Recenze filmu ...A spravedlnost pro všechny

76%

Komentáře a recenze 14

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 095 bodů
8
... aneb nespravedlnost v soudní síni. Výborné drama nahlížející na právní systém z temnější stránky, ukazující nespravedlnost a nelogičnost uvažování cynických soudců, porotců a právníků. Hlavní plus filmu je v jako vždy skvělém "neúplatném" Pacinovi.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
37 076 bodů
10
Právo a spravedlnost? Jistě. Od toho je tu přece zákon. Ale zákon není systém. A když je zákon založen na základě systému, to se začnou dít hodně absurdní věci. A právě o tom je tento film, v němž Al Pacino opět podává mimořádný výkon. Základem všeho je dobře napsaný scénář, neopomíjející ani psychologický stav věcí, v němž se Al Pacino bez problémů orientuje a vytváří napětí i na místech, kde by to nikdo nečekal. Dějově vyzdvihuje dva soudní případy, které spolu sice nesouvisí, ale v jádru věci jsou z hlediska práva a spravedlnosti morálně stejné, ale podle systému jsou zde stále rozdílné právní pohledy. Na jedné straně obžalovaný soudce, již pevný v kramflecích, a na druhé straně vyděšený transvestita. V obou případech jde o sexuální delikt. Pomalu narůstající právní nesrovnalosti v obou případech rozjíždějí právní dobrodružství líčené jako něco na způsob soudní pohádky, ale coby kritika systému je to přímý úder na solar. ... a spravedlnost pro všechny. Film je třeba vidět už jen kvůli závěrečnému a především šokujícímu proslovu obhájce, který právě mistrovsky přednesl Al Pacino. Najde se vůbec někdo, kdo by takovou atmosféru na samém konci necítil stejně?
Pete69
Pete69
33 855 bodů
7
Zajímavý film o leckdy pokrouceném právním prostředí v U.S.A. Název filmu říká téměř vše o co ve filmu jde. Pár případů s různými konci, boj s vlastním svědomím a výborný herecký výkon Al Pacina. Film není extra emotivní, po technické stránce standardní, ale je opravdu zajímavý a uteče jako voda.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
8
Bezesporu solidní film se soustředěným a živelným Al Pacinem, který je díky svému tvůrci řádně emancipovaný a společensky angažovaný. Přesto se kajícně přiznám, že to na mě bylo místy až moc, i když za ty roky Jewisonovu tvorbu určitě chápu. Herci jsou bezvadní, zvraty jsou nečekané a atmosféra by se dala krájet.
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
7
Soudní dramata mám velmi rád, ale "...and Justice for All" nevypráví o nějakém jednom velkém případu, nýbrž o potýkání se jednoho idealistického právníka se systémem, který občas semele nevinného nebo propustí zločince či nutí právníka jaksi dobře dělat svou práci bez ohledu na etiku... Al Pacino je tradičně skvělej a jeho řeč na konci filmu má svou sílu.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Al Pacino si v jiném filmu zahrál idealistického policistu Franka Serpica, v tomto filmu však hraje idealistického soudce Arthura Kirklanda, který musí bojovat za právo a spravedlnost ve zkorumpovaném americkém systému, kde jsou zločinci na svobodě, nevinní trpí ve vězení a soudce se nezabývá důkazy předtím, než někoho odsoudí k pobytu v žaláři. Arthur Kirkland je obhájcem v Baltimoru. Na začátku filmu sedí ve vězení za pohrdání soudem. Praštil totiž soudce Henryho T. Fleminga během procesu, ve kterém obhajoval svého klienta Jeffa McCullaugha. Ten byl zastaven kvůli tomu, že mu nesvítila zadní světla, ale bohužel pro něj byl zaměněn za vraha stejného jména. Díky tomu hnije už 1,5 roku ve vězení za to, že mu nesvítila zadní světla. Fleming opakovaně mařil Kirklandovy snahy o přezkoumání případu. Nezabývá se ani novými důkazy o McCullaughově nevině, odmítá je totiž zvážit kvůli jejich „pozdnímu předložení“. Kirkland se ve vězení potkává se svým novým klientem, mladým černým transvestitou Ralphem Ageem, který byl zatčen za loupež a bojí se pobytu ve vězení. Kirkland pravidelně navštěvuje svého dědu Sama v pečovatelském domě, kde jeho děda postupně senilní. Dozvídáme se, že Kirkland byl v mladém věku opuštěn svými rodiči, a proto jej vychovával děda Sam, který jej dostal na právnickou fakultu. Kirkland je ovšem také chlap a začne si románek s členkou legální etické komise Gail Packerovou, které se povede jej dostat do postele. Kirklandův kamarád je soudce Francis Rayford, který je však blázen se suicidálními sklony. Rayford vezme Kirklanda na let ve svém osobním vrtulníku. Ten magor zkouší, jak daleko doletí, než jim dojde palivo, a tak ti dva málem zemřou při přistání v mělké vodě. Rayford je veterán z korejské války, má u sebe neustále pušku a pistoli M1911 a obědy jí na venkovní římse za oknem své kanceláře ve čtvrtém patře. Jednoho dne se stane vtipná věc. Kirkland je požádán, aby obhajoval soudce Fleminga, který je obviněn z brutálního napadení a znásilnění mladé ženy. Kirklandovi kolegové, především právník Jay Porter, mají z této paradoxní situace záchvat smíchu. Flemming si však myslí, že když jej bude obhajovat osoba, která jej veřejně nenávidí, tak že mu to prospěje. Navíc má na Kirklanda svou páku – Kirkland pomohl policii kdysi usvědčit svého klienta a porušil tím mlčenlivost. Pokud by to vyšlo najevo, tak by byl vyloučen a nemohl by se živit tím jediným, co umí. Jay Porter také není psychicky úplně v pohodě. Cítí vinu za získání osvobozujících rozsudků pro své obžalované klienty, kteří byli skutečně vinni. Navštíví Kirklanda ve značně podnapilém stavu a oznámí mu, že jeho klient po osvobozujícím rozsudku zabil dvě děti. Zhroutí se, zavře se v jedné místnosti v soudní budově, hází po všech talíře, a tak je odvezen do nemocnice. Kirkland požádá svého dalšího kolegu Warrena Fresnella, aby se postaral o Ageeovo soudní slyšení v jeho nepřítomnosti. Kirkland dává Fresnellovi opravenou verzi Ageeho probační zprávy a zdůrazňuje, že musí být předem předložena soudci, aby Agee dostal podmínku. Fresnell to však jaksi nestihne a Agee skončí odsouzený ve vězení. Kirkland si na Fresnella počká, zaútočí na jeho auto a oznámí mu, že Agee spáchal sebevraždu 30 minut po odsouzení. Mezitím se nevinný McCullaugh, který byl sexuálně a fyzicky napaden spoluvězni, také zblázní a vezme si dva rukojmí. Kirkland jej prosí, aby se vzdal a slibuje mu, že ho dostane ven, ale policejní odstřelovač jej zastřelí poté, co McCullaugh vleze před okno. Kirkland je z toho také dost narušený a v tomto stavu se ujímá případu soudce Fleminga. Nejprve se snaží přemluvit státního zástupce Franka Bowerse, aby případ zahodil, ale je to marné. Kirkland se setkává s dalším klientem Carlem Traversem, který mu ukáže fotografie, kde se ctihodný soudce účastní BDSM hrátek s prostitutkami. Packerová Kirklanda varuje, aby svého klienta nezradil, protože na něj dohlíží etická komise, což jej pěkně nasere – ona na něj donášela, zatímco spolu spali. Kirkland ukáže fotky soudci Flemingovi a ten narovinu vybalí, že je vinen. No a přichází zlatý hřeb celého filmu, třešnička na dortu a něco, na co nikdy nezapomenu – soudní proces s Flemmingem. Kirkland řekne u soudu z plných plic to, co si myslí každý z nás, začalo to spekulacemi ohledně amerického právního systému a skončilo to…prostě božsky! Úžasný film, kterému navíc vzdala Metallica hold tím, že stejně pojmenovala své album z roku 1988.
Rokle
Rokle
6 540 bodů
8
Právnické drama, které vlastně ani jako právnické drama nevypadá. Tato věta zní poněkud divně, ale "...a spravedlnost pro všechny" se vymyká zavedeným soudním přelíčením na filmových pásech. Je tu satirickým pohledem nahlíženo na americký soudní systém na přelomu 70. a 80. let. Hlavně tu však opět "řádí" Al Pacino jako idealistický obhájce, který je pro každého ochoten udělat první poslední, aby se následně přesvědčil o tom, že když něco potřebuje on, tak...
celticek
celticek
5 916 bodů
8
Uzavřeme dohodu - JE TO SHOW!:) Al Pacino 100% jak z praku..
jirikzaboj
jirikzaboj
2 829 bodů
9
"They want me to defend Fleming because of my moral integrity. And if I don't defend him, they're going to have me disbarred for being unethical." Pravděpodobně jeden z nejhodnotnějších filmů pro justici a její NEspravedlnost, která se žene za něčím, co nemá vůbec nic společného s obhajobou a se spravedlností pro všechny už vůbec ne. Tento omyl je jistě problémem i dnes a je daleko za hranicí politiky, která hraje špinavou hru na dohody, vyrovnání a rešerše či odkazování se na precedens z minulého století. Překvapením je tentokrát i reflexe lidí, kteří se v tomhle oboru pohybují a balancují tak na hraně vlastní morality a snaží se z toho zkrátka buď vytěžit co nejvíc prachů, dělat pro bono a nebo se z toho jen jednoduše nesesypat. Film tyhle postavičky ze soudní budovy vykresluje opravdu zajímavě, kdy tu máme soudce se sebevražednými sklony, pochybné právníky, obhájce vinných osob a Arthura Kirklanda, který dojde k prozření systému a v podání Pacina projeví jednu z nejlepších úvodních filmových řečí v soudní síní, které jsem viděl. Chvála patří také Jeffreymu Tamborovi, který zažil v tomhle filmu svůj debut a pro mě osobně to bude pro tohoto pána vedlejších rolí jedna z nejzapamatovatelnějších rolí, ta rozpolcenost a zhroucení, to byl geniální acting, speciálně scéna u Arthura doma, ten dramatický spád. Tohle by měl vidět zkrátka každý, kdo rád právnické dramata.
Jankocour
Jankocour
2 179 bodů
0
Levičáckej blábol z doby, kdy byl svět ještě v pořádku, navíc s přehrávajícim Al Pacinem.