Datový analytik Stephen Follows na svém blogu dlouhodobě kouzlí s dostupnými informacemi ohledně filmového průmyslu, z čehož lze vysledovat různé trendy současné kinematografie. Před třemi lety se zaměřil na téma, které už dlouho leckteré filmové fandy pálí – proč dnes vzniká takové množství remaků? A opravdu jich je více než dřív?
Články 62
Ideální herecké obsazení výrazně navýší atraktivitu i potenciální kvality filmového projektu, což si studio Lionsgate právě slibuje od spolupráce blonďatých hvězd Sydney Sweeney a Amandy Seyfried na adaptaci oceňovaného románu The Housemaid od spisovatelky Freidy McFadden. Psychologického thrilleru o služebné, jejíž zaměstnavatelé nejsou tak spořádaní, jak se původně zdá, se chopí režisér populární Nebezpečné laskavosti Paul Feig.
Australského herce Chrise Hemswortha mají především fanynky za boha, který si v ničem nezadá s marvelovským Thorem. Asgardského superhrdinu hraje od roku 2011 a patřil k pilířům zlaté komiksové éry, již s vypouklým pupkem završil v Avengers: Endgame roku 2019. Hlavně díky Marvelu jeho filmy vydělaly jen v USA přes čtyři a půl miliardy dolarů. Jakmile ovšem odloží kladivo Mjölnir, sympaťák odhodlaný překonávat fyzické limity ztrácí pevnou půdu pod nohama. Nepočítáme-li úspěšnou netflixovskou Vyproštění, Hemsworthovi se z finančního hlediska dlouhodobě nedaří a postrádá star-power, jíž disponuje stále méně hollywoodských herců. Následné vyšumělé filmové krachy jsou toho důkazem.
Série Krotitelé duchů (Ghostbusters) vstoupila na filmovou scénu v roce 1984 a od té doby se stala ikonou žánru paranormální komedie. Po úspěchu prvního filmu následovala řada pokračování a odboček, které zanechaly nezapomenutelný otisk v kinematografii. I přesto to ovšem tato série nemá v kinech zrovna jednoduché.
První Krotitelé duchů (Ghostbusters) letos oslaví 40 let od premiéry. I když v roce 1984 vznikla jedna z nejslavnějších komediálních značek plná slavných herců, ikonických postav a nezapomenutelných příšerek, následné díly sílu franšízy spíše oslabovaly a žádný z nich se nedokázal lehkosti a výjimečnosti prvního dílu byť jen přiblížit. Nejnovější příspěvek do série, Krotitelé duchů: Říše ledu (Ghostbusters: Frozen Empire), to bohužel nejen potvrzuje, ale navíc ukazuje, že z hlediska nápadů, humoru či snahy zkusit něco nového se známá franšíza až bolestivě zasekla v minulosti.
Jsou série, které snad nepřestanou být populární ani tehdy, když jim Hollywood skoro fatálně ublíží. Krotitele duchů si všichni zamilovali v osmdesátkách díky dvěma kultovním snímkům Ivana Reitmana, ale na ženskou verzi z roku 2016 by většina lidí nejraději zapomněla. Před dvěma lety ovšem dorazil povedený a oficiální třetí díl v režii Ivanova syna Jasona Reitmana s názvem Krotitelé duchů: Odkaz. Ten se nyní dočkal přímého pokračování s původním názvem Ghostbusters: Frozen Empire a úvodní trailer slibuje další sympatickou dávku nostalgie.
Strašidelný dům mohl být obrovský průšvih. Rozpočet téměř 160 milionů dolarů, režie nezavedený tvůrce, který nikdy nedělal trikový film, scénář od autorky ženské verze Krotitelů duchů, která dopadla kromobyčejně špatně. V hlavní roli žádná velká hvězda, námětem pouhá atrakce z Disneylandu, k níž se neváže silný příběh.
Filmy vznikají podle skutečných událostí, novinových článků, knih, komiksů, hraček (ahoj, Transformeři a Barbie!), počítačových her, stolních deskových her a také podle atrakcí ze zábavních parků. V Česku tuto tradici naplňuje třeba Romance pro křídlovku, kde se významné scény odehrávají na kolotoči, podobně i v Dědictví aneb Kurvahošigutntág. V USA nestačí kolotoč, je zapotřebí mnohem masivnější a nákladnější atrakce. Příběh není určený pouhým pohybem, ale celým prostředím a atmosférou. Globálním hitem se stali Piráti z Karibiku, kteří opustili jednoduchou koncepci „jízdy na lodičkách“. Strašidelný dům svou podstatu opustit nemůže, a tak se víceméně celý odehrává... ve strašidelném domě.
Ne, není řeč přímo o Warnerech či o filmovém DC Universe. Tak daleko ještě nejsme, byť bychom po fiasku Flashe nejspíš nebyli v šoku. Pro tyto kolosy však často pracují menší studia, která jim dodávají filmy jako hotové produkty. Mezi takové firmy patří i kanadské studio Bron, jež má na svědomí nejen Jokera, ale i mnoho dalších známých titulů. Nyní se ocitlo v problémech.
Momentálně uváděný pátý Indiana Jones to zatím docela schytává. V rámci průměrné známky se přetahuje s kontroverzním Královstvím křišťálové lebky o pozici nejhůře hodnoceného dílu a úvodní víkendové tržby byly na poměry série i velkolepých blockbusterů velmi slabé.