Vypadá to, že co napíše Kaufman a zrežíruje Jonze, se automaticky mění ve zlato. Velmi povedená sonda do duše rozervaného scénáristy, kterou by stejným způsobem nemohl natočit nikdo jiný.
Úplně mě zabíjel ten kontrast - na jedné straně fenomenální Nicholas Cage, kterej tady všem pochybovačům opět dokázal, že opravdu umí hrát (jak když bejval ve staré dobré formě)... a na druhé straně ou shit Meryl Streep - jak já ti pizdu škaredou nesnáším... a ani tady se mi vůbec nelíbila. Ani herecky, ani lidsky, ani tou filmovou postavou. Ono celkově je to strašně divné - ale to už je holt Charlie Kaufman - scénář ve scénáři a druhej scénář ve scénáři, to je zapeklitej scénář. Ale opět velmi originální. Ale i když originální, moc mě to nebavilo. Cageův vzhled mi nevadil, ale ta jeho plešková paruka šla při bližším ohledání hned prokouknout. Překvapilo mě ta dvojakost několika věcí - bráchové dvojčata, dvojsmysl adaptace živočichů/adaptace knihy, dvě strany povahy Susan Orlean... ale nevím, jestli to mělo nějakej hlubší smysl. On mi ten smysl toho filmu vlastně unikl. Nejvíc mě asi bavilo to, jak depresivní dokázal Charlie Kaufman být, až s ním člověk soucítil nebo se dokonce do něj vcítil nebo porovnával své komplexy s těmi jeho... a pak ty neustálé honitby, chch.
Aneb jak se Spike Jonze tak moc zamiloval do psaní Charlieho Kaufmana, že to spolu po jedinečném V kůži Johna Malkoviche natáhli ještě na jednu spolupráci... Jak Kaufman u mě není úplně tím scénáristickým králem a jeho kousky ve mně pokaždé zůstanou na podobné kvalitativní rovině (těsně pod vrcholem a jen čekám v sobě na okamžik, kdy to ve mně dozraje), tak naopak Spike Jonze už si mě navždy získal svým posledním režijním kouskem Ona, a proto nebylo naivní věřit, že právě takhle vzájemně pomůže Kaufmanovi dojít toho vrcholu.. Adaptace je zase neuvěřitelně nápaditý film, v němž jakoby se meta nápad z prvotiny V kůži Johna Malkoviche posouvá do další úrovně vnímání. Příběh o samotném Charlie Kaufmanovi, který se promítá do hlavního hrdiny příběhu, v němž taky píše scénář.. Adaptace se odehrává ve dvou rovinách. V jedné Charlie Kaufman hledá tvůrčí slinu za konkurenční disharmonie s (fiktivním) dvojčetem Donaldem, který si vlastně usmyslil, že napsat filmový scénář zvládne kdokoli - jeho filmová vize je velice jemné dloubání do klasických Hollywoodských blockbusterů, kdy upřednostní povrchní jistotu před unikátností.. Ve druhé rovině se před našimi zraky odehrává právě vize už toho o čem Charlie píše. Znamená to tedy, že víme jak první rovina dopadne a jen tvůrci neztrácí čas?... Adaptace je hereckým koncertem Nicolase Cage, který tentokrát tedy ve dvojroli předvádí jeden ze svých životních výkonů, a kdo má rád ty jeho osobité výrazivo, dostává se mu tady až transcendentního přístupu.. Jeden z nejoriginálnějších filmů, co jsem viděl a pokud Kaufman někoho vykrádá, tak leda pořád sám sebe.. Geniální sonda do nejen scénáristické ale vůbec jakékoli kreativní a tvůrčí duše.. Jediný film svého druhu, který skutečně až loni našel měřítko v podobě To se mi snad zdá, kde i v obou případech Nicholas Cage hraje nesmírně citlivě a civilně svoje místy teatrální postavičky... Adaptaci napoprvé nemám šanci normálně zpracovat, a tak si ji jako všechno od Kaufmana chci vychutnat s odstupem znovu, je to totiž úplně jinde.. 75%
Začínám tomu Kaufmanovi přicházet na chuť. Sice pomalu, ale přeci. Líbí se mi, že co jde jinde popsat jako meta, tak u Adapatace to je asi už double-meta. Film po technické stránce nevybočuje (i když Spike Jonze svým stylem má něco do sebe) a herci jsou tak přesně obsazení, že by Oscar v tomto případě putoval nejen tomu Cooperovi, neboť tady všichni hrají jako o život (pro nezasvěcené může být překvapením i ten Nicholas Cage). Jenže přesto je tady za génia právě Kaufman. V jednom z rozhovorů prohlásil, že adaptování nemá rád a já se mu moc nedivím. Kniha má úplně jinou strukturu a vyjadřování, než které má film, takže naprosto chápu jeho vyhoření/blok při adaptaci Zloděj orchidejí, což je o kytkách... a to je vše. I Robert McKee na to čuměl s cigárem jak spadlý z višně, když mu to Kaufman četl, ale je jasné, že když vám za to zaplatí, prostě to musíte udělat (přestože nevíte jak). Že to ale Charlie pojme takovým způsobem, jako je tady, to by nečekal nikdo. Téměř geniální věc, které chybí krůček k dokonalosti lepší tempo, ale jinak se člověk může tetelit blahem. Film, který popsal svého autora lépe než kdejaká biografie, k tomu dal nahlédnout pod pokličku scénáristické práce a navrch se stává tím nejoriginálnějším pojetím adaptace všech dob. A šlo by samozřejmě pokračovat...
Tenhle film o spisovateli zápolícím s adaptací knihy, která nemá pořádný dramatický oblouk (zrovna jako tento film) je rozhodně zajímavý, protože je meta a komentuje sám sebe (protagonistou je navíc samotný scénárista filmu, kterého hraje Cage). Nepřišel mi ale příliš zábavný/humorný - navzdory tomu, že pro to rozhodně je velký prostor. Podle mě je režisér, Spike Jonze, prostě příliš velkej suchar, protože mě nestrhl ani jeho předchozí film, V kůži Johna Malkoviche - ani jeho poslední film, Ona. Film se totiž potýká s podobnými problémy, které řeší protagonista snažící se o onu adaptaci: Nevadilo by však, že film není toliko dramaticky silný, kdyby protagonista dovedl více bavit tím, jaký je (i pro to prostor je): Ono by totiž vůbec nevadilo, že je ubožák - já totiž mám rád postavy, které jsou poněkud ujeté, vyjebané a směšné, jelikož mi přijdou zajímavější a více se jimi i bavím. Zde jsem měl ale pocit, že se ode mě spíše žádala empatie než výsměch, ačkoliv já bych s postavou spíše sympatizoval, kdyby si mě nějak získala - třeba přes pobavení. Osobně bych rád, kdyby to tvůrci ještě trošku víc vyhrotili (prostor pro to je), páč tohle na mě bylo stále příliš uzemněný. Momentálně poslední Cageův film, Dream Scenario, je tomuto podobný, ale rozhodně jsem se u něj bavil více. Ač oba filmy nemají dotaženou pointu, tak tomuhle to toliko neodpouštím.
Film, který by byla velká škoda přehlédnout a zároveň film u nějž si dodnes nejsem jistý jak ho hodnotit. Třeba až ho znovu uvidím, tak si budu jistý, že si plné hodnocení nezaslouží, zatím si jist nejsem a musím přiznat, že jsem to úplně nepochopil, ale co: Některé záhady mají zůstat záhadami. Čím jsem si ale jist je, že Nicolas Cage, Chris Cooper a Meryl Streep zde podaly strhující výkon.