Nedávno jsme si připomínali patnáctileté výročí Snyderových Watchmenů. Zack si za svou urputnou snahu zaslouží pořádný kus respektu, nabídl řadu ikonických obrazů, i protože se čistě vizuálně snažil držet předlohy zuby nehty.
Problém se nacházel na fundamentální ideové rovině – Snyder při své fixaci na individuální výjimečnost a koketování s objektivismem filosofky Ayn Rand nemůže nikdy tak úplně rozumět dílu levicového anarchisty Alana Moorea. Tihle muži stojí názorově prakticky na opačných pólech.
Pomiňme tedy nyní, jestli je Snyderova adaptace „dobrá“, nebo „špatná“ a shodněme se na tom, že je v první řadě „svá“. To není v žádném ohledu špatně, naopak. Rozhodně však není adekvátním překladem předlohy, pokud chceme, aby následovala původní Mooreovu rétoriku. Jejím cílem totiž bylo napadat právě ty hodnoty, které Snyderovi přijdou tak moc „cool“.
Pak tu máme seriál Damona Lindelofa, jenž s vlastními Strážci zvolil opačnou cestu. Pokouší se následovat étos originálu, příběhově jde ale zcela jinudy a vyprávění vůbec nezasahuje do původního materiálu. Místo toho přichází s novým příběhem, který na originál navazuje. Tato minisérie má tedy mnohem blíž k chápání Strážců v jejich původní formě tak, jak chtěli být chápáni, vzhledem k opuštění původní dějové linky však ani zde nemůže být řeč o ultimátní adaptaci.
V DC se tedy rozhodli uvést animovaný dvojfilm, promovaný právě jako ultimátní adaptace původního komiksu. Tenhle dojem má nejspíš podpořit skutečnost, že je v tuhle chvíli nedohledatelné, kdo vlastně animovaný film režíruje, kdo adaptoval scénář a tak dále. Máme jen ani ne minutový teaser, v němž můžeme posoudit úroveň animace, která mixuje ruční a digitální estetiku.
V americké mainstreamové animované tvorbě není neobvyklé, aby byla jména štábu tímto způsobem upozaděna. Jedná se v první řadě o práci na zakázku, nikoliv autorskou činnost tak, jak o ní běžně uvažujeme. Projekt tedy nejspíš dostal na starost zkušený animátorský tým, který běžně pracuje na televizních seriálech podle DC komiksů. Nyní tvůrci dostali víc času a prostředků (o projektu se mluví od roku 2017), ale jinak dílo vzniklo zřejmě velmi standardně. Podle zpravodajského webu glamsham.com se očekává vypuštění na streamovacích službách přidružených k DC/Warnerům (v Česku tedy na Max) okolo premiéry druhého Jokera, jenž jde do kin v říjnu.
To vše se možná jeví maličko nedostatečně u komiksu s pověstí Watchmenů, jenž má být vrcholem autorské tvorby. Komiksovým puristům ale možná právě tento přístup dá to, co chtějí, tedy drsnou (výsledek má být mládeži nepřístupný) adaptaci oproštěnou od promyšlené tvůrčí interpretace, na níž pracovali profesionálové bez vlastní ideové ambice, pouze s cílem věrně přeložit materiál. Jiným bude právě tohle znít jako to největší zlo.