Queer

58%
Queer
Film Queer natočil režisér Luca Guadagnino na motivy románu autobiografického Williama S. Burroughse. Zavede nás do Mexiko City padesátých let, kde tráví své dlouhé dny americký spisovatel William Lee poflakováním po gay barech. Jednoho dne potká mladého muže Eugena, který v něm znovu probudí dávno ztracenou vášeň. Hlavní role ve filmu, premiérovaném na filmovém festivalu v Benátkách, si zahráli Daniel Craig a Drew Starkey.



Recenze: Queer

Kinobox.cz
65%

Luca Guadagnino ani tentokrát nepřišel o svou osobitost a silné režijní vedení, v němž prosazuje další nekompromisní a osobní vizi. Zároveň se dá v jeho cestě do křehkosti lidské duše snadno ztratit a přepálená stopáž i nedějovost celého snímku mohou řadu lidí odradit. Už jen kvůli působivému Craigovi, často hypnotické atmosféře a mnoha skvěle zinscenovaným pasážím ale film stojí za zkoušku.


Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
0
Od Guadagnina se mi zatím líbila jen Suspirie, ale na tohle jsem byl zvědavej, protože se jedná o adaptaci Burroughsovy předlohy. Problém je, že ten film je příliš nezáživnej na to, abych se do něj jakkoliv zainteresoval...

První hodinu tam jen postarší teplouš pobíhá za mladším mužem, kterej se mu líbí, jenže mezi sebou nemaj žádnou chemii a jejich vztah je naprosto prázdný a není důvod, aby mě jakkoliv zajímal nebo bavil. Craig sice hraje dobře, ale nemá moc co hrát, protože se svým crushem nemá žádnou zajímavou dynamiku. Mladší gay prakticky nemá žádnej charakter - jeho hlavním rysem je, že je poněkud chladný a hlavním tématem filmu je potřeba sblížení a dotyku. To je akcentováno třeba tak, že k němu Craig natahuje ruku, jakoby se ho chtěl dotýkat nebo je nám vizuálně demonstrováno, jak si představuje, že by se ho dotýkal třeba v kině. Nepřijde mi to nijak zvlášť zajímavý. V půlce filmu crush souhlasí, že pojede s Teploušem do Jižní Ameriky a bude na něj hodnej 2x týdně. Osobně nechápu, proč s ním vůbec chtěl někam jet, když to ani nevypadalo, že k němu chová jakýkoliv vztah. Budiž. Cesta se nese v intenzích absťáku, protože Teplouš je heroinový závislák. V pralese pak vyjde najevo, že cílem cesty je vyzkoušet DMT, protože si od toho slibuje, že by se jeden na druhého mohli telepaticky napojit. Chvilku přesvědčujou nějakou pralesní babku a pak jsou nám prezentovány nějaké psychedelické vize, během nichž porodně vyzvrací svá srdce a pak se jejích těla stávají jedním. Po tripu je z toho crush trochu vykolejenej a chce odejít. Po 2 letech se Teplouš dozvídá, že jeho crush podnikl další cestu do Jižní Ameriky jako průvodce a od té doby nebyl viděn. Pak Teplouš sní o tom, že se jeho crush objeví v jeho hotelu, hrajou hru v níž jde o to sestřelit z hlavy druhého sklenici, což se nevyvede a crush umírá zatímco Teplouš drží jeho tělo které se vypařuje. V závěru pak protagonista umírá v posteli jako už starý muž a stále si představuje svého crushe, jak leží vedle něj a tulí se k němu.

Vím, že by z toho šlo vysekat dobrej film, kdyby námluvy měly nějakou dynamiku, kdyby mě ty postavy a jejich vzájemné interakce bavily. Snaha vzít svého rezervovaného crushe do džungle za účelem DMT tripu, aby ho na sebe duchovně "napojil", je nápad, kterej mě sám o sobě baví, ale jaksi mě vůbec nebavil v tomhle unylým filmu. To, že se mi opakovaně předkládá, že jedna postava se chce dotýkat druhé, mi může být samo o sobě u prdele a taky že je. Jediné, co ten film říká, je že jedna postava se chce dotýkat druhé, která o to zas tak moc nestojí. Přijde mi to nedotažené. Autorská vize nebyla dost silná. Není to obsahově dostatečně propracované, vztahovost mezi postavami je taká nijaká a konverzace mezi postavami jsou nezajímavé.
Pro srovnání: V tarantikovkách se postavy můžu bavit o dýškách nebo posraných hamburgerech a divák to žere i s navijákem.

Pokud si někdo žádá můj čas, chci aby si položil otázku: "Proč by diváka měly zajímat mé postavy?" Je mi jedno, jestli budou charismatické a správňácké nebo ujeté, nevydařené či zcela vyjebané. Klidně ať jsou ambivalentní, pokud se film dostatečně noří do jejich nitra. Klidně ať řeší třeba jenom partnerův nezájem, pokud to bude ověnčeno působivými dialogy a zavede to postavu na neočekávanou cestu z níž vzejde nějaká pointa... Cokoliv, proboha! Tahle bezpředmětná sračka ale nemá skoro nic.
Dalo by se říct, že nejlepší na tom filmu je hudba, která tam hraje, jenž se však do filmu ani nehodí...
Guadagnina už fakt začínám docela nesnášet. Trochu se bojím, že ten debil mě unudí i se svým Americkým Psychem, což by byla hotová hereze.
Zamiokulkas
Zamiokulkas
3 783 bodů
6
Je to dobře natočené, kvalita a nadšení režiséra se tomu nedají upřít a jistou atmosféru to má. Jenže na lyrický art to emoce vybudí pramálo a smysluplný děj jsem v tom nenašel. Což je možná tím, že neznám knižní předlohu. Nebo prostě zfilmovat dostatečně zajímavě nejde.
JaraSlama
JaraSlama
3 182 bodů
7
Luca Guadagnino sype filmy do kin stejně rychle jako Ridley Scott. Po loňských Rivalových se vrací s adaptací Burroughsova románu Queer, kde se soustředí na jedinou postavu – stárnoucího bonvivána Leeho. Dějově jde o komorní příběh jeho vztahu s mladým Eugenem, odehrávající se v horkém Mexiku plném barů a bloumání. Daniel Craig v hlavní roli podává fascinující výkon, zatímco Guadagnino sází na vizuální přepjatost a psychedelické obrazy. Film si hraje s formální extravagancí, ale někdy se hlavní postava divákovi spíš vzdaluje. I tak jde o výrazné dílo, které v hlavě zraje.


Dodatečné informace

Původní název:
Queer (více)
  • Itálie Queer
  • Itálie QUEER
  • Itálie Квир
  • Itálie 酷儿
Premiéra v ČR:
6. 3. 2025
Distributor:
Aerofilms
Země původu:
Itálie, USA
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
53,4 mil. USD
Tržby:
3,87 mil. USD (celosvětově)

Podobné


  • Hlavní postava filmu jménem William Lee (Daniel Craig) je fiktivní verzí spisovatele Williama S. Burroughse. Ve filmu Nahý oběd (1991), filmové adaptaci dalšího Burroughsova románu, se také objevuje hlavní postava (rovněž podle Burroughse) jménem Bill Lee (Peter Weller).
  • Film je adaptací světoznámého románu Williama S. Burroughse, který vyšel v českém překladu pod názvem Teplouš.
  • Snímek měl premiéru loni v září na Filmovém festivalu v Benátkách, kde si vysloužil obdiv kritiky i diváctva.