Posel

50%
Posel
Epsteinův hlavní hrdina Petr je posel, tedy messenger. Projíždí městem na kole a spolu se svými kolegy dotváří jeho kolorit. „Zpočátku se jeví jako nekonformní, sympatický mladík, který se odmítá sžívat se současnou pokřivenou společností a se všemi jejími pohodlnostmi, konzumy a lžemi, s jejími pseudopravdami, pseudocity, pseudoláskami a pseudohodnotami,“ představuje hlavního hrdinu šéfdramaturg Jaroslav Kravka. Postupně však divák zjišťuje,  že má co do činění s někým úplně jiným. S bezcharakterním a sobeckým jedincem. Podobný typ záporného hrdiny se přitom v současné literatuře, ani v české audiovizuální tvorbě příliš nevyskytuje. Pokud se taková postava přece jen objeví, má její tvůrce zpravidla snahu hodnotit její chování, její postoje a téměř veřejně ji odsuzovat. Talentovaný Marek Epstein si je tohoto úskalí vědom a jakékoliv autorské hodnocení odmítá. Sobectví či bezcitnost své hlavní postavy nekomentuje. Děje se tak i proto, že ani další postavy díla nejsou prvoplánově schématické. Žádná z nich totiž není tak jednoznačně kladná. O každé postavě platí to, co lze říci i o Epsteinových dialozích: jsou živé, jakoby skutečné, a tím pádem zcela uvěřitelné.



martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 703 bodů
9
Zajímavý příběh a lze tvrdit, že takřka ze života. Zpracován je v plynulém souběhu se skutečnostmi a tím je povýšena veškerá reálnost dějství. Matěj Hádek v roli Petra je přesvědčením nelehkosti bytí v současném životě. Tempo vyprávění se občas zadrhne, ale nijak to na výsledku nevadí. Vzniká tak vlastně pro diváka chvilka k zamyšlení nad osudem a absurditou člověka, jako je právě Petr. Scénář je kupodivu zpracován přívětivě dobře a veškeré charaktery postav pochopeny a zahrány zrovnatak. Dokonce je možné, že se někdo z diváků v určitých chvílích i pozná. Snímek je zkrátka výpovědí jednoho ponurého života v hlavním městě se všemi svými klady i zápory. K tomu troška filosofie a moralizování, ale skutečně ne moc, aby vyznění myšlenky zůstalo dobře uchopitelné.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
6.5
Nic proti. Zase něco jiného než vztahové komedie.. toto je spíše vztahové drama s výborným Matějem Hádkem, který má tyto role v malíčku. Scénář není jistě dechberoucí, ale film má takový zvláštní tajemný nádech a mě se na něj dívalo prostě dobře - 65%.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
6
Je to taková docela sympatická brněnská miniatura, která má sice blíže do televize než do biografu, ale na plátně se úplně neztratila a celkem příjemně překvapila. Příběh není nijak originální a ani onen jakýsi morální podtext diváka neprofackuje svou silou, přesto Posel dokáže zaujmout svou přirozeností a velmi dobrými hereckými výkony (především Hádek a reduťáčtí Vyorálek s Mikulkovou) - což jsou poměrně výjimky v současném českém filmu, který se vyznačuje hlavně křečovitostí. Třicetiletý Petr je veskrze záporná postava, prototyp inteligentního idiota až gaunera, který neustále prchá před důsledky vlastního jednání a který není schopen myslet na nic jiného než na sebe, sex a své kolo. Od toho se rozvíjí klasické vztahové peripetie a také (ve světovém měřítku již trochu ohraný) vozíčkářský minipříběh s předvídatelným rozuzlením. Znovu ale musím vyzdvihnout přirozenost, s jakou Michálek režíruje ne úplně dokonalý a sytý Epsteinův scénář *. Výsledek není ani trochu blbý, nevkusný a prázdný - přestože jde asi o nejslabší Michálkův film. Jako oddechovka je to ale opravdu sympatický film (o nesympatických mužských postavách). __*) Marek Epstein je snad nejpřeceňovanější scénárista současnosti.

Dodatečné informace

Původní název:
Posel (více)
  • Česká republika Posel
  • Česká republika The Messenger
Premiéra v ČR:
18. 10. 2012
Distributor:
CinemArt
Země původu:
Česká republika

Podobné