Kdo říká, že lidé v papírově důchodovém věku nemohou vytvořit svá životní díla? Mnohokrát jsme něco takového viděli také v kinematografii u filmových režisérů, jejichž role vyžaduje několikaměsíční maximální koncentraci, jasnou vizi a především schopnost vštípit ji desítkám spolupracovníků, od herců až po kostyméry. „Režisér je ten člověk, za kterým všichni chodí s otázkami,“ shrnul kdysi náročnou profesi Francois Truffaut, jenž se na rozdíl od následujících tvůrců nedožil sedmdesátky. Tedy věku, kdy už fyzické energie přirozeně ubývá, ale mnozí v sobě stále najdou dost kreativity a odhodlání k výrobě velkého celovečerního filmu, který navíc ve vybraných příkladech zůstal dobově relevantní a dokázal, že životní zkušenosti a specifické osobnosti tvůrců mohou vítězit i nad mladickým entuziasmem.
Články 85
Máme tu pro vás další přehled nejzajímavějších televizních tipů, v nichž chceme shrnout největší české novinky týdne a zároveň upozornit na filmy, jež jinak na streamovacích službách nenajdete a nemáte aktuálně moc jiných možností, kde si je pustit. A jelikož se aktuální týden obejde bez výrazných tuzemských hráčů, projdeme si zejména zahraniční tipy, mezi nimiž najdeme několik hodně výrazných a památných titulů.
Fascinace tím, co se ukrývá ve vesmírných dálavách a co by teoreticky mohlo navštívit i naši titěrnou planetu (a podle mnohých už navštívilo), provází Stevena Spielberga od nejranějších let. Už ve studentském filmu Firelight roku 1964 popisoval přílet UFO do provinčního amerického městečka, dva roky po premiéře Čelistí (Jaws) zfilmoval vlastní sci-fi námět do oslnivých Blízkých setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind) a roku 1982 dojal celou galaxii příběhem E. T. Mimozemšťana (E. T. the Extra-Terrestrial), jenž se navzdory duševnímu poutu s chlapcem Elliotem musí vrátit domů. Sedmasedmdesátiletá legenda kinematografie nyní dle webu Variety plánuje návrat ke kořenům a pověřila scenáristu Jurského parku (Jurassic Park) Davida Koeppa rozepsáním svého dalšího námětu o UFO, který prý hodlá i režírovat.
Časopis Forbes dal dohromady žebříček nejmajetnějších lidí planety, jemuž vévodí módní imperátor Bernard Arnault a zakladatel společnosti SpaceX Elon Musk. Čtrnáct jmen má podle dané evidence na kontech přes 100 miliard dolarů, přičemž lidé ze showbyznysu jsou v této konkurenci přece jen upozadění. Mezi dolarové miliardáře každopádně náleží také čtveřice filmových tvůrců, jejichž přínos je minimálně u prvních třech osobností nezpochybnitelný a dobře známý. Čtvrté jméno naopak kdekoho překvapí.
Pokud vás moc netankuje každodenní realita, od roku 2000 můžete kormidlovat její komplexní simulaci ve videohře The Sims, kde rozhodujete o soukromí, hygieně, volnočasových aktivitách či stravování vámi vytvořených virtuálních lidí. Tento civilnější Minecraft patří k nejhranějším titulům vůbec, ale s filmovou adaptací si ho pro absenci kontinuálního příběhu zatím nikdo moc nespojoval. Margot Robbie a její produkční společnost LuckyChap Entertainment, jež stojí za fenomenálně úspěšnou Barbie, ovšem ve spolupráci s režisérkou Kate Herron (Loki) celovečerní verzi The Sims doručí. A možná tím pokládají základy pro další miliardový projekt.
Chcete-li kontrolovat budoucnost, pozorně sledujte seriál Simpsonovi (The Simpsons). Animovaný pořad za pětatřicet let existence nejenže štiplavě vypichuje sociální a politické pravdy o USA, ale také shromažďuje elitní našeptávače z nejrůznějších oborů, kteří se postarali o řadu fantastických předpovědí budoucích událostí či technologického vývoje. O virtuální realitě se konkrétně hovoří už dlouho a debata úzce souvisí třeba s tématem umělé inteligence. Při pohledu na osm let starou epizodu Virtuální rodina a aktuální výrobek společnosti Apple, brýle pro virtuální realitu Apple Vision Pro, se ale opět nabízí uznalé pokývnutí nad věšteckými schopnostmi tvůrců.
Nemělo by nás už asi překvapovat, že Hollywood přehlíží poselství vlastních děl ve jménu komerce. I proto jsme viděli skutečnou a v rámci žánru poměrně slušnou reality show na téma seriálu Hra na oliheň. Nyní vzniká virtuální projekt na motivy dystopického filmu Ready Player One, který tvrdil, že bychom měli víc času trávit ve fyzické realitě. Nakonec se však tvůrci zřejmě rozhodli, že strach ze zapomenutí skutečných hodnot není tak žhavý.
Vlastního otce si nevyberete. Mladá Helena s tím svým obráží zalesněná a bažinatá údolí daleko od civilizace, kde se učí lovit divou zvěř a přežívat dle ochranářských instinktivních pudů. A diví se, že matka je po návratu do ztrouchnivělé chaty nikdy nevítá s otevřenou náručí. Otec Jacob (Ben Mendelsohn) totiž svou ženu unesl, znásilnil a přiměl k životu, který zvládnete přijmout snad pouze tehdy, pokud se mu učíte hned od narození.
Série Rambo už tím, že je pojmenovaná po jednom člověku, vypadá, jako by byla filmem jednoho herce. Přitom je Sylvester Stallone obklopený spoustou zajímavých spoluhráčů, kteří dávají vyniknout jeho výkonu a přihrávají jeho postavě silné motivace. Nepochybně si při opětovném sledování Ramba (zvlášť když teď stále běží v kinech v nejlepší kvalitě) můžete říkat: „Odkud toho člověka znám, kde jsem ho ještě viděl?“ Jaké tedy byly osudy Stallonových spoluherců a spoluhereček v Rambovi, před ním i po něm? Kdo už umřel a kdo se proslavil i jinak?
Nemusíte hrát upovídanou postavu jako Woody Allen nebo Jim Carrey, abyste se zapsali do filmové historie. Často bohatě stačí, když hrdinové a hrdinky místo slov jednají a nabídnou pohled, z něhož zamrazí. Následující kladné filmové postavy milujeme a věšíme si jejich plakáty na zeď navzdory tomu, že většinou sotva otevřou ústa. Anebo možná právě proto.