Počasí je v posledních dnech jak na houpačce, takže pokud byste nechtěli riskovat, že vás zastihne průtrž mračen kdesi v terénu, můžete se uvelebit i u sebe doma a oddat se nabídce tuzemských televizí. I kromě olympijských přenosů totiž je na co se dívat, a tak jako obvykle vybíráme pětici filmů, jež nejsou k dispozici na běžných streamovacích službách, ale v dalších dnech je na své obrazovce přece jen vidět můžete.
Články 61
Watchmen alias Strážci mají ve světě komiksu postavení srovnatelné s tím, jakému se těší Občan Kane v kinematografii. Tedy titulu, který historicky nejčastěji nacházíme na vrcholu prestižních žebříčků toho nejlepšího, co dané médium nabízí. Proto byli vždy v hledáčku filmařů, i když se dlouho zdálo, že ambiciózní a nekonformní předlohu nepůjde do filmové podoby přenést. Nakonec se to povedlo hned několikrát, podle mnohých jsme se ale stále nedočkali ultimátní adaptace, která by skutečně zachytila ducha předlohy. Povede se to chystanému animovanému dvojfilmu?
Zack Snyder už pěkných pár let nemá nejlepší období. Jeho vize DC Univerza se ve zdraví nedočkala ani první týmovky, během jejíž produkce navíc celou operaci opustil v důsledku osobní tragédie. Ani jeho Armáda mrtvých (Army of the Dead) se nesetkala se zvlášť vřelou kritickou a komerční odezvou. Přesto, díky své přesvědčivosti a šarmu, dokázal z Netflixu vytáhnout pár stovek milionů na Rebel Moon, který dopadnul jako jeho největší dosavadní fiasko – jeho metakritické hodnocení kleslo i pod úroveň jeho doposud nejhůře přijatého Sucker Punche. Jistí si můžeme být jen tím, že Zack se ničím z toho nenechá odradit. Nyní se nechal slyšet, že by si nenechal ujít příležitost vrátit se ze všech svých projektů právě k filmu z roku 2011.
Rok 2004 zastihl Zacka Snydera ještě v příčetném stavu. Tehdy osmatřicetiletý filmař v březnu toho roku uváděl do amerických kin svůj celovečerní debut, s nímž si sice ukousl pořádný krajíc, ale dokázal ho spořádat bezesporu důstojně. Úsvit mrtvých (Dawn of the Dead) byl nejen zábavným a skutečně originálním remakem kultovky George Romera ze 70. let, ale navíc společně s následujícím Snyderovým filmem 300: Bitva u Thermopyl (300) pomohl ustanovit vizuální styl, který se v první dekádě 21. století pokoušela spousta filmařů napodobit.
Zack Snyder je... Zack Snyder. To jediné je nezpochybnitelné. Svérázný režisér ne vždy točí filmy, které ocení většina publika, vždy ale točí tak, že to jde od jeho srdce. To si musíme připomínat, když usínáme u Rebel Moon (Rebel Moon - Part One: A Child of Fire). „Myslí to fakt dobře. Tak moc se snaží!“ Taky to je filmař, kterému někdy padají z pusy pořádné perly. Nedávno byl v podcastu Joe Rogana, kde přirovnával svůj aktuální počin k cinefily i širokou veřejností milované druhé Duně, což vyvolalo pořádné haló ohledně toho, v jakém sebeklamu Snyder žije, když si myslí, že jeho vysmívaný projekt pro Netflix má stejnou váhu jako návštěva Arrakisu.
Space opera Zacka Snydera si odnesla ještě horší první reakce, než jsme u něj zvyklí. Svérázný filmař však vždy rozděloval publikum, proto byla taková katastrofa, když měl v DC generovat komiksové filmy pro každého. A ať se o Rebel Moon: První část – Zrozená z ohně řekne cokoli, jeden fakt platí. Tenhle bizarní, stranou stojící film, v němž Snyder může dávat průchod svým testosteronovým múzám, mu sedne o kus víc. Sem patří a je šance, že z toho jednou začas vzejde něco zajímavého. Ne že by to dělalo výsledek jeho aktuální snahy o moc snesitelnější.
Nyní 57letý režisér, scenárista a producent Zack Snyder debutoval v roce 2004 zombie remakem Úsvit mrtvých (Dawn of the Dead). Hned jeho druhý celovečerák, grafickým románem Franka Millera inspirovaný titul 300: Bitva u Thermopyl, autorovi zajistil výjimečnost. Snyder se volně inspiroval historií, používal zatraceně natahované zpomalovačky, jednotlivé obrazy barevně výrazně stylizoval a rytmizoval v duchu komiksu, liboval si v rozvleklém tempu a v symbolech.
The Boys, neboli Banda, se chystají na svou čtvrtou řadu, která nemohla přijít v lepší chvíli. V roce 2024 se ve Spojených státech konají prezidentské volby a tvůrci nejostřejší současné politické satiry k nim jistě budou mít co říct. Už první upoutávka prozrazuje, co věří, že je v sázce.
Režisér Zack Snyder se během poslední dekády proměnil z jednoho z nejoblíbenějších hollywoodských jmen v postavičku, kterou už leckdo nedokáže brát úplně vážně. Měl pod palcem komiksové impérium DC, ale po obstojném Muži z oceli (2013) přišla podivná splácanina Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti (2016) a poté extrémně problematická produkce Ligy spravedlnosti (2017), kterou nakonec dotočil Joss Whedon.
V korpusu komiksových filmů je většina superhrdinů spíš problematická. Jsou to lidé, které bychom mohli diagnostikovat s nějakou poruchou osobnosti nebo duševním onemocněním. Ať už jsou různě rozdvojení, traumatizovaní, svíraní strachem či rozežíraní zevnitř něčím neovladatelným. Většinou jsou na to dost sami a nemají velkou oporu okolí, před nímž svůj stav raději tají.