Recenze filmu Uprchlík

85%

Komentáře a recenze 32

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8
Uprchlík je pro mne snímek,který ve své době definoval žánr "akčňáků". Je přesně tím typem filmu,který můžete vidět stokrát,ale vždy když běží v televizi,tak si k němu cestu stejně najdete. Geniálně natočené s potřebnou dávkou napětí a gradací,která diváka zařeže do sedačky.
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
10
Klasika "útěkových" filmů se skvělým (neprávem obviněným z vraždy své ženy) Fordem a možná ještě lepším (neústupným policistou) Jonesem. Škoda, že nám od té doby nenabídl Davis alespoň z poloviny tak dobrou zábavu.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 703 bodů
9
Pokud se jen vysloví námět o neprávem odsouzeném uprchlíkovi snažící se vyvrátit obvinění, zatímco se po něm usilovně pátrá, snad pokaždé leckoho napadne právě tento snímek s Harrisonem Fordem, kterému výborně sekunduje Tommy Lee Jones. Dá říct, že se jedná přímo o guru mezi snímky podobnými. Málo se ví, že je založený na stejnojmenném televizním seriálu z let 1963–1967, ze kterého bylo převzato i jméno onoho nešťastníka. V 90. letech se tomuto žánru hodně dařilo, a tak není náhoda, že i tento snímek přináší svižnou a až neuvěřitelně podmanivou podívanou, plnou nezapomenutelných situací a scén. Celý dějový koncept těží z Forda a Jonese, avšak paradoxně na sebe pozornost strhává především Jones. Střet zákona a spravedlnosti se tu rozehrává v plné palbě a tak divák jen s napětím sleduje, kdo s koho. Jednoduše řečeno, hon kočky s myší, během čehož se myš snaží dokázat, že on ten sýr prostě neukradl. Scénář je napsán v zájmu zachování napětí, takže se na jejich střet dává čas. A když se tak stane, daná atmosféra předčí očekávání. Takže je na co koukat. „Nezabil jsem svou ženu!“ „Je mi to jedno!“ Ostré dialogy jako břitva už dokonávají své. Raritní elegantní akční drama, jaký dnes už nikdo netočí.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
7
Uprchlík určitě patří do té lepší skupiny akčních filmů devadesátých let. Není to přepálené a je to prostě hravý akční thriller. Dobře, že Harrison ford hrál chytrého doktora a ne superakčního hrdinu, protože toho jsem mu nikdy nevěřil. žádná velká klišé, ty přijdou až na závěr, film má slušné tempo a dobře se na něj dívá.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Žádné přehnané neuvěřitelné akce, vše pěkně old-school, takže i ten skok z přehrady tam pěkně pasoval. K tomu chytrej příběh, kdy se postupně odkrývá, co s v tu noc tenkrát stalo a pak to, jak se objevují nové souvislosti. Ale nemůže za to jen Harrison Ford (tohle patří mezi jeho nejlepší role, kam nepočítám ani Indiana Jonese, ani toho ze Star Wars) - taky celá jednotka US Marshals a hlavně Tommy Lee Jones tomu dávali ten správnej džus neboli šťávu. Nezávidím tomu, kdo to viděl v děsném 90kovém českém dabingu - já si to ze zajímavosti chvíli na něj přepnul a hned jsem přepínal zpátky - hrozné hlasy, hroznej překlad, ztráta původního zvuku.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Dodnes nezapomenu, jak jsem tenhle film hltal, když se objevil a mám to pořád stejné, i když jsem ho za těch dvacet let už určitě párkrát viděl. Herci jsou vynikající, vše dává smysl a z každého záběru čiší ty správné emoce. Pro mě jeden z nejlepších filmů vůbec.
lamps
lamps
15 327 bodů
10
Film hodný vlastních stylistických a systémových analýz jako žádný jiný z devadesátých let. Definice dokonalosti oblíbeného konceptu honu na člověka, která je unikátní jednak svým chirurgicky přesně gradovaným syžetem, v němž je rytmus střídání scén s uprchlíkem, s lovcem a s klíčovými flashbacky snad stejně melodický a vyvážený jako Mozartova libovolná symfonie, a jednak samotným vývojem souboje tří stran (falešně obviněný, pronásledovatel a skutečný viník), kteří se strategicky pronásledují navzájem a na zmíněnou gradaci mají bezprecedentní dopad (nejprve jde pronásledovatel po obviněném, poté začíná obviněný pátrat na vlastní pěst po skutečném viníkovi, na něhož tím strhává i část pozornosti pronásledovatele, a v závěru už i viník nahání obviněného, aby předešel úplnému odhalení). Herecké výkony Forda i Jonese jsou samozřejmě vynikající a hudba funguje na jedničku, ale Uprchlík je především naprosto úžasně vystavěným vyprávěním, které nenechá vydechnout a hraje si s diváckým očekáváním bravurně jak na úrovni celého příběhu, tak i jednotlivých scén (zamlčení zásadních informací, aby dočasně svedl diváka k mylnému přesvědčení o hrozbě pro hrdinu alá Mlčení jehňátek). Skutečný filmový klenot.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
Harrison Ford rozhodně není hercem jedné role a je znám nejen jako Han Solo, Indiana Jones nebo Rick Deckard. Jednou z jeho nejslavnějších rolí je ale také bezpochyby Richard Kimble, hlavní hrdina thrilleru Uprchlík z roku 1993, který dodnes neztratil nic ze svého kouzla a dodnes se jedná nejenom o jeden z nejlepších thrillerů všech dob ale také o jednu z nejlepších adaptací seriálu do celovečerní podoby. Seriál z roku 1963 se po třech dekádách dočkal předělání v podobě vyložené akční pecky, které se ujmul režisér Andrew Davis. Před Uprchlíkem tvůrce Segalovek Nico a Přepadení v Pacifiku, po Uprchlíkovi režisér zapadlejších méně památných filmů jako Protiúder s Arnoldem Schwarzeneggerem a především se opravdu nikdy z Davise nestal režisérský veterán. A přesto je právě on podepsán pod tak bravurně napínavým thrillerem, který sice možná od začátku sází na to, že je hlavní hrdina nevinný, o to více je ale poté skvěle hlavnímu hrdinovi fandit a být u jeho utíkání před zákony napjatý stejně tak jako on. Harrison Ford ztvárněním Richarda Kimblea vytvořil sympatického hrdinu, který postupně čím dál tím více dokazuje, že je dobrákem od kosti a dává smysl, že většina jeho známých obvinění z vraždy jeho ženy odmítá. O to více napínavější je poté fakt, že jde Kimbleovi po krku chladný profesionál Sam Gerard za jehož ztvárnění Tommy Lee Jones nejenom právem získal Oscara ale také dál právě tento herec zrod jedné z nejlegendárnějších hereckých filmových improvizací s hláškou ´´ I don´t care´´, která k tak chladnému profíkovi jako Gerard velmi dokonale sedí. Uprchlík se klidně mohl stát akčním béčkem a technicky vzato se klidně mohlo stát, že by z holé zápletky šlo vytvořit nový film se Stevenem Seagalem či Michaelem Dudikoffem v hlavních rolích. Andrew Davis si ale vybral svou nejsilnější chvilku a natočil opravdu napínavou a skvěle natočenou jízdu, která je dodnes naprosto parádní ukázkou co se týče nějakého budování napětí či vyložených konfrontací dvou rivalů. Jedná se tak o bravurní thriller, že by klidně šlo tak nějak počítat s tím, že jde o devadesátkový upgrade filmů Alfreda Hitchocka, který sází na hrdinu, který se ocitne v nastražené pasti, ale díky své síle se nevzdává a bojuje za pravdu a spravedlnost. Uprchlík obsahuje několik památných sekvencí náraz vlaku, seskok do vody z velmi vysoké výšky nebo finále v nadzemce. Všechny tyhle scény jsou napínavé a především bravurně natočené. I proto se tak velmi těžko dá uvěřit, že za nimi opravdu stojí právě Andrew Davis, který dle scénáře Davida Twohyho (pozdějšího tvůrce Černočerné tmy) a Jeba Stuarta (který už tehdy byl spoluscenáristou původní Smrtonosné pasti) natočil film, který velmi paradoxně nestárne a neomrzí i přes to, že už divák po dalším zhlédnutí vlastně veškerý postupný průběh ví. Zároveň se tu velmi dobře pracuje s veškerými členy Gerardova naháněcího týmu, který zde ukázal, že by klidně mohl utáhnout vlastní seriál (bohužel je pokračování/spin-off Šerifové výrazným poklesem a za mně dost možná jedno z nejhorších filmových navázání v dějinách) a z něhož nejvíc výrazný je mladý Joe Pantoliano, v menších rolích se tu objeví Julianne Moore či Neil Flynn (z jehož menší role poté těžila jedna epizoda Scrubs), ale především jde skutečně o herecký koncert dvou hlavních hvězd, přičemž je poté vlastně těžký výběr zda chce divák zrovna trávit čas spíše s Gerardem nebo Kimblem, což jen dokazuje jak skvěle dvě hlavní postavy tento film má a jak není lehké chladnokrevného profesionála jen tak zahrát. Uprchlík dodnes patří mezi nejlepší thrillery, který dodnes neztratil nic ze svého bravurního tempa, napětí, hereckých výkonech a památných akčních sekvencí. Dodnes jednoduše stylová thrillerová filmová škola, která je prostě dodnes dokonalá a předvádí nejen jednu z nejslavnějších rolí Harrisona Forda, ale také roli Tommyho Lee Jonese, která jej definitivně dostala do vyšší hollywoodské ligy. Právem kultovní klasika, která dodnes nezestárla a velmi pravděpodobně tomu ani v následujících letech nebude jinak....
Danny F.
Danny F.
11 176 bodů
5
Klasika o štvanci se smečkou v patách. To už tu bylo.
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
9
Hodně nadprůměrný snímek, který mě fakt hodně bavil. Má to spád, dobře vyvážené je chytání vězně a dějová linka ohledně případu. Vynikající výkony, jak Jonese, tak Forda, kdy se vůbec nedivím těm cenám ;) Mělo to spád, mělo to napětí. Fakt hodně se mi líbila celá scéna v nemocnici! I samotná "zápletka" překvapila. Otázka, jak celý příběh vlastně končí, když závěr je takový, jaký je... Jinak ale nejde říct jediné negativní slovo. Já se totiž bavil a proud filmu mě strhl natolik, že jsem byl až překvapen, jak rychle skončil. P.S. Nedoporučuji snímek s českým dabingem, jelikož TLJ se fakt nedal poslouchat. 90%