Recenze filmu Konfident

64%

Komentáře a recenze 27

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 593 bodů
8
Další z řady českých snímků o temné době železné opony pod nadvládou komunistické strany v celé své ryzosti. Nejedná se o nic, co by tu ještě nebylo. Donucování ke spolupráci s StB, restrikce, pohledy sousedů a přátel a pokusy o nelegální překročení hranic v rámci emigrace. Příběh napsaný tak, že při sledování až zamrazí. Jiří Mádl se své role zhostil vcelku dobře, jen místy určitá nevěrohodnost přeci jen krapet vynikne. Ondřej Vetchý v roli lstivého a přísného ´estébáka´ překvapuje na plné čáře. Zajímavostí je, že si o takové době zahrál i ve snímku ´Zemský ráj to napohled´(2009), a hlavně opačnou stranu barikády ve snímku ´Báječná léta pod psa´ (1997). Snímek má svá specifika, ale v podstatě už nemá co divákům nabídnout. Námětově je to stále o jednom a totéž. Viz například snímek ´Pouta´ (2009). ´Konfident´ postrádá řádnou hloubku postav,  kromě velitele velitele StB Dravce, který jako jediný vyniká. Z určitých scén skutečně zamrazí, ale nějaké to napětí by také nebylo na škodu. Obzvlášť ve scénách pokusu o překročení hranic. tady tady se ta atmosféra hodně zadrhává. Filmová výpověď doby s již známými motivy, které sice mohou zapůsobit, ale je to prostě už jen zoufalý tvůrčí kolovrátek. Ano, skutečně to už vypadá, že nebýt komunismu, filmaři by v Česku neměli o čem točit dramatické filmy.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
4
Jsem rád, že někdo natočil film z dob komunismu, který ho neidealizuje. Vadí mi ale danost a jednoduchost - každá postava tu má jednu jedinou vlastnost a jeden směr, kterým se musí ubírat. Chybí jim lidský rozměr a mnohoznačnost (každý tu jen proto, aby se nějak postavil vůči režimu). Nejvíc tomu láme vaz právě neexistence váhání a názorů, protože jiné možnosti konání se stejně nenabízejí. Pokud bylo cílem zlehčit nějakou "kolektivní vinu" za komunismus, je to asi v pořádku, protože film ze všeho nejvíc propaguje právě to, že se lidé nemohli chovat jinak, i kdyby chtěli. Obviňuje pouze ty, co rozkazy vydávali, ne ty, co je vykonávali. Vždyť samotného hrdinu nerozhodí několik vražd včetně malé holčičky, k finální akci ho dovede, že byl povýšen a musí vystoupit ze stínu anonymity. Já se s touhle myšlenkou nějak nemůžu ztotožnit... Ale vždycky můžete říct, že je o tím, že jsem tenkrát nežil. (Z životů těch druhých jsem neskákal nadšením, ale lepší zážitek než tohle poskytly určitě. A se stihomamem Ucha nelze ani srovnávat.)
Spooner
Spooner
15 878 bodů
4
Námět slušný, ale tak pitomě napsaný film aby člověk pohledal. Režie se navíc většinou také drží v podprůměru a neumí z tohoto tématu vykřesat naprosto žádnou emoci či napínavou scénu. Aspoň, že ten Mádl potvrzuje pozici nehoráznýho talentu a i zbytek obsazení si uhraje svoje. I když z těch ostatních estébáků dělá snímek až nesmyslný karikatury.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
6
Konfident se dá snad nejlépe charakterizovat spojením "další z řady". Další z řady filmů, které se snaží o reflexi naší komunistické minulosti. Česká polistopadová kinematografie v této reflexi dost selhala a jakoby se to snažila poslední roky nějak dohnat. Přitom paradoxní je, že zdaleka nejlepší filmy na toto téma vznikly v době, kdy jsme ještě byli sovětským protektorátem. Konfident patří spíš mezi průměrné; nedá se srovnávat se strašlivým Klíčkem, ale je viditelně slabší než nedávná Pouta. Jeho největší slabinou je scénář, který je plný šablon přejatých z učebnic dějepisu pro základní školy, nepřesvědčivých vztahů i motivací a komunisticko-reflexivních klíšé. Estébáci i disidenti jsou zde vykresleni tak, "jak se to má dělat" - tj. neoriginálně, tupě doslovně, edukativně (viz např. Goldflamovo doslovné vysvětlení zkratky RVHP). Ne že by film neukazoval, jak to doopravdy bylo; selhává ale v uměleckých měřítcích - ukazuje estébáky, disidenty i vpád sovětských vojsk učebnicově a bez kontextu, zato s přemírou snadno identifikovatelných symbolů (radio Luxembourg, prominentní disidentský spisovatel, vlasatý volnomyšlenkář - Bylo by také zajímavé udělat sestřih scén zobrazujících vpád vojsk v osmašedesátém, jak se objevily ve všech polistopadových filmech a seriálech... Tento moment našich dějin je natočen vždy jak přes kopírák a otázkou je, proč ho tam ti filmaři vlastně pořád cpou?) Naprosto nepřesvědčivý a nedostatečný je důvod, proč se Adam rozhodne tak, jak se rozhodne. Vůbec nevidíme, že by se snažil situaci řešit jiným způsobem - prostě hned jde a podepíše. Vzhledem k jeho povaze, soukromému životu a následným výčitkám působí tento automatismus poněkud nekonzistentně. Zajímavé je, že Adam s Evou vůbec nemluví o svých rodičích (zvlášť Eva o svém otci, který emigroval). Zvláštní je též scénáristovo nakládání s onou inkriminovanou nahrávkou velitele Dravce (objeví se pouze 2x a pokaždé s inženýrskou přesností tak, "jak by měla" - a pozorný divák od první minuty ví, kdy se objeví...). Pozoruhodné také je, že naprosto nikdo si nevšimne Adamových sabotážních pokusů. Naopak velmi dobře Konfident nakládá s detaily - zobrazení umakartové každodennosti je efektní a práce s jemnými technickými detaily i velmi efektivní; ale tíseň, kterou by divák zřejmě měl pociťovat, to nijak zvlášť nezvyšuje. Film určitě není nudný a není ani blbý, ale těžko se ubránit dojmu, že za např. tématicky podobnými Uchem a Životy těch druhých zaostává o několik kol...
Petrson
Petrson
4 166 bodů
7.5
Zatím nejlepší český, či česko-slovenský, film od začátku roku 2012. Budař a Vetchý vynikající filmové "svině", které tomu dali říz, i když plochý, jednotvárný, že se člověku dělá z té doby opět špatně. Mádl v těžší pozici konfidenta jim v pohodě stačil. Konečně zase bylo z filmu cítit, alespoň trochu, že se jedná o film, kde nejezdí jen jedno dobové auto. Dobrá kamera. Scénář, zejmna pozorování disidentů mohlo být prokreslenější, silnjěší, občasná zkratkovitost a paradoxně plochost figurek STB ubírala filmu na plynu.
pantak
pantak
3 373 bodů
8
Velice zajímavý snímek ve kterém se Jirka Mádl odprostil od těch svých Snowborďáků a Ravťáků.Vytvořil svoji první charakterní roli,která mu podle mého názoru sedla.
sunfreedom
2 368 bodů
8
Češi budou vždycky chtít, aby filmy z doby normalizace nebo okupace byly realistické. Pokud na 100 % nepopíší, co člověk tehdy cítil, nebudou evidentně přijaty. Když Tarantino natočí film o tom, jak parta Amíků zastřelí Hitlera v kině, všichni se z toho udělaj. Běda, pokud by ale podobně nerealistický, leč třeba i napínavý nebo jinak zajímavý snímek vznikl u nás.
Wara
Wara
2 016 bodů
6
Začátek a v podstatě i celá první polovina filmu mi přišly strašně zmatečné, schematické a chvílemi i zbytečně "rychlené". Druhá půlka to zvedla, líbil se mi poměrně zajímavý vnitřní "přerod" hlavního hrdiny a to co se kvůli/díky tomu okolo něj odehrávalo. Přišlo mi ale, že na poměrně malém prostoru dostává prostor až moc různých příběhů, dějových linií a ve výsledku je to hrozně překombinované a pro diváka se to tím stává až nezajímavým. Méně by možná bylo v tomto případě lépe... Z herců se mi hodně líbil zejména výborný Budař...
ringman
1 672 bodů
6
Problém Konfidentu je v tom, že se začne rozjíždět zhruba až po hodině. Pak už začne být zajímavější, ale i tak pořád přeskakuje mezi postavami. A ten konec? Když to chtěli takhle useknout, tak to klidně mohli udělat o deset minut dřív.
kosmik
1 444 bodů
6
Film, který se určitě měl natočit i když Poutům se svoji atmosférou nevyrovná. Asi jsem měl velká očekávání. Ondřej Vetchý není zas tak nekompromisní a bezcitný náčelník STB, jak jsem čekal. Stále tam zůstává trošičku komické figurky z Okresního přeboru, takže občas to vyvolává v publiku smích, což asi Juraj Nvota neplánoval. Poněkud zmatená je tam i postava ztvárněná Arnoštem Goldflamem, o které se až na závěr dozvíme, že byl jakýmsi disidentem. Výborná kamera Jana Malíře. Výborné 3D modely MIGů pronásledujících emigranty v malých letadlech.