Recenze filmu Poslední závod

74%

Komentáře a recenze 30

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Řemeslně jeden z nejlepších českých filmů posledních let. Bohužel mě celý tragický závod nechal chladným, jako bylo místní počasí. Herecky standard, režijně velice dobré, scénáristicky slabší bez větších dramatických vložek a spíše jen otrocky převyprávěno.
Pete69
Pete69
33 045 bodů
7.5
Pravdivý příběh, mrazivé prostředí, krásné záběry na Krkonoše.. pěkné. Děj se odehrává ve dvou časových liniích a propojit se to dle mého názoru povedlo dobře. Vím, že v době, kdy byly závody na lyžích v plenkách vypadaly jistě jinak, ale výkony herců na starých "prkýnkách" mi připadaly až moc amatérské, ale dne je asi problém se na tom vůbec udržet. Herecké výkony jako na houpačce od dobrých až po velmi slabé, ale celkový dojem z filmu mám opravdu dobrý.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Historických filmů u nás za poslední dobu vzniká poměrně dost a to i přesto, že většinou nejsou těmi největšími komerčními hity. Historické filmy jsou ovšem potřeba, protože dokáží odvyprávět významné příběhy historie, které by se neměli opomenout. Jako právě příběh Bohumila Hanče, Václava Vrbaty a Emericha Ratha. Zkušený scenárista a dokumentární režisér Tomáš Hodan se tohoto známého příběhu chopil a za cíl si kladl, aby šlo o věrné převyprávění osudů této trojice. Poslední závod ovšem především vypovídá o době, ve které se odehrává (období 20. století v letech 1913-1958) a o hrdinství či odvaze. Hodan navíc zvládl natočit intenzivní drama, které dokáže to nejzásadnější. Dokáže v divákovi něco probudit. Nejen pro Hodana, ale i producenty či představitele Hanče Kryštofa Hádka šlo o srdcovou záležitost a to je přesně v průběhu ze samotného filmu cítit. Kamera Jana Baseta Střítěžského pracuje s malebným kouzlem hor, které dokáže udržet i v momentech, kdy se na plátně objevuje mlha. Film se natáčel v autentických místech, přesně tam, kde se před 110 lety příběh odehrával. Krom autenticity to celé ještě více přidává na síle, protože v momentech, kdy představitelé závodníků v brutální zimě lyžují jim divák to závodění z plných sil a pevnou vůli naprosto věří. Celé to podtrhuje intenzitu, nepříjemnost a především napětí, které funguje výčetně i přes fakt, že člověk již dávno tuší, jak příběh Hanče, Vrbaty a Ratha bude eskalovat. U historických/alespoň částečně životopisných filmů se vždy může snadno vyskytnout obava spočívající v tom, zda daný film může onu délku utáhnout. Příběh Hanče je ovšem rozšířen o rodinné drama, které ještě více umocňuje emoce z toho, jak se Hančův příběh následně vyvíjí. Kryštof Hádek ani po letech nezklamává a do (dle svých slov) srdcové záležitosti dal herecky naprosto vše, kdy mu člověk věří přesně tu tragickou situaci, ve které se jeho postava nachází a to, jak se osud jeho postavy vyvíjí v jeho podání působí velmi přesvědčivě. Hádkův výkon tak ve finále jen zastiňuje všechny ostatní (i když to neznamená, že by film byl plný malých herců), stejně tak výrazný je snad jen Oldřich Kaiser jako starší verze Emericha Ratha. Právě pasáže z roku 1958 odhaluje Rathův tragický příběh a naznačuje, že se vlastně s dobou nic nemění. Mění se politické systémy, lidé u moci, ale některé věci se prostě nemění. Především nespravedlnost. Život samotného Emericha Ratha by nejspíš vystačil na samotný film, naroubování na známé ´´ starší verze jedné postavy vypraví o osudech svého mladšího já ´´ ovšem v tomto podání působí o poznání přesvědčivěji než ve srovnání s většinou současné konkurence. A člověk přitom snadno přimhouří oko nad tím, že by měl Marek Adamczyk zestárnout do podoby Oldřicha Kaisera. Poslední závod se v průběhu více a více stává filmem o vlastenectví, kdy se na něj dá uvalit i takový pohled, že ´´ snaha o přihřátí polívčičky ´´ a hrdost někdy není cesta správným směrem. Do pozadí toho, že Němci bojkotovali české závody film vlastně film moc dvakrát nešahá, jde mu především o tragický příběh Hanč, Vrbaty a Ratha. Hudba Jakuba Kudláče přitom dokáže přesně umocnit ty správné emoce, vizuál je skutečně pěkný a především Hodan dokáže skutečně pracovat s emocemi. Dost možná působivěji než většina lokální konkurence za poslední dobu. Celý film navíc skutečně působí dojmem, že není přikrášlen a vypovídá skutečný příběh bez příkras, které by někomu více voněli. Spíše než původně zamyšlený survivor snímek je tak Poslední závod spíše skutečně výpovědi o jedné (vlastně dvou) době/dobách a i o tom, že něco se ve skutečnosti opravdu nemění. A i díky tomuto ohledu si Poslední závod zaslouží diváckou pozornost. Poslední závod je povedená záležitost, která dokáže vypovídat o vývoji společnosti, dokáže odvyprávět fascinující i tragický příběh a především skutečně emocionálně rezonovat. Kdyby všechna historická dramata u nás dopadla zhruba takhle, svět by byl možná hned o poznání veselejší místo. Poslední závod totiž v průběhu dokáže i vyvolat pocit, že jde o film, který by se na takových zahraničních filmových festivalech rozhodně neztratil.....
avenis
avenis
11 615 bodů
7
Zpočátku mi připadalo, že se jenom dnešní herci oblékli do napodobenin dobových svetrů a potácejíce se na dřevěných prkýnkách si mysleli, že hrají historii. Může za to ta soudobá mluva. "Děkuju móóóc... jsem vegetarián ... nic se neděje ... máš na to, jeď, makej..." Když chce být režisér echt autentický, tohle by mu nemělo unikat. Ale pak jsem se do děje ponořila a zima je mi ještě teď. Nakonec je to docela dobrý hraný dokument o tom, jak jeden posedlý blázen přišel zbytečně o život a druhý taky.
hrumsrt
hrumsrt
10 988 bodů
7
Vedle všemi sledovaného Zátopka vyrostl další překrásný sportovní český film. Příběh Bohumila Hanče, o němž vypráví Emmerich Rath je překrásný a o něj se opírá i celý příběh. Bohužel na něj trošku trpí příběh jeho kamaráda Václava Vrbaty. Kluci si byli rovni a oba až do samotného závěru drželi při sobě cestou za snem. Tyhle jména zná v Krkonoších doufám každý, a to už tomu je více než sto let.. Takový český pokus o Everest a jen další důkaz, jak perfektní filmy dokážeme tvořit, když máme kvalitní předlohu. Technicky překrásný snímek, jehož široké pohledy na horské hřebeny a zasněžené pláně příjemně ochlazují. Přestože považuji film místy jako malinko vleklý, obzvláště než dojde na závod. Tady spíše jakoby se snímek hledal a soustředil se na vykreslení mezilidských vztahů v Rakousku-Uhersku. Ale jak se do toho pánové opřou, začíná snad až úplně jiný film. Chápu, úvod to mít musí, on ani není špatný, jen zkrátka nemá takové kouzlo a závodu absolutně nestačí. Jakmile už jsou všichni na trati, postupuje magická pouť, která si již od začátku nese pachuť historické tragédie. Když sledujeme holý survival, že se z toho stane nakonec až takový "český Everest", jsem nečekal. Leč bych si přál někdy trošku větší odvahu tvůrců, třeba zkusit kompozičně něco zajímavějšího než styl alá "Obsluhoval jsem anglického krále", kde shodnou okolností Oldřich Kaiser má hodně podrobnou roličku, ale nestěžuji si. S jistotou jde o to lepší, co české hlavičky stvořili v posledních letech. 75%
Wally007
Wally007
9 625 bodů
8
Kvalitní filmařská práce. Film, obsazení, příběh, lokace, hudba...vše na dnešní dobu opravdu výborně udělané. Co dnes chodí do kin je někdy na zamyšlení, ale tento snímek si to zasloužil. Snad jen ten pocit, že už je lehce přehádkováno...Rád kouknu i na původní Syny hor.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 228 bodů
6
Domnívám se, že lepší film o Vrbatovi a Hančovi byl ten z r. 1956 s názvem "Synové hor" Čeňka Duby s Jiřím Valou a Josefem Bekem. Tento současný film byl vlastně filmem o Emerichu Rathovi, německém lyžaři, který se účastnil českých závodů. Vadilo mi střídání doby před 1. světovou válkou a po 2. světové válce, a pak to, že o Vrbatovi tam vlastně vůbec nebyla řeč. Na závěr je záběr na pomník a divák si uvědomí, že ten druhý mrtvý byl nejspíš Václav Vrbata. Bohumil Hanč v podání Kryštofa Hádka nebyl špatný, rovněž tak starý Rath v podání Oldřicha Kaisera, ale jako by se režisér Tomáš Hodan nemohl stále rozhodnout, jestli bude točit film o Hančovi nebo o Rathovi.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
8
Dokumentarista a scenárista Tomáš Hodan se zkušenějšímu Marku Najbrtovi díval přes rameno při filmování Čertího brka a Prezidenta Blaníka zjevně důsledně. Jeho celovečerní režijní prvotina totiž nabízí o poznání víc než „jen“ důstojné zfilmování výrazného historického příběhu o dvou kamarádech, kteří za tragických okolností nalezli smrt v krutých horských podmínkách. Natáčení na lokacích totiž dodává vizuální stránce hloubku a zvuk ledové vichřice bourá aparatury kina. Je velmi příjemné vidět řemeslně precizní snímek vzniklý v našich podmínkách, přesto se však určitým chybkám vyhnout nepodařilo. Předně jde o občasnou zkratkovitost, nedotaženost některých linek a témat – což je zřejmá daň za jejich velký počet, navíc rozkročený mezi dvěma časovými liniemi. Přestože by jejich propojení mohlo působit organičtěji, pohybujeme se na úrovni pro současnou tuzemskou tvorbu poměrně vzácné – totiž hledání nedostatků okem náročného diváka. Jako celek je však Poslední závod rozhodně zdařilým kouskem, kterému srdíčko nechybí. Více zde.
RedRose
5 159 bodů
8
Vůbec jsem nevěděl, kdo to byl a co dokázal... Zpracováno to bylo výborně (trochu mi v uších skřípala divná hudba), casting byl skvělý a určitě se brzy podívám na púvodní zpracování Synové hor s Josefem Bekem... 78%
marie-kolarova
marie-kolarova
2 986 bodů
7
Jako sportovní film funguje solidně, ale přesto zůstává osten něčeho nedovyprávěného. Hodan se úplně dokázal rozhodnout, zda natočí film o Hanči nebo Rathovi. Vrbatovi už nezbyl vůbec žádný prostor, což je sice škoda, ale není to největší vada filmu. Hodan na začátku navnadí na Rathův příběh, pak ho ale opustí, věnuje se intenzívně Hančovi, a to jak v roli závodníka, tak i budoucího těžce zkoušeného otce rodiny. Rath pak dovypráví svůj příběh pár větami, což vede diváka k oprávněnému dojmu, že byl o něco ochuzen. Všestranně obrovsky talentovaný Rath má neskonale větší potenciál, ale film není o jeho příběhu. Negativní hodnocení vyplývají právě z těchto nesplněných očekávání.