hrumsrt
10 976 bodů •
7
I když velikánem japonského filmu je opravdu legendární Akira Kurosawa, za nímž stojí nejeden fantastický dobový kus filmové historie, tak stejně bych se nebál říct, že ty nejlepší kousky z jeho režie nepramení.. A právě Masaki Kobajaši, leč bude všeobecně méně uznávanější tvůrce a ani se k němu následně tolik neodkazuje další generace světových filmařů, tak možná že v jeho filmografii opravdu najdeme ty nejkvalitnější japonské příběhy.. Vedle vynikající sociální kritiky vládnoucích v podobě Harakiri, nekonečného válečného dramatu z druhé světové války Lidský úděl, je to právě Vzpoura, co stojí z jeho tvorby za největší uznání.. Vzpoura je zase jeden z těch kousků, které spojují dvě japonské herecké ikony - Nakadaie a Mifuneho, kdy tady se ústředního hrdiny stárnoucího samuraje Isabury ujímá právě pro mě asi jinak slabší Toširó Mifune.. Vzpoura je zase ukázkou rebelie a odporu vůči feudální vládě tamního vedení. Další vlna odporu poddaných vůči sobeckým příkazům svých pánů.. Děj odehrávající se snad jen v pár místnostech jako konverzační přestřelka o tom, kam až může pán svými rozkazy zajít a co si k němu může jiný dovolit. Jde o lásku a ta všechno přemůže, a kde nikoli, tam musí stanout samurajův meč.. Není to tak šokující a strhující jako Harakiri, na čemž má podíl především tempo filmu, ale pořád mě to v něčem fascinuje. A samozřejmě šermovačka v poli je dokonalá! Nechápu, jak může být takhle přízemní kousek, tak poutavý, i když především v psychologii postav a ukázky, jak moc jsou schopni potlačit svoji svobodu.. Nekoná se filmová událost, ale jinak vynikající samurajský kousek. 75%