Recenze filmu Olověná vesta

84%

Komentáře a recenze 35

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8.5
Opět geniální Kubrick. Olověná vesta je kvalitní válečný film,který je neuvěřitelně silný a realistický. Tohle je ten Kubrick,kterého mám tak rád a proč se těším na jeho snímky. Po technické stránce se nedá vůbec nic vytknout. Luxusní podívaná,která diváka rozebere na milion kousků.
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
10
Jeden z nejlepších (proti)válečných filmů z dob Vietnamu a zároveň jeden z nejlepších Kubrickových filmů. Nejzajímavější na filmu ani není tak samotná válka jako spíše psychické a fyzické vyčerpání při výcviku (film je rozdělen na dvě půlky výcvik-válka), které je natočeno tak reálně až z toho občas mrazí. R. Lee Ermey je jako výcvikový seržant dokonalý. Potěší také výborný výběr muziky.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 703 bodů
10
Stanley Kubrick se na období vietnamské války podíval trochu jinak. Příběh rozdělil na dvě poloviny. Nejdříve se zaměřil na velice drsný výcvik nováčků, kde se ukazuje, že vlastní psychika je zpočátku to jediné, co se musí plně ovládnout. Ne každý má takovou výdrž, aby to dokázal dotáhnout až do konce. Až poté je na řadě fyzická náročnost. Mnohonásobně tu platí rčení: 'Těžko na cvičišti, lehko na bojišti'. A druhá polovina se již odehrává právě tam. Ne však v džungli, jak by se dalo předpokládat. Kubrick nezvykle zůstal ve městě. Všímá si života vojáků v době volna i v boji. Hlavní postava 'Vtipálek' coby zpravodajce prochází vším možným a je svědkem všech útrap a ponurostí. Pozoruhodností je i reportážní část, kdy vojáci říkají své názory a myšlenky na danou situaci. Vskutku neobvyklý čin. S filmu se tak na chvíli stává reportáž. Kamera s pohledu vojáka dává najevo syrovou reálnost onoho válečného pekla. Stejný postup použil i Steven Spielberg ve svém počinu 'Zachraňte vojína Ryana'. Divák se tak více dokáže vcítit do dané situace. Když se jednotka blíží k budovám, kde je odstřelovač, vidíme přesně to co oni a víme co oni. Víme že tam je odstřelovač, ale nevíme kde. Olověná vesta je prostě, byť to vypadá podivně, zcela mistrovské dílo. Představuje vojáky ve všech pozicích. Hlavně však jako lidi, kteří mají obrovskou odvahu, ale i přirozenou lidskost.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
8
Skvěle ztvárněná válka ve Vietnamu, film se lehce opírá o syndrom z války.. Vymývání mozků kadetů, kteří jsou připravováni na válku. Trošku akce se člověk také dočká, ale o tom tento film až tolik není. Hlavní je skvělé a jedinečné zpracování a pohled jinýma očima. Mimo jiné také musím vyzdvihnout vynikající scenérie a ruiny vietnamského bojiště. Opravdu moc pěkná podívaná.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Kubrick natočil už lepší filmy, než tohle. To je můj názor. Rozhodně je tady ale několik nezapomenutelnejch důvodů, proč film vidět. Ten hlavní je R. Lee Ermey, kterej byl dokonale vykreslená gumová hlava amerického námořnictva. Ty jeho hlášky a styl, jakým to podal, je vrcholem jeho kariéry. Akorát je škoda, že si to asi nevychutnám tak, jak rodilej anglomluvič (to samé třeba ve scéně se střelcem ve vrtulníku, kterej kropí Vietnamce a pak má hustý kecy - a mimochodem, nebylo to jeho c'mon použitý jako sampl v The Wiseguys - Ooh La La nebo to jeho "get some, get some, yeah, yeah" někde jinde?). Musím pochválit docela kvalitní soundtrack, kterej je minimálně z poloviny dobře sestavenej, jmenovitě: Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin', Sam the Sham the Pharaos - Wooly Bully, ujetina The Trashmen - Surfin Bird a na závěr vynikající The Rolling Stones - Paint It, Black (a to Rolling Stones nijak neuctívám). Co se mi tam naopak nelíbilo, tak ten zvláštní pocit, že to není pravej Vietnam (ve srovnání s ostatníma filmama z vietnamské války). Pak se dozvím, že je to celý točený v Anglii, tak už vím, odkud vítr vane. Pak taky volba Matthewa Modina mě moc nebrala. No a nakonec ten blbej překlad českýho distributora, kterej tenkrát s malou znalostí anglického jazyka dal filmu českej název Olověná vesta, místo třeba Celoplášťová střela (ale za to tvůrci nemůžou). A co maj furt s tím Johnem Waynem?
Fingon
16 896 bodů
8
3x Masakr od začátku do konce a ani se nemusí neustále zabíjet.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
9
Nesmírně sugestivní film o vojenském drilu, který je natočený principem božího oka. R. Lee Ermey měl za tohle dostat Oskara, ale nebyl ani nominovaný, každopádně jeho postava seržanta Hartmana se stala legendární. Film je technicky brilantní, dívat se na to dá však jen stěží. Každopádně je to brilantní podívaná.
lamps
lamps
15 327 bodů
9
Analyticky asi nejméně podnětný Kubrick, ale čert to vem. Olověnou vestu je úžasné sledovat pro ultimátně osobitý charakter každé scény a pro zajímavé vedení pozornosti, které se (jako tradičně u Kubricka) v nitru odchyluje od postav směrem k ideologii, od akce k důsledkům. Vojín v úvodní části prochází peklem, ale divák se baví řečnickou show militantního magora (Ermey za něj měl dostat Oscara) a závěr ho zmrazí jak eskymo, a ani vietnamská štace příliš nesleduje svědomí postav (spíše naopak: "Jak můžeš střílet na ženy a děti?" -- "Jednoduše. Když utíkají, nemusíš mířit tolik před ně.") a finální rozprava nad umírajícím nepřítelem je pro svědomí jako kopanec do rozkroku. Jeden z nejlepších a nejmrazivějších (proti)válečných filmů, bez debat.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
Téměř každý film Stanleyho Kubricka vznikl dle nějaké knižní předlohy. Spartakus, Lolita, 2001: Vesmírná odysea, Mechanický pomeranč, Osvícení i Olověná vesta. Autobiografická novela Gustava Hasforda The Short-Timers je ovšem rozdělena na tři nezávislé příběhy propojené postavou Jokera, film poté zcela rozšířil povídku první a zcela ignoroval povídku třetí. Kubrickova Olověná vesta tak vlastně ve finále vypráví dva příběhy v jednom, které spojuje postava Jokera v podání Matthew Modinea, téma Války ve Vietnamu a především ústřední téma o tom, jak armáda dokáže vymýt mozek. A buďto vás vyšle na smrt, aby vám někdo v boji prostřelil lebku, nebo se z vás stane monstrum a tu lebku si radši prostřelíte sami. Stejně jako Lovec jelenů Michaela Cimina či Apokalypsa Francise Forda Coppoly je Válka ve Vietnamu prezentovaná jako procházka peklem, ze které ani nemusí být cesty zpět, jako peklo ovšem už prezentuje už samotný vojenský dril. A celá Olověná vesta je díky tomu až nepříjemně intenzivní podívaná. Olověná vesta přitom není ryze vděčná, dá se navíc snadno říct, že si po vzoru ostatních filmů Stanleyho Kubricka dává od diváka takový malý odstup. Ze všech těch válečných filmů ovšem Olověná vesta patří mezi ty nejvíc komplexní díla, které jsou plná silných myšlenek. Pravý význam mužství, vymývání mozků, vliv války na jednotlivce, pravý význam zla, ovlivnění komunitou i překonávání vlastních hranic. Tyhle všechny témata přitom nejsou servírovaná na stříbrném podnose, v průběhu postupujícího vyprávění ovšem vyplouvají na povrch a je ve finále velmi snadné si všimnout, že ve vizi Kubricka není ústředním zlem armáda Severního Vietnamu, ale přesně ten vojenský systém, kterým si protagonista prochází. Ten systém, který možná zařídí, aby mohl Joker válku přežít a již se nadále nebát, není schopen ho ovšem připravit o myšlenku, že žije ve světě sraček. Protože při snaze o to z lidí udělat stroje na zabíjení vojáci přichází o svou lidskost a stávají se spíše ryzími stroji na zabíjení. Jen někteří jsou poté schopni s tímto faktem nadále žít. Už prvních 42 minut filmu by vlastně obstálo jako famózní krátká podívaná, která přesně zpracovává to, že se z některých vojáků ve finále stávají zrůdy, kteří se s tímto faktem nejsou schopni vyrovnat. Zbylý čas poté vypraví druhý příběh, kdy jsou diskuze nad tím, že ten film nefunguje jako celek vlastně poměrně úsměvné. Tyhle dva oddělené příběhy totiž dokáží definitivně zformovat postavu Jokera, zároveň představit paralely (postava seržanta Animal Mother v podstatě představuje, co se mohlo stát z vojína Pylea) a především pohled na Válku ve Vietnam představit v trochu jiném světle než v první polovině. Ve finále pak protagonistu nutí k zásadnímu rozhodnutí, které na něm nejspíš též zanechá nějaké té šramy. A pak jen záleží, jak se s nimi Joker sám v průběhu války vyrovná. To válečné peklo přitom od prvních momentů umocňuje výcvik seržanta Hartmana. Zkušený voják R. Lee Ermey měl původně u filmu sloužit čistě jako odborný konzultant, na Kubricka ovšem při předvádění tvrdého slovníku udělal takový dojem, že stěžejní úlohu získal a i díky jeho autentickému hereckému projevu působí výcvik Hartmana tak nepříjemně a působí přesně tak nelidsky a vzdáleně, jak by působit měl. Kubrick měl i tentokrát čich, vsadil na neznámou tvář a objevil talent, který bude navždy ve filmovém světě výrazný už díky samotné roli seržanta Hartmana. Šikanování, brutalní metody, nějaká ta osudová střelba a pak průchod oním válečným peklem, který doprovázel skvělý vizuál. Za tím krom kameramana Douglase Milsoma (druhý celovečerní film v kariéře) stál především opět sám Kubrick, který svůj důraz na vizuál neopomenul ani tentokrát a to i přesto, že tady ten vizuál přímo hlavní roli nehraje. Když se ovšem člověk podívá na jednotlivý záběr a kamerové řešení, je jasné, že ten perfekcionista Kubrick tam zase byl a zase nelenil. V přesunu z výcviku do akce se sice tak trochu mění tón do víceméně odlehčenější a méně děsivé podívané, přesto to pak zůstává tak trochu odtažité a celé je to vlastně jak sledovat autentický vojenský konflikt, kde je hlavní hrdina pozorovatel, který se až ve stěžejním momentu musí v jedné stěžejní věci rozhodnout a tak trochu přitom svádí boj s osobní lidskostí. Dost možná i boj s vykoupením. Funguje to i díky skvělému výkonu Matthew Modinea, kterého navíc v první polovině skvěle doplňuje Vincent D´Onofrio. Ten film má navíc parádní tempo, kdy pořád kvapí dopředu a přesto v divákovi zůstane ještě zůstat hodně dlouho. Protože jde opravdu o dílo hodné zamyšlení, které ukazuje, že Kubrick si dokázal vyzkoušet každý žánr a přitom z něj vždy vytěžit téměř maximum a jako tvůrce dokázat své mistrovské kvality. Osobně poté vnímám Olověnou vestu jako Kubrickův nejlepší film spolu s Barry Lyndonem a Mechanickým pomerančem. Společně s Lovcem jelenů a Apokalypsou tvoří Olověná vesta svatý trojlístek parádních filmů o Válce ve Vietnamu, kdy je Olověná vesta myšlenkově dost možná nejsilnější (i v takové konkurenci). Skvělá podívaná o procházce peklem a jeden z nejpůsobivějších i nejsilnějších anti-válečných filmů všech dob......
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
7
Moje čtvrté setkání s legendárním režisérem Stanley Kubrickem... A jak je pro tolik lidí právě tenhle snímek tím Kubrickovým vrcholem tvorby, tak mě se to tolik nepodařilo nasát a jeho nejlepšími kousky i nadále hrdě zůstává kultovní hororovinka Osvícení a snad až filosoficky přesahující Mechanický pomeranč. Cením Kubricka, že se rozhodl podívat na válečný žánr a podal si ho po svém.. Jenže už jen s samotnou myšlenkou dělat válečné filmy tímhle způsobem mám problém. I když válečné filmy nevyhledávám, tak mám k veškerým historickým událostem tohoto typu respekt a je mi tolik ouzko, když přemýšlím, jak poznamenaná tahle generace musela být.. První půlhodinka ve stylu tréninku a seznamování se s postavami je skutečně ikonická a veškerý ty parodizace válečných výcviků, spolu s použitím těch pochodovým pokřiků, dělají tenhle film něčím.. Nepříjemný seržant Hartmann, který dává mladým chlapcům, kteří jsou donuceni bojovat za svoji vlast kdesi v indočíně, téměř každou chvíli ve výcviku hrozně sežrat.. A celý snímek se po celou první půlhodinu soustředí na to, vykreslit hodně ošklivýho Vincenta D'Onofria jako hlavního protagonistu... Až se prostě najednou Kubrick rozhodne přitlačit na pilu a v repetitivním výcviku udělá razantní řez, což je jasně vrcholem celého filmu.. Takže když se trošku přichází změna časoprostoru snímku, už pro mě není téměř možný se onomu dějovému řezu přiblížit. Druhá část, která probíhá už teda ve Vietnamu, je ta vrcholná filmařina, která funguje jak poctivým válečným dusnem, tak neuvěřitelně živelnou kamerou.. Jenže všechno, co představí.. Jak pacifisticky vlastně k válce přistupuje, jak možná i znevažuje všechny, co ve Vietnamu jsou.. No zkrátka na to musíte "mít koule".. 70%