Neruda

64%
Neruda

Píše se rok 1948 a Studená válka dosáhla k chilským hranicím. Senátor Pablo Neruda (Luis Gnecco) během kongresu obviňuje vládu ze zrady Komunistické strany, za což jej prezident Gonzalez Videla (Alfredo Castro) zbavuje funkce. Následně je policejní prefekt Oscar Peluchonneau (Gael García Bernal) pověřen básníkovým zatčením. Neruda se pokouší uprchnout ze země se svojí ženou, malířkou Deliou del Carrilovou (Mercedes Morán), to se mu však nepodaří a oba jsou nuceni se více než rok skrývat. Inspirován dramatickými událostmi svého nového života Neruda sepisuje epickou sbírku básní Canto General (Veliký zpěv). V Evropě mezitím legenda o pronásledovaném básníkovi sílí a umělci, vedeni Pablem Picassem, se dožadují Nerudova osvobození. Neruda však vidí tento boj se svou nemesis Peluchonneauem jako příležitost ke znovuobjevení sebe sama. S inspektorem si hraje, nechává za sebou stopy, aby udělal jejich hru na kočku a myš nebezpečnější, intimnější. V tomto příběhu perzekvovaného básníka a jeho nesmiřitelného nepřítele vidí Neruda svoji příležitost stát se jak symbolem svobody, tak literární legendou. (Artcam)




ZkuKol
12 290 bodů
6
Pokud je smyslem filmu probudit zajem o zivot Pabla Nerudy a jeho diło, pak se da v mem pripade mouvit o uspechu. Na druhou stranu jsem mel problem neusnout, hodinky jsem sledoval kazdych deset minut a minimalne polovina sdeleni jsem nerozumel. Proc se meni ostreni, prace s pozadim, obcas se odkazuje na klasicka filmova dila, casto se veci opakuji a v zaveru se spekuluje o tom co vse o Nerudovi je pravda - proste se nabizi spoustu otazek bez odpovedi. Trosku zamrzi ze vidime jen kousek Nerudova zivota - zazil toho dost. Je to proste zajimave zpracovani zajimaveho tematu, ktera ovsem zapomina, ze divak potrebuje film vic nez jen vydrzet... 50%
jaro.mir.mara
4 542 bodů
8
Subverzivní Larrain dekonstruuje nejen Nerudu. Pod jeho taktovkou historicky významné postavy nežijí jen pro pohyb velkých dějin. Ale také například pro své ego, brakové detektivky, sex a chlast. Snímek je vystaven jako subverzivní a dekonstrukční také co do žánrových zvyklostí a co do formy (která pro repetitivnost brakových nebo dobou překonaných prvků nenechává moc prostoru si myslet, že v případě špatného nasvícení, duplicity promluv nebo směšně okaté jízdy ve vozidle před plátnem nešlo o záměr). Způsob vyprávění komunikuje s dějem a naopak (například: brakové detektivky jsou ve filmu nejen zálibou hlavní postavy, ale také materiální kulisou v podobě knih, prostředkem iniciace vedlejší (?) postavy, ale i v mnohém dominujícím žánrem samotného filmu - obdivovaným i lehce vysmívaným zároveň). Nerudovou rolí je být i nebýt hlavní postavou. Není nám dáno jistoty, zda sledujeme jeho vyprávění nebo vyprávění ve vyprávění "vedlejší postavy," která nás provází v roli vypravěče svého příběhu po celou dobu snímku. Vypravěče k smrti vážného, domněle poetického, ale ve skutečnosti nepatřičně ambiciózního a nedůležitého. A nebo je možné na věc koukat tak, že zkrátka sledujeme reprezentaci jedné epizody dějin plnou inscenovaně hlavních a vedlejších postav, kdy vidíme, že některým je z ne až tak snadno obhajitelných důvodů připisována větší důležitost, než jiným (což je o to křiklavější u komunistického hnutí). Larrain si tedy pohrává s žánry, s vrstvami vyprávění, s reprezentacemi hlavních postav i dějinných událostí a v důsledku tedy i s divákem samotným. Nenabízí uhlazenou jistotu, ale naštěstí ani neutopí diváka, protože jen málokdy dění na plátně rozvolní možná až příliš. Hodně příjemná a správně poťouchlá kritika romantizace střetávání světonázorů.

Dodatečné informace

Původní název:
Neruda (více)
  • Chile Neruda
Premiéra v ČR:
7. 9. 2017
Distributor:
Artcam Films
Země původu:
Chile, Argentina, Francie, Španělsko, USA
Tržby:
0,94 mil. USD (celosvětově)

Podobné


  • Policejní prefekt, který ve filmu neúnavně pronásleduje Pabla Nerudu, Óscar Peluchonneau, ve skutečnosti existoval, ale ne tak, jak ho vidíme ve filmu "Neruda". Ve filmu Peluchonneaua hraje Mexičan Gael García Bernal a stává se téměř hlavním hrdinou příběhu. ""Neruda" je v podstatě film o policistovi, který dává svému životu smysl tím, že pronásleduje básníka," říká režisér. Jorge Peluchonneau Cádiz, syn detektiva, který postavu inspiroval, Larraínův film oceňuje, ale má určité výhrady. "Proč si nechávat skutečné jméno, když je všechno fikce? Jméno mého otce nevyznívá dobře," řekl.
  • V celém filmu se neustále objevují odkazy na zálibu Pabla Nerudy v detektivkách. Detektivní styl filmu Neruda lze vlastně číst i jako poctu básníkovi. Novinářka a badatelka Lorena Penjeanová, která pro film odvedla důležitou dokumentační práci, pro BBC World uvedla, že ona i zbytek týmu se opírali o svědectví dosud žijících lidí, kteří byli s Nerudou v úkrytu. "Byli velmi velkorysí v detailech a anekdotách, jako je popis bytů, kterými Neruda procházel, nebo věcí, které básníka zaujaly a které se ve filmu odrážejí," zdůrazňuje.
  • Aby mohli tvůrci natočit film podle svých představ, museli natáčení o šest měsíců odložit: nejen kvůli zajištění potřebných finančních prostředků, ale také proto, že Gael García Bernal pracoval na jiném projektu. Také Luis Gnecco - který nedávno zhubl - byl zděšen, když mu režisér řekl, že bude muset přibrat, aby ztvárnil svou postavu (podle některých údajů téměř 20 kilogramů, tedy 40 liber). LarraГn mu omluvně vysvětlil: "víte, nemůžete mít hubeného Nerudu". V řadě scén je Neruda zobrazen bez trička, takže pouhé použití vycpávek pod kostýmem by nefungovalo. Zatímco čekali, Larraín a scénárista Calderón natočili další projekt, Klub. Poté, co dokončili film o Nerudovi, se Larraín obával, že Gnecco, který musel znovu zhubnout, by se na mě za to mohl "pořád zlobit".