Recenze filmu Máj

46%

Komentáře a recenze 24

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
2
Obrazově úchvatné,ale obsahově prázdné. Takhle bych to zkráceně popsal. F.A. Brabec dokázal za těch 80 minut zabít veškerou mou lásku k předloze. Celé se to táhlo on ničeho k ničemu protkané souloží. Na tohle bych jen těžko hledal slova chvály. Aspoň,že to bylo tak krátké.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
0
Tohle už sme od FA Brabce viděli několikrát, ale taková Kytice je nesrovnatelně lepší. Okořenil to sice nějakejma těma kozama, ale jinak je to strašná pitomost. A hrozně nudná. Nejvíc mě na tom štvala ta divadelnost, která už se nedá respektovat. Do rolí starejch sice narval celou plejádu, ale ti jsou tam jenom tak okrajově a nemaj šanci se projevit. Tragickej (a teď nemyslim postavou, ale herecky) mi tam připadá Tříska. To už byl Tříska lepší jako ta krysa v Teenage Mutant Ninja Turtles, chch... K příběhu: no možná je to uznávaná báseň od uznávaného básníka, ale já to viděl jenom jako příběh nevěrné děvky, starýho úchyla a zparchantělýho nevděčníka... Do toho ta hudba od Support Lesbians... no ta se dala, ale ten zpívanej song se tam vubec, ale vubec nehodil... Ale tam by se nehodilo ani kdyby tam Jiří Stivín chrochtavě zapískal na nástroj ze slepyho střeva...
Fingon
16 896 bodů
6
Po shlédnutí ve mně převládal jediný pocit: zklamání s poznámkou, že to mohlo být mnohem, mnohem lepší. Máj je pouhým stínem Kytice, kterou nadevše zbožňuji a která je pro mně barevně nejvychytanějším českým filmem všech dob. Máj mi naopak přišel dost vybledlý a obsahově prázdný... věřím tomu, že kdyby si autoři trochu vyhráli s psychologií postav, výsledek by byl mnohem lepší - takhle se dozvíme akorát to, že Jarmilina matka je stará kuplířka a jinak v podstatě nic. Mlynář Schichtler, Vilémův otec, který by měl působit jako totální parchant, naopak působí dost obyčejně, prostě starší chlápek, který si rád užije a možná by byl i dobrým, milujícím manželem, Jarmila, kterou jsem si vždycky představoval jako svedenou ženu, která by dobrovolně svého loupežníka nepodvedla - předvedená varianta mladé ženy, která je ovládaná hormony a jejímž "hříchem by bylo nehřešit" je sice taky možná, ale opět zcela nedotažená, navíc to, že snad vůbec nemluví a jen se všelijak nastavuje (divákovi, milencům) mi pěkně lezlo krkem. A loupežníci v čele s Vilémem? Představit je jako bandu hipíků vůbec není špatný nápad, ale opět - jeho potenciál zůstal nevyužitý. A tak místo dramatu s překrásnou vizuální stránkou zůstal jen sled scén, ve kterém se producírují nějaké postavy, které nás zajímají jen proto, že jejich příběh vcelku dobře známe (neodvažuji se tvrdit, že Máj četl každý, jak to činí propagační materiály k filmu; já jej četl, ale taky už to pár let bude). A postavy Kata a Faráře, které jsou pravděpodobně zahrané nejlépe z celého filmu... Tříska a Javorský se za ně stydět nemusí, ale to je asi tak všechno, co mě k nim napadá. Výsledek: F.A.Brabec sice zůstává významným experimentátorem, ale Kytice zůstává jeho mistrovským dílem, kterému Máj nesahá ani po kotníky. Bohužel.
Spooner
Spooner
15 887 bodů
4
Hezké obrázky pěkný film neudělají. To by si měl F. A. Brabec, který se nejspíš nadosmrti režijně vyčerpal na Kytici, konečně uvědomit. Tohle totiž byla fakt nuda s hezkejma obrázkama, který se vám ale stejně tak za čtvrt hodiny okoukaj. Brabec tím asi chtěl zachytit nějakou tu poetiku, ale úplně zapomněl na postavy. Kdo má uvěřit osudové lásce Viléma a Jarmily po jednom kouknutí na sebe v kostele a následné souloži někde u stromu? Zvlášť, když Jarmila nevíme proč nemluví a Sandra Lehnertová neumí hrát, tak vypadá jako ta největší běhna široko daleko. Komentář Tosima to tady vystihuje úplně přesně. A charismtický Tříska v roli kata a docela dobrý Javorský v roli kněze toho opravdu celé nezachrání, i když jejich postavy měli potenciál. Chudák Hynek se asi obrací v hrobě.
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
3.5
Paradoxně to hodnotím až po Kytice, přestože jsem Máj viděl dříve. Nebudu tu Brabce shazovat za to, že nerespektuje předlohu a kat je zároveň vypravěč celého příběhu. Začnu tedy tím nejlepším a tím je (jak bývá u Brabcových filmů zvykem) kamera. Na jakémkoliv filmu a i zde je vidět, jaké profesi Brabec kraluje a rozumí, jako nikdo. Střih trochu kontroloval a už to není jen skákání sem a tam. A po srovnání s Kyticí se Brabec naučil lépe režírovat. Není to dokonalé, ale jistý pokrok je patrný. Ovšem absolutně nezajímavý děj, okořeněný o Brabcovi nápady, bohužel není žádné terno a vydržet u filmu celou dobu, je vyloženě umění. Brabec by měl zkusit jinou vodu, než je adaptace balad a básní. PS: Co naopak musím pochválit, je ústřední motiv soundtracku, prostý, ale melodický.
jay.lee
jay.lee
7 487 bodů
4
TOSIMův komentář je všeříkající:-)))))))
liborek_
liborek_
7 283 bodů
2
"...zbortěné harfy tón, ztrhané strůny zvuk..." Achjo... Co to jen natočil nešťastný ten kluk... Pokud cílem Brabcova snažení bylo maximální zploštění a ještě lépe zesměšnění lyrickoepického klenotu českého romantismu, povedlo se mu to mírou vrchovatou a měl by za to dostat metál (hanby). Do osmdesáti minut natáhnul děj, který by vystačil maximálně tak na desetiminutový kraťas, a provedl to způsobem, že vnímavější amatér by to provedl tisíckrát lépe. Když už režisér rezignoval na Máchovu oslavu přírody (ne, stokrát omílané záběry z ptačí perspektivy na jeden kopec s uschlým stromem za oslavu přírody opravdu nepovažuju) a když už se mermomocí chtěl soustředit jen na vztah Viléma a Jarmily, případně hledání odpovědi na otázky viny a trestu, proč to proboha udělal tak tupě, bezduše a prázdně? V básni Vilém rozjímá o svém osudu, vlastně je tomu věnován celý druhý zpěv. A ve filmu..? Za celou dobu se nedozvíme naprosto nic o vnitřních pocitech aktérů, psychologie postav neexistuje. Jsou to jen herci, kterým Brabec nařídil: "Teď se projeď na koni a ať ti hodně vlají vlasy...", herci, kteří hrají špatně sesmolený slepenec videoklipových záběrů. A Jarmila? "Vtom lůny zář jí známou osvítila tvář; hrůzou se krev jí v žilách staví - 'Kde Vilém můj?' " Ve filmu je Jarmila narozdíl od básně němá rádodajka, jež jen občas tiše vzdychne a zasténá a do jejíchž myšlenkových pochodů neřkuli pocitů divák nemá šanci proniknout - protože nic takového tam prostě není. Jaký je vlastně její vztah k Vilémovi? Nic... prázdno, jen kýčovité záběry na vlající vlasy a šaty, doprovázené nezajímavou a stále tentýž motiv opakující hudbou (která není špatná, ale zde je jak pěst na oko). V celém filmu není ani náznak napětí: Milostné scény vyvolávají lhostejnost, loupeže připomínají nějaký recesistický happening, vražda Vilémova otce je totálně zpackaná fraška (to se chudák Vilém minul nebo jak?)... Intermezzo se sborem duchů už je pak jen trapnost nad trapnost a dokazuje, že Brabec Máj vůbec nepochopil. Neskonalou nudu nezachrání ani poprava, která v divákovi nevyvolá ani ždibeček emocí. Raději to zkraťme: Po negativních recenzích, které film v poslední době provázely, jsem chtěl být maximálně shovívavý a chtěl jsem hledat jen klady. Jenže tady vážně žádné nejsou! Vždyť ani ta proklamovaná kamera nestojí za moc... Toto téma by dalo zabrat Jirešovi nebo Kachyňovi, proč se do toho pouštěl režisérská nicka Brabec? Lituju všechny maturanty a mladší, kteří budou Máj čerpat z tohoto snímku.
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
4
F.A. Brabec je docela zručnej kameraman a v tomto případě i obstojnej režisér, ale převádět tuto látku na filmové plátno nebyla zrovna správná volba, také se na tom podepsala nesmírně krátká stopáž, ale co taky chtěl vymáčknout z takové krátké a jednoduché básně? Nic? Ano téměř nic, po obsahové stránce zde nic není, takže přemýšlím jestli to celé nebylo tak trochu zbytečné, řekl bych, že ano. Herci špatní, ikdyž za to svým způsobem ani nemůžou, protože je jich docela dost a každý z nich má minimální prostor, hlavní ženská herecká postava měla minimum dialogů, vlastně přemýšlím nad tím, jestli vůbec něco řekla, mladej Stropnickej jako obávanej loupežník nebo co, tak to opravdu ne, jediní, kteří stáli za povšimnutí byli Jan Tříska a jeho krásná recitace veršů a také mu patří jedna hvězda a ta druhá je za hudební motiv, kterej sice zní téměř po celou dobu filmu, ale opravdu stojí za to a je dost chytlavej a k filmu se dokonale hodí, ale to je jen můj dojem.
Rokle
Rokle
6 520 bodů
4
Vizuálně hezky pojaté a pěkná prsa Sandry Lehnertové :) Ostatní kulhá o jedné noze a ty básnické proslovy Jana Třísky jsem se ani nesnažil analyzovat.
Janíček
Janíček
6 457 bodů
4
Tu druhú * dávam za podmanivú melodiu, ktorá sa mi moc páčila.