Řím

73%
Řím
Plakát traileru
Po filmu Klauni (1970) na jedno z Felliniho oblíbených témat, prostředí cirkusů, vznikly krátce po sobě dva snímky věnované místům, která Fellini miloval. Amarcord (1973), ve kterém vytvořil obraz malého přímořského městečka, kde se narodil a prožil dětství, a rok předtím film Roma - s městem Římem v hlavní roli. Po pohledu zúženém na svět římské smetánky v dřívějším Sladkém životě se tentokrát Fellini vyznal ze své lásky ke krásnému i rozporuplnému velkoměstu a svým jedinečným Římanům, a z obdivu k jeho historii. Mozaiku obrazů, faktů i fantazie skládá z opět nezakrytě autobiografického pohledu: chlapec z Rimini, pro kterého je Řím téměř legendárním městem z vyprávění, se s ním setkává jako mladý muž a je pohlcen jeho pulzujícím životem, doslova vtažen do víru velkoměsta. Ve třetí části filmu se už jako zralý muž - filmař - snaží postihnout obraz města mnohem plastičtěji a hlouběji, s důrazem na jeho historii a její propojení se současností. Ve své široké fresce kombinuje Fellini téměř dokumentární pasáže se snovými vizemi. Sám o filmu Roma řekl, že je jakousi kompilací filmů, které dosud natočil, i těch, které ještě nenatočil.



Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Jedna z nejzajímavějších alegorií o věčném městě, která byla natočena. Obvykle tyto onanie nemám rád, ale tady se to prostě povedlo. Hluboký, krásný a po všech stránkách chytrý film. Scéna s otevřením katakomb mě fascinuje a přesně vystihuje nejen podstatu Říma, ale podstatu života. Nádhera!
lamps
lamps
15 356 bodů
5
Na Felliniho poměry nečekaně ploché a myšlenkové prázdné. Římanům možná film řekne více, ale mně nedokázal za ty dvě hodiny sdělit takřka nic a některé scény, například "módní přehlídka" za přítomnosti církevních hodnostářů, mi nedávaly v kontextu celého díla naprosto žádný smysl (a to se mi u Felliniho stalo poprvé)... Chápu sice účel toho všeho a obdivuji zdařilý variabilní styl vyprávění, ale tohle všechno šlo opravdu mimo mě...
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
2
Filmu jsou vlastní jisté kvalitativní aspekty. Dokonalé a strhující filmy nabízí vysokou úroveň kvality ve všech bodech. Nelze ale říci, že každý film by měl dosahovat co možná největšího propracování každého jednoho aspektu. Akční film nepotřebuje intelektuální přesah. Barva je kvalitativním aspektem, ale některé filmy fungují lépe v B&W režimu. Nedostatek dramatického rámce je však velkým rizikem. Felliniho Roma je milostným dopisem Římu. Film se seskládává z volně vázaných scének, které jsou fantazií a vzpomínkami, a vypovídají zkrátka něco o Římě. Mně to však vůbec nezajímalo. Nebylo to dostatečně vizuálně dravé a strhující, aby se to obešlo bez jiných kvalitativních aspektů. Bylo to poměrně utahané, čemuž se měl tvůrce vyvarovat. Jednotlivé scénky měli být humoristické (ony jsou, ale né dost - to se Fellinimu povedlo jen v Městu Žen, což je jediný jeho film, který doporučuji) a humor měl tkvět v postavách, v dialozích jimi pronášených a v obsahu pasáží (užil jsem si jen církevní módní přehlídku, kterou tu rovněž ostatní vyzdvihují). Pakliže by tvůrce dal více těmto kvalitativním aspektům filmu, tak by mě jeho dílo mohlo udržet navzdory absenci sevřené dramatické linie. Výsledná podoba však způsobovala výpadky mé pozornosti a já zažíval frustraci ve snaze se tím prokoukat.

Dodatečné informace

Původní název:
Roma (více)
  • Itálie Řím
  • Itálie Roma
  • Itálie Fellinin Rooma
  • Itálie Fellini Roma
  • Itálie Fellini-Róma
  • Itálie Fellini's Roma
  • Itálie Fellinis Roma
  • Itálie Roma de Fellini
  • Itálie Rzym
Premiéra v ČR:
16. 3. 1972
Země původu:
Itálie, Francie

Podobné


  • 'Řím' byl nominován na Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes v roce 1972, což svědčí o jeho mezinárodním uznání a významu.
  • Film 'Řím' byl Felliniho poctou městu, které ho fascinovalo svou historií, kulturou a chaosem, a je považován za jeden z jeho nejosobnějších filmů.
  • Federico Fellini použil ve filmu 'Řím' mnoho neherců a obyčejných lidí, což je technika, kterou často využíval k zachycení autentické atmosféry.