
martin-mickey-stusak
37 275 bodů •
10
Jedná se o poměrně náročný film, který je otevřený mnoha interpretacím. Zkoumá témata sexuality, útlaku a náboženství, čímž předběhl svou dobu a překvapivě je stále aktuální. Je vysoce ceněn pro svou vizuální krásu, atmosféru a silné herecké výkony. Přestože jsou velmi patrné použité umělé kulisy, které prozrazují, že se nenatáčelo v horách, ale v ateliéru, profesionální kameramanská práce, navíc s technicolorovou kamerou, předčí očekávání. Však byl také film nominován na tři Oscary a dva získal. Za nejlepší kameru a nejlepší výtvarnou režii a scénografii. Pouze nominace pro nejlepší herečku zůstala neproměněna, a to pro Deborah Kerr. Britský filmový institut snímek také zařadil mezi 100 nejlepších britských filmů 20. století. Co k tomu dodat? Snad jen to, že v jádru příběhové záležitosti je chytře skryta britská kolonizace s následným nuceným úpadkem impéria. Mnoho obrazů a scén vytváří symboliku pádu britské nadvlády, k němuž došlo po skončení druhé světové války, viz scéna pádu z útesu ke konci filmu. Ale jak se režiséři Emeric Pressburger a Michael Powell nechali slyšet: „Nejsou to obrazy porážky, ale uctivého, racionálního ústupu od něčeho, co Anglii nikdy nepatřilo a čemu nikdy nerozuměla. Je to pocta plná strachu a vděčnosti.“ Což je zobrazeno v nejdramatičtější kapitole příběhu. Abychom tedy plně uchopili vše podstatné, je třeba se pozorně dívat a přemýšlet. Navzdory jednoduché vizuální stránce je film skutečně složitější, než se zdá.