Recenze filmu Zabiják

70%

Komentáře a recenze 55

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Fincher a nejvěrnější zpracování videohry Hitman. Zní to zvláštně ale na zabijáka s číslem 47 jsem si nejednou vzpomněl. Chladné, minimalistické vyprávění, rozdělené do kapitol připomínající herní levely, kdy hlavní hrdina, likviduje jednotlivé cíle. Chybí hloubka postav a motivace je pouze okrajová a béčkově jednoduchá. Fincher to má ale v paži a z otřepané zápletky, udělal stylový, temný thriller s dokonalou vizuální stránkou. V režisérově filmografii někde v druhé půli v rámci Netflixu, jeden z nej filmů roku a skvělá one man show Michaela Fassbendera. 70%
Pete69
Pete69
32 458 bodů
8
Ani jsem nevěděl, že jsem viděl všechny režijní díla Davida Finchera a chyběl mi jen ten nejnovější kousek. Zážitky z jeho filmů mám až na jednu výjimku vysoce nadprůměrné, či vynikající. Zabiják není rozhodně z jeho díla na vrcholu, ale je to parádní chladná podívaná, která si klidně může potykat se Skandinávskou tvorbou. Vše dokonale strojové, o d režie, scénáře až po výkonu hlavního "hrdiny". Scéna boje muž proti muži nejlepší po akční stránce. Ale film hlavně působí skvěle po celou dobu, je kompaktní, přehledný a poutavý - 80%.
Spooner
Spooner
15 878 bodů
8
Vlastně se těm zklamaným a rozčarovaným reakcím nedivím. Když se totiž u jednoho filmu opět sejde David Fincher se scenáristou Sedm Andrewem Kevinem Walkerem, divák už prakticky automaticky čeká minimálně jeden z filmů roku. Jenže režijní velikán potvrzuje, že si na Netflixu točí celovečeráky zejména pro radost a nechce divákovi dávat nic zadarmo. A mně to vlastně tolik nevadí. Ano, příběh je naprosto banální a dá se celý odvyprávět ve dvou větách. Fincher ovšem opět potvrzuje pověst totálního perfekcionisty a dokáže svou prací s jednotlivými záběry, zvukem či střihem naprosto pohltit. Je to minimalistické, chladné, pomalé, ale i přesto v jistých pasážích zcela vtahující a příkladně metodicky natočené. Za zdánlivě jednoduchou slupkou se navíc skrývá solidní sonda do kůže jednoho chladného vraždícího psychopata, jehož si Fassbender vystřihl s takovou chutí, až mě zase jednou zamrzelo, že ho vídáme před kamerou v posledních letech tak málo. Fincher zkrátka jako by si řekl, že natočí nejjednodušší děj tím řemeslně nejpreciznějším způsobem a v tom obstál na jedničku. Že od něj automaticky očekáváme scenáristicky i myšlenkově hutnější podívané, je pak samozřejmě věc druhá.
lamps
lamps
15 317 bodů
9
Melvilleho Samuraje, k němuž lidé Fincherova Zabijáka tak často otrocky vztahují, nemám úplně v živé paměti. Je to ale dost pomalé a meditativní dílo, které rozkrývá protagonistovo postavení ve společnosti hlavně skrze odcizenost projevující se v dost úsporném stylu a jednoduchých kompozicích. Delonovo odloučení je posmutnělé až tragické. Zabiják oproti tomu vypráví o muži, jenž svou odcizenost považuje za doklad své výjimečnosti. Lépe se mají ti, kdo nejsou součástí stáda. Na druhou stranu, profesionální vrah stojící za hranou zákona se musí začleňovat do masy, aby se propracoval ke svým vyčnívajícím a občas podobně smýšlejícím cílům. Jenže i takový precizní člověk, který tráví veškerý čas racionálním plánováním a subjektivní analýzou okolí, může udělat chybu jako každý jiný člen stáda. Všichni jsme lidi a bojujeme za užití vlastních praktik. Fincher buduje absolutně pohlcující svět, v němž jsou všichni a všechno propojení, v pozadí neustále hučí zvuk dopravy a létají letadla, jež mohou kohokoli přenést na takřka jakékoli místo, a každý člověk může být potenciální obětí s identitou táhnoucí se v lejstrech, k nimž můžeme získat přístup jen za využití zfalšovaných identit. Zabiják je neskutečně soustředěný a precizně strukturovaný film, jehož pointa se formuje za pochodu a vyznění provokuje tím, jak je na první pohled neokázalé. Stačí dávat pozor a nespokojit se s jediným zhlédnutím.
avenis
avenis
11 182 bodů
8
Trochu mi to připomíná Tahle země není pro starý. Jistě že jde o něco jiného, ale Zabiják má něco společného s Antonem Chigurhem. Ne že by to bylo přímo strhující, ale určitě poutavé. Zabiják je nevyzpytatelný a jeho stále se opakující pravidla, která ho drží při životě, se skoro dají naučit. Je to hodně drsné, ale především znepokojivé. Kolik takových nebezpečných lidí jsme už minuli a netušili...?
hrumsrt
hrumsrt
10 633 bodů
7
Kdysi to vypadalo na nejsilnější spolupráci v rámci filmového prostředí, když Netflix spojil síly s jedním z nejlepších režisérů všech dob Davidem Fincherem.. Vypadalo to snově, když si dal za úkol zrealizovat americkou populární knižní sérii Mindhuntera, kde v retro hávu ukazuje další pomalou kriminální studii a rozpracovává svoji fascinaci zločinem, kterou už nějak zkoušel nastavit v dřívějším a geniálním Zodiacovi... Ovšem, aby si opravdu mohl točit co chce, musel se vykoupit. Musel dát streamovacímu gigantovi něco na oplátku.. Dostal možnost zrealizovat nudného Manka, aby dal tatíkovi nesmrtelnost, aby následně Netflixu splnil rok 2023 a nadělil mu něco, co budou moc poslat dál.. Zabijáka. Fincher sice s tímhle kouskem dokazuje, že ještě něco v rukávu má, pro tradičního diváka služby to muselo být zjevení, ale současně prohlubuje názory, že má to nejlepší za sebou.. A já bych vlastně od kteréhokoli režiséra byl nadšený za takový film, ale David Fincher je jiná liga a měl by to dokazovat.. V téhle jednohubce rozkrývá neoriginální námět, kdy se nájemný zabiják vzepře svým zadavatelům, aby ukázal, kdo je tady pánem.. Dokonalý úvod vrcholící zmáčknutím spouště, který je možná jednou z nejlépe seskládanou scénou v roce, se postupně začne větvit a seskládavat příběh ve stylu vážnějších Mr.&Mrs. Smith a artovějším Johnu Wickovi 3.. A stejně jako tam, i tady, jak jde o akci, žeru to.. Každý pěstní souboj je energickým dezertem toho lahůdkového předkrmu v podobě úvodní zakázky. Jen stejně jako večere není kompletní bez hlavního chodu, je i Killer trošku okraden o zápletku, která by táhla celý film.. Je tady sice geniální Fassbender, jehož voiceovery jsem s každým dalším rozezněním hltal, ale je na to zoufale sám.. Fincher se nechal ukolébat a vsadil všechno na peckovní napětínavozující hudební doprovod a na svého koně v hlavní roli.. Ale nepřináší víc než líbivou cetku, která zoufale postrádá cokoli navíc.. Není to největší Fincherův omyl, ale okamžitě bych se od Netflixu snažil odepsat a šel zase kopat sám za sebe. Protože tohle není ten David Fincher, který nezklame a má na kontě ty nejlepší filmy všech dob.. 70%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
6
Chjo, co mi to Finčrýku děláš? Jak jsem strategicky překročil Manka, abych si mistrovský um svého oblíbeného rejži nekazil, zakopl jsem po cestě na Zabijáka, který mě doslova zabil. Dokážu pochopit, že si Fincher chtěl natočit Samuraje od Melvilla podle svého, přičemž Walker mu v tom šel evidentně dost na ruku, ale že při tom svém trademarku doslova přeškrtne slovo "zábava", to už mi jaksi neštymuje. Opět to má tu preciznost každého záběru, Messerschmidtova kamera je krásná a střihově, jako vždy, nejde nic vytknout. Jenže mi poprvé přijde, že je Fincher k příběhovému matroši chladnější, než bývá u něj zvykem. Poprvé navíc nikam nespěchá a místo toho se spíš meditačně prolíná skrze kapitoly rozvláčným dějem, který je, zvlášť na jeho poměry, až přespříliš primitivní. Dokáží díky tomu sice vyčnít detaily, jako je práce s hudbou, jež se zvukově proměňuje podle pohledu, který nám je předkládán, nerušivé zakomponování product placementu (Mekáč je sice trochu na sílu, ale Amazon mě dostal), či v neposlední řadě rutina samotného zabijáka a jeho vnitřní monology. Naproti tomu stojí naprosto sterilní příběh o pomstě, kde Fassbender jen chodí z místa na místo, dostane info a jde se přesunout dál, aby mohl udělat to samé znovu někde jinde. Přijde mi to celé jak osekaný seroš, kterému někdo krouhnul rozpočet a přinutil tvůrce těch 6 hodin srazit na 2. Což je samozřejmě blbost (Netflix by dle mého nějaký binge watching content od Finchera uvítal spíš), takže nezbývá než Davida obdivovat a zároveň ho nesnášet za to, jak si z nás dělá prdel. Jasně, natočil už dost filmů, abych mu dokázal podobné odbočky odpustit, ale sere mě, neboť ten chlap je ve svém věku v takové formě a napřed, že by dokázal co dekádu měnit kinematografii jak v případě Fight Clubu. On místo toho však natočí tohle precizně vypiplané cvičení bez jediné dávky elánu. A to mě sere.
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
4
Mám rád Fincherův styl, Fassbendera i rád se podívám na film, který dává nahlédnout do života nájemného vraha ve 21. století, jenže Killer mi nabídl poměrně nezáživný děj: Po jedné nevydařené misi však Zabiják zjistí, že jeho zaměstnavatel poslal čistku do jeho domova, načež bylo ublíženo jeho milé. Zabiják tedy musí zabít všechny ty (4 lidi), kdož věděli o jeho selhání, aby se z toho vysekal - po většinu času má však vše plně pod kontrolou. Z traileru jsem nenabyl dojmu, že by to měl být myšlenkově bohatý nebo významný film, ale předpokládal jsem podstatně lepší práci s gradací děje a více vhledu (víc detailů, kuriozit, zajímavostí) do toho, jak by nájemný vrah současnosti mohl pracovat. Nepovažuji ten film tedy za toliko tematicky hutný či psychologicky prokreslený navzdory vhledu do protagonistovo myšlení skrze vnitřní monology. Sám bych ve výsledku řekl, že je to docela ničem, protože v tom, o čem je, je příliš povrchní na to, abych mu připsal kredity. Zabiják říká, že nic co v životě udělá nijak nezanedbatelně nezmění statistický průměr úmrtí lidí za vteřinu, že ve skutečnosti je to texy člověk člověku vlkem, empatie je překážkou a on upřednostňuje vrchol potravního řetězce - kontrolu. Všechny tyhle kecy mají spíše dělat dojem na diváka, než aby nabízely nějaký významný vhled nebo význam. Pokud by protagonista chtěl kontrolu, fajn život a bezpečí, tak s tím volba takto nebezpečného zaměstnání příliš nekoresponduje. Většina lidí (protagonista by je nazval ovcemi) zvolí cestu, která je nikdy neuvede do tak nebezpečné situace, v jaké se ocitl Zabiják. Záhy tedy o kontrolu přijde a pak porušuje svou mantru (bojuje boj, za který není placen i vyhoví poslednímu přání své oběti a více tím riskuje), aby té kontroly nad vlastním životem opět dosáhl. Osobnímu aspektu jeho života (soužití s jeho milou) není věnována prakticky žádná pozornost. Divák si může klást otázku, jestli to není trochu nekonzistentní, protože se mi nechce moc věřit, že by taková chladná a metodická osobnost mohla být schopna nějakého intimního soužití. Na druhou stranu víme, že různí nájemní vrazi mafie (Iceman nebo Irishman) měli rodinný život, ale taky měli jinou osobnost než tento Zabiják. Mně to každopádně přijde nedostatečně prokreslené. V uspěchaném závěru vidíme, jak Zabiják žije někde v poklidu a luxusu se svou milou (pravděpodobně si zabíjením vydělal dost na to, aby konečně mohl) a označí se za jednoho z mnoha, protože taky vlastně chce jen komfort. V posledním momentu mu ale divně zaškube oko, což značí, že tak úplně normální není - což ovšem divák ví už od začátku (jde to znát jen z toho, jak se protagonista hýbe). ___Skoro mi přijde, že Netflix dal Fincherovi prachy na "nediváckého" (ač skvělého) Manka a výměnou za to chtěl, aby pro ně pak udělal něco mainstreamového. Výsledkem je Killer, kterého řadím k tomu nejslabšímu a nejméně vydařenému, co Fincher dosud vyprodukoval. Působí to jako něco, čemu Fincher nedal toliko úsilí. Manka natočit chtěl a za mě to jde znát - u Killera si toho nejsem jist a jsem přesvědčen, že ani mainstreamový divák to příliš neocení.
Richard K
Richard K
8 436 bodů
6
Tak šíleně ukecaný úvod bych od takového filmu nečekal. A hlavně o ničem, moudra typu "musíte být nenápadní" v dnešní době? Ani se nedivím , že netrefil. I dál je to jen řemeslná rutina, která je jen díky technickým parametrům a obsazení mírně nadprůměrná.
Motinski
Motinski
7 655 bodů
8
Pribeh ktorý ste videli milión krát. Toto ale točil kráľ trileru takže technická precíznosť dýcha z každého záberu. Farebné filtre, pohyby kamery a hlavne pulzujúca hudba dokázali vytvoriť umelecký zážitok. Fassbender v úlohe pragmatického zabijaka bez mena a akejkoľvek dôležitej informacie o jeho minulosti. Už úvodné zoznámenie s ním je tak vťahujúce a krásne postrihané že mi stúpal tep podobne ako hlavnej postave. Dokonalý opening. Takto chladné a striktné filmy si vyžadujú kvalitného tvorcu aby bol výsledok odlíšitelný. Fincher to dokázal. Killer má prostoduchý scenár, čo je pri celkovom dojme na škodu, no ajtak ide o atmosferickú delikatesu. Minimum postáv, interakcií a žiadny náznak odľahčenia. Niekoľkokrát počas sledovania som si povedal, ďakujem že stále existuje vycibrené remeslo s autorským rukopisom. Koniec mi ale vyfučal do prázdna. Po druhom pozretí dokonca extrémne