Nizozemský režisér Tom Six nechtěl natočit prostě jen další horor s duchy. Chtěl něco nového, co by podle jeho slov „zažehlo jiskru v lidských myslích.“ A tak vymyslel příběh o vědci, který přišívá lidem ústa k zadkům jiných lidí a vytváří z nich lidské stonožky, kde každý člen vyživuje následující článek tím, že mu kadí do úst. Dobrá věc se mu podařila a internet zaplavilo množství fanouškovských variací na jeho nápad. O jednom z takových příznivců Six také natočil pokračování prvního dílu s názvem Lidská stonožka II. Jeho hrdina, noční hlídač Martin, zhlédne na počítači Sixův film a rozhodne se s vervou nadšeného domácího kutila vytvořit „na koleně“ vlastní lidskou stonožku. Zatímco první díl trochu příliš spoléhal na originalitu svého nápadu, teprve dvojka je pravou virtuózní přehlídkou extrémních výjevů. Černobílý obraz nijak neubírá na barvitosti celé plejády zobrazovaných nechutností vrcholících sestrojením dvanáctičlánkové stonožky jen pomocí nastřelovací pistole a lepící pásky. Není divu, že se Sixův zanícený kaleidoskop perverzit tak úplně nepotkal s britskými zákony o obscenitě, které se na první díl nevztáhly. Britská komise pro klasifikaci filmů zakázala ve Velké Británii distribuci Lidské stonožky II bez patřičných cenzurních zásahů s tím, že představuje „reálné, myšleno jako protiklad ke smyšlenému, riziko, že potenciálním divákům bude pravděpodobně způsobena újma.“ Tuto hrozbu Festival otrlého diváka řeší tím, že před vstupem do sálu každý návštěvník obdrží vlastní pytlík na zvracení. (Festival otrlého diváka)
...aneb chirurg amatér. Pozor, tento komentář obsahuje spoilery. Jednička se mi docela libila, ale koukám, že existujou jedinci, kterejm se libila mnohem, mnohem víc. Třeba takoví škaredí zakrslí zaostalí retardovaní tragédi Spocený hlavy s astmatem, který se sice nezdaj, ale násilí se nebojijou. První díl stonožky byl sice úchylárna, ale tohle snad ještě víc, i když zas uplně jinak. Moc se tam toho nenamluví, ale stejně docela dobře poznáme chorou psychiku perverzního sadisty, kterej honí péro šmirgl papírem. Tomu řikám "fakt!" drsnej chlápek. Film nemá moc dobrejch nápadů, má to hodně nechutnejch nápadů (šlachy, zuby, sračky, těhotná a porod na podlahu auta, rozšlapání děcka na podlaze auta, trhání jazyka, trhání maminky). Je ale nutno dodat, že gore efekty jsou hodně zdařilé a uvěřitelné. Neuvěřitelná zůstává technická stránka věci, tohle prostě není možný. Jedinci se tam často chovaj jako uplní idioti. Ten režisér má asi nějakou takovou představu, že hovna a krev asi patří k sobě... Nedovedu si představit někoho, kdo může jít na něco takovýho do kina. Mě to dělalo problémy skouknout to jenom doma.
Jestliže první díl znamenal pouze nevinné seznamovací rande s lehce svérázným partnerem, dvojku bych nazval učiněným smilstvem s nejodpornějším sexuálním deviantem, jakého si lze představit. A jestliže jednička - komorně pojatá, psychologicky věrohodná a emocionálně poměrně našlapaná - ve mně vzbudila dojem, že Tom Six umí točit příběhy, dvojka toto přesvědčení přesvědčivě rozprášila. Druhá Lidská stonožka je pravda skvěle atmosférická, svým prostředím i hlavními postavami optimálně morbidní i ve scénách oproštěných od fyzického násilí, a může se pochlubit nesmírně realistickým psychopatem, jehož každodenní život by sám o sobě vydal na pěkných pár hororů s různými náměty, avšak všechny nadějné motivy splývají do podoby prvoplánových a bezmyšlenkovitých jatek natolik nechutného a přehnaného rázu, že jedinou skutečnou emocí postupně zůstane jen naprosté zhnusení nikoli nad činy hlavního "hrdiny" (což bylo jednoznačně účelem), nýbrž nad činy pana režiséra, který má tu drzost nám, civilizovaným lidem, servírovat takhle lacinou a bezohlednou prasárnu. Kromě toho, že je film nanejvýš hnusný, je také nepředstavitelně nesmyslný co se logiky příběhu týče - tolik nedostatků a logických chyb si prostě nemůže dovolit ani snímek, který je primárně postavený na brutalitě, a nic na tom nemění ani Sixova legrační snaha obohatit vyprávění ušlechtilou pointou odsouvající tyto nedostatky krkolomně do autu. Dokoukal jsem to z čisté zvědavosti, kam až byli tvůrci ve své obrazové otevřenosti ochotni zajít, a mohu upřímně říci, že zašli tak daleko, aby se film mohl zakázat. Tohle totiž opravdu není normální..