The Last of Us

83%
The Last of Us
Joel a Ellie, dvojice spojená drsným světem, v němž musí žít, je nucena čelit brutálním okolnostem a nelítostným zabijákům na cestě napříč postpandemickou Amerikou.




Recenze: The Last of Us

Kinobox.cz
85%

Jak už jsme ale řekli, alfou a omegou Last Of Us jsou postavy a jejich traumata, a byť bychom nebyli rádi za nastavovanou kaši, klidně bychom s Joelem a Ellie strávili ještě víc času. Vůbec by nám nevadilo, kdyby druhá série dostala větší stopáž a nebála se nevytěžený potenciál předlohy rozvíjet více a hlouběji, kdyby kromě adaptace jejího příběhu ukázala více dosud neviděného. Mezi první a druhou hrou je dostatek prostoru i pro několik sérií seriálu, za prozkoumání určitě více stojí i počátky celé katastrofy.


Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
8
Jako herní neznalec (PC verze už se konečně blíží) nedokážu naplno docenit ale rozhodně se jedná o jednu z nejlepších věcí co jsem v TV viděl minimálně od Černobylu a nebýt některých, "vyplňujících" epizod, šel bych na plný počet. Herecky a výpravou bezchybné, atmosférou vtahující a některé epizody dokonalé.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Hru jsem nehrál a ani nevím, co je na ní tak revolučního (a dokud to bude jen pro Playstation, tak se to ani nedozvím). Přesto počítám, že atmosféru se asi povedlo převést a i kdyby ne, tak takový je fakt - postapo atmoška prostě povedená, fakt. Pár výhrad ale mám a ta hlavní je přece jasná - ten třetí díl, kterej připomínal Zkrocenou horu. Nevím, jestli ve hře taky probíhala tato homo romance, ale tady byla úplně jak pěst na oko. Nevadilo by mi to, nebýt to tak dopodrobna rozpitvané, že to zabíralo celý díl, nejnudnější díl. Proč vždy poslední dobou, když se potkají dva muži, už tak nějak předpokládám, že se to stočí do teplé roviny? Dříve by to člověka překvapilo, ale teď bych byl spíš překvapenej, kdyby se to nestalo. Kam jsme to dospěli? Proč nám to tak cpou? Smutné. Pedro Pascal skvělá volba, Bella Ramsey dobrá volba... a tady musím ocenit, že tvůrci nejeli na krásu... akorát přestože talent má, tak trochu ve mě hlodá otázka, jestli ji neobsadili spíše/také kvůli tomu, že se ohání nebinárností? Ale to snad ne, protože do role se hodila. Ti houboví zombíci jsou jenom trochu jiná sortička nemrtvých zombíků, ale i když mají svůj styl, tak nijak extra nepřekvapí... ono taky nejde pořád vymýšlet něco nového a neokoukaného. Ale ani neurazí, to je dobré dodat. Po první sérii musím říct, že je kolem seriálu zbytečně velké haló, ale je na tom vidět poctivá práce. A zatím mě to bavilo.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
S01: ideoherní adaptace jsou často předurčené k neúspěchu. Většinou se buďto maximálně snaží o věrnost hrám, kdy ovšem fungující ve videoherním prostoru nefunguje v rámci filmového/seriálového média, nebo dochází k příliš výraznému odklonu. Jde o věčný spor, který pochopitelně nemůže vždy potěšit ani fanoušky původní videoherní předlohy a ani laiky, kterým herní mechanizmy a zákonitosti nic neříkají. Videoherní Last of Us se ovšem stalo takovým fenoménem, že se zákonitě očekávala nějaká výraznější péče. A to se stanou. Na seriálové adaptaci se tak nejen výrazně podílel režisér dvou původních videoher, Neil Druckmann, ale především za ním stojí Craig Mazin, tvůrce skvělého Černobylu. Casting Pedra Pascala a Belly Ramsey sice mohl leckoho rozdělit, propagační materiály ovšem vyvolávaly dojem, že se seriálová adaptace skutečně nachází v pravých rukou a přitom se někdo poučil o zlatém kompromisu. A na výsledku je to znát. Původní videohře je seriálové Last of Us víceméně věrné. Příběhem, výpravou, jednotlivými designy, charaktery postav. Last of Us není klasickou videohrou, kdy jde sice o survival záležitost, důležité je ovšem především pouto mezi dvěma hlavními hrdiny. A právě seriál dokáže více na rozdíl od hry vytěžit jednotlivé budování emocí. Trochu pochybně sice může působit fakt, že tvůrci postavy nadále rozvíjejí především skrze flashbacky, výsledek ovšem přináší to správné ovoce. Postupný vývoj vztahu Joela a Ellie a především jeho vyvrcholení ve finále seriálu tak zvládne připomenout stejnou sílu, kterou přinesl konec původní videohry. Mnoho aspektů navíc seriál zvládá vytěžit a emocionálně prodat mnohem více. Joelovo velkou ztrátu, Postavy Billa a Franka v podání Nicka Offermana a Murray Bartletta, rozšiřování mytologie a skutečnou nepříjemnou atmosféru, kterou post-apo svět vyvolává. Last of Us tak nenabízí tolik akce a hororových pasáží, jako videoherní zdrojový materiál a mnoho fanoušků původní hry tím pochopitelně může snadno rozčílit, tím je ovšem očividnější, že jde tvůrcům seriálu o něco úplně jiného. O ty pravé emocionální vrstvy, které se v příběhu původní hry skrývají a které v seriálové adaptaci zvládají více zazářit. Šestice režisérů (kromě Mazina a samotného Druckmanna také Peter Hoar, Jeremy Webb, Jasmila Žbanić, Ali Abbasi) zvládají po dobu 9 epizod držet vysoce nastavenou laťku, časem je navíc více a více poznat, že navzdory debatám nejsou Pedro Pascal a Bella Ramsey pochybnou volbou. Důležitá je nejen jejich chemie, ale i prodání stěžejních emocí, na kterých se postavy vyvíjejí. Především Joel v rámci seriálu odhaluje svou lidštější stránku a díky podání Pascala zvládne působit jako ještě tragičtější postava. Pár let nazpátek by sice mnoho lidí nezkouslo nikoho jiného než Hugha Jackmana nebo Joshe Brolina, pravda se ovšem ukázala a Pascal potvrzuje pozici vítěze. Herci, kteří propůjčili tvář postavám v původní hře se objevují v rámci nejrůznějších menších či větších roliček, zazářit se ovšem daří nejen Pascalovi a Ramsey. Vynikající Nick Offerman, který je ve vážné poloze stejně fenomenální jako v obvyklejší komediální, opět fantastická Storm Reid v roli Riley, Gabriel Luna jako Joeův bratr Tommy či kanibalský David v podání Scotta Shepherda. Last of Us se odehrává po zániku moderní civilizace, tento svět poté není černobílý. Vznikají frakce, na každého člověka má zánik klasické civilizace svůj vliv, někdo je nucen přinášet oběti v rámci vyššího dobra. Na rozdíl od jiného populárního seriálu od HBO (Hra o trůny) mají tvůrci štěstí v tom, že znají příběh, kterým se vydává druhá videohra a mají díky tomu výhodu v tom, že pro pokračování vývoje zvládnou vystavět půdu. Druhá videohra je totiž ještě o poznání méně černobílá a role postav v příběhu snadno svádějí k filosofickým debatám. A tímto způsobem se daří vykreslovat nejrůznější postavy, které nelze škatulkovat, každý prostě nějak žije ve světě, který již nepoznává. Někdo více humánně a někdo více animálně. Na výsledném seriálu jsou vidět produkční hodnoty, kdy se skrze častou sázku na ruční kameru daří umocňovat autenticitu a prožívání stěžejních emocí s ústředními postavami. S Clickery nebo Bloatery se sice pytel neroztrhne (design je věrný předlohám a působivý), seriálu ovšem rozhodně nechybí momenty napětí. Jsou znalci původní hry v nevýhodě vzhledem k faktu, že nazpaměť znají příběh původní hry? Dost možná ano. Jak už to ovšem u znalosti předloh bývá, o to více je prostoru k radosti z toho, že se někdo skutečně snaží vzdávat původnímu materiálu maximální poctu, přitom na to chce skutečně tak krapet trochu jinak. Úvody prvních dvou epizod se snaží virus spojený s houbami zasadit do kontextu autentické globální pandemie, která i díky nedávnému šílenství s COVIDEM-19 zvládá zaujmout. Zjednodušeně by se dalo říct, že hra jistě prodává jisté momenty lépe, jiné momenty naopak v součtu prodává lépe seriál. A není právě toto definice té ideální adaptace? Musí být správná adaptace maximálně věrná? I tyto úvahy pochopitelně budou svádět k dalším a dalším debatám, jisté ovšem je, že seriálové Last of Us pořád patří mezi nejlepší adaptace videoher. A tvůrcům se po konci 1. série snadno věří, že za pár let s 2. sérii zvládnou nezklamat....


Dodatečné informace

Původní název:
The Last of Us (více)
  • Kanada The Last of Us
  • Kanada 더 라스트 오브 어스
  • Kanada Bizden Kalanlar
  • Kanada Los últimos de nosotros
  • Kanada Những Người Còn Sót Lại
  • Kanada Poslední z nás
  • Kanada Poslednji od nas
  • Kanada Posledný z nás
  • Kanada So'nggilar
  • Kanada The Last of Us: Последните оцелели
  • Kanada Viimased meie hulgast
  • Kanada Одни из нас
  • Kanada Останні з нас
  • Kanada 最後生還者
Premiéra v ČR:
15. 1. 2023
Země původu:
Kanada, USA
Čeština:
The Last of Us je dostupný s českým dabingem

Podobné


Powered byJustWatch

  • Spolupracovník tvůrce Craiga Mazina na Černobylu Johan Renck byl oznámen jako režisér a výkonný producent pilotní epizody v červnu 2020; Renck od toho v listopadu odstoupil kvůli konfliktům v rozvrhu v důsledku pandemie COVID-19. V lednu 2021 ho na postu režiséra nahradil Kantemir Balagov, který se o adaptaci hry zajímal již několik let a měl režírovat několik prvních epizod. Jedním z několika zdrojů jsou podcasty "Scriptnotes" Craiga Mazina z 28. ledna, 6. dubna a 3. května 2021. V říjnu 2022 Balagov uvedl, že kvůli tvůrčím neshodám opustil "The Last of Us" o rok dříve a jeho práce se v seriálu neobjeví, nicméně po debutu pilotního dílu uvedl, že zhruba 40 % prvních 40 minut je jeho práce.
  • Bella Ramseyová řekla, že Craig Mazin na ni opakovaně cituje jednu z nejznámějších hlášek ze seriálu Hra o trůny. Ramsey si sedla se svým kostýmním hercem Pedrem Pascalem na YouTube kanál HBO Max, aby hádali, zda jsou některé hlášky z "The Last of Us" nebo z jiných seriálů. Mezi hláškami byly i některé z toho, co si každý z herců zahrál v seriálu Hra o trůny: Ramsey jako Lyanna Mormontová a Pascal jako Oberyn Martell. Ramsey úspěšně vyfasovala jednu z těchto replik "Nejsme velký rod, ale jsme hrdý" jako svou vlastní. Pascal zase okamžitě identifikoval i svou vlastní hlášku ze "Hry o trůny" z doby, kdy hrál Oberyna Martella. Jeho hláška zněla: ": "Je to velký a krásný svět. Většina z nás žije a umírá ve stejném koutě, kde se narodila, a nikdy nic z toho neuvidí. Nechci být většinou z nás," ze šesté epizody čtvrté série.
  • Po filmech "Prospect" a "Mandalorian" je "The Last of Us" třetím sci-fi dramatem, v němž Pedro Pascal ztvárnil starší polovinu dvojice drsňáka a dítěte.