"Změna je život" - to bylo krédo kapitána jihoafrické policie Andre Standera (TOM JANE), neznámějšího bankovního lupiče na jih od rovníku. Poté, co je Stander nucen podílet se na krvavém potlačování nepokojů místních obyvatel, se rozhodne vzepřít systému a dá se dráhu kriminálníka. O polední pauze vykrádá banky, aby loupeže vzápětí jako policista vyšetřil. Nakonec ho ale kolegové dopadnou a Stander skončí ve vězení. Společně s Allanem Heylem a Lee McCallem se mu však podaří utéct. Tři nejhledanější zločinci se vydávají na dlouhou spanilou jízdu po jihoafrických bankách.
No, mě to tedy moc nechytlo. Thomas Jane sice hraje více než dobře ale bohužel to jaksi sám neutáhne. Ze začátku má sice příběh poldy co vykrádá banky švih později jsem se však spíše nudil.
Příběh na základě skutečných událostí si všímá především charakteru a počínání kapitána jihoafrické policie a tak dnes velmi očekávanou efektní akčnost a napětí spíše ponechává stranou. Je to proto, aby snímek dovedl diváka k zamyšlení a zvážení jeho rozhodnutí zahodit svoji kariéru a dát se na cestu zločinu. Stander je policista věřící své práci, systému a chytání zločinců. Když je však povolán k zásahu vlivem náhlých nepokojů místních obyvatel a je nucen přihlížet, jak se do nich střílí ostrými náboji, něco se v něm zlomí. A protože ví jak to politicky chodí, rozhodne se systému postavit. Bankám začne odebírat zisky. Prostě se potuluje po Africe a přepadává je. Záhy je z něj národní hrdina. Hrdina pro veřejnost, ne však pro systém. Snímek v podstatě hodně připomíná úspěšný western 'Butch Cassidy a Sundance Kid'. Ano, je to natočeno tak, aby se životopis nestal nudným projevem, a naopak aby film bavil. V ničem se však v žádném případě nepřehání. Film je po filmové stránce vzrušující a zábavný, humorný, místy dojemný až smutný. Jako obvykle je namístě otázka jak věrni byli tvůrci skutečnosti a co si do děje samovolně přidali, aby to mělo jako celek smysl a bylo to vůbec koukatelné. Každopádně je snímek brilantní stejně jako výše zmíněný western.
Konečně zas jednou film, kterej si na nic nehraje. Ani nejsou potřeba známá jména (kromě T. Janea, kterymu udělali trochu pupek) - naopak beru to spíš jako velkej klad. Lidi, co si pamatujou ksichty, poznají v jeho otci toho, jak hrál v Bohové musejí být šílení - Mariuse Weyerse. Jinak ústřední trojka hrála skvěle - jeden líp než druhej - a scénář byl chytlavej od začátku do konce, protože se pořád něco dělo. Vykreslení doby - na jedničku (účesy, hadry, auta, atd.). Fakt nemůžu najít jedinou chybu. A kámoš z J.A.R. mi říkal, že to je asi nejrealističtější vykreslení tamní situace.