Bývaly doby, kdy šestašedesátiletý Tim Burton třímal žezlo nejžádanějšího hollywoodského filmaře. Původem nadaný animátor a stvořitel frankensteinovského pejska Frankenweenieho stál u zrodu komiksového Batmana, představil Střihorukého Edwarda, Ospalou díru či zbožňovanou Mrtvou nevěstu a hravě kombinoval dětské elementy s gotickou temnotou. Alenkou v říši divů přičichl k miliardovým tržbám a studio s podobiznou Mickeyho Mouse jej v závěru minulé dekády najalo na předělávku klasického animáku Dumbo, která s vysokým rozpočtem 170 milionů dolarů pohořela. Projekt, na který nevzpomíná v dobrém ani herec Michael Keaton, režisérovi nadcházející fantasy Beetlejuice Beetlejuice málem z profesního hlediska zlomil vaz.
Články 68
Ach Disney, kdy se poučíš? Kdysi neomylná sluj dětských animáků s nadčasovou hodnotou zběsile předělává svá kanonická díla a stále víc lidí si kriticky všímá, že progresivní liberalismus dřívější nadčasovost zásadně proměnil. Lví král (The Lion King) stojí přece jenom stranou politických či ideologických konfliktů, ale nadcházející prequel jeho fotorealistické předělávky z roku 2019, který se chystá plenit kina od 19. prosince pod názvem Mufasa: Lví král (Mufasa: The Lion King), to přesto schytává ze všech stran. Nově vydaný trailer totiž dle fanoušků boří dosavadní mytologii a vznikl jako vizuálně ošklivá pračka na snadné peníze.
Osmdesátiletý Christopher Walken podle vlastních slov nikdy nemusel utíkat před zástupy bulvárních novinářů, přestože mnoho osobitějších a legendárnějších celebrit v Hollywoodu nenajdete. Herec, jenž si v pubertě vytvaroval účes podle Elvise Presleyho a svou ikonickou nesouvislou mluvu přisuzuje vlivu mezinárodní hatmatilky v rodné chudinské čtvrti New Yorku, přerušil čtyřletý filmový půst účastí v jednom z největších filmů posledních let. V Duně 2 (Dune: Part Two) i na menším prostoru zazářil jako císař Shaddam IV a s vidinou spolupráce s oblíbeným režisérem Denisem Villeneuvem porušil také své cestovatelské zábrany, tudíž mohl navštívit krásnou Budapešť a svou přirozenou autoritou zneklidňovat mladší hvězdné kolegy.
Disney je největší zábavní společnost světa se staletou tradicí a tak rozsáhlou knihovnou filmových děl a práv, že vedle finančních Goliášů mezi nimi přirozeně najdeme i velké průšvihy. Studiu pod vedením Boba Igera se z kasovního hlediska nepovedl především minulý rok, kdy série drahých produkcí včetně několika marvelovek a nového Indiana Jonese v kinech neuspěla a nejvýdělečnějším studiem se mohl stát konkurenční Universal. Ohlédneme-li se do nedávné historie, Disneyho filmová tvorba je tržebními fiasky naplněná podobně jako miliardovými hity. Představujeme deset nejbolestivějších propadáků, které v kinech tratily stovky milionů dolarů.
Předělávka klasického animáku Lví král vydělala roku 2019 ohromné peníze a na druhém díle, který se zaměří na život krále Mufasy, momentálně pracuje renomovaný režisér Barry Jenkins (Moonlight). Prezident Walt Disney Pictures Sean Bailey přitom pro New York Times prozradil, že daný svět skýtá potenciál pro mnohem větší filmovou sérii.
Ve filmografii britského animátora Johna Stevensona (65) najdeme vždy na prvním místě veleúspěšnou Kung Fu Pandu, kterou režíroval v roce 2008 spolu s Markem Osbornem. Pracoval však i v uměleckém týmu prvních tří dílů Shreka a dál v minulosti na kultovních Muppetech, Labyrintu a Malém krámku hrůz. Jeho úkolem na těchto produkcích bylo většinou pracovat na designu postav či scén a hledat výtvarná řešení podle pokynů režisérů. Je fanouškem Karla Zemana a jak zjistíte v rozhovoru z Anifilmu, také velkým zastáncem praktických efektů a ruční animace.
Hraná předělávka slavného animáku Malá mořská víla vstoupí do českých kin 25. května, ale psalo se o ní dlouho dopředu. Společnost Disney pokračuje ve svém lukrativním, byť veřejně často kritizovaném trendu hraných remaků, přičemž vášně vzbuzovalo hlavně obsazení černošské herečky a zpěvačky Halle Bailey do titulní role. Právě její výkon se přitom po světové premiéře nejvíc vyzdvihuje.
Studio Disney, které si v minulém století vybudovalo základy na animované tvorbě, pokračuje v obchodním trendu zaměřeném na předělávky klasických animáků do hrané podoby. Nejočekávanějším letošním titulem je Malá mořská víla, která se do kin podívá už v květnu. První plnohodnotná upoutávka se odvysílala během oscarového ceremoniálu, což svědčí o ambicích hojně diskutovaného a kontroverzního projektu.
V polovině minulého století se narodil umělec, jehož komediální kariéra zažila hned několik vrcholů. Zřejmě největší přitom přišel až díky internetu, kdy se z Billa Murray stala žijící legenda, která nás neustále inspiruje, jak si užívat každý moment života.
Společnost Walt Disney má v kinematografii obrovskou tradici a na poli animované tvorby jí náleží výsadní postavení minimálně od roku 1937, kdy uvedla první celovečerní animák Sněhurka a sedm trpaslíků. V poslední dekádě ale Myší dům vytváří miliardové impérium jednak z Marvelu a Star Wars, jednak z hraných předělávek svých kreslených klasik. Těch existuje zatím osmnáct, ale stále se najdou takové tituly, které modernímu kabátu odolávají. A minimálně v jednom případě je odpor vůči nové verzi vskutku dlouhodobý a všeříkající.