektiv.
- Blake se svému nadřízenému zmíní, že doufal, že se do Vánoc vrátí domů. Když v roce 1914 vypukla válka, mnoho lidí nechvalně předpovídalo, že konflikt skončí do Vánoc toho roku, ale válka trvala až do roku 1918. O Vánocích 1914 obě strany války, zejména Britové a Němci, zpívali koledy, vzájemně se mísili, vyměňovali si dárky, a dokonce spolu hráli fotbal (kopanou). Od roku 1915 však bylo bratříčkování s nepřítelem zakázáno.
- Ústup německých vojsk byl součástí skutečné akce nazvané Operace Alberich. Jednalo se o taktický ústup Němců na starou Hindenburgovu linii, která byla snadněji bránitelná. Datum, které film uvádí, je však chybné, protože operace Alberich probíhala od 9. února do 20. března 1917. Co je skutečné, je spoušť a nástrahy, které německé jednotky při ústupu zanechaly.
- Sir Sam Mendes viděl film Stezky slávy (1957), když mu bylo asi deset let. Když si ho při přípravě na natáčení tohoto filmu prohlédl, uvědomil si, že dlouhé, nepřerušované záběry v dramatu Stanleyho Kubricka z první světové války nejsou tak dlouhé, jak si většina lidí myslela.
- Film se natáčel od dubna do června 2019 ve Wiltshire, Hankley Common a Govanu ve Skotsku a také ve studiích Shepperton. Ochránci přírody, kteří se obávali, že by natáčení na Salisburské pláni mohlo narušit potenciálně neobjevené pozůstatky v této oblasti, požádali o provedení archeologického průzkumu před zahájením stavby kulis.
- Poručík Leslie vojákům říká, aby se "vyhýbali kráterům, jsou hlubší, než si myslíte". Varování znělo, aby se vyhnuli šlápnutí na dno kráteru naplněného vodou. Bahno pod vodou by bylo tak husté, že by voják uvízl a nakonec by zemřel vyčerpáním, vystavením nebo střelbou.
- Krysty Wilson-Cairns v jednom z rozhovorů uvedla, že George MacKay nikdy neodešel z natáčecího dne, aniž by všem podal ruku. Znal jména všech lidí, měl čas na všechny na place, na všechny asistenty, na všechny běžce, znal jejich jména. Strávil spoustu času tím, že se o nich dozvěděl a poznal jejich životy.
- Vojáci v mnoha scénách pijí alkohol. Během první světové války obsahovaly bojové dávky 2,5 tekutých uncí (70 ml) alkoholu. Vojáci za frontou ho dostávali dvakrát týdně. Ti na frontách ho dostávali denně, přičemž když šli "přes čáru", dostávali dvojnásobné příděly.
- Části filmu byly natočeny v červnu 2019 v Low Force a okolí řeky Tees v Teesdale. Štáb produkce vyvěsil cedule, které varují chodce v oblasti, aby se neznepokojovali těly poházenými v okolí.
- Světlice létající nad zničeným městem byly zavěšeny na drátech, aby bylo možné kontrolovat směr stínů, které vrhaly. Byly také navrženy tak, aby hořely teplejší barvou, která se blížila wolframovému světlu.
- Německé zákopy byly v mnohem lepším stavu než britské. Němci počítali s tím, že válka bude trvat dlouho, a snažili se své zákopy co nejvíce zútulnit - měli podzemní bunkry a v některých částech dokonce elektřinu.
- Dvě srážky, které Schofield měl se dvěma vojáky, byly neplánované, ale George Mackay pokračoval v běhu. Na place platilo pravidlo, že se musí hrát dál, ať se děje cokoli, dokud režisér Sam Mendes neřekne střih.
- Jedním z největších problémů pro filmový štáb byl zapalovač, který v jedné scéně nefungoval, což vedlo k několika opakovaným záběrům a ztrátě většiny natáčecího dne.
- Kameraman Sir Roger Deakins získal za svou práci na filmu celkem 40 ocenění.
- Osvětlovací souprava použitá pro hořící kostel byla vysoká pět pater a skládala se z 2 000 1K wolframových žárovek o celkovém výkonu 2 megawatty. Jednalo se o jednu z největších osvětlovacích souprav, která kdy byla pro film postavena, ne-li vůbec největší. Podle režiséra Sira Sama Mendese byl "hořící kostel" největší osvětlovací soupravou, kterou kdy pro jeho DP Sira Rogera Deakinse vytvořil gaffer John "Biggles" Higgins (John Higgins). Nesčetná světla byla v "hořící peklo" přeměněna vizuálními efekty v postprodukci.
- Sir Sam Mendes říká, že jeho dědeček Alfred, který vstoupil do první světové války jako sedmnáctiletý v roce 1916, nosil zprávy přes území nikoho. Byl vysoký 180 cm a často ho skrývala zimní mlha, která dosahovala až do výšky šesti metrů. Dva roky v blátivých zákopech zanechaly v Alfredovi celoživotní zvyk často si mýt ruce. O svých válečných zážitcích mluvil až po sedmdesátce.
- Pro film bylo vykopáno přes 5200 stop (1584 metrů) zákopů (necelá míle).
- Před začátkem natáčení trvalo hercům šest měsíců, než začali film zkoušet.
- Inspirováno zážitky dědečka Sira Sama Mendese z první světové války: "Autobiografie Alfreda H. Mendese 1897-1991".
- Sir Sam Mendes (režisér) a Lee Smith (střihač) uvedli, že navzdory zdánlivě souvislému záběru (přerušenému pouze jednou přestávkou v bezvědomí) byly ve skutečnosti provedeny desítky "neviditelných" střihů, skrytých za přechody přes černou barvu, pohyby za objekty apod. Podle Mendese měl nejkratší nepřerušený záběr 39 sekund, zatímco nejdelší jediný souvislý záběr trval 8 a půl minuty.